Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Van Scheefhuurders en Knelhuurders

Scheefhuurder

De aanpak van scheefwoners, huurders met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning, ontwikkelt zich tot een hoofdpijndossier voor het kabinet. De Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders, begint een rechtszaak om zo’n 365 miljoen euro aan wellicht onterecht betaalde huurverhoging terug te eisen.

Het kabinet wil scheefwonen aanpakken. Huurders die meer dan een modaal inkomen verdienen, konden sinds 2013 een extra, inkomensafhankelijke huurverhoging krijgen. Bij honderdduizenden huurders is dat ook gebeurd.

Daarmee wilde het kabinet bereiken dat deze huurders plaatsmaken voor lagere inkomens. De rijkere huurders moesten een duurder huis in de vrije sector huren of een huis kopen. Het kabinet vindt dat scheefwoners niet in een goedkope sociale huurwoning moeten wonen.

Bij een bruto huishoudinkomen van meer dan 43.786 euro per jaar mocht de huur per 1 juli 2015 volgens het kabinet met maximaal 5 procent stijgen. Bij inkomens tussen 34.229 en 43.786 euro mocht de huur 3 procent omhoog, bij lagere inkomens niet meer dan 2,5 procent.

Geen bedragen, maar lettercodes

Woningcorporaties konden bij de Belastingdienst informatie opvragen over het inkomen van huurders, en deden dat massaal. De fiscus gaf geen bedragen door, maar lettercodes. De letter N staat voor lagere inkomens die geen extra huurverhoging krijgen, de letter J voor inkomens die de maximale huurverhoging kunnen krijgen.

De hoogste bestuursrechter, de Raad van State, oordeelde begin dit jaar echter dat de fiscus die gegevens niet mocht verstrekken aan de verhuurders. Volgens de rechter ontbrak daarvoor de wettelijke basis.

VVD-minister Stef Blok (Wonen) en VVD-staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) hebben vervolgens getracht dat gat in de wet te dichten, waardoor de inkomensverklaringen wel verstrekt kunnen worden. De Woonbond is echter van mening dat het nog steeds illegaal is.

Rekening doorschuiven naar kabinet

De directeur van de Woonbond, Ronald Paping,  meldt in een persbericht dat ‘bij huurders vanaf een bescheiden middeninkomen jaar op jaar de privacy is geschonden zodat verhuurders enorme huurverhogingen konden eisen.’

Als de rechter inderdaad zou beslissen dat huurders onterecht huurverhogingen moesten betalen, is dat een flinke financiële tegenvaller voor de verhuurders.

Niet uitgesloten is dat zij in dat geval de rekening proberen door te schuiven naar het kabinet. De verhuurders betalen op hun beurt namelijk een ‘verhuurdersheffing’, die volgens het kabinet oploopt tot 1,7 miljard euro in 2017.

‘Bij invoering is er rekening mee gehouden dat verhuurders de heffing kunnen betalen uit de inkomensafhankelijke huurverhoging. Die werd drie jaar geleden mogelijk gemaakt om het scheefwonen aan te pakken,’ aldus het kabinet deze zomer in een evaluatie.

Huurtoeslag ook onder druk

Minister Blok (Wonen) zit al een paar jaar met de huurtoeslag in zijn maag. Keer op keer blijkt dat het Rijk er veel meer geld aan kwijt is dan vooraf was geraamd. Daardoor ontstaan er telkens grote tekorten.

Het afgelopen jaar was het opnieuw mis, bleek uit de Voorjaarsnota. Het kabinet heeft een tegenvaller te verhapstukken van 200 miljoen euro, plus een tekort van het jaar daarvoor dat nog niet is weggewerkt. In totaal is er nu een gat van 400 miljoen euro, laat het ministerie van Wonen weten.

Steeds meer huurders ontvangen huurtoeslag, de aanspraak op de huurtoeslag zal de komende jaren niet afnemen, verwacht Aedes.  Aedes heeft notabene dit probleem al meerdere malen aangekaart.

Maar toch wil het kabinet in 2017 een kwart miljard euro bezuinigen. In 2015 was het totaalbedrag aan huurtoeslag 3,6 miljard euro.

Het kabinet bereidt een plan voor om dat gat te dichten door de zogeheten kwaliteitskorting te verhogen. Dat betekent dat mensen in duurdere huurwoningen voortaan minder huurtoeslag krijgen.

Meer nieuws over huurtoeslag

zie ook: Van Scheefhuurders en Knelhuurders deel 1

zie ook:Het lot van de Scheefhuurders – deel 3

zie ook: Het lot van de Scheefhuurders – deel 2

zie ook: Het lot van de Scheefhuurders – deel 1

zie ook: Scheefwoners demotiveren middels negatieve huurtoeslagen

zie ook: Hervorming woningmarkt

zie ook: Moeilijker om de huur te betalen

zie ook: Huurverhoging leidt tot armoede

Zie ook: Overzicht: wat er in de nieuwe huurwet staat

lees ook: Kamerbrief over varianten verhuurderheffing

zie ook: Huurdersheffing versus De Nacht van Adri Duivesteijn ??

zie ook: Huurverhoging leidt tot armoede

en zie ook: De aanpak van het Scheefwonen ook in Den Haag !?!?

zie ook: Geert Wilders PVV – Het scheefwonen van Henk en Ingrid – deel 2

Zie verder ook: Geert Wilders PVV – Het scheefwonen van Henk en Ingrid – deel 1

Woningen in Amsterdam-Noord die verhuurd worden door Stadgenoot. © Wikimedia/A. Bakker

Wo­ning­cor­po­ra­tie wil huurders met te groot huis dwingen kleiner te wonen

Trouw 07.06.2017 Garantie op wonen in plaats van garantie op een woning. Dat beoogt de Amsterdamse woningcorporatie Stadgenoot met haar plan om bestaande huurcontracten om te zetten in een wooncontract.

Met zo’n wooncontract kan de corporatie haar huurders dwingen kleiner te wonen als de kinderen het huis uit zijn, of ze geeft een jong stel in verwachting voorrang op een grotere woning. Verdient een huurder te veel, dan ziet hij zijn huur stijgen. En als het financieel wat tegen, krijgt de huurder voorrang op een goedkopere woning.

Die flexibiliteit moet de doorstroming op de verstopte sociale woningmarkt bevorderen, zegt Stadgenoot. Nu kunnen huurders, als ze dat willen, hun leven lang in een sociale huurwoning blijven zitten. Daardoor is het systeem vastgelopen, zegt woordvoerder Pim de Ruiter van Stadgenoot. “De doorstroom is erg klein. Bij ons wordt een woning gemiddeld twintig jaar bewoond. Als iedereen veel passender woont, kunnen we ook meer mensen huisvesten.”

Dat zou als volgt gaan: de scheefhuurder die nu te weinig huur betaalt gaat of meer betalen of de corporatie helpt hem aan een woning in de vrije sector. In het eerste geval zorgen de extra huuropbrengsten ervoor dat er meer woningen gebouwd kunnen worden, waardoor ook de starter die nu veertien jaar wacht op een woning aan de bak kan komen. En in het tweede geval komt er een woning vrij, waardoor een jong gezin uit een te krappe tweekamerwoning kan trekken, en de starter wederom kans maakt op een corporatiewoning.

Woningwet

Of het plan daadwerkelijk wordt uitgevoerd, moet nog blijken. Onder de huidige woningwet mag de verhuurder een huurcontract niet zomaar opzeggen. Daarbij staat de Woonbond, belangenbehartiger van huurders, niet te springen om dit plan. Er zijn al genoeg maatregelen genomen om het zogenoemde ‘passend wonen’ te stimuleren, zei directeur Ronald Paping vanochtend in de Volkskrant.

Heeft het plan wel enige kans van slagen? “De wetgeving moet aangepast worden. We hebben natuurlijk al gepolst bij verschillende partijen of ze dat zien zitten. Tot nu toe kan het plan rekenen op instemmend geknik”, aldus woordvoerder De Ruiter.

Corporatie wil mensen gedwongen laten verhuizen naar andere sociale woning

Huurders komen gemiddeld pas na 14 jaar op de wachtlijst aan een woning

VK 07.06.2017 De strikte Nederlandse huurbescherming moet worden versoepeld in de strijd tegen de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Amsterdam en andere populaire woningmarkten. Daarvoor pleit de Amsterdamse woningcorporatie Stadgenoot.

Huurwoning te groot? Verplicht verhuizen

De doorstroming van sociale huurwoningen in Amsterdam stokt, onder meer doordat mensen in te grote huizen blijven wonen. Gedwongen verhuizen is volgens woningcorporatie Stadgenoot de oplossing. Maar niet iedereen is het daarmee eens eens. (+)

Bestuurder Marien de Langen wil huurders in de toekomst een ‘wooncontract’ kunnen aanbieden. Zo’n contract geeft niet langer recht op een specifieke woning, maar wel op ‘passend’ wonen. Als inkomen of gezinssamenstelling wijzigt zou dat kunnen betekenen dat een huurder verplicht wordt een kleiner, duurder of goedkoper huis te accepteren. Zo’n verdere flexibilisering van het huurrecht stuit onder wetenschappers en huurdersorganisaties op stevige bezwaren.

Bij Stadgenoot, met 30 duizend woningen een van de grote corporaties in Amsterdam, komen jaarlijks zeer weinig woningen vrij, terwijl de wachtlijsten erg lang zijn. Gemiddeld krijgen de huizen van Stadgenoot slechts eens in de twintig jaar een nieuwe bewoner. Eenderde van de vrijgekomen huizen gaat naar huurders met een urgentieverklaring (vluchtelingen of mensen met medische nood). Reguliere huurders komen gemiddeld pas na 14 jaar op de wachtlijst aan een woning.

Logische oplossing

We zien dat de flexibiliteit op de arbeidsmarkt mensen al onzeker maakt, als je daar nog onzekerheid over wonen aan toevoegt doe je huurders heel wat aan, aldus Johan Conijn, hoogleraar woningmarkt (UvA).

Bijbouwen van huizen lijkt de meest logische oplossing om de lange wachtlijsten weg te werken. Maar door geld- en ruimtegebrek lukt dat onvoldoende. En dat terwijl ‘duizenden’ relatief grote woningen van Stadgenoot worden bewoond door één persoon, zegt Marien de Langen. ‘We zouden veel meer mensen kunnen huisvesten als in die huizen gezinnen wonen.’ Daarom wil hij dus de mogelijkheid krijgen, huurders die te groot wonen in een kleiner huis onder te brengen.

Op veel enthousiasme van huurdersvereniging Woonbond hoeft De Langen niet te rekenen. Directeur Ronald Paping vindt dat er recent al te veel maatregelen zijn genomen om mensen die ‘niet passend’ wonen via hogere huur tot verhuizen te motiveren. ‘Het probleem van Stadgenoot is reëel, maar ik ben toch huiverig’, zegt ook hoogleraar woningmarkt Johan Conijn (UvA). ‘We zien dat de flexibiliteit op de arbeidsmarkt mensen al onzeker maakt, als je daar nog onzekerheid over wonen aan toevoegt doe je huurders heel wat aan.’

De Langen vindt dat zijn plan juist wel zekerheid biedt. ‘Alleen zekerheid van wonen, niet van een specifieke woning.’ Hij erkent dat het ‘woonrecht’ praktisch nog heel wat haken en ogen heeft, maar hoopt erg dat een nieuwe minister voor Wonen die praktische vraagstukken in een volgend kabinet zal aanpakken.

Lees verder:

Huurhuis te groot? Verplicht verhuizen
Mee met Meryem, op bezoek bij een huis aan de Olmenweg in Amsterdam. ‘Ik woon nu in Diemen in een vrijesectorhuurwoning voor 1.100 euro per maand. Elk jaar wordt het duurder, maar ik kan het nog betalen.’ Aangezien ze geen haast heeft, wil ze de 23 jaar wachttijd die ze sinds 1994 bij Woningnet heeft opgebouwd niet te snel opgeven. ‘Als ik accepteer, ben ik die wachttijd kwijt, dus ik moet wel iets heel goeds vinden.’ (+)

Baas in je eigen huurhuis
Sloop leek onvermijdelijk in de Haagse Roggeveenstraat. Toen sloegen de bewoners de handen ineen en vormden een coöperatie die de geliefde straat opkocht. De panden met elkaar opknappen is wel rendabel. (+)

Geldvraag
Mijn sociale huurwoning in de Amsterdamse Pijp is de afgelopen vijf jaar 30 procent duurder geworden. Word ik de stad uit gejaagd? (+)

Microwoning in opkomst
Onder druk van hoge huren en huizenprijzen gaat de stadsbewoner weer kleiner wonen. Het eenkamerappartement van minder dan 40 vierkante meter rukt op in de Randstad, al roept het wonen in zulke ‘hokken’ ook weerstand op. (+)

Volg en lees meer over:  AMSTERDAM   NEDERLAND   NOORD-HOLLAND   ECONOMIE   WONEN

Meer vraag sociale huurwoningen

Telegraaf 08.12.2016 Steeds meer woningzoekenden doen een beroep op goedkope huurwoningen, terwijl het aantal sociale huurwoningen aan het dalen is.

Steeds meer mensen hebben het financieel moeilijker gekregen en kunnen nauwelijks hun huur- en energierekening betalen. Ook wonen meer mensen in een huis waarvan de huur hoog is ten opzichte van hun inkomen.

Dat zeggen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), wooncorporatiekoepel Aedes, de vier grootste steden (G4), de G32 (37 middelgrote steden) en de Woonbond. Ze reageren donderdag op het rapport ‘Staat van de woningmarkt’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Daarin staat dat het aantal sociale huurwoningen wel kan dalen, omdat de vraag daarnaar zal afnemen. De organisaties betwijfelen dat. Zij denken dat de vraag juist zal toenemen, omdat veel mensen hun inkomen hebben zien dalen en er meer betaalbare woonruimte nodig is voor kwetsbare groepen als ouderen, statushouders en mensen met een zorgvraag.

Volgens de organisaties zijn er meer betaalbare huurhuizen voor de middeninkomens nodig, zodat er doorstroom op gang komt uit de sociale huur. Ze vinden dat het kabinet een eind moet maken aan de verhuurderheffing, een heffing die corporaties betalen over hun woningvoorraad om de nationale schuld te helpen verminderen. Het geld wat ze daar nu aan kwijt zijn, 1,7 miljard euro per jaar, zou dan gebruikt kunnen worden voor het bouwen van goedkope huurwoningen en het laag houden van de huren.

Advies CPB: geef ook huurders in vrije sector financiële steun

VK 16.11.2016 De vrije huursector op de woningmarkt moet net zoveel subsidie krijgen als de sociale huursector en de koopsector. Anders komt de krappe vrije sector nooit van de grond, schrijft het Centraal Planbureau in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Nu krijgt 95 procent van de 7,3 miljoen Nederlandse huishoudens hypotheekrenteaftrek of huurtoeslag, of profiteert van een wettelijke vastgelegde lage huur. De resterende 400 duizend huishoudens moeten het doen met een woning in de vrije huursector. Daar zijn de prijzen hoger en is er geen huurtoeslag.

Middeninkomens zijn oververtegenwoordigd in de vrije sector, blijkt uit cijfers van het CPB. Woningen met een huur lager dan 711 euro per maand vallen in de sociale huursector, duurdere huurwoningen in de vrije sector. ‘Een deel van de middeninkomens – huishoudens met een jaarinkomen tussen de 35- en 50 duizend euro – zou willen huren voor maximaal 700 euro per maand’, vertelt onderzoeker Stefan Groot van het CPB.

‘Het probleem is dat zij vaak niet in aanmerking komen voor zo’n woning, want daarvoor verdienen zij wettelijk gezien te veel.’ Huishoudens uit de middengroep moeten daarom op zoek naar een huis in de dure vrije huursector of een koophuis, waarvan de maandlasten als gevolg van de hypotheekrenteaftrek lager zijn dan de huur in de vrije sector.

Het CPB heeft onderzocht hoe de vrije huursector kan groeien. Dat kan volgens het instituut alleen als ook de vrije sector gesubsidieerd wordt. ‘Huurders in de vrije sector worden dan geholpen en de keuze tussen koop en huur raakt minder vertroebeld’, stelt Groot. Daarnaast stelt het CPB voor om de regels voor sociale huur alleen te laten gelden voor woningcorporaties.

Commerciële verhuurders mogen woningen dan verhuren voor elke prijs, ook onder de 711 euro. ‘Dan zijn ze af van wettelijk vastgestelde huren en maximale huurprijsstijgingen’, zegt Groot.

Middeninkomens zijn oververtegenwoordigd in de vrije sector

Daarnaast kan de verhuurdersheffing volgens het CPB op de helling. Dat is een belasting voor verhuurders met tien of meer sociale huurwoningen. ‘Als deze belasting verdwijnt, is er voor verhuurders eerder een verdienmodel in de vrijesectorhuur’, zegt de onderzoeker. Op termijn leidt dit tot een stijgend aanbod van huurwoningen waardoor de vrije sector groter wordt, aldus het CPB.

Het afbouwen van subsidies op koop en sociale huur leidt tot meer vraag in de vrije sector. ‘Uiteraard moeten die maatregelen over langere tijd worden uitgesmeerd. Als we de hypotheekrenteaftrek morgen zouden afschaffen, dan hebben we ook een probleem op de koopwoningmarkt.’

Volg en lees meer over:  ECONOMIE  NEDERLAND  WONINGMARKT

‘Privacy huurders slecht’

Telegraaf 16.11.2016 De privacy van mensen die woningen huren van woningcorporaties staat op de tocht, omdat deze organisaties de klantgegevens onvoldoende afschermen. Dat blijkt uit een onderzoek van advies- en accountantsbureau BDO.

Het bureau nam de situatie bij 31 woningcorporaties onder de loep en noemt de bevindingen die daaruit voortkomen alarmerend. „Ze hebben hun informatiebeveiliging bij lange na niet op orde. Het overgrote deel heeft geen concreet beveiligingsbeleid en heeft niet de juiste kennis in huis van bestaande en naderende privacywetgeving. Daarmee lopen woningcorporaties niet alleen achter bij andere (semi)publieke sectoren, maar zetten ze ook de privacy van huurders op het spel.”

BDO raadt de corporaties aan met spoed werk te maken van het afschermen van de dossiers, omdat de gegevens die daarin worden opgenomen door wet- en regelgeving steeds gevoeliger worden. „Daar waar de naam, het adres en betalingsgegevens van huurders vroeger volstonden, hebben corporaties sinds 2011 bijvoorbeeld ook hun inkomensgegevens en het burgerservicenummer nodig. Vaak staan ook extra zaken zoals de gezinssamenstelling, (delen van) medische dossiers en een eventueel strafblad geregistreerd.”

Het bureau beveelt de organisaties onder meer aan de dataveiligheid intern meer en beter te evalueren.

Aedes, de koepel van woningcorporaties, herkent punten van kritiek uit het rapport en stelt druk bezig te zijn verbeteringen door te voeren. „We hebben onder meer een handleiding met richtlijnen op het gebied van dataveiligheid opgesteld voor de woningcorporaties”, aldus een woordvoerder. „Ook de komende tijd blijven deze kwesties een punt van aandacht voor ons.”

Wo­ning­cor­po­ra­ties schermen gegevens huurders slecht af

AD 16.11.2016 Woningcorporaties gaan niet zorgvuldig genoeg om met de privacy van hun huurders. Dat blijkt uit een onderzoek van advies- en accountantsbureau BDO. Volgens het bureau worden de klantgegevens onvoldoende afgeschermd.

BDO nam de situatie bij 31 woningcorporaties onder de loep en noemt de bevindingen die daar uit voortkomen alarmerend. ,,De hoeveelheid opgeslagen data blijft maar groeien, en bij het eerstvolgende datalek liggen talloze ‘onnodige’ gegevens op straat”, zegt Roland van Hecke partner bij BDO.

Hackers
Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de woningcorporaties geen concreet beveiligingsbeleid heeft. Daarmee staat de privacy van huurders volgens het BDO op het spel. ,,Hackers kunnen nu nog te makkelijk bij de vaak gevoelige gegevens”, zegt onderzoeksleider en adviseur van BDO Pieter Schraverus. ,,Maar ook het risico van het per ongeluk lekken door medewerkers is groot. Denk hierbij aan het verlies van een smartphone, USB-stick of laptop of het versturen van een mail met persoonsgegevens naar de verkeerde persoon.”

Tegenwoordig beschikken de corporaties over veel meer informatie dan slechts de naam, het adres en betalingsgegevens van de huurder. Zaken zoals inkomensgegevens, medische feiten, geloofsovertuiging en een eventueel strafblad staan vaak ook geregistreerd. ,,Als die informatie in de verkeerde handen komt kan het bijvoorbeeld worden verkocht. Het is gewoon geld waard”, aldus Schraverus. ,,Daarnaast kan de woningcorporatie reputatieschade oplopen en het risico voor de burger is chantage of identiteitsfraude.”

BDO raadt de corporaties aan met spoed maatregelen te treffen. ,,Gedacht kan worden aan trainingen voor medewerkers hoe ze zorgvuldig omgaan met deze gegevens. En technische verbeteringen kunnen helpen om hackeraanvallen te voorkomen.”

Richtlijnen
Aedes, de koepel van woningcorporaties, herkent punten van kritiek uit het rapport en zegt druk bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen ,,We hebben onder meer een handleiding met richtlijnen op het gebied van dataveiligheid opgesteld voor de woningcorporaties”, aldus een woordvoerder. ,,Ook de komende tijd blijven deze kwesties een punt van aandacht voor ons.”

Gemeente Amsterdam compenseert sociale huurder met kleine beurs

VK 16.11.2016 Tienduizend Amsterdamse sociale huurders kunnen geld terugkrijgen van de gemeente als compensatie voor de relatief hoge huren die ze betalen. Gemiddeld gaat het om een bedrag van 340 euro per huishouden voor 2016.

Het voorstel voor die compensatieregeling stuurt SP-wethouder Arjan Vliegenthart woensdag naar de gemeenteraad. Hij loopt daarmee vooruit op huurverlagingen die de Amsterdamse woningcorporaties de komende jaren zullen geven aan duizenden minima. Het gaat om huishoudens met een laag inkomen (tot 120 procent van het minimum) en een huur tussen de 586 en 710 euro per maand. Door hoge vaste lasten houden zij slechts enkele tientjes per maand over voor eten.

De gemeente stuurt binnenkort ongeveer tienduizend huishoudens een brief met ‘een betrekkelijk eenvoudig formulier’ aan twee groepen huishoudens die in aanmerking komen voor de regeling. In de eerste plaats zijn dat huurders die door baanverlies, scheiding of ziekte hun inkomen hebben zien dalen.

Duizenden huurders hebben (te) dure sociale huurwoningen geaccepteerd

Daarnaast zijn er de huishoudens die in de afgelopen jaren huurwoningen hebben betrokken die eigenlijk te duur voor hen waren. Dat kon doordat corporaties tussen 2009 en 2016 amper minimumeisen stelden aan het inkomen van huurders. In de krappe Amsterdamse woningmarkt hebben daarom duizenden huurders (te) dure sociale huurwoningen geaccepteerd.

Door dezelfde nieuwe huurwetgeving die tegenwoordig ‘passend toewijzen’ voorschrijft is het sinds dit jaar voor corporaties financieel minder pijnlijk geworden om een deel van hun huren te verlagen. Amsterdam is dan ook niet de enige gemeente die met corporaties en huurders heeft besloten arme huurders met relatief hoge huren tegemoet te komen. Ook in andere gemeenten, zoals Zwolle, Alkmaar en Purmerend, gaan corporaties voor die doelgroep huren terugdringen tot de ‘aftoppingsgrens’ van 586 euro. Onder die grens hebben huurders namelijk recht op volledige huurtoeslag.

Omdat de wettelijk toegestane huren in Amsterdam relatief hoog zijn, gaat het in die gemeente direct om duizenden mensen. Bijzonder is bovendien dat de gemeente niet wil afwachten tot de verhuurders volgend jaar alle organisatorische breinbrekers hebben uitgewerkt die ‘huurkortingen’ of zelfs permanente huurverlagingen met zich meebrengen.

Als ze niet op zo’n aanbod ingaan, zullen we hun huur natuurlijk ook niet verlagen

‘Voor deze groep is een halve maand huur veel geld’, verklaart Vliegenthart. ‘Wij willen de 3,4 miljoen euro die we voor dit doel uittrekken dus ook echt dit jaar uitgeven.’ De wethouder kreeg vorig jaar nog van de gemeenteraad op zijn kop toen bleek dat zijn verhoogde budget voor armoedebestrijding voor een deel niet was uitgegeven.

Verhuizen naar een goedkopere huurwoning lijkt ook een efficiënte oplossing voor te hoge huren. Maar dat is in Amsterdam vaak geen optie, stelt directeur Egbert de Vries van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties. ‘Stellen die in driekamerwoningen zitten kun je wel een tweekamerwoning aanbieden. Maar dat scheelt niet eens heel veel in huur, terwijl je mensen wel op kosten jaagt met een verhuizing en ze uit hun vertrouwde omgeving laat vertrekken.’

Mochten de corporaties huurders treffen die in hun eentje een grote woning bewonen, dan krijgen die wel een kleiner en goedkoper huis aangeboden. De Vries: ‘En als ze niet op zo’n aanbod ingaan, zullen we hun huur natuurlijk ook niet verlagen.’

Volg en lees meer over:  AMSTERDAM  NOORD-HOLLAND  ECONOMIE

Amsterdam gaat 10.000 inwoners met een laag inkomen maar met een relatief hoge huur helpen. Hiervoor wordt de komende drie jaar 3,5 miljoen euro per jaar uitgetrokken, meldde de gemeente woensdag.

AMSTERDAM STEUNT HUURDERS MET LAAG INKOMEN

BB 16.11.2016 Amsterdam gaat 10.000 inwoners met een laag inkomen maar met een relatief hoge huur helpen. Hiervoor wordt de komende drie jaar 3,5 miljoen euro per jaar uitgetrokken, meldde de gemeente woensdag.

Lasten te hoog
‘We zien dat Amsterdammers steeds vaker in financiële problemen komen doordat hun vaste lasten simpelweg te hoog zijn. Met deze regeling kunnen we daar een beetje bij helpen’, stelt wethouder Arjan Vliegenthart (Sociale Zaken).

Aantal personen
Hoeveel geld huurders kunnen terugkrijgen hangt onder meer af van de hoogte van de huur en het aantal personen in het huishouden. (ANP)

GERELATEERDE ARTIKELEN

 Nibud-directeur Gerjoke Wilmink maakt zich zorgen over de woonlasten.

Nibud: ’Sociale huur ook voor bovenmodaal’

Telegraaf 24.10.2016 Ook gezinnen met inkomens boven de €30.000 per jaar moeten in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, vindt budgetvoorlichter Nibud.

„Voor bepaalde gezinssamenstellingen kun je kijken of de grens naar boven kan worden opgerekt”, zegt directeur Gerjoke Wilmink tegen radiozender BNR. De budgetvoorlichters maken zich zorgen over het groeiende deel van hun inkomen dat huishoudens aan woonlasten kwijt zijn.

Het Nibud vindt dat gezinnen maximaal een derde van hun inkomen aan woonlasten zouden moeten besteden. Het gemiddelde ligt nu echter op 37%, en huurders zijn zelfs 41% van hun inkomen aan woonlasten kwijt. „De inkomens gaan wel omhoog, maar de vaste lasten drukken ook steeds sterker op de portemonnee”, zegt Wilmink. „Met name woonlasten en zorgkosten zijn sterk gestegen.”

De Nibud-directeur noemt het oprekken van de socialehuurgrens als een mogelijke oplossing voor dat probleem.

Aanpak scheefwoner is hoofdpijndossier

Elsevier 20.10.2016 De aanpak van scheefwoners, huurders met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning, ontwikkelt zich tot een hoofdpijndossier voor het kabinet. De Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders, begint een rechtszaak om zo’n 365 miljoen euro aan wellicht onterecht betaalde huurverhoging terug te eisen.

Het kabinet wil scheefwonen aanpakken. Huurders die meer dan een modaal inkomen verdienen, konden sinds 2013 een extra, inkomensafhankelijke huurverhoging krijgen. Bij honderdduizenden huurders is dat ook gebeurd.

Daarmee wilde het kabinet bereiken dat deze huurders plaatsmaken voor lagere inkomens. De rijkere huurders moesten een duurder huis in de vrije sector huren of een huis kopen. Het kabinet vindt dat scheefwoners niet in een goedkope sociale huurwoning moeten wonen.

Bij een bruto huishoudinkomen van meer dan 43.786 euro per jaar mocht de huur per 1 juli 2015 volgens het kabinet met maximaal 5 procent stijgen. Bij inkomens tussen 34.229 en 43.786 euro mocht de huur 3 procent omhoog, bij lagere inkomens niet meer dan 2,5 procent.

Geen bedragen, maar lettercodes

Woningcorporaties konden bij de Belastingdienst informatie opvragen over het inkomen van huurders, en deden dat massaal. De fiscus gaf geen bedragen door, maar lettercodes. De letter N staat voor lagere inkomens die geen extra huurverhoging krijgen, de letter J voor inkomens die de maximale huurverhoging kunnen krijgen.

De hoogste bestuursrechter, de Raad van State, oordeelde begin dit jaar echter dat de fiscus die gegevens niet mocht verstrekken aan de verhuurders. Volgens de rechter ontbrak daarvoor de wettelijke basis.

VVD-minister Stef Blok (Wonen) en VVD-staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) hebben vervolgens getracht dat gat in de wet te dichten, waardoor de inkomensverklaringen wel verstrekt kunnen worden. De Woonbond is echter van mening dat het nog steeds illegaal is.

Rekening doorschuiven naar kabinet

De directeur van de Woonbond, Ronald Paping,  meldt in een persbericht dat ‘bij huurders vanaf een bescheiden middeninkomen jaar op jaar de privacy is geschonden zodat verhuurders enorme huurverhogingen konden eisen.’

Als de rechter inderdaad zou beslissen dat huurders onterecht huurverhogingen moesten betalen, is dat een flinke financiële tegenvaller voor de verhuurders.

Niet uitgesloten is dat zij in dat geval de rekening proberen door te schuiven naar het kabinet. De verhuurders betalen op hun beurt namelijk een ‘verhuurdersheffing’, die volgens het kabinet oploopt tot 1,7 miljard euro in 2017.

‘Bij invoering is er rekening mee gehouden dat verhuurders de heffing kunnen betalen uit de inkomensafhankelijke huurverhoging. Die werd drie jaar geleden mogelijk gemaakt om het scheefwonen aan te pakken,’ aldus het kabinet deze zomer in een evaluatie.

Chef Redactie Economie Jean Dohmen werkt Sinds 2010  voor Elsevier. Hij leidt nu de redactie economie en schrijft daarnaast over belastingen, personal finance en de huizenmarkt. Dohmen is getrouwd, heeft drie kinderen en woont in Monnickendam

Tags: Blok corporaties scheefwonen sociale huur woningcorporaties

ONLINE OVERZICHT BESCHIKBARE SOCIALE HUURWONINGEN

BB 20.10.2016 Voor het eerst zijn cijfers van betaalbaarheid en beschikbaarheid van sociale huurwoningen in één overzicht te zien per regio, per gemeente en per wijk. Het overzicht is te vinden in de Lokale Monitor Wonen op www.waarstaatjegemeente.nl

72 procent van de woningen passend bij inkomen

Uit de monitor zijn allerlei feiten te halen. Zo blijkt dat een huurder van een corporatiewoning gemiddeld een derde van zijn inkomen kwijt is aan woonlasten, bij bijna twee op de drie huurders van een corporatiewoning sluit de huur die zij betalen aan bij hun inkomen. Bij 15 procent is het inkomen niet voldoende om de woonlasten en andere basisuitgaven te betalen. In totaal is 72 procent van de corporatiewoningen passend bij het inkomen. Daarnaast woont 14 procent van de huurders in een woning met een huurprijs die laag is ten opzichte van het inkomen. Zo’n 11 procent van de woningen heeft een huurprijs onder de 410 euro.

Gezamenlijk initiatief

De Lokale Monitor Wonen is een gezamenlijk initiatief van Aedes, G4, G32, de VNG en de Woonbond Met het instrument willen zij tot een beter lokaal woonbeleid en prestatieafspraken komen. KING en ABF Research hebben de Lokale Monitor Wonen gebouwd op basis van onder andere CBS- en WSW-cijfers.

Meer informatie is te vinden in de Landelijke rapportage Lokale Monitor Wonen 2016.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

Woonbond eist voor huurders 365 miljoen terug

Trouw 19.10.2016 De Woonbond stapt namens honderdduizenden huurders naar de rechter om het terugdraaien van huurverhogingen te eisen. De belangenorganisatie liet woensdag weten dat de schade voor huurders tot nu toe circa 365 miljoen euro bedraagt.

De actie is gericht tegen de Belastingdienst en de verhuurderskoepels Aedes, IVBN en Vastgoed Belang. Vanaf 2013 kon huishoudens met een brutojaarinkomen vanaf 33.600 euro een inkomensafhankelijke huurverhoging worden opgelegd. Om het inkomen te kunnen vaststellen, maakten woningcorporaties en andere verhuurders gebruik van inkomensverklaringen van de Belastingdienst. Op basis van die gegevens is de huur van veel mensen verhoogd, de zogenoemde ‘gluurverhoging’, aldus de Woonbond.

Strijdig met privacywetgeving
Begin dit jaar oordeelde de Raad van State dat de verstrekking van die gegevens onrechtmatig was. Het was strijdig met de privacywetgeving. Daarom eist de Woonbond dat de huurverhogingen worden teruggedraaid en dat huren die te hoog zouden zijn, worden teruggedraaid.

Eerder dit jaar liet de Woonbond al weten een rechtszaak te overwegen om namens de huurders te veel betaalde huur terug te eisen. De belangenorganisatie zag daar nog even van af en probeerde via overleg met verhuurders en de Belastingdienst tot een oplossing te komen. Volgens de Woonbond voelden die partijen er niets voor rond de tafel te gaan zitten. ‘De Woonbond heeft daarom geen andere mogelijkheid dan het aanspannen van een procedure’, aldus de organisatie voor huurders.

De Woonbond stuurt aan op een collectieve regeling voor alle gedupeerde huurders. Die hoeven zich hiervoor niet aan te melden.

Verwant nieuws

Advertenties

oktober 20, 2016 - Posted by | Uncategorized | , , , , ,

2 reacties »

  1. […] zie ook: Van Scheefhuurders en Knelhuurders […]

    Pingback door SP – De afdrachtregeling versus het scheefwonen « Debat in de Digitale Hofstad | juni 16, 2017 | Beantwoorden

  2. […] zie ook: Van Scheefhuurders en Knelhuurders […]

    Pingback door SP – De afdrachtregeling versus het scheefwonen en de partijbeloning « Debat in de Digitale Hofstad | juni 23, 2017 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: