Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Het Fyra-debacle dondert verder

HSL en FYRA

D66 en CDA willen dat de hogesnelheidslijn in het jaar 2025 opnieuw openbaar wordt aanbesteed aanbesteed. Daarmee wordt volgens de partijen recht gedaan aan het Fyra-debacle.

Opnieuw staat het debacle met de Fyra op de agenda van de Tweede Kamer. Woensdag gaat het debat met staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) over de reactie van het kabinet op de parlementaire enquête naar de mislukking met de hogesnelheidstrein.

De Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra moest over de HSL-Zuid van Amsterdam naar Brussel, maar kwam jaren te laat. En na veertig dagen moest de trein al weer van het spoor worden gehaald met een reeks mankementen.

Opeenvolgende kabinetten hadden te veel oog voor mogelijke opbrengsten van de snelle verbinding. De NS wilde vooral zijn eigen monopolie niet kwijtraken. Ook de Kamer liet steken vallen, aldus de enquête.

Het kabinet wil snel een kortere reistijd tussen beide hoofdsteden, liet het in de reactie weten. Ook moet ProRail meer onder controle van de overheid komen.

Het nut van extra asfalt is niet aangetoond, aldus Milieudefensie

De plannen om de A27 en A12 bij Amelisweerd (Utrecht) te verbreden zijn niet goed doordacht, duur en schadelijk voor het milieu. Dat stelt Milieudefensie. Morgen komen de plannen ter sprake in de Tweede Kamer.

,,Een Fyra-fiasco dreigt”, zegt een woordvoerster. ,,Straks hebben we 75 euro per inwoner van Nederland uitgegeven aan een hobbyproject van minister Schultz dat veel geld kost, weinig oplevert en grote risico’s met zich meebrengt voor het milieu en de schatkist.”

Het nut van extra asfalt is niet aangetoond, vindt de milieuorganisatie. Voor de geplande verbreding moeten 531 bomen worden gekapt en zouden dertien voetbalvelden aan waardevol landschap verdwijnen. Ook is er kans op ecologische schade doordat de grondwaterstanden veranderen. En meer asfalt trekt meer auto’s aan. De wegverbreding zal ruim een miljard euro gaan kosten, maar Milieudefensie houdt er rekening mee dat dat meer wordt.

Ook de gemeente Utrecht heeft haar twijfels over de verbreding rond de stad naar zeven rijstroken in beide richtingen. Volgens de stad heeft het Centraal Planbureau (CPB) becijferd dat de ruim 1 miljard euro die de verbreding kost, nooit opweegt tegen de baten van verkeersdoorstroming. In het verbredingsplan ligt landgoed Amelisweerd, een bosrijk gebied.

Enquêtecommissie

De parlementaire enquêtecommissie Fyra oordeelde dat de reiziger op de hsl nooit het vervoer heeft gekregen dat hem ooit is beloofd. Dat komt doordat zowel NS als overheid financiële belangen belangrijker vonden dan de belangen van de reiziger.

De enquêtecommissie adviseerde het kabinet ervoor te zorgen dat er meer snelle en betaalbare treinen komen op de hsl. Uit het uitgelekte concept van het kabinet blijkt echter dat de treinen van het kabinet niet harder hoeven gaan rijden. Wel komt er tijdwinst doordat de Beneluxtrein minder vaak Den Haag hoeft aan te doen.

en zie verder ook: De parlementaire enquêtecommissie Fyra 28.10.2015 – Eindrapport

en zie dan verder ook nog: De parlementaire enquêtecommissie Fyra 18.05.2015 van start

zie verder ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 3

zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 2

en zie ook: Privatisering van o.a. ProRail en de NS een groot succes !! of niet ?? – deel 1

zie dan ook: Privatisering van o.a. de NS een groot succes !! of niet ??

‘Fyra-fiasco bij verbreding A27’

Telegraaf 22.06.2016 De plannen om de A27 en A12 bij Amelisweerd (Utrecht) te verbreden, zijn niet goed doordacht, duur en schadelijk voor het milieu. Dat stelt Milieudefensie. Donderdag komen de plannen ter sprake in de Tweede Kamer.

„Een Fyra-fiasco dreigt”, zegt een woordvoerster. „Straks hebben we 75 euro per inwoner van Nederland uitgegeven aan een hobbyproject van minister Schultz dat veel geld kost, weinig oplevert en grote risico’s met zich meebrengt voor het milieu en de schatkist.”

Het nut van extra asfalt is niet aangetoond, vindt de milieuorganisatie. Voor de geplande verbreding moeten 531 bomen worden gekapt en zouden dertien voetbalvelden aan waardevol landschap verdwijnen. Ook is er kans op ecologische schade doordat de grondwaterstanden veranderen. En meer asfalt trekt meer auto’s aan. De wegverbreding zal ruim een miljard euro gaan kosten, maar Milieudefensie houdt er rekening mee dat dat meer wordt.

Ook de gemeente Utrecht heeft haar twijfels over de verbreding rond de stad naar zeven rijstroken in beide richtingen. Volgens de stad heeft het Centraal Planbureau (CPB) becijferd dat de ruim 1 miljard euro die de verbreding kost, nooit opweegt tegen de baten van verkeersdoorstroming. In het verbredingsplan ligt landgoed Amelisweerd, een bosrijk gebied.

Milieudefensie: ‘Fyra-fiasco dreigt bij verbreding A27’

AD 22.06.2016 De plannen om de A27 en A12 bij Amelisweerd (Utrecht) te verbreden zijn niet goed doordacht, duur en schadelijk voor het milieu. Dat stelt Milieudefensie. Morgen komen de plannen ter sprake in de Tweede Kamer.

,,Een Fyra-fiasco dreigt”, zegt een woordvoerster. ,,Straks hebben we 75 euro per inwoner van Nederland uitgegeven aan een hobbyproject van minister Schultz dat veel geld kost, weinig oplevert en grote risico’s met zich meebrengt voor het milieu en de schatkist.”

Lees ook

http://images3.persgroep.net/rcs/Lsq5yKGjzJzjOPn7Hn-WeasxL18/diocontent/67091863/_crop/128/0/1422/1037/_fill/93/70/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.6

Provinciale staten aarzelt nu ook over een bredere A27

Lees meer

Het nut van extra asfalt is niet aangetoond, aldus Milieudefensie

Het nut van extra asfalt is niet aangetoond, vindt de milieuorganisatie. Voor de geplande verbreding moeten 531 bomen worden gekapt en zouden dertien voetbalvelden aan waardevol landschap verdwijnen. Ook is er kans op ecologische schade doordat de grondwaterstanden veranderen. En meer asfalt trekt meer auto’s aan. De wegverbreding zal ruim een miljard euro gaan kosten, maar Milieudefensie houdt er rekening mee dat dat meer wordt.

Ook de gemeente Utrecht heeft haar twijfels over de verbreding rond de stad naar zeven rijstroken in beide richtingen. Volgens de stad heeft het Centraal Planbureau (CPB) becijferd dat de ruim 1 miljard euro die de verbreding kost, nooit opweegt tegen de baten van verkeersdoorstroming.
In het verbredingsplan ligt landgoed Amelisweerd, een bosrijk gebied.

Kamer bespreekt Fyra-enquête

Telegraaf 22.06.2016 Opnieuw staat het debacle met de Fyra op de agenda van de Tweede Kamer. Woensdag gaat het debat met staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) over de reactie van het kabinet op de parlementaire enquête naar de mislukking met de hogesnelheidstrein.

De Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra moest over de HSL-Zuid van Amsterdam naar Brussel, maar kwam jaren te laat. En na veertig dagen moest de trein al weer van het spoor worden gehaald met een reeks mankementen.

Opeenvolgende kabinetten hadden te veel oog voor mogelijke opbrengsten van de snelle verbinding. De NS wilde vooral zijn eigen monopolie niet kwijtraken. Ook de Kamer liet steken vallen, aldus de enquête.

Het kabinet wil snel een kortere reistijd tussen beide hoofdsteden, liet het in de reactie weten. Ook moet ProRail meer onder controle van de overheid komen.

‘Hsl opnieuw aanbesteden’

Telegraaf 21.06.2016  D66 en CDA willen dat de hogesnelheidslijn in het jaar 2025 opnieuw openbaar wordt aanbesteed. Daarmee wordt volgens de partijen recht gedaan aan het Fyra-debacle.

De Tweede Kamer debatteert morgen met het kabinet over het parlementaire onderzoek naar de Fyra, de Italiaanse flitstrein die na een maand rijden al uit de dienstregeling moest worden genomen. De politieke commissie die het geblunder onderzocht kwam onder andere tot de conclusie dat de NS in het treinendrama de eigen belangen belangrijker vond dan de belangen van de reiziger. Het kabinet wil desondanks de hsl-lijn in handen houden van de NS. Alleen als het bedrijf slecht blijft presteren op het flitsspoor kan het contract met NS worden opgebroken en kan de hsl al dan niet gedeeltelijk aan een concurrent worden gegeven.

D66 en CDA vinden die houding jegens de NS te mild. Morgen zullen ze in de Tweede Kamer dan ook voorstellen om de hsl in het jaar 2025, wanneer het huidige contract met NS afloopt, hoe dan ook opnieuw openbaar aan te besteden. Het kabinet zou nu al moeten beginnen met de voorbereidingen. Volgens Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) kan alleen op die manier goed bekeken worden of de dienstverlening die NS nu aanbiedt echt wel het maximaal haalbare is.

Volgens de politica heeft het geen zin om het hsl-contract tussen NS en Staat nu al te ontbinden. „Daarmee zijn reizigers alleen maar slechter af, want dan rijden er geen treinen meer.” Een openbare aanbesteding neemt meestal veel tijd in beslag en mocht een concurrent de concessie binnenslepen dan zullen er nieuwe treinen moeten worden besteld. Zo’n procedure neemt jaren in beslag.

Advertenties

juni 23, 2016 - Posted by | Fyra, parlementaire enquêtecommissie, politiek | , , , , , , , , , ,

1 reactie »

  1. […] zie ook nog: Het Fyra-debacle dondert verder […]

    Pingback door ProRail terug naar de overheid « Debat in de Digitale Hofstad | oktober 16, 2016 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: