Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde 02.06.2021

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is bb51e-2e2bkamer2b20212bformatie2b252842529.jpg

Rutte, Klaver, Ploumen: situatie in formatie is complex

“We zitten in een buitengewone complexe fase.” Het is de korte samenvatting van GroenLinks-leider Klaver na zijn gesprek met informateur Hamer, VVD-leider Rutte en PvdA-leider Ploumen vanmiddag in de Stadhouderskamer aan het Binnenhof. “Het is heel ingewikkeld.”

Bijna drie maanden geleden waren de Tweede Kamerverkiezingen. Vandaag op de kop af is het drie weken geleden dat SER-voorzitter Hamer als informateur werd aangesteld. De uitspraak van Klaver en die van Ploumen (“het is heel ingewikkeld”) en Rutte (“het is complex”) maken dat in de Haagse wandelgangen wordt gezegd dat de formatie “vastzit”.

Waarom loopt deze formatie zo moeizaam? Er is reden genoeg om met enige spoed een nieuw kabinet in elkaar te timmeren. Nederland zit in een coronacrisis. Bedrijven moeten er economisch snel bovenop worden geholpen, er is woningnood, de achterstanden in het onderwijs zijn groot en er moet snel wat gebeuren aan de uitstoot van stikstof om meer schade aan de natuur te voorkomen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 376a7-2e2bkamer2b20212bformatie2b252822529.jpg

Hakken

Het derde kabinet-Rutte, dat in januari is afgetreden, is demissionair en mag daarom alleen op de winkel passen. Alleen op het terrein van de corona-aanpak neemt het kabinet ingrijpende besluiten. Waarom houden de partijen nog steeds vast aan hun eigen voorkeuren en zetten ze openlijk hun hakken in het zand?

Uit onderstaand overzicht blijkt hoe moeilijk het is om een meerderheidskabinet van 76 zetels te vormen;

Wie wil niet (of liever niet) of wel met wie?

ZETELS(LIEVER) NIET METWEL
VVD34GroenLinks, PvdAmet CDA, ChristenUnie (of JA21 of Volt)
D6624ChristenUnie, Ja21met GroenLinks, PvdA (‘zo progressief mogelijk’)
CDA15GroenLinks,
PvdA
‘anders in de oppositie’
PvdA9per se met GroenLinks
GroenLinks8per se met PvdA
ChristenUnie5D66‘in de oppositie’
SP9Niet met Rutte (VVD)
PVV17Niet met Rutte (VVD)nieuwe Tweede Kamerverkiezingen

NOS-verslaggever Arjan Noorlander: puzzel is nu niet te leggen

“Op dit moment is heel duidelijk dat de puzzel nu eigenlijk niet te leggen is. De verschillen tussen partijen zijn te groot. Als er echt onderhandeld moet worden, zullen formerende partijen pijnlijke compromissen moeten sluiten en water bij de wijn doen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2e%2Bkamer%2B2021%2Bformatie%2B%25281%2529.jpg

De VVD en CDA zien niets in samenwerking met een links blok van PvdA en GroenLinks, omdat ze dan te veel moeten inleveren op het gebied van bijvoorbeeld milieu, klimaat en migratie. Hun achterban ziet dat ook helemaal niet zitten.

GroenLinks en de PvdA houden elkaar weer stevig vast, omdat ze allebei hebben verloren en bij de echte formatieonderhandelingen anders niets binnenhalen van hun idealen. En D66 wil per se niet met de ChristenUnie, omdat er op medisch-ethisch terrein dan niets kan veranderen.”

Informateur Hamer voert in hoog tempo gesprekken met allerlei verschillende clusters. Vandaag sprak ze eerst met VVD, CDA en CU en vervolgens met VVD, GroenLinks en PvdA. Ze heeft nog maar een paar dagen de tijd: haar deadline is zondag 6 juni 2021.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 4dc58-2e2bkamer2b20212bformatie2b252822529.jpg

Tijd

In haar openbare toelichting heeft ze benadrukt vooral te werken aan een een herstel- en transitiebeleid, oftewel een herstelplan na de coronacrisis. Haagse bronnen lieten de laatste dagen al doorschemeren dat Hamer waarschijnlijk extra tijd zal vragen, misschien een paar weken.

Er is namelijk wel een aantal partijen, zoals de ChristenUnie, maar misschien ook de SGP, JA21, Volt en de SP, die daaraan wel willen meewerken. Bij dat herstelplan zullen dan ook voorstellen komen om de onderwijsachterstand aan te pakken, de koopkracht te verbeteren en de woningnood en de stikstofcrisis aan te pakken.

Arjan Noorlander: Niet forceren, maar tijd kopen

“Het kan zijn dat Hamer ervoor kiest om nu niet te starten met echte coalitieonderhandelingen tussen bijvoorbeeld VVD, D66, CDA, PvdA en GroenLinks. De kans op ruzie is groot en dan wordt het maken van afspraken over die urgente problemen helemaal ingewikkeld. Ze zoekt dus brede steun voor dat corona-herstelplan, dat komt dan in de Prinsjesdagstukken en dan kunnen ze in 2022 in ieder geval de belangrijkste problemen aanpakken.

Het kan ook zijn dat bij dit proces het onderlinge vertrouwen tussen partijen ook groeit en dat dat uiteindelijk de vorming van een kabinet gemakkelijker maakt.”

Binnen een paar dagen moet de koers van Hamer dus duidelijk worden. Nu gaat ze nog door met praten. Morgenochtend vervolgt ze haar gesprekken in de Stadhouderskamer; eerst met Ploumen, dan met Segers, dan met Klaver en in de middag met Kaag (D66).

ANP

DNB-president Knot: ‘Woningmarkt dreigt vast te lopen’

Wat de DNB-president betreft, biedt de kabinetsformatie een uitgelezen kans om knopen om de problemen op de woningmarkt structureel aan te pakken. In zijn oproep vond hij directeur Pieter Hasekamp van het Centraal Planbureau en Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten aan zijn zijde. Ook zij maken zich al langer zorgen over de oververhitting op de woningmarkt. 

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2e%2Bkamer%2B2021%2Bformatie%2B%25284%2529.jpg

Overheden, bedrijven en consumenten profiteren momenteel van de extreem lage rente, waardoor lenen goedkoper is en hoge schulden draagbaar kunnen zijn. In een interview met RTL Z waarschuwt president Klaas Knot van de Nederlandsche Bank (DNB) dat die rente ook weer omhoog kan. Wie hoge schulden heeft kan dan in de problemen komen.

Knot lichtte vandaag in de Tweede Kamer de onlangs verschenen rapportage Overzicht Financiële Stabiliteit (OFS) toe. Daarin waarschuwt DNB onder meer voor de huidige hoge schulden van overheden en bedrijven, die mede is gevoed door de huidige extreem lage rente.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2e%2Bkamer%2B2021%2Bformatie%2B%25288%2529.jpg

Als het aan Knot ligt, wordt er vaart gemaakt met de bouw van nieuwe huizen om zo de schaarste tegen te gaan. Die schaarste zorgt voor structureel hoge prijzen. Maar bouwen alleen is niet genoeg, zo benadrukte hij nog eens. ,,We weten dat de spiraal van hogere huizenprijzen en bijbehorende hypotheekschulden ook wordt aangejaagd door hypotheekrenteaftrek, ruime leennormen en subsidies voor starters.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 92ea6-2e2bkamer2b20212bformatie.jpg

,,Voor een evenwichtig herstel uit de coronacrisis hebben alle eurolanden behoefte aan voldoende begrotingsruimte, gerichte investeringen en groeibevorderende hervormingen. Deze lijnen komen samen in het Europese herstelfonds dat ik dan ook van harte ondersteun”, luidt de boodschap. 

Overigens kraakte Knot gisteren ook nog een positieve noot. Ondanks de risico’s is hij ronduit optimistisch over de vooruitzichten van de Nederlandse economie. Met het oog op de versoepelingen verwacht hij dat het herstel in de tweede helft van dit jaar flink zal versnellen. Nu het economisch herstel onderweg is, vindt Knot dat de coronasteun moet worden afgebouwd zodat de normale marktdynamiek weer zijn werk kan doen. ,,Te snel terugdraaien van steun kan het herstel schaden, maar ik denk dat we dat punt na het derde kwartaal echt wel voorbij zijn.”

Voormalig informateur Herman Tjeenk Willink ontving eerder Mariëtte Hamer in haar hoedanigheid als SER-voorzitter, inmiddels heeft de PvdA-prominent het stokje van hem overgenomen.

Voormalig informateur Herman Tjeenk Willink ontving eerder Mariëtte Hamer in haar hoedanigheid als SER-voorzitter, inmiddels heeft de PvdA-prominent het stokje van hem overgenomen. © ANP

S.E.R. Sociaal akkoord als blauwdruk voor formatie: polder is er uit, nu de politiek nog

De bonden en werkgevers zijn het eens over hoe flexwerk in Nederland moet worden veranderd. Vandaag presenteerden de partijen onder leiding van de Sociaal-Economische Raad (SER) hierover een adviesrapport. Hans Borstlap, wiens commissie hierover vorig jaar advies uitbracht, noemt het een “feest van herkenning”.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 9c582-2e2bkamer2b20212bformatie2b252832529.jpg

Vakbonden en werkgevers hebben eindelijk een deal over de hervorming van de arbeidsmarkt. Het SER-advies kan een blauwdruk zijn voor het nieuwe kabinet. De geest van de overeenkomst is helder: meer vaste banen, minder flex.

Voor het eerst in vijftien jaar is de Sociaal Economische Raad (SER) erin geslaagd om een gezamenlijk advies uit te brengen tijdens de formatie. De adviesraad, bestaande uit vakbonden, werkgevers en door de regering benoemde kroonleden, legt daarmee de bal op de stip voor informateur Mariëtte Hamer, die is aangesteld om een coalitie te smeden. Hamer is zelf voorzitter van de SER, maar is tijdelijk uitgeleend aan de politiek.

Voor het eerst in vijftien jaar is de Sociaal Economische Raad (SER) erin geslaagd om een gezamenlijk advies uit te brengen tijdens de formatie. De adviesraad, bestaande uit vakbonden, werkgevers en door de regering benoemde kroonleden, legt daarmee de bal op de stip voor informateur Mariëtte Hamer, die is aangesteld om een coalitie te smeden. Hamer is zelf voorzitter van de SER, maar is tijdelijk uitgeleend aan de politiek.

Lees ook;

Zoveelste staking in de metaalsector: ook bij Scania Zwolle legt personeel het werk neer
Akkoord arbeidsmarkt: einde aan verfoeide nulurencontracten en payrolling

Bijna alle politieke partijen vinden hervorming van de arbeidsmarkt hard nodig. De oplossingen lopen echter uiteen. Met dit advies zouden tegenstellingen overbrugd kunnen worden, met draagvlak op de werkvloer.

Hoewel het SER-advies unaniem is aanvaard, moet het Ledenparlement van de FNV nog instemmen. Over niet alles zijn de sociale partners het eens geworden. Zo scharen werkgevers en werknemers zich wel achter de verhoging van het minimumloon, maar zwijgt men over de hoogte ervan. De FNV voert al jaren campagne voor 14 euro als ondergrens, maar VNO-NCW en MKB Nederland vinden dat bedrag te gortig. Wel vinden sociale partners dat de uitkeringen zouden moeten meestijgen.

Behalve op het gebied van de arbeidsmarkt vinden de polderpartijen elkaar ook in een gezamenlijk pleidooi voor investeringen, zonder de lasten voor burgers en bedrijven te verzwaren. Dat is opvallend, omdat linkse partijen de belastingen voor het bedrijfsleven juist flink willen verhogen.

VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen en FNV-voorzitter Tuur Elzinga.

VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen en FNV-voorzitter Tuur Elzinga. © Pim Ras

‘Eeuwig’ flexcontract verdwijnt

Ooit was het contract voor bepaalde tijd een opstapje naar een vaste baan. Maar voor steeds meer Nederlanders is het tijdelijke contract een draaideur geworden. De regel is dat je maximaal drie tijdelijke contracten in drie jaar mag krijgen, maar na een afkoelingsperiode van zes maanden begint de teller opnieuw te lopen. Werkgevers kunnen op die manier toch tijdelijke contracten blijven stapelen, waardoor personeel in een ‘eeuwig’ flexcontract kan belanden.

Deze route willen de sociale partners nu afsnijden door de onderbrekingstermijn van zes maanden te schrappen. Alleen voor scholieren en voor seizoenswerk moet een uitzondering komen, die in de wet moet worden vastgelegd.

Afschaffing van oproep- en nulurencontract

Wachten bij de telefoon in de hoop genoeg uren te mogen werken om rond te kunnen komen is straks deels verleden tijd. Sociale partners willen een nieuw basiscontract invoeren. Daarin wordt een kwartaalurennorm afgesproken: de werknemer mag erop rekenen dat het gemiddeld aantal gewerkte uren in het voorgaande kwartaal wordt geëvenaard en uitbetaald wordt. Het loon wordt daardoor voorspelbaarder, al geldt ook hier een uitzondering voor scholieren en studenten.

Uitzendwerk ingesnoerd

Uitzendbureaus moeten volgens de SER weer gaan doen waartoe ze op aarde zijn: het opvangen van ‘ziek en piek’ bij bedrijven. Daartoe wordt er flink gesnoeid in de regels die nu in de hand werken dat mensen jarenlang in een uitzendbaan kunnen blijven hangen, zonder zicht op vast werk. Ook worden routes afgesneden die er nu voor zorgen dat uitzendkrachten voor hetzelfde werk soms minder betaald krijgen dan een collega die in dienst is. De SER wil ook een einde maken aan de wildgroei van ‘uitzendcowboys’, die het niet zo nauw nemen met de regels. Bureaus moeten voortaan een vergunning hebben, iets waar het kabinet tot nu toe niet aan wilde.

Maaltijdbezorgers.

Maaltijdbezorgers. © ANP

Minder uren werken tegen (bijna) hetzelfde loon

Het gebeurt weleens dat bedrijven plots minder werk hebben. Denk aan autofabrikant VDL Nedcar, die onlangs de productie moest stilleggen wegens een gebrek aan computerchips. Bedrijven willen bij zo’n onvoorziene terugval snel kunnen snijden in de loonkosten. Vandaar dat tijdelijke contracten zo populair zijn: van deze werknemers kun je sneller af.

De SER doet nu het voorstel om binnen het vaste contract meer flexibiliteit in te bouwen. Een bedrijf in zwaar weer mag dan tijdelijk het aantal uren voor werknemers met maximaal 20 procent verlagen. Gebeurt dat zonder overleg met de werknemers, dan moet het loon volledig worden doorbetaald. In overleg kan wel worden afgesproken om loon in te leveren. Tegelijkertijd kan de werkgever driekwart van die maximaal 20 procent loonkosten declareren bij het Rijk.

Zo hoeft er niemand ontslagen te worden – wat WW zou kosten – krijgt het personeel (bijna) het volle pond doorbetaald en kan het bedrijf snijden in de uitgaven. De inspiratie voor deze regeling is opgedaan bij de NOW, waarbij de overheid tijdens de coronacrisis voor miljoenen werknemers een groot deel van de salariskosten op zich nam, op voorwaarde dat zij doorbetaald werden en in dienst zouden blijven. Vraag is wel of de politiek zo’n permanent vangnet ziet zitten. Geld zou niet het probleem zijn: volgens werkgevers kunnen de grote overschotten in het WW-fonds worden aangesproken, zeker nu de werkloosheid alweer daalt.

Nedcar moest onlangs de productie stilleggen wegens een gebrek aan computerchips.

Nedcar moest onlangs de productie stilleggen wegens een gebrek aan computerchips. © ANP

Geen ontslag maar een andere baas

Het ontslagrecht blijft in de plannen van de SER onaangetast: werknemers en werkgevers blijven het hartstochtelijk oneens over enige versoepeling. Maar er is wel iets anders uitgedokterd: een bedrijf dat personeel ontslaat, kan met werknemers afspreken dat zij naar een ander bedrijf met ander werk worden begeleid. Lukt dit, dan hoeft de vroegere werkgever geen transitievergoeding te betalen, wat maximaal 84.000 euro kan schelen. Indien de werknemer eerst scholing nodig heeft en toch een tijdje op de WW is aangewezen, dan krijgt hij voor een aantal maanden recht op een hogere WW-uitkering.

In de polder worden al jaren mooie woorden gesproken over het van werk naar werk begeleiden van mensen: mensen eerst ontslaan en ze vanuit de WW aan nieuw werk helpen wordt als te omslachtig gezien. Maar nu zeggen sociale partners er serieus werk van te willen maken. De noodzaak is dan ook groot: de verwachting is dat de komende decennia door digitalisering en robotisering miljoenen banen verdwijnen, terwijl in andere delen van de arbeidsmarkt door de toenemende vergrijzing steeds grotere tekorten ontstaan.

Zzp’er: 35 euro als nieuwe urennorm

Bedrijven die liever met zelfstandigen werken, omdat ze goedkoper zijn en minder rompslomp geven dan gewone werknemers krijgen de duimschroeven aangedraaid. Wil je een zzp’er minder dan 35 euro per uur betalen – denk aan koeriers of maaltijdbezorgers – dan zul je als bedrijf moeten bewijzen dat deze persoon geen werknemer is, luidt de nieuwe spelregel die de SER heeft bedacht. Kun je dat niet, dan moet er alsnog een contract worden aangeboden. De Belastingdienst, die momenteel amper controleert of er sprake is van schijnconstructies, moet bovendien weer beginnen met de handhaving, is het idee.

Let wel, het gaat hier dus niet om een minimumtarief voor zzp’ers. Het kabinet wilde wél een dergelijke ondergrens opleggen, van 16 euro per uur. Wie minder betaald kreeg, zou in dienst moeten worden genomen. Dat plan ging echter niet door, omdat een minimumtarief te veel administratieve lasten met zich meebrengen.

Minder fiscale voordeeltjes, minder bescherming

Daarmee is het niet klaar voor zzp’ers. De sociale partners willen ontmoedigen dat mensen uit financiële overwegingen zzp’er worden. Dan gaat het bijvoorbeeld om de verpleegkundige of leraar, die zich laat ontslaan en zich vervolgens als zelfstandige laat inhuren. Deze groep strijkt nu tal van fiscale voordelen op die gewone werknemers niet hebben. De SER wil deze aftrekposten en vrijstellingen inperken. In plaats daarvan moeten er fiscale voordelen komen voor zelfstandigen die daadwerkelijk risico lopen met eigen geld, zoals de bloemist of slager. Ook zouden zelfstandigen verplicht moeten worden om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 24 – verkenningsronde 01.06.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 23 – verkenningsronde 31.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 22 – tussenstand verkenningsronde 28.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 21 – verkenningsronde 27.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 20 – verkenningsronde 26.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 19 – de verkenningsronde gaat een nieuwe fase in !!!

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 18 – tussenstand verkenningsronde 20.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 17 – verkenningsronde Jongeren en Kunst/Cultuursector 20.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 16 – verkenningsronde grote partijen 18.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 15 – verkenningsronde kleine partijen 17.05.2021

Zie ookOp weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 14 – start verkenningsronde met Informateur Mariëtte Hamer vanaf 17.05.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 13 – Debat 12.05.2021 en benoeming nieuwe Informateur Mariëtte Hamer

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 12 – vanaf 10.05.2021 weer op weg

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 11 – op weg naar de inhoudelijke formatie

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 10 – verkenningsronde vertraagd

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 9 – verkenningsronde vanaf 25.04.2021 weer verder

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 8 – verkenningsronde 20.04.2021 en 21.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 7 – volgende verkenningsronde vanaf 19.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 6 – volgende verkenningsronde vanaf 13.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 5 – nieuwe start verkenningsronde vanaf 08.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 4 – voortgangsoverleg 06.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 3 – Debat 31.03.2021– 01.04.2021

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 2

Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 1

Zie ook: Aftrap Verkiezingen 2e kamer op 17 maart 2021 – op weg naar de uitslag

Meer: Op weg naar een nieuw kabinet | NOS

Lees: Zeer complexe Haagse formatie: forceren of tijd kopen? NOS 02.06.2021

Lees: Jesse Klaver (GroenLinks): ‘Ik denk dat de formatie vastzit’ AD 02.06.2021

Lees: Formatie dreigt opnieuw vast te lopen: ‘Geen makkelijke puzzel’ NU 02.06.2021

Lees: Klaver, Ploumen en Rutte: formatie zit nu in complexe fase MSN 02.06.2021

Lees: Rutte, Klaver, Ploumen: situatie in formatie is complex NOS 02.06.2021

Lees: Hamer timmert luiken dicht: partijen gevraagd te zwijgen over formatie Telegraaf 02.06.2021

Lees: Hamer timmert luiken dicht: partijen gevraagd te zwijgen over formatie MSN 02.06.2021

Lees: Hoekstra ziet GroenLinks én PvdA niet zitten, wat wil Rutte? Elsevier 02.06.2021

Lees: Na 25 jaar gebakkelei is flexakkoord ‘goed nieuws voor werkenden in onzekerheid’ NOS 02.06.2021

Lees: Sociaal akkoord als blauwdruk voor formatie: polder is er uit, nu de politiek nog AD 02.06.2021

Lees: DNB-president Knot: ‘Woningmarkt dreigt vast te lopen’ AD 02.06.2021

Lees: Formatie: Hoekstra beweegt niet, PvdA en GroenLinks houden elkaar vast AD 01.06.2021

Lees: PvdA en GroenLinks blijven erbij: alleen samen in kabinet MSN 01.06.2021

juni 2, 2021 - Posted by | Uncategorized

10 reacties

  1. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 26 – verkenningsronde 03.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 3, 2021

  2. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 27 – verkenningsronde 04.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 4, 2021

  3. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 28 – verkenningsronde 07.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 7, 2021

  4. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 29 – verkenningsronde 08.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 8, 2021

  5. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 30 – verkenningsronde 09.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 9, 2021

  6. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 31 – verkenningsronde 10.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 10, 2021

  7. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 32 – verkenningsronde 11.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 11, 2021

  8. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 33 – verkenningsronde 14.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 14, 2021

  9. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 34 – verkenningsronde 15.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 15, 2021

  10. […] Zie ook: Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 25 – verkenningsronde … […]

    Pingback door Op weg naar Kabinet Rutte 4 – de Formatie van de nieuwe coalitie – deel 35 – verkenningsronde 16.06.2021 « Debat in de Digitale Hofstad | juni 16, 2021


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers liken dit: