Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2

Het spoor van Abracadabra

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer ”zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations en het verdoezelen van de verlenging van spooronderhoudscontracten.

De Tweede Kamer wil weten hoe ernstig de financiële problemen bij ProRail nu eigenlijk zijn. “Het is één groot abracadabra”, zegt VVD-Kamerlid De Boer daar over. “Aan de ene kant zijn er tekorten, maar aan de andere kant als het om het vervangen van het spoor gaat is er juist een overschot. Hoe zit de vork nu eigenlijk in de steel?”.

Ook bij PvdA’er Hoogland leven er veel vragen over de te verwachten tekorten. Hij vraagt zich af waarom het kabinet voor bepaalde potentiële tegenvallers wel alvast een dekking inboekt en voor andere niet. Hij wil daar opheldering over van partijgenoot Dijksma. “Ik wil het naadje van de kous weten”, kondigt hij aan.

Uit eerdere rapporten blijkt dat bij ProRail de boekhouding, planning en bedrijfsvoering niet op orde is. De spoorbeheerder geeft te veel uit aan grote projecten zoals de bouw van stations en te weinig aan de vervanging van het spoor. In een interview met De Telegraaf erkende staatssecretaris Dijksma dat het bedrijf niet goed op orde is. Ze noemde ProRail ‘een getormenteerde mammoettanker’. “Het bedrijf heeft veel klappen gehad. En voor een deel is dat ook terecht. Het financieel beheer zal echt anders moeten”, liet ze weten.

Verhelderende woorden

De Tweede Kamer is in zijn nopjes met de frisse wind, die na het vertrek van Mansveld door het ministerie van Infrastructuur waait. Hoe kort ze nog maar op het dossier zit, de verhelderende woorden die Dijksma over ProRail spreekt vallen in goede aarde. Toch leven er nog tal van vragen, ook bij de oppositie. Een van die vragen is, hoe Dijksma denkt schoon schip te gaan maken bij het spoorbedrijf. Eerder gaf de PvdA-bewindsvrouw in het Telegraaf-interview aan de bezem te willen halen door het bedrijf.

D66-Kamerlid Van Veldhoven hoopt dat er daarbij ook goed wordt gekeken naar de Raad van Commissarissen, omdat die volgens haar beter toezicht had moeten houden op de gang van Zaken. PvdA’er Hans Alders is daar de president-commissaris van.

Het CDA wil weten of het ministerie van Infrastructuur het ProRail in het verleden heeft verzocht om gevoelige informatie onder de pet te houden. ProRail-man Pier Eringa zei dit ooit in een interview en daar is sindsdien altijd onduidelijkheid over blijven bestaan. “Die opmerking van ome Pier staat nog steeds”, meent Kamerlid Van Helvert. Ook hij wil meer opheldering over het geld in de portemonnee van ProRail. “Hebben we nu een tekort of een overschot? Hoe kan het dat er geld voor vervanging van het spoor op een plank bleef liggen en waarom kon Mansveld die plank niet vinden?”, somt de christendemocraat op.

PVV‘er Madlener heeft nog zo zijn twijfels of Dijksma wel door gaat pakken bij ProRail. “Gaat zij op de winkel passen of komt er daadwerkelijk een reorganisatie?” Hij hoopt dat de misère bij ProRail voor het kabinet aanleiding is om van ProRail weer een staatsbedrijf te maken. “Wij willen een nationale spoorbeheerder”, aldus het Kamerlid.

Volgens de SP is het ‘één grote bende’ bij ProRail. “Deze week de enorme hoeveelheid sein- en wisselstoringen, de fraude bij het spoorproject bij Vleuten”, somt Kamerlid Smaling op. “Maar laten we tegelijk Dijksma even de kans geven om een route te bepalen.”

zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 1

zie dan ook: Privatisering van o.a. de NS een groot succes !! of niet ??

en zie verder ook: De parlementaire enquêtecommissie Fyra 28.10.2015 – Eindrapport

en zie dan nog verder ook: De parlementaire enquêtecommissie Fyra 18.05.2015 van start

ProRail wil meer geld voor beter spoor

NU 19.03.2016 Spoorbeheerder ProRail wil meer geld van het Rijk om het sporennet te verbeteren. De 1,2 miljard euro die het concern nu krijgt, is op de middellange termijn onvoldoende zegt president-directeur Pier Eringa.

Eringa voorziet in de Leeuwarder Courant van zaterdag dat het budget te krap wordt de komende jaren. In aanloop naar de verkiezingen probeert Eringa investeringen op het spoor hoog op de politieke agenda te krijgen.

ProRail is al jaren van plan om de spanning op de bovenleiding te verhogen naar 3 kilovolt. Treinen kunnen dan sneller wegrijden van stations, is de verwachting. Daar is wel een investering van 700 miljoen euro voor nodig, weet de krant.

Eringa zegt het plan al besproken te hebben met staatssecretaris Sharon Dijksma. Die zou het een interessant idee vinden.

Dijksma schreef eind vorig jaar nog in een brief aan de Tweede Kamer dat ProRail geld laat liggen. Daarom zou de spoorbeheerder het volgens haar met veel minder subsidie kunnen doen.

Lees meer over: ProRail

Gerelateerde artikelen

Prorail-topman wil af van overbodige regels op het spoor 

FNV roept NS op strategie te herzien

Telegraaf 15.03.2016 FNV Spoor wil dat NS afziet van de verkoop van zijn horeca- en winkelactiviteiten en de regionale vervoerder QBuzz. Zo niet dan beraadt de vakbond zich op mogelijke acties. Dat schrijft bestuurder Andries van den Berg dinsdag in een open brief aan Roger van Boxtel, de topman van het spoorbedrijf.

NS kondigde begin deze maand aan dat zij stopt met de exploitatie van de meeste stationswinkels. Ook busbedrijf Qbuzz gaat in de etalage. Het spoorbedrijf wil zich, mede op aandringen van de overheid als enige aandeelhouder, volledig richten op verbetering van het spoorvervoer.

Maar volgens FNV wordt het bedrijf daar eerder zwakker van dan sterker. ,,Wij roepen u op om dit krimpplan van tafel te halen”, schrijft Van den Berg. ,,Ontwikkel een eigen visie op de toekomst, en laat die niet door aandeelhouder en politiek bepalen.”

De winkelactiviteiten worden volgens FNV gewaardeerd door de klanten en leveren ,,een behoorlijke bijdrage” aan de omzet en winst van NS. Ook QBuzz is volgens de vakbond een succesvol bedrijf dat NS beter binnenboord kan houden.

FNV is daarnaast fel tegen het besluit van NS om niet meer mee te doen aan regionale aanbestedingen. Het bedrijf raakte vorig jaar in opspraak wegens vals spel in zo’n aanbestedingsprocedure. Die affaire kostte uiteindelijk de vorige topman Timo Huges de kop.

Volgens FNV is het niet in het belang van NS, medewerkers en reizigers als het spoorbedrijf regionale concessies zomaar laat lopen. ,,De Franse en Duitse concurrenten nemen dit soort cadeaus vast dankbaar in ontvangst”, aldus Van den Berg. ,,Geen enkele andere commerciële onderneming zou kiezen voor zo’n strategie.”

‘NS-personeel keert zich tegen bemoeienis kabinet’

NU 14.03.2016 Werknemers van de NS vinden dat het kabinet een te leidende rol speelt als het gaat om de strategische keuzes van NS. De centrale ondernemingsraad van het bedrijf zegt dat in Nrc.next.

De centrale ondernemingsraad reageert daarmee op de nieuwe strategie van het spoorbedrijf die twee weken geleden is gepresenteerd. Die strategie is volgens de werknemers vooral bepaald door minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu).

Zo wil NS niet meer bieden op concessies voor regionale spoorlijnen en stoot het bedrijf winkels op stations deels af. De centrale ondernemingsraad wil precies het tegenovergestelde.

Voorzitter Gerard Wold concludeert in de krant dat de staat leidend is geweest bij die beslissingen. “Wat is in zo’n situatie de betekenis van medezeggenschap? Welke rol kunnen wij nog spelen? De Wet op de ondernemingsraden zegt te weinig over politieke bemoeienis in een bedrijf.”

De ondernemingsraad vertegenwoordigt alle 34.000 werknemers van NS.

Lees meer overNS

Gerelateerde artikelen;

NS stopt deels met stationswinkels en steekt 2,5 miljard in treinen

NS-personeel vreest krimpplannen

Telegraaf 10.03.2016 Het rommelt onder de 20.000 NS-medewerkers in Nederland. FNV Spoor waarschuwt voor stakingen als topman Roger van Boxtel zijn nieuwe krimpplannen doorzet.

,,Het wantrouwen op de werkvloer neemt toe. Mensen vrezen voor hun baan. Die onzekerheid geeft veel onrust. De vlam kan zo in de pan slaan. Harde acties zijn dan goed mogelijk”, zegt FNV-bestuurder Andries van den Berg.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

NS zet kwart van banen op de tocht

Telegraaf 02.03.2016 De reorganisatie bij de Nederlandse Spoorwegen is veel omvangrijker dan gedacht. Het staatsbedrijf moet fors afslanken, waarbij duizenden banen zouden verdwijnen. De vakbonden zetten de hakken in het zand.

NS-topman Roger van Boxtel wilde gisteren tegenover De Telegraaf na de presentatie van de nieuwe toekomststrategie niet zeggen hoeveel arbeidsplaatsen op de tocht staan. ,,Dat moeten we nog uitrekenen.”

Van Boxtel bevestigde wel dat er een ’efficiencyslag’ nodig is. „We willen kortere lijnen naar de werkvloer en minder managementlagen. Ook moeten alle logistieke processen beter op elkaar aansluiten.”

Er is grote onrust ontstaan onder het NS-personeel. Dochters in het stads- en streekvervoer worden afgestoten, de meeste winkels op de stations worden in de etalage gezet en een groot aantal banen gaat verloren door het schrappen van dubbelfuncties en leidinggevenden.

FNV Spoor vreest dat NS met minder mensen meer wil doen en dat vele medewerkers bij andere werkgevers slechtere arbeidsvoorwaarden tegemoetgaan. „De directie kiest voor krimp. Dat is geen visie, maar angst. Personeel en reizigers worden de dupe. Deze plannen moeten van tafel”, aldus de bond.

In Nederland werken circa 20.000 mensen voor NS. Mogelijk dat een kwart daarvan op termijn gaat verdwijnen. Van Boxtel wil dat nog niet bevestigen.

Hij maakte gisteren duidelijk dat reizigers met een kaartje alleen recht hebben op vervoer. „Niet op een zitplaats. Wij zullen geld-terug-claims van staanplaatsen in de spits daarom niet honoreren.” Ook stelt hij: „In de drukke spitsuren zullen er altijd stoelen tekort zijn.”

NS investeert komende jaren volgens hem ruim 3 miljard euro. „Ons doel is om de prestaties te verbeteren. Maar dat lukt niet in een jaar”, aldus Van Boxtel.

Gerelateerde artikelen;

01-03: ‘NS moet winkels, regio’s en bussen houden’

01-03: NS investeert 3 miljard in treinen

HTM weer in de verkoop, NS wil al van aandelen af

AD 02.03.2016 De HTM gaat weer in de verkoop. Amper twee jaar nadat de NS een luidruchtige entree in het vervoerbedrijf maakte, willen de Spoorwegen al weer af van hun aandelenpakket. ‘Alsjeblieft geen Wang’.

Nee, alsjeblieft geen Wang, aldus Leo Donk, ondernemingsraad..

De NS wil zich de komende jaren focussen op het landelijke spoornetwerk. Daarin is geen plaats voor het Haagse stadsvervoer. De  Spoorwegen willen dan ook af van hun belang van 49 procent in de HTM.

Bij het Haagse vervoerbedrijf zelf maken ze zich nog geen zorgen over de toekomst. ,,Wij wachten de ontwikkelingen af,” zegt een woordvoerder. ,,Wij concentreren ons intussen op de railconcessie, zodat we ook de komende jaren met de tram door de stad kunnen blijven rijden.”

Gevraagd naar de grootste successen van de samenwerking met de NS noemt de HTM-woordvoerder de ‘verbeterde servicegerichtheid richting de reiziger en het delen van vervoerkundige kennis’.

Terugkoop
Het HTM-personeel weet nog niet zo goed wat ze van de nieuwste ontwikkelingen moet denken. Maar één ding staat als een paal boven water: de HTM moet niet in handen vallen van een onzekere  investeerder.

,,Nee, alsjeblieft geen Wang,” lacht Leo Donk van de Ondernemingsraad. ,,De gemeente Den Haag heeft het recht van eerste terugkoop. We hopen dat ze daar gebruik van maken. Anders onze opdrachtgever, de Metropoolregio.” Over eventuele gevolgen voor het personeel kon hij nog niets zeggen.

De gemeente Den Haag stelt in een reactie nog niet op de hoogte te zijn van de eventuele verkoop van het aandelenpakket. ,,Het zou een gemiste kans zijn als de NS uit de samenwerking zou stappen. De samenwerking in het bedrijf HTM is goed voor de kwaliteit van het openbaar vervoer,” aldus een woordvoerster.

De PVV in de Haagse gemeenteraad stelde eerder al vragen over de kwestie. De partij wil weten wat het toekomstperspectief van de HTM is.

Dijsselbloem trekt boetekleed aan

Telegraaf 01.03.2016  Minister Dijsselbloem (Financiën) heeft zich ernstig vergaloppeerd met zijn ferme uitspraken over het ontslaan van voormalig NS-topman Huges en Abellio-directeur Hoogesteger. Dat blijkt uit een brief die de PvdA-bewindsman over de beschamende gang van zaken aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Huges en Hoogesteger kwamen in opspraak vanwege gesjoemel met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Toen die onverkwikkelijke affaire naar buiten kwam deed Dijsselbloem het voorkomen alsof hij ze kon ontslaan. Tevens zei hij dat beide spoorbonzen geen vertrekvergoedingen zouden krijgen.

In de brief aan de Kamer moet de PvdA-bewindsman bekennen dat hij te hoog van de toren heeft geblazen. Het is niet aan hem, maar aan de NS om medewerkers de laan uit te sturen, schrijft hij. Maar ook die had Huges en Hoogesteger niet op staande voet mogen ontslaan. NS-advocaten hebben volgens Dijsselbloem ontdekt dat dit achteraf ’niet haalbaar bleek’.

Met Huges en Hoogesteger is uiteindelijk een schikking getroffen. Ze kregen respectievelijk 175.000 en 250.000 euro mee.

Gerelateerde artikelen;

19-02: Dijsselbloem: schikking ex-topman “zuur”

19-02: Sjoemelaars NS krijgen meer geld

19-02: NS reizigers minder tevreden

© anp. Vanmiddag lichtte de Raad van Bestuur van de NS bij Utrecht Centraal hun nieuwe bedrijfsstrategie toe. Op de achtergrond de Starbucks en Broodzaak, winkelformules die momenteel worden uitgebaat door het spoorbedrijf maar in de verkoop gaan.

NS stopt met spaghetti en friet

Trouw 01.03.2016 De Nederlandse Spoorwegen (NS) zullen voor een groot deel stoppen met de exploitatie van hun stationswinkels. Momenteel zijn zowat alle eettentjes en winkelformules op de stations eigendom van de NS, maar deze winkels gaan nu in de verkoop.

De NS wil zich volledig richten op het verbeteren van treindiensten. Het spoorbedrijf maakte vanmiddag zijn plannen voor de komende drie jaar bekend. Het bedrijf wil ruim 3 miljard euro investeren, waarvan 2,5 miljard in het vernieuwen en uitbreiden van het treinenpark. Het spoorbedrijf zal niet langer meedingen naar regionale bus- en spoorconcessies, ook gaat busbedrijf Qbuzz in de verkoop.

Daarnaast steekt de NS 300 miljoen euro in het verbeteren van reisinformatie, wifi in treinen en nieuwe betaalmethodes. Eenzelfde bedrag investeert het spoorbedrijf in voorzieningen op stations, zoals parkeerplaatsen en kiosken. Want deze kiosken, en de stationshuiskamers, blijven wel in bezit van de NS.

Julia’s & Smullers
Alle andere winkelformules wisselen op termijn van eigenaar, ‘waarbij de NS wel de regie zal behouden’, aldus een woordvoerder. Dit betekent dat enkele duizenden werknemers in winkels als Julia’s, de Broodzaak en Smullers van baas wisselen – momenteel staan die nog allemaal op de loonlijst van de NS.

Volgens de NS waren er tien jaar geleden nauwelijks partijen te vinden die op het station wilden ondernemen. Inmiddels is dat anders. Met de verkoop moet de punctualiteit op het spoor ook verbeteren. “Samen met ProRail zetten we alles op alles om de hinder op het spoor, onder meer door het tekort aan treinen en de vele buitendienststellingen, dit en volgend jaar te beperken.”

FNV protesteert
Met de plannen gaan er volgens de NS-woordvoerder geen banen verloren, toch protesteerde vakbond FNV Spoor gisteren al heftig toen een deel van de plannen uitlekten. De vakbond denkt dat zowel medewerkers als reizigers de dupe worden van de plannen. “Banen komen op het spel te staan en medewerkers die overgaan naar andere werkgevers zullen er in arbeidsvoorwaarden op achteruitgaan.” De bond ziet de verkoop van NS Retail, de meest winstgevende tak van het bedrijf, als een flinke financiële aderlating voor de NS en het personeel.

De ondernemingsraad van de Nederlandse Spoorwegen is ook kritisch. Volgens de raad bepaalt de sfeer op stations wat mensen vinden van hun treinreis. Winkels zijn daar belangrijk voor. De bussen van Qbuzz helpen om mensen ‘van deur naar deur’ te brengen, een streven van de NS. En in de regio’s kan de vervoerder “service en kwaliteit bieden”, vindt de ondernemingsraad.

Verwant nieuws;

Meer over; Nederlandse Spoorwegen (NS)

NS stoot stationswinkels af en legt zich toe op kerntaak: treinen

VK 01.03.2016 Met instemming van de enige aandeelhouder, het ministerie van Financiën, stoot de NS winstgevende stationswinkels en busbedrijf Qbuzz af. Het spoorbedrijf wil zich toeleggen op zijn kerntaak, het rijden van treinen op het hoofdrailnet.

Ook doet de NS – ‘voorlopig’ aldus tijdelijk topman Roger van Boxtel – niet meer mee aan het verwerven van concessies voor het rijden op regionale spoorlijnen. ‘Dat laten we over aan de concurrentie’, zei Van Boxtel dinsdag in Utrecht waar de NS de strategie voor de komende jaren ontvouwde.

Lucratieve regionale spoorlijnen zijn de komende tijd trouwens niet in de aanbieding. Bij de laatste, de aanbesteding van trein- en busvervoer voor de hele provincie Limburg, maakte het NS-dochterbedrijf Abellio zich schuldig aan malversaties.

Juist door die affaire drong minister Jeroen Dijsselbloem bij de NS aan op ‘strategische heroriëntatie’. De aandeelhouder wil dat het bedrijf zich meer richt op de hoofdtaak, het op tijd rijden op het hoofdrailnet. Hij heeft er geen probleem mee dat de NS via Abellio in het buitenland meedingt naar de exploitatie van spoorlijnen.

Smullers

Reactie FNV Spoor

Ambitieloos toekomstplan van NS is slecht voor personeel, schrijft FNV Spoor in een reactie: ‘De plannen van de NS getuigen meer van angst dan van een duidelijke visie’

De NS maakte vorig jaar 118 miljoen euro winst waarvan een aanzienlijk deel op het conto kwam van Abellio, Qbuzz en de stationswinkels als Julia’s, Smullers en de Broodzaak. Hoeveel de winkels, die op enkele na in de verkoop gaan, precies bijdroegen aan de winst wilde de financieel directeur van de NS Engelhardt Robbe niet zeggen.

‘Dat is bedrijfsvertrouwelijke informatie’, zei Robbe. Hij sprak tegen dat de NS zichzelf in de voet schiet. ‘Het levert ook weer revenuen op.’ Vakbonden zijn bezorgd over de gevolgen voor de 4.800 werknemers, bijna een kwart van het totale NS-personeel.

Topman Van Boxtel probeerde gisteren de onrust weg te nemen. ‘We nemen er de tijd voor. De winkels gaan gewoon over naar andere partijen. Ik verwacht dat vrijwel iedereen zijn baan behoudt.’ Hij beklemtoonde dat de NS ‘regie houdt’ over de overnames. ‘Wij zijn de baas op de stations. Dat waren vroeger verslonsde publieke ruimten, nu verblijven de mensen er graag.’

Nieuwe treinen

Zij spelen in onze achtertuin en wij in die van hun

Problemen met vakbonden en met het personeel liggen ook in het verschiet bij de voorgenomen verkoop van busbedrijf Qbuzz. Vorig najaar deden al geruchten de ronde dat de NS over verkoop van Qbuzz onderhandelde met Franse vervoersmaatschappij Keolis die in Nederland met Syntustreinen en -bussen rijdt.

De ondernemingsraad van Qbuzz kwam meteen in het geweer, de NS sprak de geruchten destijds tegen. Maar dinsdag liet Van Boxtel doorschemeren dat ‘gesprekken zijn onderbroken en nu weer worden hervat’. Dat buitenlandse vervoersbedrijven meer greep krijgen op de Nederlandse markt ziet hij niet als een probleem. ‘Zij spelen in onze achtertuin en wij in die van hun.’

De NS investeert tot 2023 2,5 miljard euro in nieuwe treinen. Van Boxtel gaf dinsdag toe dat het vertrouwen in het spoorbedrijf is ‘geschaad’, onder meer door de problemen met materieeltekort en overvolle treinen en door de Limburgse affaire met dochterbedrijf Abellio.

NS investeert 3 miljard in treinen

Telegraaf 01.03.2016 NS investeert tot 2023 ruim 3 miljard euro in nieuwe treinen, betere reisinformatie, draadloos internet en stationfaciliteiten, waaronder meer parkeerplaatsen.

,,Een derde van de vloot wordt vernieuwd”, zei topman Roger van Boxtel vandaag bij de presentatie van de nieuwe strategie van de Nederlandse Spoorwegen. Er zal volgens hem meer ruimte komen voor tweede klasreizigers. ,,Maar ze hebben geen recht op een zitplaats. In spitsuren kunnen we die ook nooit garanderen, nu niet en straks niet. Claims op korting gaan we zeker niet honoreren.”

Meer spreiding

Wel is het volgens Van Boxtel zaak dat universiteiten en bedrijven meer spreiding gaan aanbrengen in studie- en werktijden. ,,Zo kan de drukke spits worden ontlast”, stelt hij.

NS gaat komende jaren terug naar de kernactiviteiten: het hoofdspoornet in Nederland. Lijnen in Duitsland en Groot-Brittannië worden wel gehandhaafd. ,,Die zijn winstgevend en daar leren we veel van”, aldus Van Boxtel.

Bus- en tramdochters worden in de etalage gezet en dat geldt ook voor de meeste winkels in de stations. ,,Daar is geen haast bij. We blijven wel samenwerken met andere partijen om reizigers van deur tot deur te vervoeren en we houden de regie over de winkels en horeca.”

’Kwaliteit leveren’

Van Boxtel wil geen harde toezeggingen doen over de verbeteringen van het reizigersvervoer. ,,Dat kan niet in een jaar. Maar we gaan wel weer meer kwaliteit leveren, zoals op tijd rijden met voldoende schone treinen. We willen het vertrouwen van het publiek terugwinnen.”

De vandaag toekomststrategie van de NS roept in de Tweede Kamer een hausse aan vragen op.

VVD

Het busbedrijf Qbuzz wordt op termijn verkocht. De hogesnelheidslijn (hsl) wil het bedrijf behouden, maar de dienstregeling en service op deze lijn moet wel beter. Voor de VVD is het echter nog geen uitgemaakte zaak dat de NS de exploitatie van de hogesnelheidslijn behoudt. Kamerlid De Boer wil dat eerst goed wordt onderzocht hoe de ordening op het spoor in de toekomst eigenlijk zou moeten. Ze hamert erop dat het kabinet wat haar betreft eerst allerlei scenario’s daarvoor moet uitwerken. Dat is ook voorgesteld door de parlementaire enquêtecommissie die vorig jaar het floppen van de Fyra onderzocht.

PvdA

Coalitiepartner PvdA vreest dat het verkopen van stationswinkels door NS gevolgen heeft voor het personeel. Kamerlid Hoogland vraagt zich af of de winkeltjes überhaupt wel van de hand moeten worden gedaan.

CDA

CDA-Kamerlid Van Helvert vindt het winkeltjesvoorstel van de NS nogal verwarrend. De belangrijkste keten, de Kiosk-winkels, wil het treinbedrijf behouden. Na doorvragen blijkt dat de NS best bereid is om andere marktpartijen in overige winkeltjes toe te laten, maar wel ’de regie’ over deze bedrijven wil behouden. „De winkels blijven allemaal in eigendom, al dan niet via een retailconsessie”, concludeert CDA’er Van Helvert. „Het systeem wordt alleen maar ingewikkelder. Welk probleem lost de NS met deze actie op”, vraagt hij zich af.

SP

Van de SP hoeven alle veranderingen überhaupt niet. De partij heeft er vooral grote moeite mee dat bedrijfsonderdelen worden afgestoten. „Dit kost banen en dit kost bedrijfsdividend dat straks door Duitse en Franse staatsbedrijven wordt verdiend”, vreest Kamerlid Smaling. „Dit is repareren wat niet kapot is. Is Van Boxtel ingehuurd om de NS door een lastige fase te helpen, of is hij ingehuurd als Paard van Troje”, vraagt hij zich af.

Hoeveel kans van slagen heeft een claim tegen de NS?

Trouw 25.02.2016 Een rechtszaak tegen de NS vanwege de overvolle treinen is moeilijk te winnen. Dat zegt advocaat Matthijs Kuijpers van Stibbe naar aanleiding van de eis van stichting ConsumentenClaim dat de NS een deel van de reiskosten aan gedupeerde reizigers moet terugbetalen.

“Ik zie beren op de weg”, zegt Kuijpers:”Je koopt een vervoersbewijs dat je het recht geeft om van A naar B te rijden. En over het algemeen voldoen ze daaraan.”

Weliswaar schrijven de NS in de algemene voorwaarden dat ze zich inspannen om reizigers een zitplaats te geven, maar er staat ook expliciet dat de reiziger geen recht heeft op een zitplaats. Kuijpers: “Ze stellen letterlijk dat een zitplaats niet altijd beschikbaar is. Uiteindelijk beland je dan in een moeilijke discussie over de mate waarin de NS zich hebben ingespannen om wel genoeg zitplaatsen te bieden.”

Zitplaatsen in de spits
Vervolgens is het de vraag hoeveel geld het de NS zou kosten om wel genoeg zitplaatsen te hebben in de spits. En of de overheid, die de eigenaar is van de NS, dat er voor over heeft, zegt Kuijpers. “Daar gaat de politiek over, want uiteindelijk wordt het betaald door ons allemaal.”

Ook Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl denkt dat het lastig wordt. “Ik ben geen jurist, maar het lijkt me vrij kansloos. Je moet dan echt bewijzen dat de NS een wanprestatie hebben geleverd. Dat lijkt me lastig, aangezien ze wel degelijk wat doen.” De NS zetten nu al reservetreinen in en zijn bezig 64 sprinters om te bouwen, waarbij eersteklasstoelen worden weggehaald en vervangen door tweedeklasstoelen. Dit moet 1000 extra tweedeklasstoelen opleveren.

Spitsbussen
En sinds maandag is er een proef met langzame, goedkope spitsbussen tussen Castricum, Krommenie-Assendelft en Amsterdam Sloterdijk, waarvan half mei wordt besloten of deze moet worden verlengd.

Vanaf december 2016 en begin 2017 komen er in fases nieuwe sprinters op het spoor die een oplossing moeten bieden voor de drukte in de trein. Van Kuyeren: “Je kunt ze verwijten dat ze de nieuwe treinen een beetje te laat hebben besteld, maar aan de andere kant duurde het ook wel even voordat er politieke duidelijkheid kwam over het aantal studenten dat gebruik zou maken van het Studenten-OV.”

Meer over

Miljoenenclaim tegen NS om overvolle treinen

VK 25.02.2016 Treinreizigers die last hebben gehad van de overvolle treinen, moeten de helft van hun reiskosten terugkrijgen van de NS. Dat vindt ConsumentenClaim dat namens 8500 aangesloten reizigers een vergoeding claimt bij de vervoersorganisatie.

Gemiddeld hebben treinreizigers voor bijna 600 euro hinder ondervonden, volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. Dat zou neerkomen op een totale vergoeding ruim 5 miljoen euro aan het adres van NS. De reizigers die zich hebben aangesloten bij ConsumentenClaim zijn volgens Smit vooral forensen. ‘Zij zijn dagelijks afhankelijk van de trein en ondervinden zowel ’s ochtends als ’s avonds hinder van de overvolle treinen.’

Hinder betekent volgens de claimclub dat mensen moeten staan of helemaal niet meekunnen met de trein. De NS is aansprakelijk omdat het vervoersbedrijf volgens Smit al lang en breed zag aankomen dat er een tekort aan treinen aan zat te komen. Het gaat om reizigers die vanaf september 2015 tot nu last hebben gehad van de drukte in de treinen. De NS heeft nu ‘een ultimatum van een aantal weken’ om te reageren op de claim. Daarna zal Smit de vervoerder aanklagen, via een daartoe opgerichte stichting.

Vervoersplaats

Waarom is spoor poel van ellende?

In De Kwestie schrijft Peter de Waard over de ellende van de Nederlandse Spoorwegen.

De NS is vooralsnog niet van plan de reizigers financieel tegemoet  te komen. In een reactie laat het weten dat zij een ‘vervoersplaats’ verkopen, geen zitplaats. De NS zegt ‘alles op alles’ te zetten om de reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. De NS doelt hierbij op het ‘ombouwen’ van 1e klas naar 2e klas en de inzet van zogeheten spitsbussen voor één euro.

Nadeel van de spitsbus is wel dat bijvoorbeeld de reis van Castricum naar station Amsterdam Sloterdijk ruim één uur duurt, terwijl de treinreizigers binnen 20 minuten op Sloterdijk arriveren. ‘We blijven graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst’, aldus de reactie van NS.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

Speciale spitsbussen NS rijden vooralsnog leeg hun ritjes

ConsumentenClaim wil geld zien van NS

Trouw 25.02.2016 De NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8500 reizigers.

‘Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost’, zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. 

De mensen die voor compensatie in aanmerkingen zouden moeten komen, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september begonnen de problemen namelijk, zo meldt de organisatie.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, zo zegt ConsumentenClaim.

De NS gaat niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers, blijkt uit een reactie. “We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast”, zegt de NS.

Het vervoersbedrijf wijst op de inzet van spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook stelt NS met spoed treinen besteld te hebben om meer capaciteit te bieden aan reizigers.

“Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst”, aldus de NS-woordvoerder.

Verwant nieuws;

NS ziet zowel omzet als onvrede groeien

VK 19.02.2016 Voor de Nederlandse Spoorwegen was 2015 in financieel opzicht een goed jaar – forse omzetstijging, mooie winst – maar de prestaties op het spoor geven weinig reden tot vreugde. De klanttevredenheid nam af, er reden minder treinen op tijd en zelfs over de reinheid van die treinen werd meer geklaagd dan in het jaar tevoren.

Het aantal treinreizigers groeide in het afgelopen jaar, vooral in de spitsuren, zo blijkt uit het vrijdag gepresenteerde jaarverslag van de NS. Dat leidde tot te volle treinen, met name in het najaar, waardoor de klanttevredenheid terugliep, zegt de NS.

In 2015 reed 91 procent van de treinen op tijd, tegen 92 procent in het jaar ervoor. ‘Op tijd’ betekent voor de NS dat de trein bij aankomst geen of minder dan vijf minuten vertraging heeft. Uitgevallen treinen worden niet meegerekend. Met dat euvel had vooral de Hogesnelheidslijn (HSL) veel te maken; daar bedroeg de uitval van treinen 6,7 procent.

Met het algemene punctualiteitscijfer voldoet de NS nog net aan de eisen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Staatssecretaris Sharon Dijksma voorziet wel dat het spoorbedrijf een boete wacht voor het slechte presteren op de HSL.

Die boete, hooguit een miljoen euro, zal de NS amper raken. Het bedrijf boekte vorig jaar een winst van 118 miljoen euro. Minder dan in 2014 (180 miljoen winst), maar in dat jaar werden de cijfers positief gekleurd door ‘incidentele effecten’, zoals een terugbetaling door de Italiaanse bouwer van de gewraakte Fyra.

Malversaties

Oud NS-topman Timo Huges. © ANP

De omzet van de NS steeg vorig jaar met twintig procent naar bijna vijf miljard euro. Vooral dochterbedrijf Abellio droeg aan die omzetstijging bij. Dat bedrijf verzorgt sinds april vorig jaar het treinvervoer in grote delen van Schotland. Abellio, dat sinds 2003 ook in delen van Engeland actief is, neemt 2,3 miljard euro van de totale NS-omzet voor zijn rekening.

De NS kwam in 2015 vaak onder vuur te liggen. Malversaties bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg leidden tot het vertrek van president-directeur Timo Huges en dat van Abellio-topman Jeff Hoogesteger. Die laatste sleepte NS voor de rechter om een ontslagvergoeding los te krijgen.

Uit het jaarverslag blijkt dat er inmiddels is geschikt en dat Hoogesteger bijna 250 duizend euro meekrijgt en maximaal 75 duizend euro vergoed krijgt voor zijn juridische kosten. De vertrekpremie voor Huges (175 duizend euro, plus 65 duizend euro voor juridische bijstand) was al eerder bekendgemaakt.

De opvolger van Huges, oud-minister Roger van Boxtel, typeert 2015 als ‘een jaar van vallen en weer opstaan’. Van Boxtel zweeg vrijdag over de toekomst van het spoorbedrijf. Binnenkort treedt hij wel naar buiten als de NS een nieuwe strategische visie ontvouwt. Dat gebeurt op aandringen van het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder. Minister Jeroen Dijsselbloem wil onder meer dat de NS zijn (winstgevende) winkelformules afstoot en zich meer richt op de kerntaak, het laten rijden van treinen op het hoofdrailnet.

NS noemt 2015 ‘jaar van vallen en opstaan’ 

NU 19.02.2016 De NS blikt in zijn jaarverslag over 2015 terug op een jaar met hoogte- en dieptepunten. Zo liep de punctualiteit en klanttevredenheid terug, maar groeide het aantal mensen met een abonnement. Ook de omzet steeg.

De te volle treinen en enkele grote externe verstoringen waren de oorzaak van die lagere tevredenheid bij klanten, die terugliep van 75,8 procent naar 74,8 procent.

“Over de hele linie bleef de stiptheid van de treinen wel op een hoog niveau”, zo zegt tijdelijk president-directeur Roger van Boxtel in het jaarverslag.

De NS realiseerde een omzet van 4.973 miljoen euro, 20 procent meer dan in 2014. Dit komt onder meer door de nieuwe samenwerking van NS-dochter Abellio met het Schotse ScotRail.

Het aantal gemelde incidenten tegen NS-personeel daalde, ondanks enkele grote incidenten, van 774 in 2014 naar 642 in 2015.

Op tijd

In 2015 kwam 91 procent van de reizigers op het hoofdrailnet, exlusief de HSL, op tijd op de bestemming aan. Dit houdt in dat zij binnen een marge van 5 minuten van de geplande aankomsttijd aankwamen. De reizigerspunctualiteit kwam hiermee uit op 91 procent, vorig jaar was dit 92 procent.

De HSL heeft wel met veel uitval van treinen te maken gehad (6,7 procent), mede door nieuwe locomotieven en rijtuigen met kinderziektes.

Inmiddels rijden alle treinen voor de helft op nieuwe groene stroom, in 2018 moet dit 100 procent zijn.

Sanctie

De NS kan volgens staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur rekenen op een boete, omdat het staatsbedrijf de afgesproken prestaties niet levert. “Ik voel een sanctie opkomen”, voegde ze er donderdag aan toe. Het zou gaan om een boete van een half miljoen euro.

De staatssecretaris wil boetes die aan de NS worden opgelegd voortaan in een fonds stoppen en dan reizigers vragen hoe het geld moet worden besteed.

Lees meer over: NS Reizen

Gerelateerde artikelen;

NS krijgt 800 reacties op vacatures voor veiligheidspersoneel 

NS-dochter Abellio gaat in Schotland rijden  

Dijsselbloem: schikking ex-topman “zuur”

Telegraaf 19.02.2016  De schikking van bijna een kwart miljoen euro voor de van fraude verdachte ex-topman van spoorvervoerder Abellio, Jeff Hoogesteger, is zuur. Dat zei minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) vrijdag in een reactie op de bekendmaking van het bedrag door NS. ,,Maar het is zoals het is.” Dijsselbloem is aandeelhouder van NS, Abellio is een NS-dochter.

,,Het is echt de verantwoordelijkheid van NS als werkgever”, aldus Dijsselbloem. ,,Ik vind het heel vervelend dat na een fraudezaak sommige mensen ook nog recht hebben op doorbetaling van het salaris. Helaas moeten we dit accepteren, ook als aandeelhouder.”

Er zijn naar aanleiding van de fraude-affaire met Abellio in Limburg acht mensen vertrokken, deels zonder geld en deels met geld, benadrukte Dijsselbloem.

Hoogesteger kreeg vorig jaar een beëindigingsvergoeding van concreet 249.802 euro mee. Daarbovenop kwam een vergoeding, tot een maximum van 75.000 euro, voor juridische kosten. Voormalig NS-topman Timo Huges kreeg, naast zijn ontslagvergoeding van ruim 175.000 euro, ook nog een vergoeding van 65.000 euro voor ,,juridische bijstand ter zake van de beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst”, zo valt te lezen in het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van de NS.

Gerelateerde artikelen;

19-02: Sjoemelaars NS krijgen meer geld

Sjoemelaars NS krijgen nog geld meer dan…

Telegraaf 19.02.2016 De ontslagen NS-topman Timo Huges heeft boven op zijn vertrekregeling van 175.000 euro, ook nog eens 65.000 euro van de spoorwegen gehad als vergoeding voor de kosten van zijn advocaat. Dat blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag van de NS over 2015.

Jeff Hoogesteger, de baas van NS dochter Abellio die mede verantwoordelijk was voor de grootschalige fraude van NS in Limburg, ontving 249.802 euro. Daarnaast mag hij tot 75.000 euro aan advocaatkosten declareren.

Hoewel Hoogesteger vorig voorjaar al op non-actief is gesteld, is hij pas op 1 februari 2016 uit dienst getreden. Tot die tijd is zijn directeurssalaris gewoon doorbetaald, waardoor zijn totale vertrekregeling op meer dan vier ton komt.

Bij de ontdekking van de fraude zei minister Dijsselbloem van Financiën dat de sjoemelaars geen cent mee zouden krijgen. De Telegraaf maakte echter al eerder bekend dat NS zich weinig aantrok van de woorden van de minister en via schikkingen flink de portemonnee trok voor de fraudeurs. Zelfs de spil in de fraude, René de Beer, die vertrouwelijke informatie van Veolia doorspeelde aan de NS, ontving bij zijn ontslag een bedrag van 2 ton.

Gerelateerde artikelen;

05-02: Toch tonnen voor NS-sjoemelaars

Mogelijk extra tekort bij spoorprojecten 

NU 12.02.2016 Een eerder gemeld tekort bij spoorprojecten dreigt verder op te lopen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (van Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer gemeld.

Al op Prinsjesdag meldde haar ministerie een tekort van 84 miljoen euro op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Eind vorig jaar is een nieuwe raming gemaakt waaruit blijkt ”dat er sprake is van een substantieel potentieel tekort. Maatregelen zijn daarom noodzakelijk.”

Ze weet niet op hoeveel het tekort precies zal uitkomen. Dat laat ze onderzoeken. Uit de brief valt op te maken dat het kan oplopen tot 323 miljoen. Het overgrote deel wordt niet veroorzaakt door kostenoverschrijdingen van projecten, maar komt onder meer doordat een bezuiniging uit het kabinet Rutte I niet is gehaald.

Besparingen

Dijksma overlegt met Prorail, NS en goederenvervoerders over besparingen op het PHS om de tekorten weg te werken. Verder wordt onderzocht of extra maatregelen nodig zijn om de financiën van het spoorprogramma te verbeteren.

Het PHS moet de kwaliteit en capaciteit op het spoor verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om de aanpassing op het spoor rond station Utrecht.

De Tweede Kamer had eerder laten weten goed op de hoogte te willen worden gehouden van ontwikkelingen op het spoor. Onder de voorganger van Dijksma werden een reeks onverwachte kostenoverschrijdingen gemeld.

Lees meer over: Spoor Gesponsord

Gerelateerde artikelen

Dijksma wil dat NS voor kerst duidelijkheid geeft over tekort treinen  update: 13:01

FNV Spoor dringt aan op meer geld spooronderhoud 

Dreigend extra tekort voor Dijksma

Telegraaf 12.02.2016 Een eerder gemeld tekort bij spoorprojecten dreigt verder op te lopen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (van Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer gemeld.

Al op Prinsjesdag meldde haar ministerie een tekort van 84 miljoen euro op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Eind vorig jaar is een nieuwe raming gemaakt waaruit blijkt “dat er sprake is van een substantieel potentieel tekort. Maatregelen zijn daarom noodzakelijk.”

Ze weet niet op hoeveel het tekort precies zal uitkomen. Dat laat ze onderzoeken. Uit de brief valt op te maken dat het kan oplopen tot 323 miljoen. Het overgrote deel wordt niet veroorzaakt door kostenoverschrijdingen van projecten, maar komt onder meer doordat een bezuiniging uit het kabinet Rutte I niet is gehaald.

Dijksma overlegt met ProRail, NS en goederenvervoerders over besparingen op het PHS om de tekorten weg te werken. Verder wordt onderzocht of extra maatregelen nodig zijn om de financiën van het spoorprogramma te verbeteren.

Het PHS moet de kwaliteit en capaciteit op het spoor verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om de aanpassing op het spoor rond station Utrecht.

De Tweede Kamer had eerder laten weten goed op de hoogte te willen worden gehouden van ontwikkelingen op het spoor. Onder de voorganger van Dijksma werden een reeks onverwachte kostenoverschrijdingen gemeld.

Spoorproject in problemen

Telegraaf 12.02.2016  Opnieuw zit er een groot spoorproject in de gevarenzone. Het gaat om een financieel gat bij treinprogramma PHS. Dit project moet ervoor zorgen dat er op de drukste spoortrajecten zóveel treinen gaan rijden dat reizigers spoorboekloos kunnen reizen.

Dat meldt staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer. Er was afgelopen najaar al een tekort gemeld van tenminste 84 miljoen euro. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit waarschijnlijk veel hoger is. Om te bepalen hoe groot het gat nu precies is laat de PvdA-bewindsvrouw een extern bureau de boekhouding doornemen. Ook wordt de accountantsdienst van het Rijk ingezet om de boel door te lichten.

Het tekort komt mede doordat projecten duurder blijken uit te vallen. Bij spooraannemer ProRail is dit de afgelopen jaren schering en inslag. De nieuwe tegenvaller vormt een nieuw hoofdstuk in dit spoordrama.

Het ministerie van Infrastructuur blijkt daarnaast niet in staat geweest om eerder opgelegde bezuinigingen goed door te voeren. Het departement hoopte te kunnen besparen door regionale overheden meer te laten meebetalen aan spoorverbouwingen. Volgens Dijksma heeft dat te weinig opgebracht. Ook moest het versimpelen van regelgeving tot een kostendaling leiden, maar dat is ook niet gelukt.

Het spoorproject waar het om draait heet het Programma Hoogfrequent Spoor. Het heeft als doel om op de drukste spoortrajecten vaker treinen te laten rijden. Door het wegnemen van obstakels, zoals overgangen, moet er meer doorstroming komen. Ook moeten seinen, stations en wissels orden aangepast. Uiterlijk in 2028 zouden elk uur zes intercity’s en zes sprinters op de PHS-trajecten moeten gaan rijden.

Toch tonnen voor NS-sjoemelaars

Telegraaf 05.02.2016 Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën beloofde de Kamer dat de NS-sjoemelaars geen cent mee zouden krijgen bij hun vertrek, maar nu blijkt dat NS flink de portemonnee trekt. De spoorwegen hebben de zaak geschikt en betalen de hoofdfiguren in de Limburgse fraudezaak, die onder meer topman Huges de kop kostte, een kleine miljoen euro.

Het ontslag op staande voet van René de Beer, de spil in de Limburgse fraude, wordt teruggedraaid. De Beer speelde als directeur van concurrent Veolia vertrouwelijke informatie door aan NS, in ruil voor een baan. In maart 2015 werd hij door NS op staande voet ontslagen. Dat ontslag is nu van de baan. De Beer gaat per 1 februari 2016 op een normale wijze uit dienst. Dat betekent dat hij een jaarsalaris van ongeveer 2 ton meekrijgt.

’Overwinning’

De Beers advocaat Jan Verwiel spreekt van een grote overwinning. ,,René kan nu weer naar de toekomst kijken en met opgeheven hoofd op zoek gaan naar een baan.’’ Abellio-Directeur Jeff Hoogesteger, de baas van De Beer, kreeg vrijwel zijn zin. Hoogesteger eiste een bruto jaarsalaris (inclusief bonus en vakantiegeld) plus zeven maanden extra in dienst. In totaal gaat dat om meer dan drie ton.

Ook de directie van de frauderende busdochter Qbuzz, inclusief directeur Annemarie Zuidberg, mocht langer in dienst blijven. Hun dienstverband wordt pas nu beëindigd. Dat betekent dat de NS ook hen na de ontdekking van de fraude nog tonnen aan salaris heeft uitbetaald.

Vorig jaar kostte de Limburgse affaire NS-topman Timo Huges de kop. NS verloor door het geknoei het Limburgse vervoer met een waarde van twee miljard euro. Huges kreeg, onder meer door blunders van minister Dijsselbloem, 175.000 euro mee toen hij de NS gedwongen moest verlaten.

Over de Limburgse affaire loopt nog een strafrechtelijk onderzoek van de FIOD. En ook kartelautoriteit ACM is nog met de zaak bezig. NS wil geen commentaar geven.

Gerelateerde artikelen;

25-11: De Beer eist schadevergoeding

09-11: Dijsselbloem onder vuur

ProRail door met aanbesteding

Telegraaf 09.01.2016 ProRail is het nieuwe jaar goed begonnen. De spoorbeheerder won gisteren een rechtszaak tegen drie spooraannemers.

Volker Rail, Strukton Rail en BAM Rail eisten dat ProRail de aanbesteding stopzet van het onderhoud van het spoor, omdat Prorail zelf geen flauw idee zou hebben over hoe het Nederlandse spoor er momenteel bijligt.

Als ProRail dat niet weet, kunnen we geen goede prijs berekenen, terwijl het risico van verkeerde calculaties op onze schouders terechtkomt, zo betoogden de spooraannemers.

Ze betitelen het beleid van ProRail als ’een gevaar voor de kwaliteit van het spoor’. Dat „omdat de aannemer die het meeste risico neemt en de laagste prijs biedt, de aanbesteding wint.”

De rechter oordeelde gisteren echter dat Prorail voldoende kennis heeft geleverd aan de aannemers en dat de aanbesteding mag door gaan.

Prorail is erg tevreden met de uitspraak en zegt de aanbestedingen te hervatten. De aannemers zeiden gisteren pas te willen reageren als ze het hele vonnis hebben gelezen. ,,Dat wordt maandag of dinsdag’’, liet een woordvoerder van VolkerRail weten.

Vorig jaar kwam Prorail negatief in het nieuws, omdat het vier grote onderhoudscontracten voor tien jaar illegaal onderhands had gegund aan de verschillende spooraannemers. De raad van commissarissen van Prorail liet de directie toen weten dat dit ,,eens maar nooit weer’’ was.

Nieuwe klappen voor NS

Telegraaf 27.12.2015 NS krijgt klap na klap te verwerken in Engeland. De spoorwegen is Northern Rail, een van de grootste vervoersconcessie van Engeland, kwijtgeraakt aan concurrent Arriva, een dochter van Deutsche Bahn.

Een andere grote concessie van NS, Greater Anglia, staat op de tocht.

Dit jaar moest daar een nieuw bod voor worden ingediend, omdat de concessie afloopt. NS-dochter Abellio zou dit samen met de Britse vervoersgigant Stagecoach doen, om de risico’s zo veel mogelijk te beperken. Maar Stagecoach trok zich vorige week terug. ,,We hebben nu alleen een bod ingeleverd”, zegt de woordvoerster van Abellio.

In juni 2016 wordt de nieuwe vervoerder van Greater Anglia bekendgemaakt. Mocht NS ook deze concessie kwijtraken, en de kans daarop lijkt aanzienlijk, dan raakt de Britse dochter in korte tijd een jaarlijkse omzet van ruim 1 miljard kwijt en halveert het in omvang.

Het lijkt erop dat het gesjoemel van NS in Nederland grote gevolgen heeft voor het bedrijf in Groot-Brittannië. In april van dit jaar was NS/Abellio nog de rijzende ster op de Britse eilanden. Onder leiding van topman Jeff Hoogesteger nam NS het Schotse spoor over en werd het daardoor het tweede spoorbedrijf van Engeland.

Na het bekend worden van het geknoei van de NS in Limburg (omkoping, overtreden spoorwegwet, essentiële fouten bij aanbesteding) gaat het echter bergafwaarts met de Britse activiteiten. Door het gedwongen vertrek van onder anderen NS-topman Timo Huges en Abellio-topman Jeff Hoogesteger, kreeg het imago van NS een gevoelige deuk in Engeland; en die lijkt door te werken in de nieuwe aanbestedingen.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën houdt de buitenlandse activiteiten van NS goed in de gaten. NS mag daar alleen treinen rijden als dat iets oplevert voor de Nederlandse schatkist. Volgens bronnen is het verlies van Northern Rail een gevoelige tik voor NS, omdat er veel geld werd verdiend.

De woordvoerster van Abellio vindt dat er weinig aan de hand is. “Northern Rail zijn we kwijt. Maar verliezen hoort erbij. Als niemand een lopende concessie verliest, kun je ophouden met aanbesteden. Met ScotRail, Merseyrail en mogelijk Greater Anglia plus een florerende bus business in de UK ziet Abellio 2016 met vertrouwen tegemoet.”

Gerelateerde artikelen;

24-12: Geen treinen rond Schiphol

22-12: Maatregelen NS tegen drukte

Financieel directeur NS vertrekt

Trouw 18.12.2015 NS moet op zoek naar een nieuwe financieel directeur. Engelhardt Robbe stapt komend voorjaar op, nadat de financiële jaarafsluiting van 2015 is voltooid.

Robbe zit al vijf jaar in de directie van het bedrijf. Hij is nu zestig jaar en heeft besloten om een volgende stap in zijn loopbaan te maken. Wat die stap precies inhoudt, wil hij nog niet zeggen. Voor zijn tijd bij NS werkte Robbe ruim dertig jaar bij Shell in diverse functies.

De raad van commissarissen van NS heeft de procedure voor de opvolging van Robbe inmiddels in gang gezet. Het is de bedoeling dat er zo spoedig mogelijk een nieuwe financieel directeur wordt voorgedragen.

Mogelijk toch rol financiële baas bij gesjoemel

NS-topman stapt op

Telegraaf 18.12.2015 De financiële topman Engelhardt Robbe van de NS stapt op. Bronnen zeggen dat hij mogelijk toch een rol speelde in het gesjoemel van de NS in Limburg, die eerder al zeven NS-toppers de kop koste. Onder wie topman Timo Huges.

Een NS-woordvoerder ontkent dit. ,,Robbe heeft dit werk vijf jaar gedaan. Het waren zware jaren. Hij heeft zelf bij de raad van commissarissen aangegeven aan iets anders toe te zijn.’’

Robbe was dit jaar enige tijd de baas van de NS, toen Huges werd gedwongen af te treden. Daarna werd hij opgevolgd door D66’er Roger van Boxtel. Robbe is verantwoordelijk voor de buitenlandse tak van NS. In het rapport van advocatenkantoor De Brauw, die het gesjoemel in Limburg onderzocht, bleef Robbe als enige van de NS-top buiten schot.

Het OM en de ACM doen nog onderzoek naar de fraude in Limburg. Betrouwbare bronnen zeggen dat Robbe mogelijk eieren voor zijn geld kiest, maar NS ontkent dit.

Limburg en NS in de clinch

Telegraaf 12.12.2015 De provincie Limburg en de NS hebben ruzie over de financiering van de aangepaste Euregiobahn tussen Heerlen en de Duitse stad Aken. Het provinciebestuur vindt dat de NS het tekort van 1 miljoen euro voor het Nederlandse deel van de lijn moet lappen. Dat meldt 1Limburg zaterdag.

De NS betaalde de vier ton voor de de oude rechtstreekse pendeltrein, maar wil de extra kosten van zes ton voor de nieuwe verbinding niet betalen. De provincie schrijft in een brief aan staatssecretaris van infrastructuur Sharon Dijksma (PvdA) dat de NS daarmee zijn verantwoordelijkheid ontloopt, omdat de route deel uit maakt van het hoofdrailnet waar de NS voor heeft getekend.

Claim namens 7.500 reizigers NS om overvolle treinen

NU 10.12.2015 Organisatie Consumentenclaim gaat bij de NS een claim indienen namens 7.500 klanten vanwege de volle treinen.

In de brief wordt uiteengezet welke klachten Consumentenclaim heeft gekregen van reizigers. Zo maken ze zich zorgen over veiligheid tijdens drukte in de trein en zijn ze het zat om vaak te moeten staan tijdens de spits.

De claimorganisatie wil met de brief bewerkstelligen dat er een oplossing komt voor de overvolle treinen van de NS. Het spoorbedrijf heeft volgens Consumentenclaim een zogeheten inspanningsverplichting om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats aan te bieden.

Om een oplossing te vinden voor de overvolle treinen zou Consumentenclaim graag met de NS om de tafel willen zitten. Mocht het spoorbedrijf dat niet willen, dan stapt de organisatie naar de rechter voor een schadeclaim.

‘Weinig kans’

Reizigersorganisatie Rover denkt dat de brief weinig uithaalt. “We denken dat er niks uitkomt. Het is even afwachten met welke plannen de NS komt voor de kerst, maar als de rechter moet beslissen heeft massaal claimen weinig kans. Dat moet toch persoonlijk”, zo laat Rover weten in een reactie.

De NS zegt de brief te hebben ontvangen en gaat ernaar kijken. “We zetten alles op alles om de drukte in treinen waar mogelijk te verminderen. We gaan een gesprek met Consumentenclaim ook zeker niet uit de weg. Hun signaal is begrijpelijk”, aldus de NS.

Lees meer over: NS

Gerelateerde artikelen

Dijksma wil dat NS voor kerst duidelijkheid geeft over tekort treinen  update: 13:01

Al duizenden aanmeldingen voor NS-claim volle treinen

Duizenden klachten voor NS

Telegraaf 10.12.2015 Bij de Nederlandse Spoorwegen is donderdag een brief van ConsumentenClaim op de mat gevallen. Met deze brief wil de claimorganisatie namens reizigers aangeven dat er een oplossing moet komen voor de overvolle treinen van de NS. Inmiddels hebben ruim 7500 reizigers een klacht ingediend.

In de brief wordt uiteengezet welke klachten ConsumentenClaim heeft gekregen van reizigers. Zo maken ze zich zorgen over veiligheid tijdens drukte in de trein en zijn ze het zat om vaak te moeten staan tijdens de spits.

De NS heeft volgens ConsumentenClaim een zogeheten inspanningsverplichting om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats aan te bieden.

Om een oplossing te vinden voor de overvolle treinen zou ConsumentenClaim graag met de NS om de tafel willen gaan zitten. Mocht het spoorbedrijf dat niet willen, dan stapt de organisatie naar de rechter voor een schadeclaim.

Reizigersorganisatie Rover denkt dat de brief weinig kans heeft op succes. ,,We denken dat er niks uitkomt. Het is even afwachten met welke plannen de NS komt voor de kerst, maar als de rechter moet beslissen heeft massaal claimen weinig kans. Dat moet toch persoonlijk.´´

De NS heeft de brief ontvangen en gaat ernaar kijken. ,,We zetten alles op alles om de drukte in treinen waar mogelijk te verminderen. We gaan een gesprek met ConsumentenClaim ook zeker niet uit de weg. Hun signaal is begrijpelijk.´´

‘Capaciteit NS kan groeien’

Telegraaf 10.12.2015  De capaciteit van de NS kan op korte termijn groeien met 14.000 zitplaatsen. De vervoerder zou onder meer bestaand materieel beter in moeten zetten.

Dat meldt vakblad OV-Magazine donderdag op basis van eigen onderzoek.

Nu staan bijvoorbeeld Intercityrijtuigen ongebruikt langs de kant. Ook kunnen internationale treinstellen die pas later in de ochtend naar het buitenland rijden in de ochtendspits verlichting brengen en zouden afgedankte rijtuigen weer in dienst genomen kunnen worden.

Claims NS blijven komen

Telegraaf 07.12.2015 De klachten over de volle spitstreinen van de NS blijven binnenkomen bij ConsumentenClaim. Volgens directeur Stef Smit staat na een week de teller op circa 6600 meldingen.

Deze week stuurt de organisatie haar claimbrief naar de Nederlandse Spoorwegen. Zij doet dit omdat veel treinreizigers in de spits moeten staan, terwijl het spoorbedrijf een inspanningsverplichting heeft om mensen een zitplaats te bieden.

“Van de 6600 klagers reist 43 procent dagelijks met de trein. Tweederde geeft hiervan aan dat ze vijf keer of meer per week moeten staan in de spits. Dat is ontzettend veel,” aldus Smit.

Reizigers klagen het meest over drukke treinen op trajecten naar Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Wie in de trein stapt, heeft vooral op de stations Utrecht, Haarlem, Leiden, Eindhoven en Den Bosch kans om in een volle trein terecht te komen.

Dat de claim wordt ingediend, betekent nog niet dat mensen hun klachten niet meer mogen melden “Dat kan altijd nog,” aldus Smit.

Gerelateerde artikelen;

04-12: 5000 reizigers dienen klacht in

01-12: Veel claims om volle treinen

30-11: Claim wegens overvolle treinen

Dijksma wil voor kerst duidelijkheid over treinen

VK 06.12.2015 De NS moet voor de kerst aangeven hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) zondag in het tv-programma WNL op Zondag.

Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt, terwijl vervangende treinen pas eind volgend jaar worden geleverd. Dat betekent dat treinreizgers op de problematische trajecten in de spits ongeveer vijfduizend zitplaatsen tekort komen. ‘De NS moet dit oplossen, het is hún probleem’, zei Dijksma zondag. ‘We moeten voorkomen dat groepen mensen in de knel komen.’

Over de problemen bij spoorbeheerder ProRail zei Dijksma dat daar nu echt ingegrepen moet worden. Ze doelde op het geld dat jaarlijks bij ProRail op de plank blijft liggen voor onderhoud van het spoor, terwijl voor de komende jaren een tekort van honderden miljoenen dreigt bij beheer, onderhoud en vervanging.

Apekop

Eind dit jaar zal de laatste van de 41 treinstellen van de meer dan vijftig jaar oude ‘apenkop’ uit het dienstrooster zijn gehaald. De oude dubbeldekkers, die de leemte tijdelijk moeten opvullen in afwachting van de komst van nieuwe treinen, zijn niet tijdig opgelapt.

De NS verwacht dat de materieelinzet pas over een jaar helemaal op orde is, wanneer 58 sprinters door de Zwitserse treinenfabrikant Stadler worden afgeleverd. Twee jaar later wordt een nog grotere vloot nieuwe sprinters verwacht: 118 zogeheten Civity’s van de Spaanse fabrikant CAF.

Massaclaim

Vorige week maakte juridisch bureau ConsumentenClaim uit Amsterdam bekend een massaclaim voor te bereiden tegen de NS omdat het spoorbedrijf zich onvoldoende inspant om reizigers een zitplaats te bezorgen. De aankondiging volgde op de melding van reizigersorganisatie Rover dat in november een recordaantal klachten over overvolle treinen waren binnengekomen.

Dijksma wil dat NS voor kerst duidelijkheid geeft over tekort treinen

NU 06.12.2015 De NS moet voor de kerst duidelijk maken hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur zondag in het tv-programma WNL op Zondag.

Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt, terwijl vervangende treinen pas eind volgend jaar worden geleverd. Het gaat om ongeveer 5.000 zitplaatsen.

“De NS moet dit oplossen, het is hún probleem”, zei Dijksma zondag. Er moet daarbij “voorkomen worden dat groepen mensen in de knel komen”, aldus de staatssecretaris.

Eerder suggereerde de NS onder meer dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden om zo te helpen het probleem van het treinentekort op te lossen.

Schadeclaim

Consumentenclaim is begonnen met het verzamelen van klachten van reizigers over te volle treinen. Met deze informatie gaat de organisatie een schadeclaim indienen bij de NS voor de overvolle treinen. Binnen enkele dagen hebben zich al vele duizenden reizigers gemeld met klachten.

Hoe hoog de claim gaat worden, staat nog niet vast. Dit hangt ook af van het aantal meldingen. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt Consumentenclaim daar een deel van.

Ingrijpen

Ook over de problemen bij spoorbeheerder Prorail zei Dijksma dat daar nu echt ingegrepen moet worden. Ze doelde op het geld dat jaarlijks bij Prorail op de plank blijft liggen voor onderhoud van het spoor, terwijl voor de komende jaren een tekort van honderden miljoenen dreigt bij beheer, onderhoud en vervanging.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.

Lees meer over: Spoor NS Sharon Dijksma

Gerelateerde artikelen;

Dijksma voelt niets voor ontslag toezichthouders Prorail

Al duizenden aanmeldingen voor NS-claim volle treinen

Meer NS-treinen uitgevallen door sein- en wisselstoringen

‘NS laat reizigers niet de dupe worden van tekort aan treinstellen’

‘Snel duidelijkheid treinen’

Telegraaf 06.12.2015 De NS moet voor de kerst aangeven hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) zondag in het tv-programma WNL op Zondag.

Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt, terwijl vervangende treinen pas eind volgend jaar worden geleverd. Het gaat om ongeveer 5000 zitplaatsen. “De NS moet dit oplossen, het is hún probleem”, zei Dijksma zondag. “We moeten voorkomen dat groepen mensen in de knel komen.”

Over de problemen bij spoorbeheerder ProRail zei Dijksma dat daar nu echt ingegrepen moet worden. Ze doelde op het geld dat jaarlijks bij ProRail op de plank blijft liggen voor onderhoud van het spoor, terwijl voor de komende jaren een tekort van honderden miljoenen dreigt bij beheer, onderhoud en vervanging.

5000 reizigers dienen klacht in

Telegraaf 04.12.2015 Ruim 5000 reizigers die denken recht te hebben op een schadevergoeding van de Nederlandse Spoorwegen hebben zich al gemeld bij ConsumentenClaim. Dat heeft directeur Stef Smit vrijdag gezegd. Daar kunnen reizigers die ontevreden zijn over de overvolle treinen tijdens de spits sinds maandag een klacht indienen.

In een dag tijd stond de teller op 3750 aanmeldingen. Dat aantal stijgt dus nog steeds. Volgens Smit melden zich elke dag nog nieuwe mensen die hun ongenoegen over de NS laten blijken.

ConsumentenClaim wil een claim indienen bij de NS omdat veel treinreizigers in de spits moeten staan, terwijl volgens de claimorganisatie het spoorbedrijf verplicht is om mensen een zitplaats te bieden.

Lees meer over; ns

Dijksma voelt niets voor ontslag toezichthouders Prorail

NU 03.12.2015 Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) voelt er niets voor om nu al de bezem te halen door de Raad van Commissarissen van Prorail. Dat zegt Dijksma donderdag in een Kamerdebat over de spoornetbeheerder.

Oppositiepartijen SP, PVV, CDA en D66 zetten in verschillende mate vraagtekens bij de Raad van Commissarissen (RvC) van Prorail.

Ook de oproep om de top van het bedrijf onder de loep te nemen wees de bewindsvrouw af. “Er moet geen zwaard van Damocles boven Prorail hangen. We moeten echt de tijd nemen om een aantal kwesties samen te bekijken”, zegt Dijksma.

Met name voorzitter Hans Alders schiet in de ogen van de partijen tekort in zijn rol als toezichthouder. Er spelen veel problemen bij Prorail. Aan de ene kant is er een tekort van 475 miljoen euro, maar er blijft ook geld op de plank liggen. “De begroting is een gatenkaas”, zei D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Effectiviteit

Maar Dijksma, als staatssecretaris aandeelhouder van Prorail, wil niet via de Tweede Kamer of via de media zomaar commissarissen de wacht aanzeggen. Bovendien vreest ze dat het haar effectiviteit ondermijnt.

De zorgen over de toestanden op het Nederlandse spoor deelt Dijksma wel met de Kamer. Daarbij houdt zij er rekening mee dat de problemen zich voor blijven doen. “Het gaat er niet om of het weer fout gaat, maar hoe ik hier mee omga.”

Dijksma voert voor het eerst als staatssecretaris van Infrastructuur met de Kamer een debat over Prorail. Zij heeft de opgestapte Wilma Mansveld vervangen die onder vuur kwam te liggen door het Fyra-debacle.

Lees meer over: Prorail Sharon Dijksma

Gerelateerde artikelen; 

Kamer wil dat Dijksma onderzoekt of machinist wissel zelf kan repareren

Prorail-topman wil af van overbodige regels op het spoor

Dijksma bezorgd om onregelmatigheden bij contract Prorail

‘Prorail moet meer geld uitgeven aan vervanging spoor’

Toezichthouder tikt Prorail op de vingers

Meer slecht nieuws op komst over ProRail

Trouw 03.12.2015 De slechtnieuwstrein van ProRail heeft de laatste halte nog niet bereikt. Nog niet alle problemen en misstanden bij de spoorbeheerder zijn bekend. Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur verwacht de komende periode nog meer tegenslagen.

“Ik denk niet dat we nu alles hebben gehad. Er komen nog wel meer dingen aan”, aldus Dijksma donderdag in de Tweede Kamer. Volgens haar heb je altijd wel mee- en tegenvallers. Ze beloofde problemen in ieder geval tijdig aan de Kamer te melden.

Dijksma zei dat er veel goed gaat op het spoor, maar dat er ook “hardnekkige forse problemen” zijn. Er is “werk aan de winkel”, maar ze benadrukte dat er geen “gouden sleutel” voor oplossingen bestaat.

Dijksma hield voor de eerste keer na haar aantreden speciaal overleg met de Kamer over ProRail. Haar voorganger Wilma Mansveld, die eind oktober aftrad, was onder vuur komen te liggen om haar aanpak van de problemen bij de spoorbeheerder.

Geld op de plank
ProRail laat bijvoorbeeld al jaren geld op de plank liggen dat bedoeld is voor onderhoud. Maar voor de periode 2018-28 dreigt een tekort van 475 miljoen euro bij beheer, onderhoud en vervanging. “Bizar”, aldus CDA-Kamerlid Martijn van Helvert.

D66 stelde voor 1 miljard euro extra in het spoor te steken. Dat bedrag zou moeten komen uit de compensatie die Volkswagen gaat betalen voor de sjoemelsoftware in dieselvoertuigen.

Dijksma noemde dat voorstel een mooie surprise, maar wel zonder inhoud. De staatssecretaris benadrukte dat het bedrag volstrekt onzeker is. Onder meer PVV en VVD verwezen het D66-plan naar de prullenmand. Zij willen geen 1 miljard “schenken” aan een organisatie die de boel niet op orde heeft.

Verwant nieuws;

Dijksma verwacht meer problemen bij ProRail

Telegraaf 03.12.2015 Nog niet alle problemen en misstanden bij spoornetbeheerder ProRail zijn boven water. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) verwacht nog meer tegenslagen.

,,Ik denk niet dat we nu alles hebben gehad. Er komen nog wel meer dingen aan”, aldus Dijksma donderdag in de Tweede Kamer. Volgens haar heb je altijd wel mee- en tegenvallers. Ze beloofde problemen in ieder geval tijdig aan de Kamer te melden.

Dijksma zei dat er veel goed gaat op het spoor, maar dat er ook ,,hardnekkige forse problemen” zijn. Er is ,,werk aan de winkel”, maar ze benadrukte dat er geen ,,gouden sleutel” voor oplossingen bestaat.

Dijksma hield voor de eerste keer na haar aantreden speciaal overleg met de Kamer over ProRail. Haar voorganger Wilma Mansveld, die eind oktober aftrad, was onder vuur komen te liggen om haar aanpak van de problemen bij de spoorbeheerder.

ProRail laat bijvoorbeeld al jaren geld op de plank liggen dat bedoeld is voor onderhoud. Maar voor de periode 2018-28 dreigt een tekort van 475 miljoen euro bij beheer, onderhoud en vervanging. ,,Bizar”, aldus CDA-Kamerlid Martijn van Helvert.

D66 stelde voor 1 miljard euro extra in het spoor te steken. Dat bedrag zou moeten komen uit de compensatie die Volkswagen gaat betalen voor de sjoemelsoftware in dieselvoertuigen.

Dijksma noemde dat voorstel een mooie surprise, maar wel zonder inhoud. De staatssecretaris benadrukte dat het bedrag volstrekt onzeker is.

Onder meer PVV en VVD verwezen het D66-plan naar de prullenmand. Zij willen geen 1 miljard ,,schenken” aan een organisatie die de boel niet op orde heeft.

Dit kan u ook interesseren; 

Fyra doet Masveld de das om

‘Opheldering over ProRail’

Telegraaf 02.12.2015 De Tweede Kamer wil van staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) weten hoe zij schoon schip gaat maken bij ProRail. Na het vertrek van voormalig staatssecretaris Mansveld wemelt het bij de parlementariërs nog steeds van de vragen over de spoorbeheerder. Tijdens haar eerste grote ProRaildebat donderdag zal Dijksma op dat vragenvuur antwoord moeten geven.

De Tweede Kamer wil vooral weten hoe ernstig de financiële problemen bij ProRail nu eigenlijk zijn. “Het is één groot abracadabra”, zegt VVD-Kamerlid De Boer daar over. “Aan de ene kant zijn er tekorten, maar aan de andere kant als het om het vervangen van het spoor gaat is er juist een overschot. Hoe zit de vork nu eigenlijk in de steel?”. Ook bij PvdA’er Hoogland leven er veel vragen over de te verwachten tekorten. Hij vraagt zich af waarom het kabinet voor bepaalde potentiële tegenvallers wel alvast een dekking inboekt en voor andere niet. Hij wil daar opheldering over van partijgenoot Dijksma. “Ik wil het naadje van de kous weten”, kondigt hij aan.

Uit eerdere rapporten blijkt dat bij ProRail de boekhouding, planning en bedrijfsvoering niet op orde is. De spoorbeheerder geeft te veel uit aan grote projecten zoals de bouw van stations en te weinig aan de vervanging van het spoor. In een interview met De Telegraaf erkende staatssecretaris Dijksma dat het bedrijf niet goed op orde is. Ze noemde ProRail ‘een getormenteerde mammoettanker’. “Het bedrijf heeft veel klappen gehad. En voor een deel is dat ook terecht. Het financieel beheer zal echt anders moeten”, liet ze weten.

Verhelderende woorden

De Tweede Kamer is in zijn nopjes met de frisse wind, die na het vertrek van Mansveld door het ministerie van Infrastructuur waait. Hoe kort ze nog maar op het dossier zit, de verhelderende woorden die Dijksma over ProRail spreekt vallen in goede aarde. Toch leven er nog tal van vragen, ook bij de oppositie. Een van die vragen is, hoe Dijksma denkt schoon schip te gaan maken bij het spoorbedrijf. Eerder gaf de PvdA-bewindsvrouw in het Telegraaf-interview aan de bezem te willen halen door het bedrijf. D66-Kamerlid Van Veldhoven hoopt dat er daarbij ook goed wordt gekeken naar de Raad van Commissarissen, omdat die volgens haar beter toezicht had moeten houden op de gang van Zaken. PvdA’er Hans Alders is daar de president-commissaris van.

Het CDA wil weten of het ministerie van Infrastructuur het ProRail in het verleden heeft verzocht om gevoelige informatie onder de pet te houden. ProRail-man Pier Eringa zei dit ooit in een interview en daar is sindsdien altijd onduidelijkheid over blijven bestaan. “Die opmerking van ome Pier staat nog steeds”, meent Kamerlid Van Helvert. Ook hij wil meer opheldering over het geld in de portemonnee van ProRail. “Hebben we nu een tekort of een overschot? Hoe kan het dat er geld voor vervanging van het spoor op een plank bleef liggen en waarom kon Mansveld die plank niet vinden?”, somt de christendemocraat op.

PVV’er Madlener heeft nog zo zijn twijfels of Dijksma wel door gaat pakken bij ProRail. “Gaat zij op de winkel passen of komt er daadwerkelijk een reorganisatie?” Hij hoopt dat de misère bij ProRail voor het kabinet aanleiding is om van ProRail weer een staatsbedrijf te maken. “Wij willen een nationale spoorbeheerder”, aldus het Kamerlid.

Volgens de SP is het ‘één grote bende’ bij ProRail. “Deze week de enorme hoeveelheid sein- en wisselstoringen, de fraude bij het spoorproject bij Vleuten”, somt Kamerlid Smaling op. “Maar laten we tegelijk Dijksma even de kans geven om een route te bepalen.”

Prorail-topman wil af van overbodige regels op het spoor 

NU 02.12.2015 Er vallen te veel treinen uit om verkeerde redenen. Om de problemen met te volle treinen en de treinen die überhaupt niet rijden aan te pakken, moeten overbodige regels verdwijnen, vindt Prorail-topman Pier Eringa.

“Het gezond verstand moet weer terug op het spoor”, zegt Eringa woensdag in het AD.

Vorig jaar vielen 33.000 treinen uit, dat is de helft (46 procent) meer dan vorig jaar. Een derde daarvan ligt aan de infrastructuur. Volgens Eringa is er al veel winst te behalen als de machinist net als vroeger uit de trein mag om wat aan de wissel te doen. “Uitstappen en die wissel een flinke trap geven”, zegt de nieuwe topman.

“De grote zware technische ingrepen moet je de specialisten laten doen, maar als er nu een kwajongen een wc-papierrolletje tussen een wissel stopt, werkt ie niet. Dan moet de machinist bellen en wachten tot de aannemer een monteur stuurt die het rolletje weghaalt.”

De problemen rond de volle treinen zijn volgens Eringa maar op een manier op te lossen. “Zo veel mogelijk treinen, álle treinen die je hebt, laten rijden.”

Stilleggen

Ook NS beaamt dat de grote uitval komt door strengere veiligheidsregels voor de spoorsector. De spoorbedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om pas ’s nachts storingen te verhelpen. Het treinverkeer hoeft dan niet overdag stilgelegd te worden, maar daardoor kunnen er langere tijd wel minder treinen rijden.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet dinsdag aan NU.nl weten dat Prorail momenteel bezig is met het opnieuw inrichten van de organisatie. “Daarbij wordt ook gekeken naar beheer, onderhoud en vervanging”, aldus Dijksma.

Lees meer over: Prorail Treinen

Gerelateerde artikelen;

Al duizenden aanmeldingen voor NS-claim volle treinen 

Meer NS-treinen uitgevallen door sein- en wisselstoringen

‘Prorail moet meer geld uitgeven aan vervanging spoor’ 

Kamer wil onderzoek naar oplossingsgerichte machinist

AD 02.12.2015 De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur onderzoekt of machinisten zelf wissels kunnen gaan repareren. Aanleiding zijn uitspraken van Prorail-baas Pier Eringa die vindt dat verstoringen vaak het gevolg zijn van overbodige regeltjes.

Het idee erachter dat de professional weer met gezond verstand zijn werk kan doen, spreekt me erg aan, aldus Duco Hoogland – PvdA.

Bij wisselstoringen mag de machinist nu op het hoofdrailnet uit veiligheidsoverwegingen niet de trein uit om eenvoudig snel een geblokkeerde wissel vrij te maken. In plaats daarvan reist er nu een expert af naar de soms per auto lastig te bereiken wissels, waardoor dit onnodig lang duurt.

Volgens Eringa is de veiligheid echter lang niet overal in het geding en kunnen machinisten soms de problemen prima zelf oplossen, zoals dat vroeger ook gebeurde. ,,De grote zware technische ingrepen moet je de specialisten laten doen, maar als nu een kwajongen een wc-papierrolletje tussen een wissel stopt, werkt ie niet,” zo zei Pier Eringa woensdag in het AD.

Een overgote meerderheid in de Tweede Kamer sluit zich aan bij het betoog van de voorman van spoorbeheerder Prorail die wil dat ‘gezond verstand weer terug komt op het spoor’. VVD-Kamerlid Betty de Boer: ,,Als het een simpele reparatie is, en hij kan de veiligheid garanderen dan heb ik daar geen problemen mee.” Dat beaamt ook PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. ,,Het idee erachter dat de professional weer met gezond verstand zijn werk kan doen, spreekt me erg aan. Als het werkt en het kan, lijkt het me prima.”

Z.O.R.R.O
Ook oppositiepartijen CDA, D66, SP en PVV omarmen het plan om machinisten zelf mee te laten doen, als hun veiligheid hierdoor niet op het spel staat. Volgens CDA-Kamerlid Martijn van Helvert ontpopt Eringa zich zelfs als een ‘Z.O.R.R.O.’, wat in zijn woorden staat voor: ‘Zoek Onnodige Regels en Ruim ze Op’. Een mentaliteit die de christendemocraat waardeert.

Toch klinkt uit de Kamer ook kritiek op ProRail-topman Eringa. ,,Laten we niet vergeten dat hij ook zijn onderhoud op orde moet hebben,” benadrukt PvdA’er Hoogland. ,,Er is meer aan de hand dan machinisten die weer zelf een steentje weg mogen schoppen.”

Donderdag debatteert de Kamer met staatssecretaris Sharon Dijksma over ProRail, die deze post een maand geleden overnam na het vertrek van Wilma Mansveld. Ook de inzet van machinisten komt hierin aan de orde.

GERELATEERD NIEUWS;

Prorail-baas Pier Eringa wil af van storende regeltjes

Onregelmatigheden bij bouwproject ProRail

Onderzoek: teugels strak aanhalen bij ProRail

MEER OVER; PRORAIL TWEEDE KAMER POLITIEK SHARON DIJKSMA BEDRIJVEN NEDERLANDSE SPOORWEGEN (NS)

‘Doorgeslagen veiligheidseisen’ oorzaak veel problemen op het spoor

VK 01.12.2015 Er zijn minder problemen met de infrastructuur op het spoor, toch vallen er meer treinen uit. Volgens ProRail-topman Eringa komt dat door ‘doorgeslagen’ veiligheidseisen.

Treinuitval door problemen met wissels zou aanzienlijk beperkt kunnen worden als machinisten weer zelf het euvel aan een wissel mogen verhelpen. Dat bepleit president-directeur Pier Eringa van ProRail die over dat zogenaamde ‘krukken’ van wissels in gesprek is met vakbonden en machinisten.

Volgens Eringa zijn de veiligheidseisen op het spoor ‘doorgeslagen’ en draagt dat mede bij aan het toenemend aantal uitgevallen treinen. Dinsdag werd bekend dat het aantal uitgevallen treinen door problemen met rails, wissels en bovenleidingen vorig jaar met ruim 40 procent is toegenomen tot bijna 33 duizend.

Als een wissel het vroeger niet meer deed, trapte een machinist er met zijn werkschoenen tegenaan, aldus Pier Eringa, president-directeur ProRail.

In reactie daarop zei Eringa dinsdag tijdens een bijeenkomst op Utrecht Centraal dat het aantal verstoringen door mankementen aan de infrastructuur de laatste jaren afneemt, terwijl de gevolgen, het uit de dienst nemen van treinen, veel treinreizigers overlast bezorgt.

Een simpele ingreep – machinisten weer toestaan zelf eerst te proberen het probleem te verhelpen – zou al winst zijn, vindt hij. ‘Vroeger stapte een machinist van zijn bok als een wissel het niet meer deed en trapte er met zijn werkschoenen tegenaan. Of hij trapte een steentje los.’

Door opgeschroefde veiligheidseisen moet een machinist nu wachten op een aannemer. Terwijl er met de veiligheid op het spoor niets mis is, verzekert Eringa, sinds april de president-directeur van de spoorbeheerder. Vorige week werd bekend dat ProRail geld voor onderhoud aan het spoor op de plank laat liggen. Eringa: ‘De veiligheid is nergens in het geding.’

Transparanter

ProRail lanceerde dinsdag een nieuw ‘dashboard’ dat reizigers inzicht geeft in de prestaties van het bedrijf. Via de website van de spoorbeheerder wordt dagelijks informatie verstrekt over punctualiteit, verstoringen en de oorzaken daarvan. Volgens Eringa moet ProRail transparanter worden. ‘We moeten alleen nog maar beloven wat we kunnen waarmaken.’

ProRail had vorig jaar te maken met 10.500 verstoringen. Volgens Eringa krijgt het bedrijf ten onrechte overal de schuld van. Zo werd bijna de helft van dat aantal verstoringen veroorzaakt door ‘spoorlopers’.

In het kader van de door hemzelf bepleite openheid geeft Eringa toe dat ProRail en de NS vaak ‘schipperen’ met de door Den Haag geëiste punctualiteit. Treinuitval als gevolg van storingen wordt niet meegerekend in de punctualiteitscijfers. Als de spoorbedrijven niet voldoen aan de eisen volgt een boete, en dus is het niet zo verwonderlijk dat de treinuitval vorig jaar is toegenomen, zegt hij.

ProRail in de fout

Aan de stroom negatieve berichten over ProRail lijkt geen eind te komen. Dinsdag werd bekend dat het bedrijf bij de uitvoering van de spoorverdubbeling bij Vleuten in 2008 ernstig in de fout is gegaan. Een van de betrokken bouwbedrijven kreeg van ProRail voorschotten van in totaal 9 miljoen euro, alleen om de eigen balanspositie op te krikken.

Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor) in een brief aan de Tweede Kamer. Dijksma noemt het zorgwekkend dat publieke middelen worden aangesproken terwijl de financiële besprekingen met bouwbedrijven nog niet eens waren afgerond. De kwestie kwam dit voorjaar aan het licht door een klokkenluider van ProRail zelf. Dijksma zegt tevreden te zijn over de stappen die nadien door de ProRail-directie zijn genomen. President-directeur Eringa: ‘Ik hoop dat het nu gedaan is met de lijken in de kast.’

Volg en lees meer over:

NS schrapte vorig jaar 32.899 treinritten door storingen

VK 01.12.2015 Bijna de helft meer treinen is vorig jaar uitgevallen door sein- en wisselstoringen. In totaal moesten 32.899 ritten worden geschrapt. Dat is ruim 46 procent meer dan in 2013. Dat blijkt uit cijfers van de NS, die aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. Op het traject Gouda – Rotterdam waren met 2501 de meeste uitvallen.

We balen van iedere storing, aldus de woordvoerder van de NS.

Volgens de NS zijn er in 2014 in totaal minder treinen uitgevallen dan in 2013. ‘Dit is juist goed nieuws. Alleen in één categorie zijn er meer treinen uitgevallen. We balen van iedere storing. Maar we hebben vorig jaar ook wel een aantal grote incidenten gehad met een ontspoorde intercity in Hilversum, waardoor veel treinen uitvielen’, aldus een woordvoerder van de NS. Die ontsporing zorgde voor 887 opgeheven treinen.

De cijfers geven volgens de NS geen precies beeld, maar zijn slechts te gebruiken als indicatie. De cijfers worden in een systeem vastgelegd door de treindienstleiders, die het juist bij stremmingen erg druk hebben, waardoor ze niet altijd nauwkeurig zijn.

Het groeiende aantal uitvallen door de infrastructuur komt volgens de NS door strengere veiligheidsregels voor de spoorsector. De spoorbedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om pas ’s nachts storingen te verhelpen. Daardoor kunnen er overdag langere tijd minder treinen rijden.

Massaclaim tegen overvolle treinen

© Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Overvolle treinen

Materieeltekort, werkzaamheden aan het spoor en veel meer studenten met een ov-kaart: het wordt de komende tijd nog veel voller in de treinen. Het is even niet anders, zegt de NS. (+)

Gisteren maakte het juridisch bureau ConsumentenClaim uit Amsterdam bekend dat zij een een massaclaim voorbereidt tegen de NS omdat het spoorbedrijf zich onvoldoende inspant om reizigers een zitplaats te bezorgen.

Volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim is het ‘onbestaanbaar’ dat de NS niets doet aan het feit dat een toenemend aantal reizigers in de spitsuren nooit een zitplaats weet te krijgen. Tegenover persbureau ANP zegt Smit dinsdagochtend dat de ConsumentenClaim-actie goed loopt. In een dag tijd hebben zich bijna 3750 mensen aangemeld.

‘Duizenden bezoekers hebben de website van de organisatie bekeken en ongeveer de helft daarvan heeft zich aangemeld’, aldus Smit. ‘De NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na’, zei hij maandag al. ‘Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten en komen daarbij met een eis tot schadevergoeding voor gedupeerde reizigers.’

Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast. Mensen kunnen zich gratis aanmelden. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt ConsumentenClaim daar een deel van.

Maandag meldde reizigersorganisatie Rover in november een recordaantal klachten over overvolle treinen te hebben gekregen. De NS heeft zelf al aangegeven dat het probleem de komende maanden blijft bestaan, in afwachting van de levering van nieuw materieel.

Volg en lees meer over:

ProRail zet prestaties online

Telegraaf 01.12.2015 Hoeveel treinen reden op tijd? Welke storingen waren er precies en wat waren de oorzaken? Het is vanaf dinsdag voor iedereen mogelijk die informatie in te zien. ProRail lanceerde in Utrecht een zogenoemd prestatiedashboard. De spoorbeheerder zegt daartoe over te gaan om meer transparant te zijn over de eigen prestaties.

De informatie is te vinden op de website van ProRail. Het dashboard toont de meest recente cijfers van ProRail over de dagelijkse prestaties op het spoor. Ook is te zien wat de afgelopen maanden op het spoor allemaal gebeurd is. De scores worden na afloop van elke dag bijgewerkt, aldus ProRail. De cijfers die op de website zijn dus altijd van de dag ervoor.

“Voor onze partners, zoals het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincies, gemeenten, reizigersorganisaties, vervoerders en reizigers kan dit waardevolle informatie zijn”, zo beargumenteert ProRail, dat jaarlijks te maken heeft ruim 3 miljoen treinritten.

Dijksma: misstanden bij bouwproject ProRail ‘zorgwekkend’

VK 01.12.2015 Bij een bouwproject van spoorbeheerder ProRail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Kamer ‘zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen’.

Staatssecretaris Sharon Dijksma noemt de gang van zaken ‘zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen’. © ANP

ProRail heeft in 2008 twee voorschotten betaald van in totaal 9 miljoen euro omdat een van de bouwbedrijven daar om vroeg om zo de eigen balanspositie te versterken. Dat gebeurde echter voordat de gesprekken over de financiën waren afgerond, blijkt uit onderzoek. Er was hiervoor geen juridische basis. De directie van ProRail lijkt niet op de hoogte te zijn geweest van de voorschotten. De projectadministratie van de spoorverdubbeling bevat ‘hiaten’.

President-commissaris Hans Alders noemt het in een brief aan Dijksma ‘opmerkelijk’ dat de voorschotten werden gegeven. ‘Daarbij werd een financieel risico gelopen omdat de voorschotbetaling plaats vond zonder juridische titel.’ De zaak speelde zich af in 2008/2009. Sindsdien is er volgens Alders veel veranderd bij ProRail.

Integriteit

De directie van ProRail lijkt niet op de hoogte te zijn geweest van de voorschotten.

De raad van commissarissen heeft inmiddels maatregelen genomen. Voorstellen voor vaststellingsovereenkomsten moeten in vervolg worden voorgelegd aan de directie en gemeld bij de raad van commissarissen. Ook worden de integriteitsbepalingen van het bedrijf opnieuw tegen het licht gehouden. Verder is er een tijdelijke ‘commissie compliance en integriteit’ ingesteld.

Dijksma is tevreden met de stappen die zijn genomen. Ze wil dat de president-directeur ‘met voorrang’ gaat werken aan een ‘open, transparante en integere cultuur’ bij ProRail. De kwestie kwam dit voorjaar aan het licht door een klokkenluider binnen ProRail. Daarop besloot de raad van commissarissen een onderzoek in te stellen, dat begin deze maand werd afgerond.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer ”zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations en het verdoezelen van de verlenging van spooronderhoudscontracten.

Volg en lees meer over:

Dijksma bezorgd om onregelmatigheden bij contract Prorail

NU 01.12.2015 Bij een bouwproject van spoorbeheerder Prorail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer ”zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.

Prorail heeft in 2008 twee voorschotten betaald van in totaal 9 miljoen euro omdat een van de bouwbedrijven daar om vroeg om zo de eigen balanspositie te versterken. Dat gebeurde echter voordat de gesprekken over de financiën waren afgerond, blijkt uit een onderzoek. De directie van Prorail lijkt niet op de hoogte te zijn geweest. De projectadministratie van de spoorverdubbeling bevat ”hiaten”.

De raad van commissarissen heeft inmiddels maatregelen genomen. Voorstellen voor vaststellingsovereenkomsten moeten in vervolg worden voorgelegd aan de directie en gemeld bij de raad van commissarissen. Ook worden de integriteitsbepalingen van het bedrijf opnieuw tegen het licht gehouden. Verder is er een ‘commissie compliance en integriteit’ ingesteld.

Klokkenluider

Dijksma is tevreden met de stappen die zijn genomen. Ze wil dat de president-directeur ”met voorrang” gaat werken aan een ”open, transparante en integere cultuur” bij Prorail. De kwestie kwam dit voorjaar aan het licht door een klokkenluider binnen Prorail. Daarop besloot de raad van commissarissen een onderzoek in te stellen, dat begin deze maand werd afgerond.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.

Lees meer over: Prorail

Gerelateerde artikelen;

‘Prorail moet meer geld uitgeven aan vervanging spoor’ 

Toezichthouder tikt Prorail op de vingers 

‘Spoorproblemen rond Schiphol volgend jaar opgelost’ 

Dijksma: zorgwekkend

Telegraaf 01.12.2015  Bij een bouwproject van spoorbeheerder ProRail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Kamer ,,zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

ProRail heeft in 2008 twee voorschotten betaald van in totaal 9 miljoen euro omdat een van de bouwbedrijven daar om vroeg om zo de eigen balanspositie te versterken. Dat gebeurde echter voordat de gesprekken over de financiën waren afgerond, blijkt uit onderzoek. Er was hiervoor geen juridische basis. De directie van ProRail lijkt niet op de hoogte te zijn geweest van de voorschotten. De projectadministratie van de spoorverdubbeling bevat ,,hiaten”.

President-commissaris Hans Alders noemt het in een brief aan Dijksma ,,opmerkelijk” dat de voorschotten werden gegeven. ,,Daarbij werd een financieel risico gelopen omdat de voorschotbetaling plaats vond zonder juridische titel.” De zaak speelde zich af in 2008/2009. Sindsdien is er volgens Alders veel veranderd bij ProRail.

De raad van commissarissen heeft inmiddels maatregelen genomen. Voorstellen voor vaststellingsovereenkomsten moeten in vervolg worden voorgelegd aan de directie en gemeld bij de raad van commissarissen. Ook worden de integriteitsbepalingen van het bedrijf opnieuw tegen het licht gehouden. Verder is er een tijdelijke ‘commissie compliance en integriteit’ ingesteld.

Dijksma is tevreden met de stappen die zijn genomen. Ze wil dat de president-directeur ,,met voorrang” gaat werken aan een ,,open, transparante en integere cultuur” bij ProRail. De kwestie kwam dit voorjaar aan het licht door een klokkenluider binnen ProRail. Daarop besloot de raad van commissarissen een onderzoek in te stellen, dat begin deze maand werd afgerond.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations en het verdoezelen van de verlenging van spooronderhoudscontracten.

Onregelmatigheden bij bouwproject ProRail

AD 01.12.2015  Bij een bouwproject van spoorbeheerder ProRail hebben zich misstanden voorgedaan. Het gaat om de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) noemt de gang van zaken dinsdag in een brief aan de Kamer ,,zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen”.

Staatssecretaris Sharon Dijksma op het Binnenhof. © anp.

ProRail heeft in 2008 twee voorschotten betaald van in totaal 9 miljoen euro omdat een van de bouwbedrijven daar om vroeg om zo de eigen balanspositie te versterken. Dat gebeurde echter voordat de gesprekken over de financiën waren afgerond, blijkt uit onderzoek. De directie van ProRail lijkt niet op de hoogte te zijn geweest van de voorschotten. De projectadministratie van de spoorverdubbeling bevat ,,hiaten”.

President-commissaris Hans Alders noemt het in een brief aan Dijksma ,,opmerkelijk” dat de voorschotten werden gegeven. ,,Daarbij werd een financieel risico gelopen omdat de voorschotbetaling plaats vond zonder juridische titel.” De zaak speelde zich af in 2008/2009. Sindsdien is er volgens Alders veel veranderd bij ProRail.

Maatregelen
De raad van commissarissen heeft inmiddels maatregelen genomen. Voorstellen voor vaststellingsovereenkomsten moeten in vervolg worden voorgelegd aan de directie en gemeld bij de raad van commissarissen. Ook worden de integriteitsbepalingen van het bedrijf opnieuw tegen het licht gehouden. Verder is er een ‘commissie compliance en integriteit’ ingesteld.

Dijksma is tevreden met de stappen die zijn genomen. Ze wil dat de president-directeur ,,met voorrang” gaat werken aan een ,,open, transparante en integere cultuur” bij ProRail.

Klokkenluider
De kwestie kwam dit voorjaar aan het licht door een klokkenluider binnen ProRail. Daarop besloot de raad van commissarissen een onderzoek in te stellen, dat begin deze maand werd afgerond.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.

Lees ook;

Advertenties

december 3, 2015 - Posted by | 2e kamer, begroting, NS, politiek, privatisering, ProRail, Staatssecretaris Wilma Mansveld | , , , , , , , , , , , ,

4 reacties »

  1. […] Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 […]

    Pingback door Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 | PolitiekKiosk | december 3, 2015 | Beantwoorden

  2. […] zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 […]

    Pingback door Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 3 « Debat in de Digitale Hofstad | april 10, 2016 | Beantwoorden

  3. […] zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 […]

    Pingback door Het Fyra-debacle dondert verder « Debat in de Digitale Hofstad | juni 23, 2016 | Beantwoorden

  4. […] zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2 […]

    Pingback door ProRail terug naar de overheid « Debat in de Digitale Hofstad | oktober 16, 2016 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: