Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 13

Veiligheid 

Wat in het buitenland gebeurt, raakt rechtstreeks aan de veiligheid van Nederland. Wereldwijde inzet is daarom nodig, in het Nederlands belang. ‘Veiligheid is de ruggengraat van het Nederlandse buitenlandbeleid’, stelt minister Blok van Buitenlandse Zaken. Op  20.03.2018 presenteerde minister Blok het kabinet de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS).

De internationale veiligheidssituatie is de afgelopen jaren sterk veranderd, en op punten zelfs verslechterd. MH17 werd neergehaald boven Oekraïne waardoor talloze Nederlanders het leven lieten. ISIS veroverde delen van Syrië en Irak en voerde een schrikbewind dat vluchtelingenstromen naar Europa op gang bracht waar terroristen van profiteerden.

Op veel plekken kampen we met terroristische aanslagen en terreurdreigingen. En de wereldwijde machtsverhoudingen verschuiven in een hoog tempo.

Het kabinet kiest daarom in de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS) voor een concrete, internationale aanpak voor de veiligheid van Nederland. De nieuwe veiligheidsstrategie richt zich op drie pijlers: voorkomen, verdedigen en versterken. Minister Blok: ‘Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Wanneer we niet kunnen voorkomen, moeten we Nederland en onze bondgenoten kunnen verdedigen. En natuurlijk moet een sterke internationale rechtsorde ervoor zorgen dat de zuurstof voor geweld en vluchtelingstromen wordt weggenomen.’

Ook door terrorismebestrijding en een innovatieve cyberaanpak met cyberdiplomatie verdedigen we Nederland tegen grensoverschrijdende bedreigingen. Blok: ‘Absolute veiligheid bestaat niet, maar het kabinet doet er alles aan om Nederland zo veilig mogelijk te houden. Het verdedigen van ons land en onze bondgenoten is een kerntaak van het kabinet.

Veiligheid bereiken we niet alleen met een sterke krijgsmacht. In het voorkomen van crises kan diplomatie een krachtig wapen zijn. Door grondoorzaken en voedingsbodems voor conflicten aan te pakken voorkomen we onveiligheid rondom Europa en het Koninkrijk.’

Ten slotte maakt het kabinet zich hard voor het versterken van internationale regels. Ontwikkelingen in de digitalisering, wereldhandel en technologie bieden kansen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee. Uitdagingen als cyberaanvallen op kritieke infrastructuur of inmenging bij verkiezingen willen we aanpakken met duidelijke internationale wet- en regelgeving.

Minister Blok: ‘Veiligheid vraagt om een gezamenlijke aanpak. Niet alleen in Nederland, maar ook met onze partners in het buitenland. Zo dragen we wereldwijd bij aan een veilig Nederland.’

De jihadistische dreiging vormt aanhoudend de voornaamste terroristische dreiging tegen Nederland. Zowel Al Qa’ida als ISIS zijn hier debet aan. Door het uiteenvallen van het zogenoemde kalifaat is de organisatie van ISIS verzwakt.

Het kalifaat is recentelijk ingestort, geradicaliseerde Nederlanders gaan niet meer naar Syrië en Irak. Omdat ze hier blijven vomen ze een locale bedreiging , zegt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid,

Het dreigingsniveau blijft daarom op 4 van de 5 staan. Dat betekent dat de dreiging van een aanslag in Nederland reëel is. Maar dat er geen concrete aanwijzingen zijn dat er voorbereidingen worden getroffen om in Nederland een aanslag te plegen. Dat staat in het 47ste Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland, aldus de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een nieuwe analyse over de terreurdreiging in Nederland.

Dreiging per 01.09.2018 

Agenten houden Jawed S. onder schot op Amsterdam Centraal 

Sinds vorig jaar oktober is het aantal aanslagen in Europa sterk verminderd. Toch blijft de kans op een aanslag in Nederland reëel. De aanval van Jawed S. met een mes van een 19-jarige Afghaan op twee willekeurige reizigers op het  Amsterdam CS illustreert de dreiging in ons land.

Daarom blijft het dreigingsniveau op 4 (op een schaal van 5) staan, schrijft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid in het nieuwste Dreigingsbeeld Terrorisme.

De NCTV ziet twee redenen om de dreiging op ‘substantieel’ te houden. Ook in Nederland opereren jihadistische netwerken die aanslagen kunnen plegen. In juni werden twee terrorismeverdachten aangehouden in Rotterdam die plannen hadden om in Frankrijk en Nederland aanslagen te plegen. Andere arrestaties in de afgelopen maanden onderstrepen dat er in Nederland mensen zijn die mogelijk terroristische aanslagen voorbereiden.

Daarnaast ziet de NCTV geweldsdreiging uitgaan van de jihadistische beweging in Nederland. De beweging is “vele malen groter dan in de periode van vóór de strijd in Syrië”, is onderling goed verbonden en heeft contacten met jihadisten in andere landen.

Uitreizigers, de cijfers per 1-9-2018

– 140 Nederlanders met jihadistische intenties in het strijdgebied.

– 175 minderjarigen in Syrië en Irak, de meerderheid is vier jaar oud of jonger.

– 35 uitreizigers verblijven buiten het strijdgebied, vooral in detentie- of vluchtelingenkampen.

– 80 jihadisten zijn overleden

– 55 jihadisten zijn teruggekeerd naar Nederland.

Bron: Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 48

Extra geld vanwege dreiging

De 1,5 miljard euro die het kabinet de komende vier jaar structureel in de krijgsmacht investeert, zal de ­inzetbaarheid van het Nederlandse leger niet vergroten.

De slagkracht blijft beperkt tot twee middelgrote stabilisatie- of trainingsmissies in het buitenland (zoals nu in Mali en Irak) en de inzet van maximaal vier jachtvliegtuigen (zoals nu in Irak en de Baltische Staten). De marine komt nog niet verder dan het langdurig inzetten van twee oppervlakteschepen.

Dit blijkt uit de conceptversie van de Defensienota. Vandaag presenteert het kabinet het definitieve vierjarenplan van minister Ank Bijleveld (CDA) en staatssecretaris Barbara Visser (VVD). Het plan is vrijdag goedgekeurd in de ministerraad.

AD 26.03.2018

Dreiging

Militairen mogen weer in uniform de straat op. Op verzoek van de krijgsmacht trekt minister Ank Bijleveld trekt verbod weer in dat sinds 2014 geldt. ‘Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en zijn bondgenoten te beschermen’, zegt de minister in het Algemeen Dagblad. ‘Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent.’

Migratie, terrorisme, cyberaanvallen en desinformatie zijn een paar van de dreigingen die het kabinet steeds meer ziet toenemen. ‘De kwetsbaarheid van de Nederlandse samenleving voor maatschappelijke ontwrichting neemt toe’, schrijven Bijleveld en Visser. Ook Rusland vormt een gevaar: de annexatie van de Krim en de inmenging in westerse verkiezingen zijn daar ‘illustraties’ van, concludeert het kabinet.

Maar zelfs na een injectie van 1,5 miljard euro bezit de krijgsmacht niet de extra de slagkracht die nodig is om weerstand te bieden aan deze dreigingen, blijkt uit de nota. Het overgrote deel van het extra budget, ruim 1,2 miljard, blijkt nodig voor achterstallig onderhoud: het oplappen van verouderd materieel, het aanvullen van het (lage) salaris van militairen en het aantrekken van ondersteunende eenheden, zoals onderhoudspersoneel.

2 procent

Een extra buitenlandse missie zit er niet in, terwijl dat wel nodig is, denkt het kabinet. ‘Met het oog op de dreiging langs de oostflank en noordflank moet defensie er rekening mee houden dat de Navo-aanwezigheid in Noord- en Oost-Europa verder moet worden uitgebreid’, schrijven Bijleveld en Visser. ‘Ook de situatie aan de zuidflank vergt aanvullende Navo-inspanningen.’

In 2014 beloofden alle Navo-lidstaten om binnen tien jaar minimaal 2 procent van hun bruto binnenlands product aan Defensie te besteden. Met name de VS eisen dat Europa gaat meebetalen aan de eigen veiligheid.

zie ook:

tk aanbieding dreigingsbeeld terrorisme nederland 48 10.09.2018

tk bijlage dreigingsbeeld terrorisme nederland 48 10.09.2018

aanbiedingsbrief bzk 2007 8 oktober 2007

nadere concretisering kabinetsreactie 17 oktober 2007

radicale dawa in verandering Oktober 2007

lees: Defensienota gericht op robuuste, wendbare krijgsmacht

lees: Militair uniform terug in straatbeeld

lees: NCTV: Dreiging verandert, niveau blijft nog wel op 4

lees: aanbiedingsbrief-bij-defensienota-2018

lees: defensienota-2018-investeren-in-onze-mensen-slagkracht-en-zichtbaarheid

lees: TK+Aanbieding+Dreigingsbeeld+Terrorisme+Nederland47

lees: TK+Bijlage+Openbare+samenvatting+DTN47

lees: veilig notitie GBVS

lees: kamerbrief GBCS

lees: Praatplaat GBVS

zie ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 12

zie verder ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 11

en zie ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 10

zie dan ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 9

zie ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 8

zie ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 7

en zie ook nog: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 6

zie verder dan ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 5

zie dan ook verder nog: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 4

en zie dan ook nog: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 3

verder ziedan ook: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 2

zie ook nog verder dan: Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 1

NCTV: Kans op aanslag in Nederland blijft

RO 10.09.2018 De jihadistische dreiging is de afgelopen periode veranderd, maar de dreiging tegen Nederland blijft substantieel. En dus blijft het Dreigingsniveau op 4 van de 5 staan. Dat blijkt uit het 48ste Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) van de NCTV. De steekpartij op Amsterdam Centraal Station illustreert de dreiging in Nederland.

De in het vorige DTN geconstateerde verandering van de dreiging heeft zich doorgezet. Het aantal aanslagen in Europa is sinds oktober vorig jaar sterk verminderd. Ook is het vermogen van ISIS tot plannen en uitvoeren van aanslagen in Europa aangetast.

Dat het dreigingsniveau toch niet wijzigt heeft twee belangrijke redenen. Ten eerste opereren er ook in Nederland internationale jihadistische netwerken, al dan niet aan ISIS of Al Qa’ida verbonden. Deze netwerken hebben de intentie hebben om aanslagen in Europa te plannen. De tweede reden is de geweldsdreiging die blijft uitgaan van de Nederlandse jihadistische beweging. Er zijn aanhangers van deze beweging die zich bezighouden met het plannen van aanslagen, maar dit heeft tot op heden niet tot concrete dreiging geleid.

 Jihadistisch beweging in Nederland

Ondanks een stagnerende groei, geeft de omvang van de Nederlandse jihadistische beweging reden tot zorg. Deze groep, die in de jaren 2013-2016 flink is gegroeid, is mogelijk bevattelijke voor een ‘wraaknarratief’ waarbij de schuld van de val van het ‘kalifaat’ gelegd wordt bij het Westen. Dit kan als rechtvaardiging worden gebruikt voor aanslagen.

De beweging bevindt zich in de fase van heroriëntatie na de ineenstorting van het kalifaat. Het gebrek aan uitreismogelijkheden, door de ineenstorting van het kalifaat, leidt tot meer nadruk op da’wa, het verspreiden van de jihadistische boodschap. Dit kan leiden tot een verdere groei van het aantal jihadisten in Nederland. Naast aanhangers van het jihadisme zijn er in Nederland nog enkele duizenden sympathisanten van het jihadisme, vooral van ISIS.

Internationaal

Ondanks de zware verliezen bestaat ISIS nog steeds. De afgelopen maanden is zichtbaar geworden dat ISIS in zowel Irak als Syrië de jihadstrijd voortzet, maar dan in de vorm van een insurgency: guerrilla tactieken, zoals korte hit-and-run aanvallen en ontvoeringen. De factoren die hebben geleid tot de opkomst van ISIS zijn geenszins weggenomen. Hierdoor blijft er een voedingsbodem voor onvrede bestaan, die door een organisatie als ISIS gekanaliseerd en uitgebuit kan worden.

Voor de dreiging in en tegen het Westen is het van belang dat in een aantal buurlanden tientallen jihadisten, die zijn veroordeeld voor een terroristisch misdrijf, binnenkort vrijkomen. Ook in Nederland zullen enkele veroordeelde jihadisten vrij komen.

Salafisme 

De invloed van het salafisme in Nederland groeit al een aantal jaar. Een deel van de salafistische beweging propageert en legitimeert actieve onverdraagzaamheid en anti-democratische activiteiten. Hiermee vormt dit gedeelte van de salafistische beweging op termijn mogelijk een dreiging tegen de nationale veiligheid. Binnen het salafisme bevinden zich ook personen die terroristisch geweld legitimeren. Dat doen zij doorgaans verhuld in religieuze termen.

Links- rechtsextremisme

Er is sprake van groeiend zelfvertrouwen bij rechtsextremisten. De focus blijft gericht op acties tegen de vermeende islamisering van Nederland, de komst van asielzoekers en het vermeende verlies van de Nederlandse identiteit. Geweld door eenlingen of kleine groepen is denkbaar. In de afgelopen maanden hebben linkse actiegroepen nauwelijks extremistische acties uitgevoerd.

Documenten+

Kamerbrief bij Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 48

Kamerstuk: Kamerbrief | 10-09-2018

TK Bijlage Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 48

Rapport | 10-09-2018

Zie ook

NCTV: Dreigingsniveau ongewijzigd, ondanks aanslag Amsterdam CS

NU 10.09.2018 Hoewel de jihadistische dreiging de afgelopen tijd veranderd is, blijft de dreiging tegen Nederland substantieel, meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) maandag.

Hoewel het aantal aanslagen in Europa het afgelopen jaar sterk is afgenomen, illustreert de recente aanslag op Amsterdam Centraal Station nog altijd de dreiging.

Het dreigingsniveau blijft daarom staan op 4, op een schaal van 5. Dat wil zeggen dat de kans op een aanslag in Nederland reëel is, maar dat er geen concrete aanwijzingen zijn voor een aanslag.

Eind augustus stak de negentienjarige Afghaan Jawed S. twee Amerikaanse mannen neer op het station. Hij handelde met een terroristisch motief, bleek uit zijn verklaringen.

Het aantal aanslagen in Europa is sinds vorig jaar oktober sterk verminderd, bleek ook al uit het vorige Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) van de NCTV. Dat het dreigingsniveau toch niet lager wordt, komt volgens de NCTV omdat er ook in Nederland internationale jihadistische netwerken opereren met de intentie om aanslagen te plannen.

Invloed van salafisme blijft groeiend probleem

Ook blijft er dreiging uitgaan van de Nederlandse jihadistische beweging. Deze groep, die in de jaren tussen 2013 en 2016 flink is gegroeid, is mogelijk bevattelijk voor ‘wraak’. De groep kan volgens de NCTV de schuld van de val van het kalifaat bij het Westen leggen en als rechtvaardiging gebruiken voor aanslagen.

Een ander groeiend probleem is volgens de NCTV de invloed van het salafisme in Nederland. Deze invloed groeit al jaren en zorgt voor onverdraagzaamheid en antidemocratische activiteiten. Onder de salafisten bevinden zich ook personen die terroristisch geweld goedpraten, meestal verhuld in religieuze termen.

Lees meer over: 

Misdaad in NederlandAanslag Amsterdam Centraal

Agenten houden Jawed S. onder schot op Amsterdam Centraal 

Minder aanslagen in Europa, maar NCTV verlaagt dreigingsniveau niet

NOS 10.09.2018 Sinds vorig jaar oktober is het aantal aanslagen in Europa sterk verminderd. Toch blijft de kans op een aanslag in Nederland reëel. De aanval van Jawed S. met een mes van een 19-jarige Afghaan op twee willekeurige reizigers op het  Amsterdam CS illustreert de dreiging in ons land.

Daarom blijft het dreigingsniveau op 4 (op een schaal van 5) staan, schrijft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid in het nieuwste Dreigingsbeeld Terrorisme.

De NCTV ziet twee redenen om de dreiging op ‘substantieel’ te houden. Ook in Nederland opereren jihadistische netwerken die aanslagen kunnen plegen. In juni werden twee terrorismeverdachten aangehouden in Rotterdam die plannen hadden om in Frankrijk en Nederland aanslagen te plegen. Andere arrestaties in de afgelopen maanden onderstrepen dat er in Nederland mensen zijn die mogelijk terroristische aanslagen voorbereiden.

Daarnaast ziet de NCTV geweldsdreiging uitgaan van de jihadistische beweging in Nederland. De beweging is “vele malen groter dan in de periode van vóór de strijd in Syrië”, is onderling goed verbonden en heeft contacten met jihadisten in andere landen.

Uitreizigers, de cijfers per 1-9-2018

– 140 Nederlanders met jihadistische intenties in het strijdgebied.

– 175 minderjarigen in Syrië en Irak, de meerderheid is vier jaar oud of jonger.

– 35 uitreizigers verblijven buiten het strijdgebied, vooral in detentie- of vluchtelingenkampen.

– 80 jihadisten zijn overleden

– 55 jihadisten zijn teruggekeerd naar Nederland.

Bron: Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 48

Een nieuwe vorm van dreiging gaat uit van de veroordeelde jihadisten die hun straf hebben uitgezeten. De komende jaren komen in Nederland en de landen om ons heen vele tientallen personen op vrije voeten. In Frankrijk gaat het tot en met 2020 om 115 mensen, in het Verenigd Koninkrijk om 80 personen.

De NCTV acht het waarschijnlijk dat een aantal van hen nog steeds jihadistische overtuigingen heeft en tijdens hun gevangenschap contact heeft gekregen met nieuwe jihadistische of criminele netwerken.

Rechtsextremisme en windmolenverzet

De NCTV stelt vast dat extreemrechtse groeperingen zich vooral bezig houden met intimiderende en radicale acties, maar heeft geen aanwijzingen dat zij gewelddadig willen worden. Voorbeelden zijn de barbecue-acties van Pegida in de buurt van moskeeën tijdens de ramadan en het ophangen van een onthoofde pop bij een moskee in Amsterdam door Rechts in Verzet (RiV), een afsplitsing van Pegida.

Ook het buitenwettelijke verzet tegen windmolens wordt door de NCTV een vorm van extremisme genoemd. Tegenstanders ageren met democratische middelen tegen de komst van windmolens, maar soms worden pro-windmolen bestuurders, boeren en bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de installatie van de windmolens bedreigd of worden er spullen vernield. Dat zou vooral in Drenthe en Groningen gebeuren.

Dit is waarom Nederland zo gelaten reageert op de eerste terreuraanslag in 14 jaar

AD 03.09.2018 De steekpartij op Amsterdam Centraal vrijdag was de eerste terroristische aanslag met slachtoffers sinds de moord op filmmaker Theo van Gogh veertien jaar geleden.

Waarom reageert Nederland zo nuchter?

,,Het klinkt bot, maar het speelt zeker mee dat er ‘maar’ twee mensen gewond zijn geraakt”, zegt terrorismedeskundige Jelle van Buuren In feb. ,,De politiek, de samenleving en de media hebben afgelopen dagen vrij nuchter gereageerd. Dat zou zeker anders zijn geweest bij een aanslag met kalasjnikovs, bomvesten, meerdere daders en tientallen gewonden en doden. Deze aanslag is niet te vergelijken met bijvoorbeeld die op Bataclan.”

Lees ook

Dit is wat we weten over de aanslag op CS

Lees meer

Asielzoekers die aanslagen plegen: geradicaliseerd of geknakt?

Lees meer

Ook speelt mee dat afgelopen tijd in Europa vaker ‘kleine’ aanslagen zijn gepleegd door eenlingen, zegt de Leidse terrorismeonderzoeker. ,,Het lijkt erop dat we met z’n allen beter snappen en kunnen plaatsen dat zo’n steekincident kan plaatsvinden. Hoe erg het voor de slachtoffers ook is.”

‘Verwarde man’ in Den Haag

Daar komt volgens hem bij dat de autoriteiten van het begin af aan duidelijk hebben gecommuniceerd. ,,De politie meldde meteen dat rekening werd gehouden met een terroristisch motief. Heel anders dan de steekpartij in Den Haag begin mei, die  direct werd toegeschreven aan een verwarde man.”

De dader bleek toen een gevluchte Syriër die volgens getuigen ‘Allahoe Akbar’ zou hebben geroepen. ,,Dat veroorzaakte in de samenleving het gevoel dat de autoriteiten zaken onder de pet probeerden te houden. Probeerde de burgemeester het incident te bagatelliseren door een terroristisch motief uit te sluiten? Die vraag hield de media nog dagen na het incident bezig. Bij de aanslag van vrijdag speelde dat geen rol.”

Dat de dader van de steekpartij op Amsterdam Centraal direct is neergeschoten en opgepakt, helpt volgens Van Buuren ook mee. ,,De politie heeft ontzettend snel gereageerd. Ik hoor niets dan lof over hun optreden. Stel dat de dader ontkomen was; dat had voor veel onrust gezorgd. Dan had je nu krantenkoppen als ‘klopjacht op terrorist in volle gang’.

De slachtoffers waren bovendien geen Nederlanders, maar Amerikanen. ,,Als het Nederlanders waren geweest, was het drama dichterbij gekomen. Volgens de wetten van de media waren Nederlandse journalisten dan direct op zoek gegaan naar nabestaanden. Dat zou hebben geleid tot emotionele verhalen: familie en voetbalclub treuren, dorp in rouw.”

Het lijkt erop dat we met z’n allen beter snappen dat zo’n steekinci­dent kan plaatsvin­den, aldus Terrorismedeskundige Jelle van Buuren..

De dader, tenslotte, blijkt een 19-jarige Afghaan met een Duitse verblijfsvergunning. De verontwaardiging zou groter zijn geweest als het om een asielzoeker was gegaan die door Nederland was binnengehaald, zegt Van Buuren. ,,Op sociale media zag je nu wat cynische commentaren als ‘Bedankt Merkel’. Die zijn hier toch wat minder beladen dan wanneer het ‘Bedankt Rutte’ zou zijn geweest.”

Extreem rechts

Vergeleken met Duitsland, waar afgelopen week duizenden demonstranten de straat op gingen na een dodelijke steekpartij in Chemnitz waarbij twee asielzoekers betrokken waren, is Nederland volgens hem überhaupt veel minder gepolariseerd. ,,In Duitsland heeft extreem rechts een veel grotere aanhang. Daarbij zijn er afgelopen jaren meer terroristische aanslagen (zoals dit voorjaar met een busje in Münster en in 2016 op de Kerstmarkt in Berlijn, red.) en incidenten met buitenlanders geweest, zoals de aanrandingen tijdens oudejaarsnacht 2015 in Keulen. Dat leidt tot een veel explosievere discussie.”

Het is niet zo dat de feitelijke terroristische dreiging in Nederland minder groot geworden is. Het dreigingsniveau staat hier niets voor niets al heel lang op vier, zegt Van Buren; het op één na hoogste niveau (‘substantieel’). ,,Afgelopen jaren zijn in Nederland tientallen mensen opgepakt en veroordeeld voor het voorbereiden van misdaden met een terroristisch oogmerk. Maar het nieuws dat iemand met een ingepakte rugzak en een treinkaartje voor Syrië is opgepakt heeft minder impact dan een aanslag met veel doden en gewonden.”

Moskee

In februari 2016 pleegden vijf daders een terreuraanval op een moskee in Enschede. Ze gooiden brandbommen naar het pand, waar op dat moment enkele tientallen mensen aanwezig waren. Een voorbijganger wist het vuur tijdig uit te krijgen, maar zowel de rechtbank als het Hof oordeelden dat de vijf zich schuldig hebben gemaakt aan een terreuraanslag.

Rekenkamer: EU-antiter­reur­be­leid moet beter

AD 29.05.2018 Het Europese anti-terreurbeleid moet beter worden en Brussel zelf moet veel beter toezien op de effectiviteit ervan. Dat zegt de Rekenkamer in een analyse, die op dit moment wordt gepresenteerd.

Gelijk oplopend met de toename van het aantal terreuraanslagen op Europees grondgebied is Brussel op het vlak van antiterreur steeds actiever geworden. In overleg met de EU-ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken ontwikkelde het programma’s voor bewustmaking en bestrijding van radicalisering, identificatie en aanpak van geradicaliseerden en bestrijding van terroristische propaganda op internet.

Alleen zijn daarbij inmiddels zoveel diensten en directoraten-generaal betrokken, en zoveel geldpotjes, dat het overzicht ontbreekt, en al helemaal op de effectiviteit van het beleid.

Die wordt volgens de Rekenkamer bovendien te veel gemeten in aantallen bijeenkomsten met bijvoorbeeld psychologen, politiemensen, leerkrachten en cipiers (als het gaat om herkenning en bestrijding van radicalisering) en te weinig in concrete gegevens over aantallen geradicaliseerden die op tijd in kaart zijn gebracht, en daarmee van planning en deelname aan terreuracties zijn afgehouden.

Ook stelt de Rekenkamer vast dat de Brusselse input ongelijk over de lidstaten is verdeeld. Tegelijkertijd erkent ze dat daarvoor een logische verklaring is. Wie één of meer keren met ernstige terreuraanvallen is geconfronteerd zal sneller geneigd zijn te investeren in antiterreur dan wie tot nu toe aan aanvallen is ontsnapt.

Ook stelt de Rekenkamer nadrukkelijk dat de rol van Europa nooit meer dan ondersteunend kan zijn. Nationale veiligheid is immers geen EU-taak, maar voor de volle 100 procent een verantwoordelijkheid van de lidstaten.

,,De Rekenkamer bevestigt wat iedereen eigenlijk al weet: radicalisering voorkom je niet met leuke praatclubjes in Brussel, maar vergt een wijkgerichte aanpak”, zo concludeert Europarlementariër Dennis de Jong (SP) op basis van het rapport.

,,Hooguit kun je op Europees niveau afspraken maken over het verwijderen van teksten op internet die oproepen tot terroristisch geweld, maar verder is het vooral een zaak door te dringen tot in de haarvaten van wat er in kwetsbare wijken gebeurt. Dat is geen taak voor de Europese commissie.”

Radicalise­ring voorkom je niet met leuke praatclub­jes in Brussel, aldus Dennis de Jong, Europarlementariër namens de SP.

De Jong zou dan ook de miljoenen die Brussel nu aan coördinatie besteedt, liever reserveren voor mensen die lokaal actief zijn: de wijkagent, leraren, zorg en maatschappelijk werk: ,,Die hebben geen tijd om reisjes naar Brussel te maken om daar hun ervaringen met anderen uit te wisselen, want zij zijn juist in hun wijk hard nodig.

Ik ben dan ook niet verbaasd dat de Rekenkamer vaststelt dat er vooral beleidsambtenaren aan de netwerken deelnemen en niet de mensen die in de wijk actief zijn.”

De Europese commissie, die Rekenkamerrapporten per definitie vóór publicatie krijgt voorgelegd en erop mag reageren, sputtert niet veel tegen. Aanbevelingen van de Rekenkamer om de effectiviteit van het Brusselse beleid te verbeteren en vooral ook het toezicht op de effectiviteit, neemt ze ruimhartig over.

Eenvoudig is het allemaal niet, erkent de Rekenkamer, omdat radicalisering een veelkoppig monster is, met ‘push’-factoren als uitsluiting en marginalisering, en ‘pull’-factoren als misbruik van religieuze verhalen om geweld te rechtvaardigen. Voor de Rekenkamer staat de noodzaak om radicalisering te bestrijden niet ter discussie. ,,De meeste terreurverdachten die betrokken waren bij recente aanslagen in Europa waren geradicaliseerde EU-burgers.”

Dennis de Jong wil dat de miljoenen die Brussel besteedt aan coördinatie worden uitgegeven aan mensen die lokaal actief zijn. © ANP XTRA

Terreurdreiging is het nieuwe normaal

Trouw 31.03.2018 Het dreigingsniveau voor terrorisme staat al jaren op ‘substantieel’, maar een aanslag bleef in Nederland tot nu toe uit. Wordt het niet eens tijd om weer wat te ontspannen?

Het staat er nog net niet letterlijk. Toch lees je duidelijk in het nieuwe Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland dat het de goede kant op gaat. IS, waar de afgelopen jaren de grootste dreiging vandaan kwam, is een in nood verkerende terreurbeweging geworden, die het sinds oktober vorig jaar nauwelijks nog lukt om aanslagen te plegen in Europa.

Ondanks die constatering blijft het dreigingsniveau in Nederland op substantieel staan. Dat betekent dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die het Dreigingsbeeld eerder deze week publiceerde, de kans op een aanslag als reëel inschat. Het is volgens de NCTV te vroeg om te zeggen of het relatief rustige beeld toekomstbestendig is.

Dat betekent dat Nederland nu al vijf jaar te maken heeft met het op een na hoogste dreigingsniveau. Maar kijk je naar wat er de afgelopen jaren feitelijk is gebeurd, dan lijkt het mee te vallen. Zo kreeg Nederland in tegenstelling tot de buurlanden tot nu toe niet te maken met een terroristische aanslag. Is het tijd om weer wat meer te ontspannen?

“Opschalen is nou eenmaal makkelijker dan afschalen”, zegt Jelle van Buuren, terrorismedeskundige aan de Universiteit Leiden, over het Dreigingsbeeld. “Stel je schaalt af en een maand later gebeurt er wat, dan krijg je behoorlijk vervelende vragen.” Bovendien doet de overheid met het Dreigingsbeeld een poging om een inschatting te maken voor de toekomst. En dat is altijd ingewikkelder dan terugkijken op dat wat er werkelijk is gebeurd, aldus Van Buuren.

Syriëgangers

Vooropgesteld: er is wel degelijk wat aan de hand in Nederland. Zo vertrokken er de afgelopen jaren zo’n driehonderd Nederlanders naar Syrië en Irak om daar mee te strijden, meestal aan de kant van IS. Ook waren er serieuze dreigingen voor een aanslag, zei Rob Bertholee, hoofd van de AIVD, in januari in het tv-programma ‘College Tour’. Hij sprak over vier verijdelde aanslagen in de afgelopen zes jaar. Zo had de Rotterdamse terreurverdachte Jaouad A. vuurwerkexplosieven en een automatisch wapen in huis toen hij werd gearresteerd. A. is eind vorig jaar veroordeeld tot vier jaar cel.

Bovendien is het op veel plekken in de wereld nog behoorlijk onrustig, stelt Peter Knoope, oud-directeur van het Internationaal Centrum voor Contraterrorisme en nu verbonden aan Instituut Clingendael. “Een militaire overwinning op IS betekent nog niet het einde van de boosheid en de woede bij verschillende groepen mensen. Het verplaatst zich alleen. Ook daar houdt de NCTV rekening mee. We zijn als Nederland nou eenmaal geen afgesloten container.”

Dat neemt niet weg dat angst voor terreur eigenlijk altijd te groot is, zegt Jacco Pekelder, historicus aan de Universiteit Utrecht. “Dat was al aan het einde van de negentiende eeuw het geval bij de anarchisten, en dat is nu nog steeds het geval met de jihadisten.”

Burgers maken zich bovengemiddeld zorgen over terreur, terwijl de kans klein is om erdoor getroffen te worden. Dat is nou eenmaal biologisch ingegeven, zegt Pekelder: wordt het overlevingsinstinct geactiveerd, dan wordt de rationaliteit onderdrukt.

Een jeep van de marechaussee voor de Ridderzaal in Den Haag. © Phil Nijhuis

Kruitvat

Terroristen weten en gebruiken dat. Ze spelen in op de angst. Het is onderdeel van wat Pekelder hun ‘scenario’ noemt: “Neem Al-Qaida. Die beweging gebruikte geweld in de hoop dat de Amerikanen zouden overreageren. En dat zou dan aanleiding geven voor een algemene volksopstand in het Midden-Oosten tegen de eigen overheersers en tegen Amerika. Als een vonk in een kruitvat.”

Een massale opstand kwam er niet, maar dat overreageren van de Amerikanen had Al-Qaida goed ingeschat, zegt Pekelder. En tot op zekere hoogte gaat dat nog steeds zo.

Ook het tot dan toe nuchtere Nederland bleek gevoelig. Zo werd een lange lijst antiterreurwetten- en maatregelen opgetuigd. “Terwijl landen als Italië en Duitsland daar in de jaren zeventig al mee begonnen, hield Nederland lange tijd vol dat het niet nodig was om specifieke wetten voor terroristen te maken omdat het strafrecht toereikend was”, aldus de historicus. Daarin is door de jihadistische dreiging duidelijk verandering gekomen.

Nu mag de minister bijvoorbeeld zonder tussenkomst van een rechter iemands paspoort afpakken, of een gebiedsverbod opleggen. Iemand die verdacht wordt van terrorisme, kan als het aan de Tweede Kamer ligt ook langer dan andere verdachten in voorarrest worden gehouden.

Nederland heeft zich bij die maatregelen meer dan andere landen op de preventieve kant gericht, zegt Peter Knoope. Tien jaar geleden was hij nauw betrokken bij de voorbereidingen van de autoriteiten op de publicatie van ‘Fitna’. De anti-islamfilm van PVV-leider Geert Wilders kwam deze week precies tien jaar geleden uit. “We hadden van de Denen en de cartoonrellen geleerd dat het belangrijk is je voor te bereiden op eventuele spanningen in de samenleving. Dus toen Fitna uitkwam, waren er contacten gelegd in de wijken, en hadden de Nederlandse ambassades de opdracht gekregen hetzelfde te doen in het land waar zij actief zijn.”

Nog steeds gaat Nederland nuchterder om met de terreurdreiging dan veel andere westerse landen, vindt Knoope. “Hier staan niet alle pleinen vol met betonblokken omdat er mogelijk overal een dreiging is. De autoriteiten beslissen op basis van feitelijke informatie.”

Wel heeft Knoope bedenkingen bij de manier waarop er soms wordt gesproken over de jihadistische dreiging. “Eerlijk? Ik denk dat de woordkeuze van politici niet altijd bijdraagt. Kijk bijvoorbeeld hoe er wordt gesproken over het afnemen van de paspoorten van terreurverdachten. Vol stoere taal. Maar stel, ik ben een vader van iemand die naar Syrië is uitgereisd en ik wil me melden bij de overheid met informatie. Dan kan mijn zoon het risico lopen dat onze nationaliteit wordt afgepakt. Dan ga ik toch opnieuw nadenken of ik wel naar de autoriteiten wil stappen?”

Knoope erkent dat burgers van hun politiek leiders verwachten dat ze ferme taal spreken en ingrijpen na terreur. “Maar de vraag is of dat de meest verstandige manier is om te reageren, omdat een maatschappij in een negatieve spiraal kan belanden.”

Overdreven?

Is er achteraf bezien door de Nederlandse overheid te heftig gereageerd op de terreurdreiging? Die vraag is volgens Van Buuren niet te beantwoorden. “Het kan zijn dat het in Nederland relatief rustig is gebleven dankzij al die maatregelen en investeringen. Het kan ook zijn dat we geluk hebben dat ons een aanslag is bespaard. Dat valt niet te meten.”

Ondertussen is er wel een hoop veranderd in de samenleving, erkent Van Buuren. De angst voor terreur is het nieuwe normaal geworden. Hij somt op: al die opgetuigde veiligheidsprotocollen, de poortjes en tassenscanners die geïntroduceerd zijn, de speciale brigade van de marechaussee die met gepantserde jeeps de Tweede Kamer en ministeries beveiligt. Die verdwijnen niet zomaar weer uit het straatbeeld. “Een stoer iemand die het allemaal terugdraait op het moment dat het dreigingsniveau naar beneden gaat.”

Het nieuwe normaal betekent ook dat burgers eraan gewend zijn geraakt dat angst voor terreur erbij hoort. Jacco Pekelder: “Terroristen zijn de regisseurs die bepaalde scenario’s in werking zetten. En het lukt ze ons zo gek te maken precies het script te volgen.”

Dat hoeft niet, benadrukt Pekelder. “Ik heb weleens gezegd dat we ons moeten vermannen. Toen kreeg ik kritiek dat dat te masculien verwoord was. Maar wat ik ermee wil zeggen: besef dat je niet altijd vanuit je impulsen op terreurdreiging hoeft te reageren, maar dat je dat ook vanuit rationaliteit kunt doen. We weten dat onze angst voor terreur te groot is. Het is een kwestie van onszelf tot de orde roepen.”

Lees ook: ‘AIVD verijdelde vier aanslagen in zes jaar tijd’

Jihadisten richten zich meer op prediken en sociale activiteiten, dreiging blijft

NOS 26.03.2018 De dreiging die van de terroristische organisatie IS uitgaat, is aan het veranderen doordat het kalifaat in Syrië en Irak nagenoeg verdwenen is. Ook de jihadistische beweging in Nederland maakt een overgang door, nu uitreizen naar die landen niet meer mogelijk is.

Dat schrijft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in het vandaag gepubliceerde Dreigingbeeld Terrorisme. Het dreigingsniveau voor terroristische aanslagen blijft niettemin op niveau 4 staan. Dat betekent dat er een reële dreiging is op een aanslag, maar dat er geen concrete voorbereidingen zijn gevonden.

Er zijn in 2017 in Europa meer aanslagen geweest dan het jaar daarvoor, maar sinds oktober was het rustig, constateert de NCTV. Tijdens het opstellen van het dreigingsbeeld was de gijzeling in een supermarkt in Zuid-Frankrijk van vrijdag nog niet geweest.

Terroristische aanslagen 2016 en 2017

DATA PLAATS EN AANSLAG AANTAL SLACHTOFFERS
22-3-2016 Brussel – Zaventem en metro 32
28-6-2016 Istanbul – luchthaven 44
14-7-2016 Nice – Promenade des Anglais 85
19-12-2016 Berlijn – kerstmarkt 12
1-1-2017 Istanbul – nachtclub 39
22-3-2017 Londen – Westminster 4
3-4-2017 Sint Petersburg – metro 14
7-4-2017 Stockholm – winkelstraat 4
22-5-2017 Manchester – Concert Ariana Grande 22
3-6-2017 Londen – London Bridge 7
17-8-2017 Barcelona – Ramblas 15

De trend van afnemende terroristische activiteit wordt mede veroorzaakt doordat IS geen gebied meer beheerst dat grenst aan Turkije. Daardoor is het uitsturen van terroristen naar Europa moeilijker geworden. Toch is er nog steeds dreiging, gelet op de aanhoudingen die de afgelopen maanden in West-Europa nog zijn gedaan op verdenking van het voorbereiden van aanslagen.

Prediken en propaganda

De jihadistische beweging in Nederland – de NCTV houdt het op enkele honderden mensen – richt zich meer en meer op prediking en sociale activiteiten, net als voor 2012. Hierdoor wordt het netwerk versterkt en het gedachtegoed verder verspreid. “Zorgelijk is dat jihadisten online invloed trachten uit te oefenen op educatieve initiatieven die bereik hebben in bredere online salafistische kringen.”

Vandaag werd bekend dat een radicale imam met een gebiedsverbod in Den Haag, via Facebook van leer is getrokken tegen de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb. Die wordt in een video aangevallen.

De NCTV merkt op dat in Nederland nog steeds propaganda verspreid wordt in gesloten online kringen, zowel officiële IS-propaganda als materiaal dat door sympathisanten is gemaakt. De afgelopen maanden was ook een Nederlandstalige groep actief op Telegram, waarin tips voor het plegen van aanslagen werden gewisseld. IS doet volgens de NCTV ook vaker een beroep op familie en vrienden van uitreizigers die in Syrië of Irak verblijven.

Uitreizigers

Sinds juni vorig jaar is voor zover bekend niemand meer vertrokken naar Syrië of Irak. In totaal zijn er circa 300 uitreizigers geweest. Daarvan zijn er nog 160 in de regio. Zestig zijn er dood, vijftig teruggekeerd. Daarnaast is er een groep van circa 30 personen die niet meer in het strijdgebied zijn, maar ook niet zijn teruggekeerd. Zij zitten in vluchtelingenkampen of worden gevangengehouden door andere groepen. Daarnaast zijn er zeker 145 kinderen met een Nederlandse link, de helft jonger dan vier jaar.

Extreemrechts

Dreiging vanuit extreemrechtse hoek is in Nederland relatief beperkt, zo schrijft de NCTV, die wel wijst op de groeiende aanhang van de racistische groepering Erkenbrand. “Bij diverse aanhangers van Erkenbrand leven ideeën van een op handen zijnde rassenoorlog. Hoewel de nadruk bij de organisatie ligt op het houden van radicale lezingen, kan verdere radicalisering plaatsvinden”. Met Erkenbrand is het antisemitisme in extreemrechtse kringen terug, aldus de NCTV.

NCTV: Dreiging verandert, niveau blijft nog wel op 4

RO 26.03.2018 De jihadistische dreiging in Nederland verandert. Door het uiteenvallen van het zogenoemde kalifaat is de organisatie van ISIS verzwakt. Ook zijn er sinds oktober 2017 nauwelijks nog jihadistische aanslagen gepleegd in West-Europa. Het is nog te vroeg om te zeggen hoe bestendig dit beeld is, daarom blijft het dreigingsniveau op niveau 4 van de 5. Dat betekent dat de kans op een aanslag reëel is. Dat staat in het 47ste Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland van de NCTV.

Er zijn meerdere redenen om niveau 4 op dit moment te handhaven, ondanks de veranderde dreiging. Zowel ISIS als al Qa’ida hebben nog steeds de intentie en de capaciteit om aanslagen te plegen in het Westen. De situatie in Syrië en Irak is zeer instabiel. Daarnaast zijn er de afgelopen periode in het Westen meerdere personen aangehouden die worden verdacht van het voorbereiden van aanslagen. Ook de aanslag in Frankrijk van afgelopen vrijdag laat zien dat de dreiging nog niet verdwenen is.

Nederland

Sinds juni 2017 zijn er geen geslaagde uitreizen naar jihadistisch gebied meer bekend. Hierdoor verandert de jihadistische dreiging in Nederland gestaag. De beweging richt zich, net als voor 2012, nadrukkelijker op sociale activiteiten. Ook is het voorstelbaar dat personen die eerder zouden zijn uitgereisd, zich aansluiten bij de jihadistische beweging in Nederland. Zorgelijk is dat jihadisten proberen online invloed te krijgen binnen bredere salafistische kringen. De inhoud van de propaganda verandert. Eerst lag de focus op de kalifaat als ideale staat, nu wordt vooral de militaire strijd verheerlijkt.

Internationaal

Van de komst van terugkeerders naar Europa gaat een lange termijn dreiging uit. Zij kunnen deel uitmaken van bestaande netwerken die een rol kunnen spelen bij de voorbereiding van aanslagen. Ook bestaat er zorg over de honderden ISIS strijders die in kampen van de Syrische Koerden worden vastgehouden. Hier kunnen makkelijk nieuwe netwerken ontstaan. ISIS heeft de afgelopen periode meer beroep gedaan op personen die al in het Westen wonen. Vaak familie of vrienden van uitreizigers. Dit is een verandering van de manier waarop ISIS aanslagen aanstuurt.

Rechts/links-extremisme

Er zijn in Nederland geen aanwijzingen voor rechts-terroristische structuren of groeperingen. Wel valt de groei van de racistische groepering Erkenbrand op, die steeds meer geïnteresseerden rekt. Vanwege het antidemocratische gedachtegoed bij Erkenbrand vormt deze groep een gevaar voor de democratische rechtsorde.

Het is de laatste periode relatief rustig gebleven wat betreft extreemlinkse protestacties en demonstraties. Het Nederlandse asiel- en migratiebeleid blijft een voedingsbodem voor linksextremisten, evenals het Zwarte Pieten-debat en (vermeend) geweld bij de politie.

Polarisatie

De afgelopen periode heeft er over verschillende onderwerpen een gepolariseerd debat plaatsgevonden. Zo laaide de laatste maanden het debat over salafisme op. Terugkerend zijn de debatten over asielzoekers en Zwarte Piet. Die leiden tot een groter onbegrip tussen bevolkingsgroepen.

De Turkse aanval in Afrin zorgt in heel Europa voor oplopende spanningen, waarbij incidenteel spraken is van geweld. De gespannen politieke verhoudingen in Turkije geven aanleiding tot bezorgdheid onder Turkse Nederlanders. Rondom Diyanet is onrust ontstaan, na berichten in Europese media over het in kaart brengen van politieke tegenstanders van de Turkse regering.

Documenten;

Brief Tweede Kamer Aanbieding Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 47

Openbare samenvatting Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 47

Zie ook;

Dreigingsbeeld in Nederland verandert maar blijft substantieel

NU 26.03.2018 Doordat de terroristische organisatie Islamitische Staat grotendeels verslagen is, is de dreiging voor Nederland veranderd. De kans op een aanslag blijft echter substantieel. Dat maakt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) maandag bekend.

De NCTV laat in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN) weten dat het uiteenvallen van het zogenoemde kalifaat de terroristische organisatie heeft verzwakt. Daarnaast zijn er in West-Europa sinds oktober 2017 nauwelijks nog aanslagen gepleegd.

Omdat de NCTV nog niet weet hoe bestendig dit beeld is, blijft het dreigingsniveau vier op een schaal van vijf. Dat betekent dat de kans op een aanslag reëel is, maar dat er geen concrete aanwijzingen zijn dat er een aanval wordt voorbereid.

Wat houden de verschillende dreigingsniveaus in Nederland in?

​Aanslag

De NCTV verduidelijk dat IS en Al-Qaeda nog steeds over voldoende capaciteit beschikken om een aanslag te plegen. Dat blijkt uit ook uit de arrestaties van meerdere personen in West-Europa de afgelopen periode die plannen hadden om een aanslag te plegen.

De instabiele situatie die is ontstaan in landen als Irak en Syrië zorgt ervoor dat de dreiging nog steeds reëel is.

Kalifaat

Omdat het kalifaat uit elkaar gevallen is merkt het NCTV op dat de jihadistische dreiging in Nederland zich weer verplaatst naar sociale media. De NCTV noemt het zorgelijk dat jihadisten proberen online invloed te krijgen binnen bredere salafistische kringen.

De inhoud van de propaganda verschuift van de verheerlijking van het kalifaat naar die van de militaire strijd. 

Een ander gevolg is dat sinds juni 2017 er geen geslaagde uitreizen naar jihadistisch gebied meer bekend zijn. Naar schatting zijn driehonderd Nederlanders naar het kalifaat gegaan, van wie er zestig zijn omgekomen. Momenteel zijn er nog ongeveer honderdzestig Nederlanders in Syrië of Irak die jihadistische intenties hebben.

Lees meer over: Terrorisme in Europa

Honderden IS-sympathisanten online

Telegraaf 26.03.2016 Ondanks dat het kalifaat in duigen ligt, zijn er in Nederland nog steeds ’een paar honderd’ IS-sympathisanten die online propaganda uitwisselen en tips voor aanslagen. De dreiging blijft.

Dat meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in het driemaandelijkse dreigingsbeeld. Het dreigingsnivau blijft ’substantieel’, dat wil zeggen vier op een schaal van vijf, maar kan wellicht dit jaar naar beneden worden bijgesteld. Er zijn al zeven maanden geen grote aanslagen geweest in Europa.

Besloten groepen waar polderjihadisten informatie uitwisselen, blijven door verwijderingsmaatregelen meestal niet lang in de lucht. Net zo snel verschijnen ze weer. „In de afgelopen periode werd bijvoorbeeld een Nederlandstalige groep op Telegram actief waarvan de leden onderling tips en informatie deelden die gebruikt kunnen worden voor het plegen van aanslagen”, schrijft de NCTV.

Haatpredikers

De NCTV wijst ook op de dreiging van radicale predikers zoals Fawaz Jneid. De terrorismebestrijder bevestigt dat deze Haagse imam een haatpreek tegen Aboutaleb heeft afgestoken. Daarin kwalificeert hij de Rotterdamse burgemeester „als een hypocriete, opportunistische en afvallige moslim die de (belangen van de) moslimgemeenschap ondermijnt. Er zijn aanhoudende zorgen dat Jneid met dergelijke uitspraken onder radicale jongeren invloed zou kunnen winnen.”

BEKIJK OOK:

’Aboutaleb vijand van de islam’

Harde woorden richting Turkije

De NCTV schrijft harde woorden aan het adres van Turkije. Met de aanval op de Koerden in het Noord-Syrische Afrin verzwakt dat land het front tegen IS. Daarmee groeit de kans dat het kalifaat weer sterker wordt.

Ondertussen richten jihadisten zich na het debacle in Syrië weer op het binnenland, stelde de AIVD eerder ook al vast. De NCTV maakt zich zorgen over de online invloed die jihadisten proberen uit te oefenen op scholen en andere onderwijsinitiatieven in salafistische kringen.

Antisemitisme ’terug van weggeweest

De dreiging voor Nederland komt niet alleen uit radicaal-islamitische hoek. De NCTV wijst ook op de opkomst van Erkenbrand. Deze het extreemrechtse fractie, een Nederlandse tak van de Amerikaanse Alt-Right beweging, heeft een groeiend aantal aanhangers. „Van deze groepering gaat een gevaar uit voor de democratische rechtsorde. Bij diverse aanhangers van Erkenbrand leven ideeën van een op handen zijnde rassenoorlog.” Dankzij Erkenbrand is het ’antisemitisme weer helemaal terug van weggeweest’, aldus de terrorismebestrijder.

Terreur-update: dit is het gevaar voor ons land

Telegraaf 26.03.2018 Het hoge dreigingsniveau voor terrorisme kan in Nederland bijna worden teruggeschroefd, vertelt verslaggever Silvan Schoonhoven.

Defensie schrapt ‘uniformverbod’ in het openbaar

NOS 26.03.2018 Militairen mogen in het openbaar weer hun legeruniform dragen. Minister Ank Bijleveld trekt het verbod dat hierop sinds 2014 staat op verzoek van de krijgsmacht weer in. Dat schrijft ze in de nieuwe Defensienota.

In het Algemeen Dagblad zegt de minister: “Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en zijn bondgenoten te beschermen. Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent.”

Dreiging uit Syrië

Het uniformverbod werd in 2014 ingesteld toen een Nederlandse jihadist vanuit Syrië dreigde een daad te stellen tegen de overheid. Uit angst voor een aanslag op militairen werd toen besloten dat ze zich moesten omkleden in burgerkleding voor ze naar huis gingen. Zo zouden ze minder herkenbaar zijn voor terroristen.

De militairen zelf vonden dat hier een verkeerd signaal vanuit ging. Ze wilden de manier waarop zij leven niet door terroristen laten bepalen. De maatregel werd in 2016 al iets versoepeld. Militairen die met de auto reisden, hoefden zich toen niet meer om te kleden, maar voor militairen die gebruikmaakten van het openbaar vervoer bleef de regel gelden.

Groot personeelstekort

Hoewel het dreigingsniveau sinds 2014 niet gewijzigd is, denken Defensie en de veiligheidsdiensten dat het wel weer verantwoord is om geüniformeerd over straat te gaan. Daarnaast denken ze dat de intrekking van het verbod kan bijdragen aan het werven van nieuw personeel bij Defensie, dat kampt met een groot personeelstekort.

“We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen”, zeggen de minister en haar staatssecretaris Barbara Visser tegen het AD.

Uitrusting militairen wordt beter

Telegraaf 26.03.2018 Defensie kiest „duidelijk voor het personeel” de komende jaren. Dat zei minister Ank Bijleveld maandag bij de presentatie van haar plannen. Behalve op personeel richt ze zich vooral op achterstallig onderhoud. De uitrusting van militairen wordt beter.

Bijleveld hoopt met haar Defensienota de militairen een „nieuw perspectief” te bieden. Ze wil dat bereiken door opleidingen te verbeteren, de arbeidsvoorwaarden te moderniseren, meer te oefenen en door mensen meer zekerheid geven.

Het herstel van het vertrouwen van de mensen is „misschien wel de belangrijkste uitdaging de komende jaren”, aldus Bijleveld. Ze presenteerde de nota in de Generaal-Majoor Kootkazerne in Stroe op de Veluwe.

Defensie kampt met een flink personeelstekort. Dat wil ze ook wegwerken door deeltijdarbeid toe te staan. Ook moeten militairen makkelijker tijdelijk elders kunnen werken, maar ze hoeven ook minder vaak te rouleren.

Materieel vervangen

Oud en versleten materieel wordt vervangen of vernieuwd. De fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten worden vervangen. Ook worden de Apache-gevechtshelikopters gemoderniseerd. Defensie gaat flink in cyberdefensie en ICT te investeren.

Verder gaat Defensie de verdediging tegen chemische, biologische, radiologische en nucleaire dreigingen versterken. „De tegenstander op dit vlak staat niet stil”, zei Bijleveld.

Kazernes blijven open

Ook blijft een aantal kazernes open. Het gaat onder meer om de Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum en de Koningin Wilhelminakazerne in Ossendrecht. En misschien blijven meer locaties open, voegde de minister eraan toe.

De komende jaren is er structureel 1,5 miljard euro extra voor Defensie beschikbaar. In 2020 wordt opnieuw gekeken of de nota nog voldoet. Dat is het moment om te kijken naar mogelijk extra geld van het kabinet, zei de minister.

In de NAVO is in 2014 afgesproken dat de lidstaten 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) besteden aan Defensie. Die norm wordt niet gehaald. Bijleveld noemt de 1,5 miljard „een belangrijke eerste stap.”

Defensie richt zich in de eerste plaats op het beschermen het koninkrijk en haar bondgenoten, aldus de bewindsvrouw. „We kunnen niet alles doen.” Het woordje ’ambitieniveau’ komt daarom niet voor in de nota.

Nederlandse militair mag weer in uniform de straat op

VK 26.03.2018 Militairen mogen weer in uniform de straat op. Op verzoek van de krijgsmacht trekt minister Ank Bijleveld trekt verbod weer in dat sinds 2014 geldt. Dit schrijft ze in de nieuwe Defensienota.

‘Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en zijn bondgenoten te beschermen’, zegt de minister in het Algemeen Dagblad. ‘Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent.’

Het uniformverbod werd in 2014 ingesteld toen een Nederlandse jihadist vanuit Syrië dreigde ‘een sterke en stevige daad’ tegen de Nederlandse overheid te stellen. Uit angst voor een aanslag op militairen werd toen besloten dat ze hun uniform niet meer in het openbaar mochten dragen: ze moesten zich omkleden in burgerkleding voor ze naar huis gingen, om minder herkenbaar te zijn voor terroristen. Zelf vonden de militairen dat hier een verkeerd signaal vanuit ging. Ze wilden de manier waarop ze leven niet door terroristen laten bepalen.

Personeelstekort

Eind 2016 werd het verbod al iets versoepeld. Defensiepersoneel mocht toen het uniform aanhouden als ze met de auto reisden. 

Volgens Defensie en de veiligheidsdiensten is het nu weer verantwoord op met een uniform over straat te gaan. De intrekking van het verbod moet ook bijdragen aan het wegwerken van een groot personeelstekort. ‘We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen. Dat mensen hen op straat gewoon kunnen aanspreken als ze meer over hun vak willen weten’, zegt Bijleveld tegen het AD.

Volg en lees meer over:  NEDERLAND   DEFENSIE

Militair mag uniform weer op straat aan

Telegraaf 26.03.2018 Militairen mogen in het openbaar weer hun legeruniform dragen. Minister Ank Bijleveld (Defensie) trekt het verbod in dat sinds 2014 geldt. Dat blijkt uit de Defensienota die maandag verschijnt.

,,Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en zijn bondgenoten te beschermen. Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent”, zegt minister Bijleveld (CDA) tegen het AD.

De bewindsvrouw komt daarmee tegemoet aan een uitdrukkelijke wens van militairen. De intrekking van het verbod moet bovendien bijdragen aan het verminderen van het personeelstekort. ,,We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen. Dat mensen hen op straat gewoon kunnen aanspreken als ze meer over hun vak willen weten”, zegt Bijleveld.

Het uniformverbod werd in september 2014 ingesteld vanwege een verhoogde dreiging door jihadstrijders. Eind 2016 werd het verbod voor militairen om in het openbaar een uniform te dragen al iets versoepeld. Defensiepersoneel mocht toen het uniform aanhouden in de dienst- of privé-auto.

Militair mag uniform weer dragen in het openbaar

NU 26.03.2018 Militairen mogen in het openbaar weer hun uniform dragen. Minister Ank Bijleveld (Defensie) trekt het verbod in dat sinds 2014 geldt. Dat blijkt uit de Defensienota die maandag verschijnt en waaruit het AD citeert.

“Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en zijn bondgenoten te beschermen. Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent”, zegt minister Bijleveld (CDA).

De bewindsvrouw komt daarmee tegemoet aan een uitdrukkelijke wens van militairen. De intrekking van het verbod moet bovendien bijdragen aan het verminderen van het personeelstekort. “We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen. Dat mensen hen op straat gewoon kunnen aanspreken als ze meer over hun vak willen weten”, zegt Bijleveld.

Het uniformverbod werd in september 2014 ingesteld vanwege een verhoogde dreiging door jihadstrijders. Eind 2016 werd het verbod voor militairen om in het openbaar een uniform te dragen al iets versoepeld. Defensiepersoneel mocht toen het uniform aanhouden in de dienst- of privé-auto.

Lees meer over: Defensie

Militair mag weer in uniform over straat

AD 26.03.2018 Militairen mogen weer in uniform over straat. Minister Ank Bijleveld van Defensie trekt het verbod in dat sinds 2014 gold, schrijft ze in haar Defensienota die vandaag verschijnt.

We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen.

Eén van de speerpunten in dit plan voor de toekomst is dat de krijgsmacht weer meer zichtbaar moet worden. ,,Het leger heeft de taak om ons koninkrijk en haar bondgenoten te beschermen. Dan is het ook belangrijk dat je herkenbaar en aanspreekbaar bent’’, zegt Bijleveld.

De minister en haar staatssecretaris Barbara Visser willen daarmee tegemoet komen aan de uitdrukkelijke wens van militairen. Maar het moet ook moet bijdragen aan het wegwerken van een groot personeelstekort, zeggen zij in een uitgebreid interview met deze krant dat morgen verschijnt. ,,We moeten heel veel nieuwe mensen werven en dan is het belangrijk dat je laat zien wat militairen doen. Dat mensen hen op straat gewoon kunnen aanspreken als ze meer over hun vak willen weten.’’

Vrees om doelwit te worden

Het uniformverbod werd in 2014 ingesteld toen een Nederlandse jihadist vanuit Syrië opriep om een daad te stellen tegen de overheid. De vrees bestond dat militairen doelwit zouden kunnen worden. Zonder uniform zouden ze minder herkenbaar zijn voor potentiële aanslagplegers, zo was de gedachte.

De terugkeer van het uniform op straat is een lang gekoesterde wens van militairen zelf. Vakbonden vonden een verbod een verkeerd signaal, waardoor de beroepstrots werd gekrenkt. Voor veel militairen voelde het alsof terroristen nu dicteerden hoe zij hier moesten leven. Ook Kamerleden van VVD, PVV en CDA vroegen om versoepeling van het verbod.

In 2016 werd de maatregel al iets versoepeld. Soldaten hoefden zich toen niet meer om te kleden als ze met de auto op pad gingen, maar geüniformeerd met het openbaar vervoer reizen bleef verboden. Vorig jaar januari scherpte defensie de veiligheidsprocedures voor militairen weer iets verder aan. Ze moesten toen direct 112 bellen als ze zich bedreigd voelden.

Hoewel het dreigingsniveau voor een terroristische aanslag sinds 2014 niet is gewijzigd en IS afgelopen vrijdag nog een aanslag pleegde in Franse Trèbes, schatten defensie en de veiligheidsdiensten in dat het verantwoord is om weer met uniform over straat te gaan. Bijleveld: ,,Dat hebben we natuurlijk goed gewogen.”

Defensie gaat oud en versleten materieel vervangen

NU 26.03.2018 Oud en versleten materieel wordt vervangen of vernieuwd. De fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten worden vervangen. Ook worden de Apache-gevechtshelikopters gemoderniseerd. Defensie gaat flink in cyberdefensie en ICT investeren.

Het herstel van het vertrouwen van de mensen is “misschien wel de belangrijkste uitdaging de komende jaren”, aldus Bijleveld. Ze presenteerde de Defensienota in de Generaal-Majoor Kootkazerne in Stroe op de Veluwe.

​Daarnaast kiest Defensie “duidelijk voor het personeel” de komende vier jaar. Dat zei minister Ank Bijleveld maandag bij de presentatie van haar plannen.

Perspectief

Bijleveld hoopt met de nota de militairen een “nieuw perspectief” te bieden. Ze wil dat bereiken door opleidingen te verbeteren, de arbeidsvoorwaarden te moderniseren, meer te oefenen en door mensen meer zekerheid geven.

Defensie kampt met een flink personeelstekort. Dat wil ze ook wegwerken door deeltijdarbeid toe te staan. Ook moeten militairen makkelijker tijdelijk elders kunnen werken en minder vaak rouleren.

Dreiging

Verder gaat Defensie de verdediging tegen chemische, biologische, radiologische en nucleaire dreigingen versterken. “De tegenstander op dit vlak staat niet stil”, zei Bijleveld.

Ook blijft een aantal kazernes open. Het gaat onder meer om de Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum en de Koningin Wilhelminakazerne in Ossendrecht. En misschien blijven meer locaties open, voegde de minister eraan toe.

NAVO

De komende jaren is er structureel 1,5 miljard euro extra voor Defensie beschikbaar. In 2020 wordt opnieuw gekeken of de nota nog voldoet. Dat is het moment om te kijken naar mogelijk extra geld van het kabinet, zei de minister.

In de NAVO is in 2014 afgesproken dat de lidstaten 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) besteden aan Defensie. Die norm wordt niet gehaald. Bijleveld noemt de 1,5 miljard “een belangrijke eerste stap”.

Defensie richt zich in de eerste plaats op het beschermen het koninkrijk en haar bondgenoten, aldus de bewindsvrouw. “We kunnen niet alles doen.” Het woordje ‘ambitieniveau’ komt daarom niet voor in de nota.

Vakbond

De militaire vakbonden noemen de nieuwe Defensienota een “positieve ontwikkeling”. Volgens VBM is dit de “eerste nota sinds jaren die uitgaat van de mensen in de organisatie”.

De AFMP toont zich bijzonder tevreden dat het AOW-gat van (oud-)militairen nu volledig wordt gecompenseerd. Het AOW-gat leidde tot veel onmin bij personeel.

Lees meer over: Defensie

Defensie komt met toekomstplannen

Telegraaf 26.03.2018 Wat is de strategie van Defensie voor de lange termijn? Dat staat in de Defensienota die maandag wordt gepresenteerd door minister Ank Bijleveld en staatssecretaris Barbara Visser in de Generaal-majoor Kootkazerne in Stroe. In het rapport wordt onder meer aangegeven welke nieuwe wapens worden aangeschaft.

Het kabinet trekt structureel tot 1,5 miljard euro extra uit voor Defensie. Er is na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie decennia gesneden in de begroting van de krijgsmacht. Daar is onder het vorige kabinet een eind aan gekomen.

In de Defensienota worden extra middelen uitgetrokken voor het personeel. Het leger kampt met een tekort aan mensen op onder meer medisch en technisch gebied. Ook pleiten vakbonden al langer voor modernisering van de arbeidsvoorwaarden.

Verder zal er geïnvesteerd worden in cyberdefensie en ict. Sinds vorig jaar is het Defensie Cyber Commando (DCC) operationeel, maar dat is nog relatief klein. Defensie wordt steeds vaker slachtoffer van digitale spionage. Met de DCC kan het ook cyberaanvallen uitvoeren.

Ook zal aangekondigd worden dat er geld naar de marine gaat. De fregatten en mijnenjagers moeten worden vervangen. Dit kabinet moet ook een besluit nemen over de vervanging van de onderzeeboten. Defensie blijft vasthouden aan een krijgsmacht die breed inzetbaar is.

Marine grote winnaar in defensienota: ruim 6 miljard voor nieuwe schepen

AD 26.03.2018 Voor het eerst in jaren mag de krijgsmacht weer fors meer geld gaan uitgeven. Alle militairen gaan daar iets van merken, maar bij de marine profiteren ze het meest, blijkt uit de Defensienota.

De Zeestrijdkrachten mogen tot 2033 maar liefst 6,4 miljard euro investeren in nieuwe spullen. Voor de landmacht is in diezelfde periode 2 miljard gereserveerd. De luchtmacht moet het doen met 1 miljard.

Minister Ank Bijleveld (Defensie) kiest in eerste instantie niet voor nog meer nieuwe F-35 straaljagers dan de huidige 37 – zoals de Luchtmacht graag wil – maar besteedt het geld liever aan nieuwe, bemande onderzeeboten. Die moeten in 2027 in de vaart worden genomen. Ook koopt Nederland samen met België nieuwe M-fregatten en mijnenjagers en worden de Luchtverdediging- en Commando-fregatten gemoderniseerd.

De Landmacht doet de komende jaren geen grote nieuwe aankopen, maar mag wel fors geld uitgeven aan een omvangrijke opknapbeurt voor bijna al het materieel. De artillerie, verkennings-, pantser- en infanteriegevechtsvoertuigen behoren dan weer tot de modernste ter wereld.

Behalve meer nieuwe straaljagers stond een nieuw wapen hoog op het verlanglijstje van de luchtmacht: een onbemand verkenningsvliegtuig ofwel Reaper. Die komt er. Evenals drie extra transporthelikopters en nieuwe transportvliegtuigen. Ook worden de gevechtshelikopters gemoderniseerd en krijgt de luchtmacht een nieuwe zakenjet, die veel wordt gebruikt door de legertop en bewindspersonen.

Los van deze grote investeringen moeten alle militairen de komende jaren merken dat het Defensie weer voor de wind gaat. Het leger kan munitievoorraden weer aanvullen zodat er weer meer geoefend kan worden zonder ‘pang pang’ te roepen. Ook krijgen alle militairen nieuwe gevechtsuitrustingen. Ze mogen daarin een beperkt aantal keuzes zelf maken wat het draagcomfort ten goede moet komen. En er komt draadloos internet op alle kazernes.

Commandanten van eenheden krijgen meer ruimte om kleine uitgaven makkelijker te doen en daarvoor niet een ellenlange procedure te volgen. Het personeelssysteem wordt aangepast om zo goede mensen te kunnen behouden en makkelijker nieuwe te werven. Maar wie toch weg wil, wordt gevraagd om dan toch in elk geval reservist te worden.

Militairen krijgen betere spullen

NOS 26.03.2018 Nederlandse militairen krijgen een nieuwe persoonlijke uitrusting, inclusief betere kogelwerende vesten. Dat staat in de Defensienota van minister Bijleveld, waarin ze de toekomstplannen schetst voor de krijgsmacht.

Over de persoonlijke uitrusting is de laatste tijd veel te doen geweest. Veel militairen klaagden dat ze op missie werden gestuurd met slechte spullen, zoals kleding en schoeisel. Sommigen betaalden uit eigen zak een betere uitrusting.

Overal wifi

Als het aan Bijleveld en haar staatssecretaris Visser ligt, hoeft dat niet meer. De hele uitrusting, waaronder de gevechtsvesten en de bescherming tegen kogels en granaten wordt vervangen. Ook alle handvuurwapens worden stapsgewijs vervangen.

Defensie gaat extra inspanningen doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn, staat in de nota. Aan de leegloop moet een einde komen.

Er komen meer loopbaanmogelijkheden. Ook de gezondheidszorg en de huisvesting wordt beter. Zo komt er overal waar militairen gelegerd zijn draadloos internet.

Zes militaire complexen die vanwege bezuinigingen gesloten zouden worden, blijven toch open. Defensie krijgt er deze kabinetsperiode miljarden euro’s bij, en daarom is de noodzaak van sluiting van de baan.

Welke complexen gaan toch niet dicht?

  • Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum
  • Joost Dourleinkazerne op Texel
  • Koningin Wilhelminakazerne in Ossendrecht
  • Complex Brasserskade, Den Haag
  • Kamp Nieuw Milligen in Uddel
  • Munitiecomplex Alphen

Bijleveld sluit niet uit dat nog meer locaties behouden blijven die op de nominatie staan om gesloten te worden.

Vandaag werd al bekend dat militairen niet meer in burger over straat hoeven. Dat verbod was ingesteld vanwege de terreurdreiging, maar volgens Bijleveld is het juist belangrijk dat militairen zichtbaar zijn in het straatbeeld.

Vakbonden zien positieve zaken in Defensienota

Telegraaf 26.03.2018 De militaire vakbonden noemen de nieuwe Defensienota een „positieve ontwikkeling.” Volgens VBM is dit de „eerste nota sinds jaren die uitgaat van de mensen in de organisatie.”

In de nota kiest Defensie „duidelijk voor het personeel”, zei minister Ank Bijleveld maandag bij de presentatie. Verder richt ze zich vooral op achterstallig onderhoud van materieel. Er is weinig om de slagkracht van het leger te versterken.

Volgens Marc de Natris van vakbond GOV/MHB heeft ze „een juiste keuze” gemaakt door nu voor het personeel te kiezen. Hij vindt wel dat vanaf 2020 geïnvesteerd moet worden in de slagkracht.

De AFMP toont zich bijzonder tevreden dat het AOW-gat van (oud-)militairen nu volledig wordt gecompenseerd. Het AOW-gat leidde tot veel onmin bij personeel. Bijleveld zei te hopen dat met deze stap „weer naar de toekomst kan worden gekeken.”

De ACOM is het minst positief. „Veel grote woorden in de Defensienota 2018, maar van effectieve slag- en daadkracht is helaas weinig te merken. Een nota die welbeschouwd gekenmerkt wordt door clichés en uitgekauwde formuleringen.”

BEKIJK OOK: Uitrusting militairen wordt beter

‘1,5 miljard extra voor defensie is maar kleine stap’

Telegraaf 26.03.2018 Jaarlijks gaat Defensie er 1,5 miljard bij krijgen en dat wordt geïnvesteerd in mensen, zichtbaarheid en slagkracht. De grote vraag is: is dat genoeg, na jaren van bezuinigingen?

Er komt 1,5 miljard euro bij, maar de inzetbaarheid van het Nederlandse leger wordt niet groter

VK 26.03.2018 De 1,5 miljard euro die het kabinet de komende vier jaar structureel in de krijgsmacht investeert, zal de ­inzetbaarheid van het Nederlandse leger niet vergroten.

De slagkracht blijft beperkt tot twee middelgrote stabilisatie- of trainingsmissies in het buitenland (zoals nu in Mali en Irak) en de inzet van maximaal vier jachtvliegtuigen (zoals nu in Irak en de Baltische Staten). De marine komt nog niet verder dan het langdurig inzetten van twee oppervlakteschepen.

Dit blijkt uit de conceptversie van de Defensienota. Vandaag presenteert het kabinet het definitieve vierjarenplan van minister Ank Bijleveld (CDA) en staatssecretaris Barbara Visser (VVD). Het plan is vrijdag goedgekeurd in de ministerraad.

Dreiging

Militairen mogen weer in uniform de straat op. Op verzoek van de krijgsmacht trekt minister Ank Bijleveld trekt verbod weer in dat sinds 2014 geldt.

Migratie, terrorisme, cyberaanvallen en desinformatie zijn een paar van de dreigingen die het kabinet steeds meer ziet toenemen. ‘De kwetsbaarheid van de Nederlandse samenleving voor maatschappelijke ontwrichting neemt toe’, schrijven Bijleveld en Visser. Ook Rusland vormt een gevaar: de annexatie van de Krim en de inmenging in westerse verkiezingen zijn daar ‘illustraties’ van, concludeert het kabinet.

Maar zelfs na een injectie van 1,5 miljard euro bezit de krijgsmacht niet de extra de slagkracht die nodig is om weerstand te bieden aan deze dreigingen, blijkt uit de nota. Het overgrote deel van het extra budget, ruim 1,2 miljard, blijkt nodig voor achterstallig onderhoud: het oplappen van verouderd materieel, het aanvullen van het (lage) salaris van militairen en het aantrekken van ondersteunende eenheden, zoals onderhoudspersoneel.

2 procent

Een extra buitenlandse missie zit er niet in, terwijl dat wel nodig is, denkt het kabinet. ‘Met het oog op de dreiging langs de oostflank en noordflank moet defensie er rekening mee houden dat de Navo-aanwezigheid in Noord- en Oost-Europa verder moet worden uitgebreid’, schrijven Bijleveld en Visser. ‘Ook de situatie aan de zuidflank vergt aanvullende Navo-inspanningen.’

In 2014 beloofden alle Navo-lidstaten om binnen tien jaar minimaal 2 procent van hun bruto binnenlands product aan Defensie te besteden. Met name de VS eisen dat Europa gaat meebetalen aan de eigen veiligheid.

Bondgenoten

Begin juli zal de Amerikaanse president Donald Trump zijn 2-procenteis herhalen op de Navo-top in Brussel. Den Haag zal dan moeten toegeven dat het dit jaar slechts 1,29 procent aan de krijgsmacht spendeert. Dat percentage daalt de komende vier jaar ook nog eens naar 1,26 procent, staat in de ­Defensienota. De Navo-belofte voor 2024 wordt dus niet gehaald.

‘De enige verdedigingslinie die Nederland heeft, is dat ongeveer de helft van de andere Navo-landen de 2-procentnorm ook niet haalt’, zegt defensie-expert Ko Colijn van instituut Clingendael. ‘Ze kunnen de Amerikanen hier misschien een tijdje mee op afstand houden. Maar op lange termijn moet Nederland toch echt fors investeren in Defensie als het als serieuze bondgenoot gezien wil blijven worden.’

Onhaalbaar

Secretaris-generaal Jens Stoltenberg van de Navo erkende half februari dat slechts 15 van de 29 Navo-lidstaten op koers liggen met de 2-procenteis. Hij besloot het glas echter niet half leeg, maar half vol te noemen. ‘In 2014 spendeerden nog maar drie lidstaten 2 procent van hun bnp aan defensie, dit jaar zijn dat er al acht. In 2024 zullen dat er vijftien zijn.’

Nederland zou jaarlijks 8 miljard euro extra aan defensie moeten besteden om de Navo-norm te halen, maar dat is vooralsnog politiek onhaalbaar. Militairen mogen volgens ingewijden al in hun handjes knijpen met de 1,5 miljard extra die ze hebben gekregen.

Volgens het CDA-Kamerlid en ex-miltair Hanke Bruins Slots is het zelfs de vraag of defensie jaarlijks ‘meer dan 1,5 miljard euro kan wegzetten’. Ze zei dat half januari op een openbare bijeenkomst in sociëteit Nieuwspoort. Extra materieel en personeel aantrekken kost tijd, dus een miljardeninjectie is niet zomaar uitgegeven.

Hier gaat het defensiegeld naartoe;

Defensie krijgt er na jaren van bezuinigingen geld bij: 1,5 miljard in vier jaar. De Volkskrant beschikt over de concept-Defensienota van januari. Kleine wijzigingen zijn nog mogelijk, maar dit zijn grofweg de plannen.

© de Volkskrant

Na jaren van bezuinigingen krijgt ­defensie er de komende vier jaar geld bij. Dit jaar gaat het om bijna 1 miljard euro. Dat bedrag loopt in vier jaar tijd op naar 1,5 miljard. Vanaf 2021 krijgt defensie er structureel 1,5 miljard euro bij. Dit is de grootste investering in de krijgsmacht sinds het einde van de Koude Oorlog.

Waar wordt het aan besteed?

Het meeste geld gaat naar het moderniseren van de krijgsmacht (825 miljoen per jaar). De marine mag de fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers vervangen. Bij de landmacht worden wapensystemen zoals de Bushmaster en de pantserhouwitser gemoderniseerd.

Commando’s krijgen een betere persoonlijke uitrusting, zoals gevechtsvesten. De luchtmacht mag de Apache- en Chinook-helikopters moderniseren. De tankvliegtuigen worden vervangen. En de F-16’s worden zoals gepland vanaf 2019 vervangen door 37 F-35-­gevechtsvliegtuigen (geen extra toestellen).

Ook de ondersteunende eenheden krijgen er veel geld bij (400 miljoen per jaar). Zo krijgt de marine een tweede bevoorradingsschip en een paar onbemande vaartuigen om mijnen te bestrijden. De landmacht krijgt meer budget voor vuursteun en de pantserhouwitsers worden uit de verkoop gehaald. De MIVD krijgt extra ­capaciteit. Bij de luchtmacht krijgt ­helikopterpersoneel de gelegenheid om meer vlieguren te maken en komt er extra budget voor het inhuren van luchttransport voor snelle verplaatsingen.

Defensie wil ook nadrukkelijk investeren in personeel. Er komen 2.500 extra arbeidsplaatsen. Per 1 januari 2018 zijn de salarissen met 4 procent omhooggegaan. Er komen behoudpremies voor moeilijk te vullen vacatures. Het scholingsbudget gaat omhoog.

Volg en lees meer over:  NEDERLAND   NAVO   DEFENSIE

Blok wil inzetten op cyberveiligheid en missies rond Europa

NOS 20.03.2018 De nieuwe minister van Buitenlandse Zaken, Stef Blok, wil dat veiligheid “de ruggegraat van het Nederlandse buitenlandbeleid” wordt. Hij wil onder meer inzetten op de aanpak van cybercriminaliteit.

Blok heeft een nota naar de Tweede Kamer gestuurd over zijn strategie voor de komende jaren. Hij zegt dat de internationale veiligheidssituatie de afgelopen jaren sterk is veranderd “en op punten zelfs verslechterd”.

Hij wijst op het neerhalen van de MH17 en op de situatie in Syrië en Irak, die een grote vluchtelingenstroom op gang heeft gebracht.

Cyberaanvallen

Hij gaat ook in op “cyberaanvallen op kritieke infrastructuur” en “inmenging bij verkiezingen”. Hij zegt de cyberveiligheid te willen versterken met “duidelijke internationale wet- en regelgeving”.

Zijn woordvoerder wijst erop dat er nog nauwelijks gerechtelijke kaders zijn voor cyberveiligheid. “Wat dat betreft staan we nog in de Middeleeuwen.” De minister zegt dat hij diplomaten wil trainen om alerter te zijn op cyberdreigingen om die tijdig te kunnen ontdekken.

Venezuela

Daarnaast schrijft Blok dat Nederlandse missies zich de komende jaren vooral zullen richten op de regio’s rond Europa en dat ze moeten bijdragen aan de Nederlandse veiligheid.

Blok wil “bijzondere aandacht” geven aan de verdediging van het Caribische deel van het Koninkrijk “gezien de instabiliteit in die regio”. Hij zegt dat de crisis in buurland Venezuela kan leiden tot “significante migratiestromen”. Er zijn al honderdduizenden Venezolanen gevlucht naar buurland Colombia.

Stef Blok is sinds 7 maart minister van Buitenlandse Zaken. Hij volgde Halbe Zijlstra op, die moest vertrekken omdat hij gelogen had over een bijeenkomst met de Russische president Poetin.

Wereldwijd voor een veilig Nederland – Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie 2018-2022

RO 20.03.2018 Wat in het buitenland gebeurt, raakt rechtstreeks aan de veiligheid van Nederland. Wereldwijde inzet is daarom nodig, in het Nederlands belang. ‘Veiligheid is de ruggengraat van het Nederlandse buitenlandbeleid’, stelt minister Blok van Buitenlandse Zaken. Vandaag presenteert het kabinet de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS).

De internationale veiligheidssituatie is de afgelopen jaren sterk veranderd, en op punten zelfs verslechterd. MH17 werd neergehaald boven Oekraïne waardoor talloze Nederlanders het leven lieten. ISIS veroverde delen van Syrië en Irak en voerde een schrikbewind dat vluchtelingenstromen naar Europa op gang bracht waar terroristen van profiteerden. Op veel plekken kampen we met terroristische aanslagen en terreurdreigingen. En de wereldwijde machtsverhoudingen verschuiven in een hoog tempo.

Het kabinet kiest daarom in de Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS) voor een concrete, internationale aanpak voor de veiligheid van Nederland. De nieuwe veiligheidsstrategie richt zich op drie pijlers: voorkomen, verdedigen en versterken. Minister Blok: ‘Voorkomen is altijd beter dan genezen. Wanneer we niet kunnen voorkomen, moeten we Nederland en onze bondgenoten kunnen verdedigen. En natuurlijk moet een sterke internationale rechtsorde ervoor zorgen dat de zuurstof voor geweld en vluchtelingstromen wordt weggenomen.’

Ook door terrorismebestrijding en een innovatieve cyberaanpak met cyberdiplomatie verdedigen we Nederland tegen grensoverschrijdende bedreigingen. Blok: ‘Absolute veiligheid bestaat niet, maar het kabinet doet er alles aan om Nederland zo veilig mogelijk te houden. Het verdedigen van ons land en onze bondgenoten is een kerntaak van het kabinet. Veiligheid bereiken we niet alleen met een sterke krijgsmacht. In het voorkomen van crises kan diplomatie een krachtig wapen zijn. Door grondoorzaken en voedingsbodems voor conflicten aan te pakken voorkomen we onveiligheid rondom Europa en het Koninkrijk.’

Ten slotte maakt het kabinet zich hard voor het versterken van internationale regels. Ontwikkelingen in de digitalisering, wereldhandel en technologie bieden kansen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee. Uitdagingen als cyberaanvallen op kritieke infrastructuur of inmenging bij verkiezingen willen we aanpakken met duidelijke internationale wet- en regelgeving. Minister Blok: ‘Veiligheid vraagt om een gezamenlijke aanpak. Niet alleen in Nederland, maar ook met onze partners in het buitenland. Zo dragen we wereldwijd bij aan een veilig Nederland.’

Documenten

Notitie Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS)

Praatplaat Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS)

Interactief rapport over geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie 2018-2022.

Kamerbrief Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie (GBVS)

Zie ook;

maart 21, 2018 - Posted by | 2e kamer, 911, aanslag, bedreiging, europa, ground zero, is, isis, islam, kruistochten, politiek, terreur, terreurdreiging, terrorisme, veiligheid, WTC | , , , , , , , , , , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers liken dit: