Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Ook zorgkosten inkomensafhankelijk ?? – Belastingdienst betaalt de rekening !!

Duizenden mensen lopen mee in de mars.

Een Zorgenloos inkomensafhankelijk leven en verder !!!!

De Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen van 23 juni 2005 streeft tot harmonisatie van inkomensafhankelijke regelingen (Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen)

Huur

Scheefwoners gaan nog meer huur  betalen. Die maatregelen nam het kabinet om de vastgelopen woningmarkt vlot te trekken. De aanpak van scheefwoners is niet onomstreden.

Vorig jaar bleek al dat de coalitie iets wil doen aan scheefwoners, maar dat leidde tot veel woedende reacties. Zo stelt een deel van de scheefwoners dat zij geen mogelijkheden hebben om te verhuizen naar een koopwoning of duurder huurhuis.

In 2019 is een inkomensafhankelijke (hogere) huurverhoging toegestaan als het gezamenlijke inkomen (in 2017) van alle bewoners in een huishouden hoger is dan 42.436 euro. Bij de inkomensafhankelijke huurverhoging is de minimale huurstijging 4,2 procent en de maximale huurstijging 5,6 procent.

AD 12.11.2019

AD 11.11.2019

Combinatiekorting

U kunt als ouder de combinatiekorting krijgen als u werkt en uw kind jonger is dan 12 jaar. Verder hangt de korting af van uw inkomen. De Belastingdienst beoordeelt of u de inkomensafhankelijke combinatiekorting kunt krijgen.

Boetes

Dan was er ook nog dat plan om boetes inkomensafhankelijk te maken !!! De rechter legt in Nederland steeds meer geldboetes op. Deze stijging is vooral een gevolg van de groeiende overtuiging dat van gevangenisstraf nog nooit iemand beter geworden is.

Meer geldboetes dus. Maar een geldboete wordt niet door iedere verdachte als straf ervaren. Een rijke ondernemer laat een boete door zijn bedrijf betalen, terwijl een bijstandsmoeder niet eens voldoende geld heeft om haar kapotte wasmachine te vervangen. Daarom moeten we boetes inkomensafhankelijk maken.

En dan komt zomaar de SP met weer een nieuw Zorgplan

De SP wil mensen alleen nog via de fiscus laten betalen voor de zorg, zodat de hoogte van die rekening totaal inkomensafhankelijk wordt. Dus geen eigen risico of zorgpremie meer. Volgens het CPB is het socialistische voorstel gunstig voor veruit de meeste Nederlanders.

Voorberekening CPB

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft het plan van de SP doorgerekend. Mensen met een gezamenlijk bruto-inkomen tot 86.000 euro gaan er naar verwachting op vooruit. Iedereen met een hoger inkomen is het kind van de rekening.

Toch is er nog veel onduidelijk over het voorstel van de SP !!!

Ongewenste effecten?

Allereerst heeft het CPB niet onderzocht wat de arbeidsmarkteffecten zijn. Ook wordt geen rekening gehouden met afwenteling van hogere lasten voor bedrijven op gezinnen. Het is dus onzeker wat de daadwerkelijke economische effecten zijn van het SP-voorstel.

Verder bestaat er onduidelijkheid over de gedragsmatige effecten die het plan van de SP met zich meebrengt. Zo is niet bekend in hoeverre de zorgvraag – en dus de zorgkosten – toenemen als het besef onder burgers verdwijnt dat de zorg daadwerkelijk geld kost. Als het aan de SP ligt, verdwijnt het eigen risico en is de zorg straks ‘gratis’, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Voorstel gunstig voor leeuwen­deel huishou­dens, zegt CPB

Nu is een gezin van tweeverdieners met kinderen en een modaal salaris jaarlijks zo‘n 20 procent van het inkomen kwijt aan zorg. Bij de allerrijkste huishoudens gaat het maar om 11 procent. Hartstikke oneerlijk, vindt SP-Kamerlid Maarten Hijink. ,,De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Dat doen we via ons belastingstelsel.’’

De oppositiepartij wil volgend jaar al het verplichte eigen risico en de zorgtoeslag afschaffen en de zorgpremie op nul zetten. In plaats daarvan worden de inkomensafhankelijke fiscale bijdrage aan de zorgverzekeringswet, die er nu ook al is, en de inkomstenbelasting verhoogd.

Lees ook;

Lees meer

Lees meer

Rekenmeesters

Maarten Hijink © ANP

De SP heeft het plan helemaal laten doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). Volgens de rekenmeesters gaan de lagere en middeninkomens er daardoor fors op vooruit: tussen de 3,5 procent en 4,2 procent. De hoogste inkomens daarentegen leveren in doorsnee 3,9 procent in.

In 2012 stelden VVD en PvdA in hun regeerakkoord al voor om de zorgpremie inkomensafhankelijk te maken en een groot deel van de bijdragen te fiscaliseren. Het plan belandde in de prullenbak, nadat vooral de achterban van de liberalen in opstand kwam. De financiële effecten van de maatregel pakten desastreus uit voor grote groepen.

SP‘er Hijink vindt het logisch dat het coalitieplan faliekant mislukte. ,,De VVD wilde de miljonairs matsen. Daarom hadden ze gezorgd dat de premie en bijdragen vanaf een jaarinkomen van 70.000 euro niet meer verder stegen. Maar iemand moest de zorgkosten toch dragen, dus waren de lagere inkomens bij hen de klos. Wij hebben dat plafond niet, bij ons dragen de rijken altijd het meeste bij.”

Stelsel kraakt en piept

De inrichting van het huidige zorgstel­sel kraakt en piept. Dus laat de politiek maar uitleggen waarom dit niet kan, aldus Maarten Hijink (SP) over de politieke haalbaarheid van zijn plan.

De parlementariër ziet niet in waarom de coalitie dit plan zou afschieten. ,,Alle partijen geven hoog op over de middeninkomens en die gaan er zo flink op vooruit. Daarnaast kraakt en piept de inrichting van het huidige zorgstelsel, dat zien zij ook. Dus laat de politiek maar uitleggen waarom het niet kan.”

Voor de langere termijn houdt de SP overigens vast aan een Nationaal Zorgfonds, waarbij de zorgverzekeraars compleet worden afgeschaft. Hijink: ,,Dit is een tussenstap. We zeggen: je kunt eerder beginnen met het eerlijk verdelen van de zorgkosten. Volgend jaar al.”

Kortom, de SP wil het zorgstelsel grondig aanpakken. Het eigen risico en de zorgtoeslag worden afgeschaft en er moet minder premie geïnd worden door zorgverzekeraars. In ruil daarvoor gaat de inkomstenbelasting fors omhoog, behalve voor de laagste inkomensgroepen.

Op deze manier wil de SP de zorgkosten opnieuw gaan verdelen. Het plan zou een ‘opstapje’ zijn naar het Nationaal Zorgfonds, waarin alle verzekeraars verdwijnen.

NHS

Ook in het Verenigd Koninkrijk bestaat een ‘gratis’ zorgstelsel, de NHS, waarbij de zorg vrijwel volledig wordt betaald uit belastingen. Dat zorgt voor grote problemen, zoals lange wachtlijsten bij huisartsen.

Ook de kwaliteit van de zorg daar is beduidend lager bij onze Westerburen, bleek al uit eerdere onderzoeken. Nederland doet het een stuk beter.

Kritiek voormalig hoogleraar

Het bericht van SP komt een dag na depublicatie over dat de zorgverzekering sinds 2006 zo’n 446 euro duurder is geworden.

Ook Marcel Canoy, voormalig hoogleraar zorgeconomie, ziet niets in de plannen van de Socialistische Partij. Op NPO Radio 1 gaf hij zijn kritiek op de plannen: “Het CPB trapt iedere keer in dezelfde valkuil. Het zijn namelijk boekhoudsommetjes. Een grote stelselwijziging gaat gepaard met gedragseffecten”.

Volgens Canoy is het niet te overzien welke ongwenste gevolgen een ander type zorgstelsel (en financiering daarvan) gaat hebben, bijvoorbeeld op de doelmatigheid en toegankelijkheid.

Zorg is al inkomensafhankelijk

Tot slot reageerde Chris Oomen, voormalig topman van DSW, in Stand.nl op de ideeën van de SP. Op de vraag: “Moeten de zorgkosten inkomensafhankelijk worden?”, antwoordde hij: “Dat zijn ze al”.

En dat klopt:

Iedereen in Nederland heeft een verplichte zorgverzekering waarvoor men premie betaalt aan de zorgverzekeraar. Mensen met een inkomen beneden de circa 30.000 euro (38.000 euro voor gezinnen) komen in aanmerking voor zorgtoeslag. Verder betaalt iedereen met een zorgverzekering ook een inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Iemand die meer verdient, draagt meer bij aan de zorgkosten.

Naast de premie voor je zorgverzekering betaal je ook een bijdrage zorgverzekeringswet. Deze bijdrage zorgverzekeringswet is inkomensafhankelijk. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger de bijdrage die je betaalt.

Bijdrage zvw 2019

De hoogte van de inkomensafhankelijke bijdrage die je moet betalen, wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage verschilt per inkomstenbron. De percentages voor de inkomensafhankelijke bijdrage in 2019 vind je in onderstaand overzicht:

2019 2018 2017
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw (werkgeversheffing) 6,95% 6,90% 6,65%
Inkomensafhankelijke (eigen) bijdrage Zvw (ondernemers/gepensioneerden) 5,70% 5,65% 5,40%
Inkomensafhankelijke bijdrage Wlz (voorheen AWBZ) 9,65% 9,65% 9,65%

Let op: De Belastindienst hanteert wel een bovengrens voor de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage. Over al het brutoinkomen boven 55.923 euro heft de Belastingdienst geen inkomensafhankelijke bijdrage meer.

Echter dit gaat, als het aan de SP ligt, nog niet ver genoeg. Zij willen dat de rekening in grotere mate wordt neergelegd bij mensen met een hoog inkomen of met een flink pensioen.

VVD

Het inkomensafhankelijk maken van de zorgpremie is niet gestoeld op liberale beginselen en is “verre van eerlijk”. Dat zei directeur Patrick van Schie van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD,

Inkomensafhankelijk huurbeleid

Meer voor inkomensafhankelijk

zie ook: Meer geld vanwege gedonder in de Zorg door bezuinigingen – deel 17

zie ook: Gerommel in de (semi)publieke sector – deel 4

zie ook: Zorgen over Marktwerking versus verzelfstandiging en privatisering

zie ook: Marktwerking in de zorg is vooral een machtsstrijd tussen politici

zie ook: Hoe geloof in marktwerking in de zorg verdween

zie ook: Staatssecretaris Menno Snel D66 (Financiën) en het verdere gedonder met de belastingdienst – deel 3

Rijkere buurt wil nu ook Wmo-poetshulp, stadsbestuur niet blij

AD 11.11.2019 Het afschaffen van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor hulp in de huishouding zorgt voor opvallende effecten in Den Haag. In rijkere wijken als Benoordenhout en Ypenburg stijgt het aantal aanmeldingen fors. Het stadsbestuur is daar niet blij mee.

De forse groei blijkt uit cijfers die de gemeente heeft vrijgegeven op verzoek van deze krant. In Ypenburg steeg het aantal gebruikers van hulp in de huishouding tussen januari en eind juli met 17 procent. Bij het wijkteam Haagse Hout (zowel Benoorden- als Bezuidenhout) steeg dit percentage met 10. In beide gevallen is het veel meer dan het gemiddelde in de stad, dat niet meer is dan 4 procent groei

Lees ook;

Lees meer

Lees meer

In achterstandswijken als Moerwijk en Transvaal/Groente- en Fruitmarkt daalde het aantal poets-hulpen juist dat wordt betaald uit de gemeentelijke pot Maatschappelijke Ondersteuning.

Kabinetsbeleid

De oorzaak van de stijging in de rijkere wijken is gelegen in kabinetsbeleid. De oorspronkelijke regels voor de verplichte eigen bijdrage waren erg nadelig voor mensen met een hoog inkomen of veel spaargeld. Zeker als zij meer vormen van hulp kregen, liepen de eigen bijdragen fors op. Daarom is er nu een abonnementstarief, van 17,50 per vier weken.

Geld moet naar wie het écht nodig heeft, aldus Parbhudayal.

De gemeente benadrukt dat niet iedereen die in Ypenburg of Benoordenhout woont rijk is,toch baart de groei zorgwethouder Parbhudayal zorgen, ze heeft nu al een gapend gat in de begroting. ,,Als mensen die heel goed in staat zijn om zelf hun hulp te betalen, nu thuiszorg via de gemeente nemen omdat ze dan goedkope hulp krijgen, vind ik dat niet goed. Geld moet naar wie het écht nodig heeft.”

Eén op drie Nederlanders onaangenaam verrast door zorgkosten

AD 31.10.2019 Eén op de drie Nederlanders is dit jaar onaangenaam verrast door zorguitgaven waarvoor ze moesten bijbetalen. Het leeuwendeel (43 procent) was ervan uitgegaan dat de kosten wel onder de dekking zouden vallen van de zorgpolis. De financiële tegenvaller bedroeg voor de meesten zo’n 250 euro of meer.

Dit komt naar voren in een onderzoek dat vergelijker Pricewise liet uitvoeren onder 1000 mensen. Een kwart (27 procent) van de verzekerden die onaangenaam verrast werd door de rekening, had geen rekening gehouden met het eigen risico. Nog eens een kwart (23 procent) was er niet van op de hoogte dat zijn verzekeraar geen contract had met een door hem gekozen zorgverlener. Daardoor vergoedde de verzekeraar slechts een deel van de kosten en kwam de rest voor eigen rekening. De rekening werd betaald voor zorgverleners en medicijnen.

Lees ook;

Consumenten onwetend over minder ‘gunstige’ zorgverzekering

Lees meer

Onderzoek door: Pricewise.nl

Pricewise wijt de tegenvaller over de zorgrekening vooral aan grote onwetendheid over wat er volgens de zorgpolis nu wel en niet wordt vergoed. Die onwetendheid blijkt wel uit de antwoorden die mensen geven op in het onderzoek gestelde vragen. Zo zegt 44 procent niet te weten wat voor type basisverzekering hij heeft. Ook kennen de meesten het verschil niet tussen een natura of restitutieverzekering en is niet voor iedereen duidelijk dat bij een restitutieverzekering een maximale vergoeding kan gelden. Dit om extreem hoge kosten, in bijvoorbeeld een privékliniek, tegen te gaan.

Raadsel

Ook blijft het onderwerp eigen risico voor veel Nederlanders een raadsel. Zo weet 44 procent niet dat het eigen risico (385 euro) moet worden aangesproken zodra zij een beroep doen op zorg uit de basisverzekering, bijvoorbeeld bij een opname in het ziekenhuis. Verder weet slechts 36 procent dat je voor sommige medische kosten naast het eigen risico een eigen bijdrage moet betalen.

Pricewise test sinds 2015 ieder jaar de zorgkennis van 1000 mensen met 33 vragen over onder andere de basisverzekering, eigen bijdrage, zorgkosten en vergoedingen. Dit jaar scoren de deelnemers een zeer magere 4,9, ondanks alle voorlichtingscampagnes. Vorig jaar scoorden verzekerden nog een 5,4. Toen was de basiskennis over de zorgverzekeringen ook al verslechterd.

Koudwatervrees

Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, worden veel consumenten geplaagd tot inactiviteit en koudwatervrees en lezen zij zich niet in. ,,Als mensen er meer vanaf weten, zijn ze uiteraard veel beter in staat een passende keuze te maken, dan worden ze minder overvallen door tegenvallende kosten, ook als zij besluiten om niet over te stappen.”

Het gros van Nederlanders is zo huiverig om over te stappen dat ze de afgelopen 14 jaar nog nooit hun zorgverzekering hebben aangepast of zijn overgestapt naar een andere verzekeraar. Angst en twijfel speelt een belangrijke rol om op de handen te blijven zitten, concludeerde onderzoekster en gedragspsycholoog Marijke van Putten in een onderzoek dat zij verrichtte in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. ,,Mensen laten liever alles bij het oude dan dat ze veranderen want ja, stel je voor”, zei ze vorig jaar in een interview.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) raadt mensen aan om toch ‘echt heel goed naar de zorgverzekering te kijken’. ,,Mensen moeten er niet automatisch van uitgaan dat de verzekering die ze nu hebben ook volgend jaar de goede is”, luidt het advies.

Vijf dingen die je moet weten over je zorgverzekering;

1. Basisverzekering of aanvullende zorgverzekering?
Iedere Nederlander is wettelijk verplicht verzekerd voor de basisverzekering. Voor deze verzekering geldt een acceptatieplicht. Dat betekent: de verzekeraar mag niemand weigeren die zich als nieuwe klant aanmeldt. De aanvullende verzekering is bedoeld als een aanvulling op de basisverzekering. Dit gaat om vergoedingen voor dingen die niet in het basispakket zitten. Denk aan: fysio, brillen en lezen, tandarts en alternatieve zorg. Aanvullende verzekeringen zijn er in heel veel prijsklassen én formaten.

2. Restitutie- of naturapolis?
Dit zijn twee type basisverzekeringen. Bij de restitutiepolis vergoedt de verzekeraar álle zorgaanbieders. Het maakt niet uit of de verzekeraar afspraken met de zorgverlener heeft of niet. Bij de naturapolis is dat contract wél essentieel.

Als er een contract is betaalt de verzekeraar rechtstreeks de rekening. Als er geen contract is, dan moet je de rekening voorschieten en soms zelf een deel van de rekening betalen. Om niet voor onaangename verrassingen te komen is het goed om de polisvoorwaarden te bestuderen en na te gaan of een verzekeraar afspraken heeft met bepaalde zorgpartijen, zoals ziekenhuizen in de buurt.

3. Wat zit er in de basisverzekering?
De overheid beslist ieder jaar wat er in de basisverzekering komt en de inhoud verandert zo’n beetje elk jaar. Vanuit de basisverzekering wordt de belangrijkste zorg vergoed. Een greep: een bezoek aan de huisarts; ziekenhuiszorg: de ambulance, het ziekenhuisverblijf en de behandeling door medisch specialisten; tandartskosten voor kinderen tot en met 18 jaar; kraamzorg en verloskundige hulp; fysiotherapie tot 18 jaar en voor chronische aandoeningen; geneesmiddelen en wijkverpleging.

4. Wat is het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage?
De hoogte van het eigen risico wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid en is alleen van belang bij de basisverzekering. Het gaat voor volgend jaar wederom om een bedrag van 385 euro (en vrijwillig te verhogen tot 885 euro). Wie gebruik gemaakt van de zorg, betaalt de eerste 385 euro uit eigen zak. Daar zijn wel een paar uitzonderingen op: voor de huisarts geldt bijvoorbeeld geen eigen risico.

Bij een aanvullende- of tandartsverzekeringen geldt geen eigen risico. Dan over de eigen bijdrage. Ook die geldt alleen voor zaken in het basispakket. Dat kunnen zijn hulpmiddelen, geneesmiddelen (wanneer die duurder zijn dan de gemiddelde prijs) of kraamzorg. Hoe hoog de eigen bijdrage is, hangt af van het soort zorg. Ook die hoogte wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld.

5. Wat valt er onder het eigen risico?
Voor de huisarts hoef je zoals gezegd geen eigen risico te betalen. Wel kan er een rekening op de mat vallen als je medicijnen hebt gekregen, een bloedonderzoek hebt laten doen of als de huisarts je doorverwijst naar een ziekenhuis. De ziekenhuiskosten die daardoor gemaakt worden, gaan van je eigen risico af. Kosten voor een ambulance of een bezoek aan de spoedeisende hulp gaan wel altijd ten koste van het eigen risico.

SP: Maak betalen voor zorg totaal inkomensafhankelijk

AD 24.10.2019 De SP wil mensen alleen nog via de fiscus laten betalen voor de zorg, zodat de hoogte van die rekening totaal inkomensafhankelijk wordt. Dus geen eigen risico of zorgpremie meer. Volgens het CPB is het socialistische voorstel gunstig voor veruit de meeste Nederlanders. Maar is het politiek ook haalbaar?

Voorstel gunstig voor leeuwen­deel huishou­dens, zegt CPB

Nu is een gezin van tweeverdieners met kinderen en een modaal salaris jaarlijks zo‘n 20 procent van het inkomen kwijt aan zorg. Bij de allerrijkste huishoudens gaat het maar om 11 procent. Hartstikke oneerlijk, vindt SP-Kamerlid Maarten Hijink. ,,De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Dat doen we via ons belastingstelsel.’’

De oppositiepartij wil volgend jaar al het verplichte eigen risico en de zorgtoeslag afschaffen en de zorgpremie op nul zetten. In plaats daarvan worden de inkomensafhankelijke fiscale bijdrage aan de zorgverzekeringswet, die er nu ook al is, en de inkomstenbelasting verhoogd.

Lees ook;

Lees meer

Lees meer

Rekenmeesters

Maarten Hijink © ANP

De SP heeft het plan helemaal laten doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB). Volgens de rekenmeesters gaan de lagere en middeninkomens er daardoor fors op vooruit: tussen de 3,5 procent en 4,2 procent. De hoogste inkomens daarentegen leveren in doorsnee 3,9 procent in.

In 2012 stelden VVD en PvdA in hun regeerakkoord al voor om de zorgpremie inkomensafhankelijk te maken en een groot deel van de bijdragen te fiscaliseren. Het plan belandde in de prullenbak, nadat vooral de achterban van de liberalen in opstand kwam. De financiële effecten van de maatregel pakten desastreus uit voor grote groepen.

SP‘er Hijink vindt het logisch dat het coalitieplan faliekant mislukte. ,,De VVD wilde de miljonairs matsen. Daarom hadden ze gezorgd dat de premie en bijdragen vanaf een jaarinkomen van 70.000 euro niet meer verder stegen. Maar iemand moest de zorgkosten toch dragen, dus waren de lagere inkomens bij hen de klos. Wij hebben dat plafond niet, bij ons dragen de rijken altijd het meeste bij.”

Stelsel kraakt en piept

De inrichting van het huidige zorgstel­sel kraakt en piept. Dus laat de politiek maar uitleggen waarom dit niet kan, aldus Maarten Hijink (SP) over de politieke haalbaarheid van zijn plan.

De parlementariër ziet niet in waarom de coalitie dit plan zou afschieten. ,,Alle partijen geven hoog op over de middeninkomens en die gaan er zo flink op vooruit. Daarnaast kraakt en piept de inrichting van het huidige zorgstelsel, dat zien zij ook. Dus laat de politiek maar uitleggen waarom het niet kan.”

Voor de langere termijn houdt de SP overigens vast aan een Nationaal Zorgfonds, waarbij de zorgverzekeraars compleet worden afgeschaft. Hijink: ,,Dit is een tussenstap. We zeggen: je kunt eerder beginnen met het eerlijk verdelen van de zorgkosten. Volgend jaar al.”

CPB: SP-plan ziektekosten gunstig voor huishoudens met inkomen tot 86.000 euro

MSN 24.10.2019 Schaf de ziektekosten premie, het eigen risico en de zorgtoeslag af en betaal de ziektekosten uit de schatkist, uit de belastingopbrengsten. Dat voorstel van de SP blijkt voor huishoudens met een gezamenlijk inkomen tot 86.000 euro bruto per jaar goed uit te pakken. De heeft de rekenmeester van het kabinet, het Centraal Planbureau, berekend.

Nu heeft iedereen een verplichte ziektekostenverzekering bij een zorgverzekeraar. De premie voor het basispakket bedraagt zo’n 110 euro per maand per volwassene.

Lage inkomens krijgen compensatie voor de kosten via de zorgtoeslag, maar voor iedereen geldt het eigen risico van 385 euro per jaar.

Kan veel eerlijker

De SP wil dat allemaal afschaffen. SP-Kamerlid Maarten Hijink licht toe: “Je ziet nu dat de zorgkosten worden opgebracht door mensen die dat moeilijk kunnen betalen en het kan dus veel eerlijker.”

Want de SP wil de zorgkosten uit de belastingopbrengsten betalen. Dan betalen automatisch de hoogste inkomens meer dan mensen die minder verdienen. Het SP-plan zou voor de laagste inkomens een koopkracht verbetering van 3,5 procent betekenen.

© Aangeboden door RTL Nederland

Gunstiger

Maar zelfs huishoudens die gezamenlijk ruim 86.000 euro verdienen gaan er nog bijna 2 procent op vooruit.

Hijink: “Dat laat maar zien hoe oneerlijk het op dit moment ingericht is, en als je dat via de belastingen eerlijker doet, voor het overgrote deel van de Nederlanders, driekwart, veel gunstiger is.”

oktober 25, 2019 - Posted by | 2e kamer, Belastingdienst, cpb, politiek, sp, SP, toeslagen, ziekenhuis, ziekenhuizen, Zorg, zorgfraude, zorginstellingen | , , , , , , , ,

2 reacties

  1. […] zie ook: Ook zorgkosten inkomensafhankelijk ?? – Belastingdienst betaalt de rekening !! […]

    Pingback door Wetsvoorstel Winstuitkering in de Ziekenhuiszorg ingetrokken !! « Debat in de Digitale Hofstad | oktober 31, 2019

  2. […] zie ook: Ook zorgkosten inkomensafhankelijk ?? – Belastingdienst betaalt de rekening !! […]

    Pingback door Debat in de Digitale Hofstad | november 3, 2019


Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers liken dit: