Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Denk NL op weg naar de 2e kamerverkiezingen op 17 maart 2021

logo

Wij streven ernaar de kloof tussen de burger en politiek te dichten en een stem te geven aan mensen die zich niet gehoord voelen in de huidige politiek.

DENK strijd voor een eerlijker en rechtvaardiger Nederland.

DENK staat pal voor gelijkwaardigheid. Onze strijd is pas gestreden als iedere Nederlander ongeacht huidskleur, afkomst, geaardheid, geslacht of welk ander kenmerk dan ook gewoon het volle potentieel uit zijn of haar leven kan halen. Daarom wil DENK korte metten maken met discriminatie.

Hoe belangrijk een eerlijke en gebalanceerde zorg is werd duidelijk tijdens de corona pandemie. DENK is voor een gezondheidsbeleid dat weerbaar is tegen een crisis waarbij ongelijkheid niet toeneemt.

Juist daarom vindt DENK het van belang om de zorg te benaderen vanuit de opbrengst voor de samenleving als geheel. Om de basale kenmerken van ons zorgstelsel, namelijk solidariteit en toegankelijkheid, te behouden moet er stevig geïnvesteerd worden in de gezondheidszorg.
Alleen zo is het mogelijk om de betaalbaarheid en kwaliteit te borgen.

Kandidatenlijst

Denk presenteert kandidaten Tweede Kamerlijst

De partij Denk heeft de nieuwe kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart bekendgemaakt. De lijst wordt aangevoerd door Farid Azarkan, in september gekozen tot de nieuwe partijleider.Tunahan Kuzu staat op nummer 2.

De Rotterdamse fractievoorzitter en partij-ideoloog Stephan van Baarle krijgt een derde plaats. Hij leidt de Denk-campagne voor de verkiezingen en is tekstschrijver geweest van voormalig partijleider Kuzu.

Ook uit de Rotterdamse fractie komt Natasha Mohamed-Hoesein. Zij is advocate en komt op nummer 4. Gevolgd door Charifa Zemouri, gepromoveerd epidemiologe. De nummer zes is een expert in internationale betrekkingen en diplomatie Isaura Carrilho.

Nur Icar is kandidaat-Kamerlid voor de politieke partij DENK bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021, op de lijst heeft de Haagse Schilderswijker een achtste plek gekregen. “It’s official”, laat Icar weten: “Een mooie campagne komt eraan en ik ga jullie support zeker nodig hebben!”

lees: Kandidaten 2021 (bewegingdenk.nl)

DENK presenteert verkiezingsprogramma ‘DENK anders

De strijd voor een rechtvaardige samenleving met eerlijke verdeling welvaart wordt opgevoerd. 

DENK presenteert vandaag 30.11.2020 het verkiezingsprogramma ‘DENK anders’ en zet daarmee een ambitieuze koers in voor de periode 2021-2025. Met een daadkrachtige agenda strijdt de partij voor een eerlijke verdeling van de welvaart door de focus te leggen op diversiteit en inclusiviteit. Zo investeert DENK 1 miljard euro in de aanpak van discriminatie.

DENK anders 

In het verkiezingsprogramma 2021-2025 komt DENK met daadkrachtige oplossingen voor bestaande vraagstukken, zoals een noodfonds waarmee de kwetsbaren worden ontzien. Uitsluiting wordt nog feller bevochten.

Farid Azarkan, lijsttrekker van DENK: 

“DENK anders’ is een partijprogramma om trots op te zijn. We pakken de verwaarlozing van overheidstaken aan om Nederland rechtvaardig te maken, vooral nu de coronacrisis laat zien dat de rekening op dit moment onevenredig bij de meest kwetsbaren wordt neergelegd.

Het is belangrijker dan ooit dat we inclusief onderwijs hebben met toegang voor iedereen, woonmogelijkheden voor elke Nederlander en betaalbare zorgkosten. De overheid komt hiermee weer in dienst te staan van de burger. We staan zij aan zij met de meest kwetsbaren. Wij gaan strijden om dit programma te realiseren.”

In de strijd tegen racisme introduceert DENK een omgekeerde bewijslast. In plaats van een afwachtende houding moeten instituties nu aan de voorkant kunnen aantonen dat ze niet discrimineren. Digitale discriminatie, gefaciliteerd door ondoorzichtige algoritmes bij de overheid en bedrijven, wordt doorgelicht en aangepakt met behulp van een Taskforce Bestrijding Digitale Discriminatie en een racisme-detector.

DENK reserveert in totaal 1 miljard voor het bestrijden van racisme en discriminatie. DENK wil 500 meer agenten in Nederland die specifiek verantwoordelijk zijn voor het actief bestrijden van discriminatie. DENK komt met een nationaal actieplan om moslimhaat te bestrijden.

Investeren in mensen 

Met het verhogen van het minimumloon, het afschaffen van het eigen risico en het aan banden leggen van huurstijgingen investeert DENK in de meest kwetsbaren van de samenleving. Dit zijn slechts enkele voorgestelde maatregelen, net zoals de opname van een tandheelkundige controle in het basispakket.

Daarnaast wil DENK het sociaal leenstelsel afschaffen en alle studenten compenseren. Hiermee draagt DENK bij aan een eerlijke en rechtvaardige samenleving voor alle Nederlanders.

DENK bedrijft standvastige politiek vanuit principes en idealen en strijdt daarmee voor een Nederland waar er ruimte is voor alle Nederlanders, en waar alle Nederlanders dezelfde kansen krijgen. De strijd tégen uitsluiting en vóór een eerlijke en rechtvaardige samenleving wordt opgevoerd. Daarom: DENK anders

lees: Verkiezingsprogramma-DENK-2021-2025

THEMA’S VERKIEZINGSPROGRAMMA 2021 – 2025

https://www.bewegingdenk.nl/inclusie-en-acceptatie/

https://www.bewegingdenk.nl/zorg-en-volksgezondheid/

https://www.bewegingdenk.nl/onderwijs/

https://www.bewegingdenk.nl/wonen-en-volkshuisvesting/

https://www.bewegingdenk.nl/sociaal

https://www.bewegingdenk.nl/buitenland-defensie-en-ontwikkelingssamenwerking/

https://www.bewegingdenk.nl/migratie-en-asiel/

https://www.bewegingdenk.nl/justitie-veiligheid-en-rechtsstaat/

https://www.bewegingdenk.nl/economie-mobiliteit-en-infrastructuur/

https://www.bewegingdenk.nl/klimaat-en-energie/

https://www.bewegingdenk.nl/coronapandemie/

lees: manifest-denk

https://www.bewegingdenk.nl

Programma 2021

kijk: Beweging denk.nl

Zie: Gedonder in de tent bij Denk NL voorbij ?? – deel 6

Zie dan ook: Gedonder in de tent bij Denk NL voorbij ?? – deel 5

Zie meer: Gedonder in de tent ook weer bij Denk NL – deel 4

zie verder ook: Gedonder in de tent ook weer bij Denk NL – deel 3

zie dan ook nog: Gedonder in de tent ook weer bij Denk NL – deel 2

zie dan verder ook nog: Gedonder in de tent ook bij Denk NL – deel 1

Farid Azarkan van Denk: ‘Wij gaan zes zetels halen bij de komende Kamerverkiezingen’

AD 12.01.2021 Wat Farid Azarkan (49) betreft gaat Denk een waardevolle rol spelen in het Groene Hart. In Gouda en Woerden wil hij met zijn partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. En als bekende van deze regio, zal hij zich tijdens de komende campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen hier ook laten zien.

We spreken af bij de Veerpoort in Schoonhoven. Blauwbekken op anderhalve meter afstand. Bij Azarkan (getrouwd, vier kinderen) komen direct warme herinneringen boven. Aan de woning aan de Oude Singel bijvoorbeeld, waar hij met zijn ouders en acht broertjes en zusjes woonde. En aan zijn tijd als talentvolle voetballer bij VV Schoonhoven.

Ik werd gezien als een talent, een trainer zei zelfs dat hij een prof van mij zou maken, aldus Farid Azarkan.

U woont al een tijdje in Culemborg, maar u noemt uzelf Schoonhovenaar, hoe zit dat?
,,Als mensen vragen waar ik vandaan kom, is het antwoord: Schoonhoven. Mijn ouders wonen hier nog en mijn broer heeft er een snackbar. In Culemborg voel ik me meer te gast. Je wordt gevormd in de tijd tussen je tiende en twintigste. Die jaren heb ik in Schoonhoven gewoond. Op de Emmaschool zat op een gegeven moment in elke klas een Azarkan.

Bij restaurant Lekzicht had ik mijn eerste baantje. Afwassen en ’s morgens het terras vegen. Ome Frans van Leeuwen moedigde mij aan naar de Hogere Hotelschool te gaan. Maar mensen hier kennen mij ook van het voetballen. Ik werd gezien als een talent, een trainer zei zelfs dat hij een prof van mij zou maken. Ik was aanvallende middenvelder, zette de lijnen uit. Die eigenschap gebruik ik ook in mijn rol als politiek leider van Denk.’’

Denk-lijsttrekker en fractievoorzitter Farid Azarkan in de snackbar van zijn broer Mo in Schoonhoven. © Stephan Tellier

U heeft drie jaar in Gouda op het Coornhert Gymnasium gezeten. Hoe kijkt u daar op terug?
,,Ik kom uit een groot gezin en zat bij kinderen in de klas die enig kind waren. Dat was anders. Dan gingen we tussen de middag bij hen thuis een boterham eten en dan was geen van beide ouders thuis. Dat was ik niet gewend. Mijn moeder was altijd thuis om mij op te vangen na school.

Ik kwam in die tijd regelmatig in Gouda Oost. Toen nog een vrij reguliere wijk. Later is het daar verkeerd gegaan. Een georganiseerde opeenhoping van Nederlanders met een migratieafkomst. Ik heb de toenmalige burgemeester ook gezegd dat ik het een slecht beleid vond om wijken langs lijnen van etnische afkomst te organiseren. Te eenzijdig opgebouwd en daarmee kwetsbaar.”

U heeft eerder gezegd dat Nederland een obsessie heeft ontwikkeld voor de islam en mensen van niet-Westerse afkomst.
,,Die obsessie met de Islam is gekomen na de aanslagen in Amerika. Er was ineens zoveel aandacht voor afkomst en religie, dat ik er letterlijk misselijk van werd. Er is hier een generatie opgegroeid met niets anders dan negatieve aandacht voor hun afkomst. Toen dacht ik: ik moet iets doen en werd voorzitter van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders. Waarom is afkomst nou zo relevant? Ik woon hier al veertig jaar. Dan ben ik Nederlander. Inderdaad, van Marokkaanse komaf, maar wel Nederlander.”

Denk-lijsttrekker en fractievoorzitter Farid Azarkan maakt een wandeling door Schoonhoven, de stad waar hij vanaf zijn achtste jaar opgroeide. © Stephan Tellier

,,In de politiek zie je hetzelfde gebeuren. Zo zouden wij een migratiepartij zijn. Hoe bedenk je dat? Denk is ontstaan omdat een groep Nederlanders zich niet meer politiek vertegenwoordigd voelde. De sociaal-democratie is weg. Goede dingen zoals het inburgeringssysteem werden afgeschaft. Het jongerenwerk werd gesloopt. Zelfredzaamheid was het toverwoord, maar de individualisering is doorgeschoten.’’

Ik las dingen in de krant waarvan ik dacht, dat is helemaal niet waar, hoe verzint mijn collega dit nou? Waarom doet hij dit?, aldus Farid Azarkan.

Denk heeft een roerig jaar achter de rug. U werd eerst geroyeerd en nu bent u fractievoorzitter en lijsttrekker.
,,Geroyeerd en terug, dat was lelijke politiek. Ik las dingen in de krant waarvan ik dacht, dat is helemaal niet waar, hoe verzint mijn collega dit nou? Waarom doet hij dit? Maar in elke partij gebeurt wel wat. Ik kon na alle ophef twee dingen doen. De boel de boel laten en de deur achter me dichttrekken, maar dan zou ik wel een kwart miljoen mensen in de steek laten. Ik vond het belangrijk dat de partij bleef bestaan. Onder mijn leiding valt Denk niet uiteen.’’

U heeft u in debatten laten zien, maar veel mensen kennen u nu ook van De Slimste Mens.
,,Dat was ontzettend gaaf om te doen. Helaas lag ik er in de derde ronde uit omdat ik niet op nummers van Blof kon komen. Holiday in SpainLiefs uit LondenZoutelande schieten me nu zo te binnen. Ik ben een man van de weetjes, sport volg ik intensief, maar ik heb niet echt veel kennis op het gebied van kunst.’’

Denk-lijsttrekker en fractievoorzitter Farid Azarkan maakt een wandeling door Schoonhoven, de stad waar hij vanaf zijn achtste jaar opgroeide. © Stephan Tellier

U wordt wel steeds meer een Bekende Nederlander. Hoe vinden uw ouders dat?
,,Daar hebben ze waardering voor, maar ze vinden het ook eng en spannend, zeker wanneer ik bij een debat in beeld kom.

Meestal word ik aangevallen. Ik zeg ook niet dat ik politiek gezien altijd alles goed doe. Ik ben paradoxaal. De kleur van het behang aannemen is nu eenmaal niet mijn manier. Ik kan me ergens flink in vastbijten en vasthouden aan principes. Mijn persvoorlichter noemt me consequent ‘de pitbull van de Tweede Kamer’. Ik begrijp wel waarom.’’

Uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren blijkt dat 92 procent van de mensen die de afgelopen keer op Denk hebben gestemd dat weer gaat doen, aldus Farid Azarkan.

De verkiezingscampagne begint. Hoeveel zetels gaat Denk halen?
,,Zes. Uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren blijkt dat 92 procent van de mensen die de afgelopen keer op Denk hebben gestemd dat weer gaat doen. Daarnaast trekken we ook nieuwe stemmers. We hebben de meest diverse lijst van Nederland.’’

Denk-lijsttrekker en fractievoorzitter Farid Azarkan in gesprek met AD Groene Hart-verslaggever Peter van den Belt. © Stephan Tellier

Zien we u tijdens de campagne ook in het Groene Hart? En wat vindt u van de issues die hier spelen?
,,De campagne wordt 90 procent online gevoerd, mede ingegeven door de coronamaatregelen. Maar we zullen de komende weken toch veel steden bezoeken, conform de richtlijnen. Gouda zit daar zeker bij, Alphen ook en wellicht Schoonhoven.”

Om mee te doen heb je een netwerk nodig, mensen die beschik­baar zijn. Dat netwerk is er nu. We hebben vier jaar daaraan kunnen bouwen, aldus Farid Azarkan.

,,Wij vinden het Groene Hart ecologisch belangrijk, maar we zullen toch delen moeten bestemmen voor woningbouw. Als we dat op een slimme manier doen, hoeft dat niet ten koste te gaan van de natuur. Je kunt bij bestaande kernen aansluiten. En we moeten divers gaan bouwen. Geen eentonige wijken meer, maar wel wijken met  aandacht voor energievoorziening door het inzetten van zonnepanelen. Ik ben geen fan van windmolens vanwege de impact op het uitzicht, maar groene energie is wel belangrijk.’’

Een jaar na de Kamerverkiezingen zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Kunnen uw aanhangers dan ook op Denk stemmen?
,,Voor Gouda is die kans heel groot. In Leiden gaan we ook meedoen, net als in Woerden.

Om mee te doen heb je een netwerk nodig, mensen die beschikbaar zijn. Dat netwerk is er nu. We hebben vier jaar daaraan kunnen bouwen. We willen van dertien gemeenten waar we de vorige keer hebben meegedaan, naar dertig gemeenten bij de volgende verkiezingen. Uitgangspunt is wel dat we in elke stad twee zetels moeten kunnen halen.’’

ID-fractievertegenwoordiger Nur Icar op kandidatenlijst DENK

Den HaagFM 22.12.2020 Nur Icar is kandidaat-Kamerlid voor de politieke partij DENK bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021, op de lijst heeft de Schilderswijker een achtste plek gekregen. “It’s official”, laat Icar weten: “Een mooie campagne komt eraan en ik ga jullie support zeker nodig hebben!”

Bij de Provinciale Statenverkiezing van 2020 was Icar ook al op de lijst van DENK voor Zuid-Holland te vinden, de partij haalde toen een zetel welke naar Metin Çelik ging.

Icar is in de Haagse gemeenteraad actief als fractievertegenwoordiger voor Islam Democraten.

 Nur Icar

op zaterdag

Wil jij ook een echte Schilderswijker in de Tweede Kamer?

It’s official! Ik ben vanaf vandaag Kandidaat-Kamerlid voor DENK. Een mooie campagne komt eraan en ik ga jullie support zeker nodig hebben!

97 35

 

21

 

Denk presenteert kandidaten Tweede Kamerlijst

NOS 19.12.2020 De partij Denk heeft de nieuwe kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart bekendgemaakt. De lijst wordt aangevoerd door Farid Azarkan, in september gekozen tot de nieuwe partijleider.Tunahan Kuzu staat op nummer 2.

De Rotterdamse fractievoorzitter en partij-ideoloog Stephan van Baarle krijgt een derde plaats. Hij leidt de Denk-campagne voor de verkiezingen en is tekstschrijver geweest van voormalig partijleider Kuzu.

Ook uit de Rotterdamse fractie komt Natasha Mohamed-Hoesein. Zij is advocate en komt op nummer 4. Gevolgd door Charifa Zemouri, gepromoveerd epidemiologe. De nummer zes is een expert in internationale betrekkingen en diplomatie Isaura Carrilho.

Partijleider Azarkan spreekt over een diverse en krachtige lijst waarin “ervaren volksvertegenwoordigers en talentvolle nieuwkomers elkaar versterken en aanvullen”.

Doorgewinterd Kamerlid

Kuzu, die mede-oprichter is van de partij, wilde dit voorjaar eigenlijk stoppen, naar hij zei omdat het werk een te groot beslag legde op zijn privéleven. Maar er waren in die periode ook hooglopende conflicten binnen Denk, waarbij partijvoorzitter en mede-oprichter Öztürk tegenover Azarkan en collega-partijlid Kuzu kwam te staan.

Het leidde bijna tot een scheuring, maar uiteindelijk legden de drie Kamerleden in mei hun ruzie bij. Öztürk liet weten te zullen stoppen als Kamerlid en partijvoorzitter.

Kuzu kwam terug van zijn besluit om te stoppen, omdat hij veel verzoeken had gekregen om te blijven. De partij spreekt over een “doorgewinterd Kamerlid”.

Meebesturen

Azarkan hoopt bij de verkiezingen zes zetels te halen, zo zei hij bij zijn aantreden als nieuwe partijleider. De partij strijdt tegen discriminatie en racisme, maar Azarkan wil dat Denk zich minder opstelt als een one-issuepartij. Denk wil zich constructiever opstellen en kan ook meebesturen, aldus de nieuwe partijleider.

Denk heeft nu drie zetels in de Tweede Kamer.

BEKIJK OOK;

Erdogan op lijst Denk

Telegraaf 19.12.2020 De afgelopen jaar door ruzie verscheurde partij Denk heeft een lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen gepresenteerd. Daarop staat Kamerlid Farid Azarkan op nummer een en voormalig partijleider Tunuhan Kuzu op twee.

In de top zes staan drie nieuwe namen. Op plek vier staat Natasha Mohamed-Hoesein, op vijf Charifa Zemouri en op zes Isaura Carrilho. Op nummer zeven staat Ahmet Erdogan, een kandidaat met dezelfde achternaam als de Turkse president, naar wiens bewind Denk zich volgens critici regelmatig voegt.

’Een diverse en krachtige lijst’, noemt Denk het zelf in een persverklaring. „De kandidaten hebben zich verenigd in de gezamenlijke strijd tegen racisme en discriminatie.”

Denk kwam afgelopen jaar overwegend door intern geruzie in het nieuws. Bij de splinterpartij vochten Kamerleden Azarkan, Kuzu en Öztürk elkaar de afgelopen periode de tent uit. Het draaide om een machtsstrijd, waarbij Azarkan en Kuzu naar elkaar toe trokken en Öztürk zich buitenspel gezet voelde.

Vervolgens lekte uit dat Kuzu een affaire zou hebben gehad met een medewerkster van Denk. Daarbij werd geïnsinueerd dat het om een MeToo-affaire zou gaan. Het slachtoffer zelf wil daar niks over zeggen. Wat er precies is gebeurd, is nooit duidelijk geworden.

BEKIJK MEER VAN; verkiezingen partijen en bewegingen Tunahan Kuzu Farid Azarkan Ahmet Erdogan Den Haag

Veel lokale politici DENK op lijst voor Tweede Kamer

Veel lokale politici DENK op lijst voor Tweede Kamer

MSN 19.12.2020 Op de kandidatenlijst van politieke partij DENK voor de verkiezingen van volgend jaar staan veel lokale politici van de partij. Hoogste nieuwe binnenkomer op nummer drie is de Rotterdamse fractievoorzitter Stephan van Baarle, die tevens de campagne gaat leiden. De lijst wordt aangevoerd door fractievoorzitter Farid Azarkan en Kamerlid Tunahan Kuzu.

De partij presenteerde de kandidatenlijst zaterdag tijdens een online bijeenkomst. Op de vierde plek staat Natasha Mohamed Hoesein, raadslid in Rotterdam. De rest van de top-10 wordt vervuld door onder meer arts Charifa Zemouri (5) en gemeenteraadsleden uit Enschede en uit Schiedam. Volgens Azarkan is het de “meest diverse lijst” van Nederland. “Het is fantastisch om deze lijst te mogen aanvoeren.”

Dat Selçuk Öztürk, die de afgelopen jaren voor de partij in de Kamer zat, niet terugkeert op de lijst, werd voor de zomer al bekend. Hij trad toen terug als partijvoorzitter, na een hoog opgelopen ruzie met Azarkan en Kuzu.

Azarkan verwees bij de presentatie naar die tijd, en noemde het “een van de moelijkste periodes” die de partij heeft doorgemaakt.

Kuzu op de tweede, Azarkan op de eerste plek bij Denk

MSN 19.12.2020 Tunahan Kuzu staat op de tweede plek van de kandidatenlijst voor Denk voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart. Farid Azarkan staat als politiek leider op nummer een. Beiden bekleden nu ook een Kamerzetel en daarmee zal de samenstelling van de fractie in de Tweede Kamer naar alle waarschijnlijkheid min of meer gelijk blijven na de verkiezingen, afhankelijk van de uitslag. Het derde Kamerlid, Selcuk Öztürk, liet al eerder dit jaar weten niet terug te zullen keren.

Dat maakte de partij zaterdagmiddag bekend tijdens de presentatie van de kandidatenlijst, via een online ALV. Op de lijst staan 21 namen. Op nummer drie staat Stephan van Baarle, de huidige Denk-fractievoorzitter van de gemeenteraad in Rotterdam, vertrouweling van Kuzu en fractiemedewerker in Den Haag. Op nummer vier, vijf en zes staan drie vrouwen: Natasha Mohamed Hoesein, gemeenteraadslid in Rotterdam, Charifa Zemouri, wetenschapper en beleidsmedewerker voor Denk in de Tweede Kamer, en Isaura Carrilho, ook beleidsmedewerker in de Tweede Kamer. In totaal staan er zes vrouwen op de lijst.

Met een tweede plek voor medeoprichter van de partij Kuzu, is de machtsstrijd binnen de partij nu definitief beslecht. In het voorjaar legde Kuzu zijn fractievoorzitterschap neer, vanwege een buitenechtelijke affaire die volgens een publicatie in weekblad HP/De Tijd “grensoverschrijdend” was geweest. Ook zei hij niet te zullen terugkeren in de Tweede Kamer. Uiteindelijk was het de andere oprichter Öztürk, die naast Kamerlid ook partijvoorzitter was, die het veld ruimde.

Lijstduwer

Op 30 september liet Kuzu weten zich toch opnieuw te kandideren voor de Tweede Kamer. Aanvankelijk werd gespeculeerd dat hij een plek als lijstduwer zou krijgen, en vanwege zijn grote bekendheid binnen de partij alsnog een zetel zou kunnen bemachtigen – afhankelijk van de verkiezingsuitslag. Met deze prominente plek is duidelijk dat Azarkan en Kuzu samen verder willen. Wie de meeste voorkeursstemmen krijgt, en daarmee formeel als eerste aanspraak maakt op een zetel, is daarbij nog van belang.

Want in de gewogen peiling van Peilingwijzer schommelt de partij tussen de nul en de twee zetels – in tegenstelling tot wat campagneleider voor de verkiezingen Stephan van Baarle de ALV voorhield: hij zei dat Denk in de meeste peilingen de huidige drie zetels in de Kamer behoudt.

In zijn toespraak wees Farid Azarkan op het belang van Denk als een partij die zich inzet tegen racisme, in een tijd waarin dat thema steeds belangrijker wordt. In het verkiezingsprogramma ligt de nadruk ook sterk op diversiteit en het tegengaan van discriminatie. Voor dat laatste wil de partij een miljard euro uittrekken. Een van de voorstellen is om een minister van Inclusiviteit aan te stellen.

Trouwe achterban, crisis of niet

Op het programma van de ALV stond dat de notulen van de vorige ALV en de begroting voor het komende jaar zouden worden vastgesteld. Dat gebeurde in een paar minuten. Er was verder geen ruimte voor inbreng of vragen van leden, ook niet over het verkiezingsprogramma dat op 30 november werd gepresenteerd. Eerder aangenomen moties die nog altijd niet zijn uitgevoerd, bijvoorbeeld over het instellen van een onafhankelijk onderzoek naar het mogelijk “grensoverschrijdende” karakter van de buitenechtelijke affaire van Kuzu, bleven onbesproken.

Denk in verkiezingsprogramma: minister van Inclusiviteit en verbod op Zwarte Piet

NOS 30.11.2020 Politieke partij Denk wil dat er definitief wordt afgerekend met racisme en discriminatie. “Onze strijd is pas gestreden als iedere Nederland ongeacht huidskleur, afkomst, geaardheid, geslacht of welk kenmerk dan ook gewoon het volle potentieel uit zijn of haar leven kan halen”, staat in het verkiezingsprogramma ‘Denk anders’.

Het tweede verkiezingsprogramma van Denk gaat voor een belangrijk deel over diversiteit. “Helaas wordt alles wat nu met diversiteit te maken heeft geproblematiseerd. Ondanks de aantoonbare vooruitgang die Nederlanders met een migratieachtergrond hebben geboekt, wordt er elke keer weer een koppeling gemaakt tussen afkomst en problemen in de samenleving.”

Dat moet veranderen, vindt de partij, die 1 miljard euro wil uittrekken voor de bestrijding van discriminatie en met een hele batterij aan voorstellen komt die daaraan moeten bijdragen. Zo moet er een minister van Inclusiviteit komen en een wettelijk verbod op Zwarte Piet in de publieke ruimte. Er moet een racismeregister komen en mensen die daarin zijn opgenomen, mogen niet meer bij de overheid werken.

Antisemitisme bestrijden

De Nederlandse regering moet formeel excuses maken voor het koloniale en slavernijverleden en er moeten programma’s komen om antisemitisme en moslimhaat te bestrijden. Verder pleit Denk voor flexibel op te nemen feestdagen, zodat werknemers hun eigen religieuze feesten kunnen vieren en niet verplicht met Kerstmis of Pasen vrij zijn. Ook wil de partij dat ritueel slachten een recht blijft.

Denk komt in het verkiezingsprogramma ook op voor de zorg. De arbeidsvoorwaarden van het personeel moeten structureel verbeteren. Daarnaast moet er meer worden gedaan aan preventie van kwalen en ziektes. De leeftijd waarop je alcohol en tabak kunt kopen, moet naar 21 jaar. Er moet een tegemoetkoming komen in de kosten voor het sporten, het eigen risico moet verdwijnen en de zorgpremie moet drastisch omlaag.

In de onderwijsparagraaf schrijft Denk dat de hetze tegen islamitisch onderwijs moet stoppen, dat er voldoende imamopleidingen moeten komen en dat de salarissen van leraren verhoogd moeten worden, te beginnen in het basisonderwijs. Verder dient de overheid een stagegarantie te bieden voor jongeren.

Levenslang voor kindermisbruik

En dan wil Denk onder meer nog dat het minimumloon omhoog gaat, dat de huurstijgingen aan banden worden gelegd, dat er meer betaalbare woningen komen en dat de AOW-leeftijd niet verder wordt verhoogd. De partij van lijsttrekker Farid Azarkan vindt daarnaast bijvoorbeeld dat Palestina moet worden erkend als staat en dat kindermisbruikers levenslang moeten kunnen krijgen.

De verkiezingen zijn half maart. Denk heeft nu drie zetels in de Tweede Kamer. In de laatste Peilingwijzer, een gewogen gemiddelde van verschillende peilingen, staat de partij op één tot drie zetels.

BEKIJK OOK;

Denk: Organisa­ties moeten bewijzen dat ze niet discrimine­ren

AD 30.11.2020 Bedrijven en organisaties moeten zelf aantonen dat ze niet discrimineren. Dat staat in het verkiezingsprogramma van Denk, dat doorspekt is met voorstellen om racisme te bestrijden.

De wettelijke eis moet worden dat bedrijven en organisaties actief regels maken om discriminatie tegen te gaan. Uitblijven van zulk beleid betekent straf. Ook wordt een diversiteitsquotum ingevoerd. Verder wil Denk een verbod op discriminerende algoritmes, die keuzes maken op basis van bijvoorbeeld afkomst, religie of geaardheid.

Lees ook;

In tijden van crisis neemt discriminatie toe, volgens Denk. Daarom wil de partij dat er een actieplan komt tegen coronadiscriminatie.   

Het verkiezingsprogramma bevat ook een aantal bekende stokpaardjes. Zo staat nog altijd een racismeregister op het verlanglijstje, waarin discriminerende personen worden opgenomen. Daarnaast vindt de partij dat ‘woorden die functieloos zijn, stigmatiseren en uitsluiten’, zoals ‘allochtoon’ of ‘integratie’ niet meer door de overheid en daaraan gelieerde instellingen mogen worden gebruikt.

Eén miljard euro

In totaal wil Denk één miljard euro vrijmaken voor discriminatiebestrijding. De partij zint onder meer op een hogere celstraf en een hogere boete bij discriminatie, invoering van een Educatieve Maatregel Discriminatie, ‘waarmee racisten leren dat hun gedrag echt niet kan’, racistenlokkers bij de politie en een racismedetector die sociale media scant op discriminerende inhoud.

Denk gaat er ook hard in bij de aanpak van mensen die kinderen mishandelen of misbruiken. Op bewezen kindermisbruik moet zelfs een levenslange gevangenisstraf staan. In het vorige programma pleitte de partij nog voor chemische castratie in combinatie met behandeling als straf.

Verder is het programma van Denk vrij links. Zo moet Nederland op termijn klimaatneutraal aan energie komen en dienen er proeven te komen met gratis ov, voornamelijk gericht op ouderen en minima. Ook moet het kinderpardon worden uitgebreid en mag illegaal verblijf in ons land niet strafbaar worden.

DENK wil bewijslast omdraaien bij discriminatie (msn.com)

MSN 30.11.2020 Om discriminatie te bestrijden, wil DENK de bewijslast omdraaien. Instanties zoals de Belastingdienst moeten volgens de partij “aan de voorkant” laten zien dat ze niet discrimineren, in plaats van hierin een afwachtende houding te nemen. Dat schrijft de partij in haar verkiezingsprogramma, waarin inclusiviteit en de strijd tegen discriminatie centraal staan. DENK wil een miljard euro uittrekken om discriminatie tegen te gaan.

Ook moet discriminatie bij de overheid door bijvoorbeeld “ondoorzichtige algoritmes” worden aangepakt door een ‘Taskforce Bestrijding Digitale Discriminatie’ en een ‘racisme-detector’. De Belastingdienst maakte gebruik van discriminerende algoritmes bij het opsporen van fraude met de kinderopvangtoeslag, waardoor duizenden ouders in de knel kwamen, meldde de Autoriteit Persoonsgegevens eerder. “Doordat discriminatie in onze instituties zit, ontkomen we er niet aan de bezem door deze instanties te halen”, zegt DENK.

In totaal moeten er vijfhonderd extra agenten komen die zich specialiseren in het terugdringen van discriminatie. Verder wil DENK een ‘minister van Inclusie’ die als “permanente taak heeft inclusiviteit te bevorderen”. Onderwijs moet “als de motor achter de maakbare samenleving” een centrale rol krijgen “in het overbrengen en onderwijzen van gelijkwaardigheid”. Ook moet Zwarte Piet verboden worden.

Verdeling van welvaart

De partij wil daarnaast het minimumloon verhogen, het eigen risico in de zorg afschaffen en de huurstijgingen aan banden leggen. Het sociaal leenstelsel moet ook weg en de partij wil studenten die hebben moeten lenen onder het stelsel compenseren. “De strijd voor een rechtvaardige samenleving met een eerlijke verdeling van welvaart wordt opgevoerd”, aldus DENK.

Wat betreft rechtspraak wil de partij inzetten op strenger straffen voor kindermisbruik, waarop levenslang moet komen te staan. Ook wil DENK de maximale straf op doodslag verhogen van 15 naar 25 jaar en moeten straffen voor discriminatie worden verdubbeld. Daarnaast moet er “een fikse investering” in jongerenwerk komen, om “ontsporing van jongeren tegen te kunnen gaan”.

november 15, 2020 - Posted by | 2e kamer, 2e kamerverkiezingen 17 maart 2021, 2e kamerverkiezingen 2021, Denk, Denk NL, Farid Azarkan, Tunahan Kuzu, turkije, tweede kamer, verkiezingen, verkiezingen 2021, verkiezingsprogramma 2021-2025 | , , , , , , , , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.