Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6

Voortgang

Na de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd van het strafrechtelijk onderzoek naar rampvlucht MH17. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het dan om het wapen waarmee het passagiersvliegtuig in Oekraïne is neergeschoten en de exacte locatie vanwaar het wapen is afgevuurd.

Het onderzoek naar het wapen en de locatie waar het is gebruikt, is volgens het OM in een vergevorderd stadium. Toch kosten enkele zaken meer tijd dan verwacht. Zo moet het onderzoeksteam onder meer nog informatie uit Rusland krijgen over BUK-installaties, het wapen waarmee MH17 zou zijn neergeschoten.

Het onderzoeksteam heeft wel een ,,grote groep personen in beeld die op een of andere wijze betrokken lijken te zijn geweest bij het neerschieten van de MH17”, liet hij weten. Dat meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.

Het is een onderzoek van ,,de lange adem” schreef hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke .

En meer

In een tussenvonnis stelt de rechtbank vandaag dat het weglakken van informatie uit overheidsstukken over de vliegramp ,,niet berust op een deugdelijke motivering en niet zorgvuldig is voorbereid.” Wel krijgt Van der Steur de gelegenheid de gebreken binnen acht weken te herstellen. De minister liet vrijdag weten binnen twee weken met een reactie te komen, zoals de rechtbank heeft gevraagd.

De rechtbank doet de uitspraak in een zaak die RTL Nieuws, NOS en de Volkskrant tegen het ministerie hebben aangespannen. Op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) vragen zij inzage in alle relevante stukken over de vliegramp, zoals die van de Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing en de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing.

Feiten
De rechtbank Midden-Nederland wijst na lezing van de door de genoemde media opgevraagde stukken op enkele tientallen passages die onleesbaar zijn gemaakt zonder dat goed gemotiveerd is waarom dat is gebeurd. Zo blijken veel zwarte passages volgens het ministerie persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren te bevatten, terwijl het volgens het tussenvonnis juist gaat om zelfstandig leesbare feiten.

Over andere documenten stelt de rechtbank vast dat het ministerie terecht heeft geweigerd die openbaar te maken.

Adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein zegt op de website van RTL Nieuws verheugd te zijn over het tussenvonnis. ,,Het is goed dat de rechter nu ook duidelijk maakt dat het ministerie veel te enthousiast is geweest met de zwarte stift”, aldus Klein.

mh17

Minister had ‘zakelijker’ moeten reageren

De minister gaf in de Kamer eerder al toe dat hij in april vorig jaar te emotioneel had gereageerd op het nieuws van RTL. Vanuit zijn betrokkenheid bij de nabestaanden plaatste hij een sneer richting anatoom George Maat. De professor was zijn boekje te buiten gegaan, vond de minister toen. Nu weet hij dat hij zich zakelijker had moeten uitlaten, zegt hij nu. Het heeft even gekost voor hij tot dat inzicht kwam. Het moest ‘van heel ver komen’, gaf hij toe. Hij benadrukte in de Kamer dat hij eindverantwoordelijke is voor alles wat binnen zijn ministerie gebeurt. ‘Ik wil geen enkele verantwoordelijkheid afschuiven. Dat kan niet en dat hoort niet.’

Hij wees het verzoek van de oppositie van de hand om een plan op te stellen met de premier. Die taak ligt volledig bij hem, stelde hij. Het is zijn verplichting om de Kamer te allen tijde goed te informeren. ‘Ik accepteer die opdracht.En de kamer liet hem met een waarschuwing gaan.

zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 5

zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 4

zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 3

Zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 2

zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 1

Het OVV-rapport is hier terug te lezen.

Het rapport is hier op volledig scherm te lezen.

Download het Bellingcat-rapport; Open pdf (12,2 MB)

Antwoorden van de Onderzoeksraad; Open pdf (1,3 MB)

Brief OVV aan RuslandOpen pdf (367,4 kB)

Vier vragen over MH17 beantwoord

Het rapport van de onderzoeksraad geeft op veel vragen uitgebreid antwoord. Zo werd onder meer het ‘BUK-scenario’ steeds weer bevestigd. Lees hier het artikel.

Lees hier ook een reconstructie van het onderzoek naar de aanslag op MH17.

dossier – AD

Vliegramp MH17 RO

Vliegramp Oekraine NU

VLIEGTUIGCRASH OEKRAÏNE VK

Opmerkelijke zaken uit het MH17-rapport VK 13.10.2015

Vijftien maanden MH17: wat we hebben geschreven VK 13.10.2015

Reconstructie van het MH17-toestel VK 13.10.2015

Dit gebeurde volgens de Russische BUK-fabrikant met de MH17 VK 13.10.2015 

Nederlandse delegatie bezoekt Rusland in onderzoek naar MH17

NU 04.07.2016 Een delegatie van het Nederlandse Openbaar Ministerie en de Nederlandse politie brengt dinsdag en woensdag een werkbezoek aan Rusland voor het strafrechtelijk onderzoek naar het neerstorten van vlucht MH17.

Een woordvoerder van het OM zegt dit na een bericht hierover van de website over luchtvaartnieuws Up in the Sky.

De delegatie gaat met de autoriteiten in Moskou overleggen over de verdere uitvoering van het rechtshulpverzoek dat aan de Russen is gedaan voor het onderzoek naar de verantwoordelijken en daders. Onderzoeksleider, hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke, maakt deel uit van de delegatie.

Na de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd van het strafrechtelijk onderzoek. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het dan om het wapen waarmee het passagiersvliegtuig in Oekraïne is neergeschoten en de exacte locatie vanwaar het wapen is afgevuurd.

Video: de MH17-ramp

Animatie: In60seconds

BUK-installaties

Het onderzoek naar het wapen en de locatie waar het is gebruikt, is volgens het OM in een vergevorderd stadium. Toch kosten enkele zaken meer tijd dan verwacht. Zo moet het onderzoeksteam onder meer nog informatie uit Rusland krijgen over BUK-installaties, het wapen waarmee MH17 zou zijn neergeschoten.

Bij de vliegramp op 17 juli 2014 kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. De vlucht van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne.

Onderzoek naar neerstorten van vlucht MH17

Lees meer over: MH17

Eerdere berichten

Ontwerp Westerhuis gekozen als monument MH17  

Nabestaanden bemanningsleden vlucht MH17 naar de rechter  

Eerste resultaten strafrechtelijk onderzoek MH17 na zomer klaar  update: 17:34

Poetin bereid over MH17 te praten met Maleisische premier 

Kabinet wil snel afspraken over vliegen boven conflictzones 

Maleisische premier positief over gesprek met Poetin over MH17 

‘Nabestaanden MH17 eisen miljoenen schadevergoeding van Poetin’  

‘Crisisaanpak Nederland na ramp MH17 verliep moeizaam’ 

Malaysia Airlines binnen een maand aangeklaagd door nabestaanden MH17  

Australische families klagen Malaysia Airlines aan 

Hilversum krijgt ook monument voor slachtoffers MH17 

Journalist moet MH17-spullen teruggeven aan Australische autoriteiten  

Onderzoeksteam MH17 bespreekt opzetten tribunaal  

Politieteam van tachtig man jaagt nog op daders MH17  

‘Geen identificatie twee slachtoffers MH17’ 

Laad meer artikelen 

Delegatie naar Rusland

Telegraaf 04.07.2016 Een delegatie van het Nederlandse Openbaar Ministerie en de Nederlandse politie brengt dinsdag en woensdag een werkbezoek aan Rusland voor het strafrechtelijk onderzoek naar het neerstorten van vlucht MH17. Een woordvoerder van het OM zegt dit na een bericht hierover van de website over luchtvaartnieuws Up in the Sky.

De delegatie gaat met de autoriteiten in Moskou overleggen over de verdere uitvoering van het rechtshulpverzoek dat aan de Russen is gedaan voor het onderzoek naar de verantwoordelijken en daders. Onderzoeksleider, hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke, maakt deel uit van de delegatie.

Na de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd van het strafrechtelijk onderzoek. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het dan om het wapen waarmee het passagiersvliegtuig in Oekraïne is neergeschoten en de exacte locatie vanwaar het wapen is afgevuurd.

Het onderzoek naar het wapen en de locatie waar het is gebruikt, is volgens het OM in een vergevorderd stadium. Toch kosten enkele zaken meer tijd dan verwacht. Zo moet het onderzoeksteam onder meer nog informatie uit Rusland krijgen over BUK-installaties, het wapen waarmee MH17 zou zijn neergeschoten.

Bij de vliegramp op 17 juli 2014 kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. De vlucht van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne.

Nederlandse delegatie naar Rusland om MH17

AD 04.07.2016 Een delegatie van het Nederlandse Openbaar Ministerie en de Nederlandse politie brengt morgen en woensdag een werkbezoek aan Rusland voor het strafrechtelijk onderzoek naar het neerstorten van vlucht MH17. Een woordvoerder van het OM zegt dit na een bericht hierover van de website over luchtvaartnieuws Up in the Sky.

Een woordvoerder van het OM zegt dit na een bericht hierover van de website over luchtvaartnieuw Up in the Sky. De delegatie gaat met de autoriteiten in Moskou overleggen over de verdere uitvoering van het rechtshulpverzoek dat aan de Russen is gedaan voor het onderzoek naar de verantwoordelijken en daders. Onderzoeksleider, hoofdofficier van justitie Fred Westerbeke, maakt deel uit van de delegatie.

Resultaten
Na de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd van het strafrechtelijk onderzoek. Volgens het Openbaar Ministerie gaat het dan om het wapen waarmee het passagiersvliegtuig in Oekraïne is neergeschoten en de exacte locatie vanwaar het wapen is afgevuurd.

Het onderzoek naar het wapen en de locatie waar het is gebruikt, is volgens het OM in een vergevorderd stadium. Toch kosten enkele zaken meer tijd dan verwacht. Zo moet het onderzoeksteam onder meer nog informatie uit Rusland krijgen over BUK-installaties, het wapen waarmee MH17 zou zijn neergeschoten.

Bij de vliegramp op 17 juli 2014 kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. De vlucht van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne.

Lees ook

Helft nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone

Lees meer

© Infographics

Dreigingsinfo voortaan gedeeld

Telegraaf 30.06.2016 De overheid gaat dreigingsinformatie van de veiligheidsdiensten delen met Nederlandse vliegmaatschappijen. Dat gebeurt in een nieuwe, vertrouwelijke expertgroep.

Dat staat in een convenant die de vliegmaatschappijen met het Rijk hebben opgesteld. Volgens bronnen wordt de overeenkomst binnenkort officieel ondertekend. Het concept is al in handen van De Telegraaf.

De Tweede Kamer had om het convenant gevraagd. Dat vloeit voort uit de aanslag, in juli 2014, op vlucht MH17. De hoop is dat de informatie-uitwisseling soortgelijke aanslagen in de toekomst kan voorkomen.

Opvallend is dat de ondertekenaars van het stuk benadrukken dat de AIVD en MIVD geen wettelijke taak hebben om onderzoek te doen naar de vliegveiligheid van het luchtruim in het buitenland, maar dat de overheid wel over relevante dreigingsinformatie zou kunnen beschikken ’als bijvangst’. Het is deze bijvangst die voortaan met de Nederlandse luchtvaartsector kan worden gedeeld.

Andersom moeten de vliegmaatschappijen de hun ter beschikking staande dreigingsinformatie met de overheid delen, evenals de keuzes die zij maken over het al dan niet vliegen over conflictgebied.

De ondertekenaars zijn KLM, Martinair, Transavia, Corendon, TUIfly, de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en natuurlijk de Staat.

Ontwerp monument MH17

Telegraaf 30.06.2016 Nabestaanden van de slachtoffers van de ramp met vlucht MH17 willen een grote wand van zes meter hoog en 25 meter lang als gedenkteken. Het ontwerp van Ronald Westerhuis kreeg, uit in totaal vijf voorstellen, de meeste stemmen van nabestaanden. Het moet verrijzen in het herinneringsbos in Vijfhuizen bij Schiphol.

De wand staat symbool voor de zwaarte van het verlies, laat Stichting Vliegramp MH17 weten. In het midden zit een ’oog’, een gat waar zonlicht doorheen komt. Dat staat symbool voor hoop. De namen van de slachtoffers worden in de wand gegraveerd.

Er hebben 155 nabestaanden van 139 slachtoffers gestemd over het ontwerp. Ze kregen de vijf voorstellen op 21 mei gepresenteerd. Een belangrijke eis van de nabestaanden was dat op het gedenkteken alle 298 namen van de slachtoffers zouden komen.

De Stichting Vliegramp MH17 hoopt in het najaar te weten of de plannen kunnen doorgaan. Eerst wordt nog gekeken naar de haalbaarheid en de financiering.

Nabestaanden MH17 rekenen op OM

Telegraaf 27.06.2016 Nabestaanden van MH17 wachten met smart op nadere mededelingen van het Nederlandse Openbaar Ministerie over de aanslag. Ze krijgen tot nu toe nauwelijks zinnige informatie, is de klacht.

Na de zomer verwacht de stichting Vliegramp MH17 meer uitsluitsel over de vorderingen van het strafrechtelijk onderzoek. „We beginnen ongeduldig te worden”, zei Thomas Schansman gisteren in reactie op het interview met de Duitse MH17-jager Josef Resch in deze krant.

Hij vindt het vreemd dat er niks in zijn Zwitserse bankkluis ligt, die op last van de Nederlandse justitie is geopend. „Waarom moet de Zwitserse rechter dan toestemming geven aan het OM hier om kennis te nemen van de inhoud?”

Schansman zegt vertrouwen te houden in het OM en de Nederlandse regering om de onderste steen van de massamoord boven te krijgen. „Ook premier Rutte heeft dat tegenover ons nog eens onderstreept. Zelfs als het relaties met staten zou schaden, is de waarheid volgens hem het belangrijkste. Wij geloven hem. Het OM heeft ons verteld dat het net zich sluit om de daders. Maar het is wel frustrerend dat het allemaal zo lang duurt.”

Evert van Zijtveld van de stichting Vliegramp MH17 wil eindelijk harde bewijzen zien om de schuldigen achter de tralies te kunnen krijgen. „Wij willen gerechtigheid, maar ook de reden van de aanslag weten. Waarom moesten onze dierbaren dood?”

Hij begrijpt dat het een complexe zaak is. „We hopen komend najaar echt op concrete stappen die een doorbraak dichterbij brengen. Ik ben heel benieuwd waar het OM mee komt. We zullen nog even geduld moeten hebben”, aldus Van Zijtveld.

Op 17 juli aanstaande is er in Vijfhuizen precies twee jaar na de ramp weer een nationale herdenking. Ook zal dan het uitgekozen gedenkteken bekend worden gemaakt, waar de nabestaanden binnenkort een besluit over nemen.

Diezelfde avond worden er in Hilversum vijftien zonnebloemen als monument onthuld. „Eén daarvan is voor mijn zoon”, zegt Schansman. Hij heeft nog steeds geen fatsoenlijk antwoord gehad van Rusland en Oekraïne op zijn brieven, waarin hij vraagt om opheldering. „Kennelijk zijn er grote belangen mee gemoeid.”

MH17-jager nu zelf prooi

Telegraaf 25.06.2016 en groot raadsel is het de Duitse privé-detective Josef Resch waarom de Nederlandse en Duitse justitie hem in het vizier hebben vanwege zijn MH17-onderzoek.

 

Resch zegt vandaag in een exclusief interview met De Telegraaf onder meer: “De Amerikaanse regering en Duitse geheime dienst BND riepen direct na de aanslag op de Boeing 777 dat pro-Russische separatisten achter de massamoord zitten. Dan mogen we aannemen dat de bewijzen daarvoor inmiddels bij justitie en het Joint Investigation Team liggen. Wat moeten de opsporingsdiensten dan nog bij mij?”

De speurder loofde eerder voor een onbekende opdrachtgever liefst 47 miljoen dollar uit voor gouden tips over de daders. In een reportage in deze krant vertelt hij vandaag over zijn bizarre speurtocht.

Geheime stukken

Een Russische informant ‘Otto’ gaf Resch diverse geheime documenten waarvan de Duitse privé-detective de echtheid niet kon vaststellen. “Het gaat om stukken in Cyrillisch schrift die wij vertaald hebben in het Duits. Of de documenten echt of vals zijn, valt niet te zeggen.”

De Telegraaf staat evenmin in voor de authenticiteit en het waarheidsgehalte van de stukken die op deze website staan.

Verhoor

Eén ervan (de eerste vier pagina’s rechts) is een verhoor van een Oekraïense officier die verklaart dat op 17 juli 2014, de dag van de MH17-aanslag, drie Oekraïense gevechtsvliegers in het gebied actief waren. Onder hen een piloot die niet in de logboeken is terug te vinden.

Twee gevechtstoestellen, staat in het verslag, hadden opdracht om een luchtdoel in Oost-Oekraïne te vernietigen. Die ‘licence to kill-missie’ zou volgens plan zijn uitgevoerd en zijn ondersteund door luchtafweergeschut op de grond. De militaire piloten zijn met onbekende bestemming vertrokken.

In een ander document (het vijfde rechts) van drie dagen na het neerhalen van het passagierstoestel concluderen Oekraïense veiligheidsofficieren dat er geen mededelingen zijn over een Russisch konvooi met een BUK-raketlanceerinstallatie dat in de dagen voor de massamoord illegaal Oekraïne zou zijn binnengekomen.

Doofpot

Een brief van 28 juli 2014 (het zesde rechts) aan de Oekraïense geheime dienst heeft de kwalificatie ‘zeer geheim, enig exemplaar’. Het stuk rept over het in de doofpot stoppen van alle bewijzen rond de aanslag op MH17, het preventief wegmoffelen van activiteiten van het leger die in strijd zijn met de wet, het arresteren van burgers die ooggetuigen zijn en het overplaatsen van betrokken soldaten. Met name wordt hierin ook opgeroepen documenten over de aanwezigheid van straaljagers op 17 juli 2014 te verdonkeremanen.

In televisiedocumentaires werd al eerder melding gemaakt van diverse ooggetuigen in Oost-Oekraïne die zeggen gevechtsvliegtuigen en raketsporen te hebben gezien op dezelfde tijd dat MH17 overvloog.

Lees hier het exclusieve interview met de MH17-jager (€)

‘RTL ging niet te ver met opname MH17-lezing’

AD 21.06.2016 RTL Nieuws overschreed geen journalistieke grenzen door vorig jaar heimelijk opnames te maken van een lezing van forensisch anatoom George Maat over de identificatie van slachtoffers van de MH-17-vliegramp. Dat concludeert de Raad voor de Journalistiek.

RTL Nieuws berichtte naar aanleiding van de ‘undercoveractie’ dat Maat gevoelige informatie openbaar maakte, zonder medeweten van de nabestaanden. Zo toonde hij in zijn college foto’s van stoffelijke resten.

Maat vroeg de Raad te beoordelen of het nieuwsprogramma te ver was gegaan met het gebruiken van verborgen opnameapparatuur. De Raad laat maandag weten dat er ‘op journalistiek zorgvuldige wijze informatie is vergaard en uitgezonden’.

Lees ook

MH17-expert George Maat wil excuses van RTL en minister

Lees meer

‘Rusland zat achter cyberaanval op onderzoek ramp MH17’

VK 09.06.2016 Russische geheime diensten zaten achter cyberaanvallen op de computers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in oktober, waarmee geprobeerd werd gevoelige informatie over de MH17-ramp te achterhalen. Dat stelt de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst BfV (Bundesamt für Verfassungsschutz) in een openbaar stuk over ‘de elektronische aanvallen die door inlichtingendiensten in Rusland worden aangestuurd’.

Het was al bekend dat hackers ‘met waarschijnlijk een Russische achtergrond’ in oktober hebben geprobeerd de computersystemen van de OVV binnen te dringen. De BfV voert deze cyberaanval echter op als een voorbeeld van ad-hoc-cyberaanvallen van de Russische geheime diensten. Die worden naast de langdurige operaties in de cyberspionage uitgevoerd.

De aanval op de OVV werd met nepservers gedaan met de bedoeling inloggegevens van onderzoekers te bemachtigen. De aanvallen vonden plaats voor en na de presentatie van het onderzoeksrapport op 13 oktober. Volgens de OVV is de poging niet geslaagd.

Het toestel van Malaysia Airlines werd op 17 juli 2014 neergehaald boven het front in het oosten van Oekraïne. Daarbij kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

Het Japanse internetbeveiligingsbedrijf Trend Micro, dat de aanvallen detecteerde, zei destijds dat de aanvallen werden uitgevoerd door Pawn Storm, een georganiseerde groep internetcriminelen die sinds 2008 onder meer netwerken belaagt van het Witte Huis, de NAVO en de Oekraïense regering. Trend Micro, dat al langer onderzoek doet naar Pawn Storm, zei dat de organisatie opereert vanuit Rusland, maar had geen zicht op wie de organisatie aanstuurde.

Zomer

Vorige week maakte het Openbaar Ministerie bekend dat het niet voor 1 juli lukt om de namen van verdachte personen of groepen van de MH17-ramp te noemen, terwijl dat eerder dit jaar wel is gesuggereerd aan nabestaanden. Na de zomer komt het onderzoeksteam wel met conclusies over het type raket waarmee het Maleisische toestel is neergehaald en de exacte afvuurlocatie. Daaruit valt in ieder geval af te leiden of het Oekraïne ofwel de pro-Russische rebellen en mogelijk de Russen zelf verantwoordelijk acht.

Volg en lees meer over:  RAMPVLUCHT MH17   BUITENLAND  RUSLAND  NEDERLAND  VLIEGRAMPEN  RAMPEN EN ONGEVALLEN

RAMPVLUCHT MH17

‘Rusland zat achter cyberaanval op onderzoek ramp MH17’

Onderzoeksteam MH17 vindt ‘uitlaat’ Buk-raket op rampplek

Volkskrant krijgt van rechter gelijk over openbaren WOB-documenten

MH17-daders nog langer vrijuit dan voorspeld

Helft van nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone

BEKIJK HELE LIJST

Moskou achter cyberaanval OVV

Telegraaf 09.06.2016 Russische geheime diensten zaten achter de cyberaanvallen op de computers van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) om gevoelige informatie over MH17 in handen te krijgen.

Dat schrijft de Duitse inlichtingendienst Bundesverfassungsschutz (BfV) in een nieuwsbrief over digitale spionage-activiteiten door Putin’s geheime diensten.

De vijandige pogingen van afgelopen herfst om het OVV-netwerk binnen te dringen, werden destijds toegeschreven aan een hackersgroep met vermoedelijk Russische achtergronden.

De Duitse BfV laat echter geen misverstanden bestaan over de achtergronden van de cyberspionnen. De dienst noemt de digitale aanvallen op het netwerk van het Nederlandse onderzoeksteam een typisch voorbeeld van kortdurende en eventgerichte spionage door Rusland’s binnenlandse geheime dienst FSB en buitenlandse militaire inlichtingendienst GRU.

De vraag of de Kremlin-hackers erin slaagden om OVV-geheimen in handen te krijgen, blijft onbeantwoord. “Wij doen geen verdere mededelingen”, zei BfV-woordvoerster Angela Pley gisteren.

De OVV wilde gisteren niet reageren op vermeende betrokkenheid van Moskou. De raad zei eerder “geen aanwijzingen te hebben” dat de inbraakpogingen succesvol waren. Opvallend is dat de OVV echter allerlei extra beveiligingen in haar systemen aanbracht en data verspreid wegzet.

Het eindrapport van de OVV over de MH17-aanslag in Oost-Oekraïne werd in oktober vorig jaar openbaar. In de OVV-systemen zitten nog allerlei vertrouwelijke gegevens die nooit naar buiten kwamen, zoals geheim gehouden Amerikaanse satellietbeelden en gesprekken met personen die vanwege veiligheidsrisico’s zijn afgeschermd. “Wat niet in ons rapport staat, dient geheim te blijven”, aldus de OVV-zegsman.

De eerste herfstaanval werd eind september ontdekt, tot een inlogpagina opdook die precies leek op de inlogpagina van de server van de OVV. De cyberspionnen probeerden zo inloggevens in handen te krijgen. Bij een latere actie was het doel om de server van de OVV te kraken waar gebruikers in een beveiligde omgeving met elkaar communiceren. Internationale computerexperts houden er rekening mee dat de raad nog steeds doelwit is van nieuwsgierige, Russische ogen.

‘Rusland achter cyberaanval op onderzoekssite MH17’

AD 09.06.2016 Russische geheime diensten zitten achter de cyberaanvallen op de computers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die zich boog over de MH17-ramp. Dat stelt de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst BfV (Bundesamt für Verfassungsschutz).

Het was bekend dat hackers ‘met waarschijnlijk een Russische achtergrond’ in oktober hebben geprobeerd de computersystemen van de OVV binnen te dringen. De BfV voert deze cyberaanval op als een voorbeeld van ad-hoc- cyberaanvallen van de Russische geheime diensten. Die worden naast de langdurige operaties in de cyberspionage uitgevoerd.

De aanval op de OVV – uitgevoerd met nepservers – had tot doel inloggegevens van onderzoekers te bemachtigen. Dat zou overigens niet zijn gelukt.

Claim
Het is overigens niet de eerste keer dat Rusland van de cyberaanvallen wordt beschuldigd. Onlangs dienden 33 nabestaanden uit Australië, Nieuw-Zeeland en Maleisië een aanklacht in bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. In de 3.500 pagina’s tellende claim beschuldigt hun advocaat Rusland onder meer van betrokkenheid bij de online aanval.

Vlucht MH17 betrof een Maleisische Boeing 777 die uit Amsterdam was opgestegen met 298 mensen aan boord en boven het front in het oosten van Oekraïne werd neergehaald. Niemand overleefde het. Er waren 196 Nederlanders aan boord.

Lees alles over de ramp met MH17 in ons dossier.

Bankkluis MH17 geopend

Telegraaf 07.06.2016 In de jacht op de massamoordenaars van de MH17-inzittenden heeft justitie in Zwitserland een bankkluis laten openen en beslag laten leggen op naar verluidt explosieve papieren van een privé-detective.

Het gaat om documenten van de Duitse privé-speurder Josef Resch waarmee het landelijk parket dichter bij de daders van de raketaanslag op de Boeing 777 van Malaysia Airlines hoopt uit te komen.

Resch zegt zelf voor een onbekende opdrachtgever naspeuringen te hebben gedaan. Die loofde liefst dertig miljoen euro uit voor de gouden tip en zou daadwerkelijk 17 miljoen aan iemand hebben betaald. De informatie lag in de bankkluis.

Tijdens een eerdere huiszoeking in de in het Duitse Bad Schwartau gelegen woning van Josef Resch stuitten de opsporingsdiensten in maart blijkens het Nederlandse rechtshulpverzoek op een factuur voor de huur van de kluis in de UBS Bank in Zürich.

Die werd afgelopen woensdag in het bijzijn van de Zwitserse politie en justitie open gemaakt. Wat er in lag, maakt het landelijk parket in Rotterdam nog niet bekend. „De Zwitserse rechter moet eerst beslissen of de inhoud aan ons ter beschikking wordt gesteld. Wanneer dat besluit valt, is nog niet bekend”, aldus een woordvoerder. Lees verder.

Digitaal magazine voor nabestaanden ramp MH17

Telegraaf 06.06.2016 Op internet is sinds maandag een magazine in te zien waarin vragen worden beantwoord over het onderzoek naar de vlucht MH17 van Malaysia Airlines. Bij de vliegramp op 17 juli 2014 kwamen alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, om het leven.

,,In het e-magazine leggen we uit hoe het onderzoek in elkaar zit. Er werken zo’n honderd mensen aan mee, uit de betrokken landen: Australië, België, Maleisië, Oekraïne en Nederland”, aldus Wilbert Paulissen, hoofd landelijke recherche van de politie. Het gaat volgens hem om het grootste onderzoek uit de geschiedenis van de politie. ,,Alles wordt uit de kast gehaald om dit drama op te helderen.” Het e-magazine is een gezamenlijke productie van politie en het Openbaar Ministerie (OM).

,,Het is vooral gemaakt voor de nabestaanden, zij zijn de norm voor ons. Maar voor iedereen is dit een interessant magazine”, aldus Paulissen. De eerste resultaten van het onderzoek worden na de zomer gepresenteerd. ,,Dan gaat het vooral om het wapen dat is gebruikt en de plaats waarvandaan dit wapen is afgevuurd. De andere resultaten komen later.”

Het magazine is te vinden via de website van het OM en politie.nl.

Onderzoeksteam MH17 vindt ‘uitlaat’ Buk-raket op rampplek

VK 06.06.2016 De vorig jaar aangetroffen straalbuis op de MH17-rampplek is de ‘uitlaat’ van een Buk-raket. Dat en meer staat in het vandaag gepubliceerde online magazine van het Joint Investigation Team (JIT), dat in het teken staat van het strafrechtelijk onderzoek.

Het onderdeel, de venturi, zit aan de onderzijde van de Buk-raket en is vergelijkbaar met de uitlaat van een auto – er komen aandrijfgassen uit. Eerder leek het erop dat het onderdeel niet eerder aan het publiek was gepresenteerd, maar dat bleek onterecht: een foto van het onderdeel was vorig jaar al gepubliceerd in een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Toen werd het beschreven als ‘straalbuis van de motor van een raket’.

Eerder oordeelde de OVV dat het vliegtuig is neergestort door een exploderende Buk-raket. Dat wil echter niet zeggen dat het JIT er zomaar vanuit kan gaan dat dit het wapen is geweest. Voor strafrechtelijk onderzoek ligt de lat veel hoger, staat in het online magazine. Zo moeten voor de rechtszitting alle bronnen openbaar toegankelijk zijn.

‘We hebben niets in handen waarvan we zeker weten dat het waar en echt is. We hebben immers te maken met een conflict waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Deze partijen kunnen er belang bij hebben om materiaal te manipuleren of te besmetten. Dus vragen we ons voortdurend af wat de belangen zijn van een bron om bepaalde informatie te verspreiden’, zegt teamleider Gerrit Thiry.

Een van de vragen waar het onderzoeksteam zich nu mee bezig houdt, is of de raket onbedoeld gelanceerd kan zijn. Daarvoor wordt uitgezocht hoe de lanceerinstallatie precies in elkaar zit en hoe het werkt. Dat is een moeizaam proces, omdat er geen handboeken beschikbaar zijn en de beschikbare informatie alleen begrijpelijk is voor experts.

In het magazine staat ook beschreven wat de uitdagingen zijn van het uitvoeren van strafrechtelijk onderzoek in een conflictgebied, hoe het vertrouwen wordt opgebouwd en welke juridische stappen er genomen moeten worden bij een grensoverschrijdend misdrijf. Het magazine is bedoeld om mensen meer inzicht te bieden in het verloop van het onderzoek.

Vertraging

Lees ook

Waarom het strafrechtelijk onderzoek zo veel tijd in beslag neemt.

Vorige week werd bekend dat het Openbaar Ministerie niet voor 1 juli  met namen van verdachten kan komen, terwijl dat eerder dit jaar wel is gesuggereerd. Wel komt het onderzoeksteam met conclusies over het type raket waarmee het toestel is neergehaald en de exacte afvuurlocatie. Daaruit valt in ieder geval af te leiden of het Oekraïne ofwel de pro-Russische rebellen en mogelijk de Russen zelf verantwoordelijk acht.

Omdat niet duidelijk is volgens welk recht de daders vervolgd moeten worden, probeert het JIT – waarin Nederland, Australië, Maleisië, België en Oekraïne samenwerken aan het strafrechtelijk onderzoek – een gezamenlijke rechtbank op te richten.

Het toestel van Malaysia Airlines stortte neer op 17 juli 2014. Daarbij kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

Volg en lees meer over:  RAMPVLUCHT MH17  NEDERLAND  VLIEGRAMPEN  RAMPEN EN ONGEVALLEN

RAMPVLUCHT MH17;

Onderzoeksteam MH17 vindt ‘uitlaat’ Buk-raket op rampplek

Volkskrant krijgt van rechter gelijk over openbaren WOB-documenten

MH17-daders nog langer vrijuit dan voorspeld

Helft van nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone

‘Uiteindelijk zal ik antwoorden krijgen over MH17’

BEKIJK HELE LIJST

‘Uitlaat Buk-raket gevonden op rampplek van MH17’

AD 06.06.2016 Op de rampplek van vlucht MH17 in Oekraïne is de ‘uitlaat’ van een BUK-raket gevonden. Het gaat om de zogeheten Venturi, die aan de onderzijde van de raket zit en waaruit de aandrijfgassen komen. Het is één van de bevindingen die het Joint Investigation Team (JIT), dat onderzoek doet naar de toedracht van de ramp, online heeft gezet.

Het JIT beschrijft de megaoperatie die na juli 2014 is gestart om uit te vinden waardoor vlucht MH17 uit de lucht is gehaald. Vliegtuigonderdelen tot 6.000 kilo tot deeltjes van één kubieke centimeter zijn tegen het licht gehouden.

Zirkonium
Kleine stukjes metaal uit de lichamen van enkele slachtoffers leverden een eerste doorbraak op. Het ging om de stof zirkonium, dat alleen wordt gebruikt in het glas van de cockpit. Een sterke aanwijzing dat de metaalstukjes van buiten via het cockpitglas in het slachtoffer terecht gekomen is. ,,Belangrijker nog is dat deze stukjes in meerdere slachtoffers teruggevonden zijn,” zegt forensisch onderzoeker Jouke Jonker. ,,Dat maakt het onwaarschijnlijk dat hiermee gemanipuleerd is.”

Het onderzoek van het JIT heeft vertraging opgelopen. Het onderzoeksteam zou voor de tweede helft van dit jaar het onderzoek afronden naar het wapen waarmee vlucht MH17 is neergeschoten en de afvuurlocatie. Het JIT wacht bijvoorbeeld nog op informatie uit Rusland over BUK-installaties. In enkele gevallen stuitte het JIT op tegenwerking, zo blijkt uit de verslagen. Zo kreeg het team vorig jaar geen toestemming van de separatisten in Luhansk om technisch onderzoek te doen naar telefoonzendmasten in dat gebied.

Onafhankelijk
,,Volgens een scenario, dat uit open bronnen bekend is, zou een raketinstallatie van de grens via dit gebied naar Donetsk zijn gereden”, zegt kolonel Daan Noort van de Koninklijke Marechaussee. ,,Met metingen wilden we nagaan of die gegevens inderdaad kunnen kloppen. Voor het strafrechtelijk onderzoek is het wenselijk om ook zelf die onafhankelijke waarnemingen te doen.”

Maar na lang aandringen lukte het niet om deze regio te betreden. De vertegenwoordigers van de zelfverklaarde Volksrepubliek wilden in gesprekken met de OVSE geen toegang verlenen. ,,Het is jammer dat dit gedeelte niet gelukt is, maar we hebben goede hoop dat de metingen die we wel hebben kunnen doen in de regio Donetsk voldoende resultaten hebben opgeleverd. Bovendien is het belangrijkste dat we het wel geprobeerd hebben.”

Lees alles over de ramp met vlucht MH17 in ons dossier

Volkskrant krijgt van rechter gelijk over openbaren WOB-documenten – VK 03.06.2016

‘MH17-stukken zwart gemaakt’ Telegraaf 03.06.2016

Rechter: Te veel MH17-stukken zwart gemaakt Trouw 03.06.2016

‘Van der Steur heeft te veel gelakt in MH17-stukken’ AD 03.06.2016

MH17-daders nog langer vrijuit dan voorspeld VK 03.06.2016

Eerste resultaten onderzoek MH17 na de zomer Trouw 03.06.2016

Eerste resultaten strafrechtelijk onderzoek MH17 na zomer gepresenteerd NU 03.06.2016

Na zomer resultaten MH17 Telegraaf 03.06.2016

Nabestaanden bemanningsleden vlucht MH17 naar de rechter NU 02.06.2016

Nabestaanden bemanning MH17 naar de rechter Telegraaf 02.06.2016

Helft van nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone VK 31.05.2016

Helft nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone Trouw 31.05.2016

Helft nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone

AD 31.05.2016 Een op de acht nabestaanden van de MH17-ramp kampte een jaar later met ernstige psychische problemen en 53 procent van de nabestaanden kan die nog ontwikkelen.

Dat meldt de Volkskrant dinsdag op basis van een onderzoek van Nederlandse rouwexperts. Voor het onderzoek zijn duizend directe nabestaanden benaderd. Eenvijfde van hen werkte mee.

De psychische problemen lopen uiteen van complexe rouw, posttraumatische stress of een ernstige tot zeer ernstige depressie, schrijven de onderzoekers. Complexe rouw kan worden omschreven als een psychische gesteldheid waarbij mensen na twaalf maanden zijn vastgelopen in hun rouwstaat. Ze kunnen het verlies van hun dierbare niet accepteren.

De voorzitter van de Stichting Vliegramp MH17 zegt wel tevreden te zijn over de slachtofferhulp en psychische begeleiding die de nabestaanden via de overheid kregen aangeboden.

GERELATEERD NIEUWS;

‘Nabestaanden MH17 eisen miljoenen van Rusland’

Stel dat 3 kinderen verloor bij MH17-ramp krijgt dochter

Aanklacht tegen Malaysia Airlines voor MH17 dichtbij

MEER OVER; RAMPVLUCHT MH17 VLIEGRAMPEN

 

Helft van nabestaanden MH17 in psychische gevarenzone

VK 31.05.2016

Expert mengt zich in MH17-zaak Telegraaf 24.05.2016

Nabestaanden MH17 eisen schadevergoeding Rusland VK 22.05.2016

‘Nabestaanden MH17 eisen miljoenen van Rusland’ AD 22.05.2016

Maleisische premier positief over gesprek met Poetin over MH17 NU 21.05.2016

Poetin bereid over MH17 te praten met Maleisische premier  NU 17.05.2016

Poetin wil best over MH17 praten Telegraaf 17.05.2017

Poetin wil best met Maleisië over MH17 praten AD 17.05.2016

Bellingcat: Buk-raket MH17 geïdentificeerd Trouw 05.05.2016

‘Kansen verspeeld bij MH17’

Telegraaf 03.05.2016 Nederland heeft cruciale kansen verspeeld in het opvoeren van de druk op Rusland en Oekraïne om met de ’verdwenen’ radarbeelden van vlucht MH17 over de brug te komen.

Dat zegt Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) die vandaag Kamervragen over de kwestie stelt.

De CDA’er laakt het feit dat de regering nog altijd geen beroep deed op VN-luchtvaartorganisatie ICAO om in de slepende kwestie op te treden.

Eerder werd bekend dat Moskou en Kiev weigerden om de primaire radarbeelden te leveren aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) die naspeuringen deed naar de oorzaak van de crash.

Volgens Omtzigt is nu gebleken dat ICAO destijds aan de OVV liet weten dat de internationale regels voor het bewaren en verstrekken van radarbeelden van vliegrampen glashelder zijn: Rusland en Oekraïne zijn dat volgens internationale verdragen verplicht.

Internationale rechtszaak

Omtzigt: „De Nederlandse regering heeft ICAO echter nog altijd niet gevraagd om in te grijpen. Deze VN-organisatie kan Rusland en Oekraïne op de vingers tikken en manen om met die opnamen te komen. Als beide landen dat opnieuw zouden weigeren, is er grond voor een internationale rechtszaak. Ik kan er niet bij dat de regering tot nu toe niets in die richting ondernam.”

Het Tweede Kamerlid wil van minister Koenders van Buitenlandse Zaken weten welke acties hij ontplooide om de radarbeelden in handen te krijgen krijgen. „Koenders beloofde de nabestaanden om te gaan informeren. Aangezien de familieleden van de slachtoffers geen enkel antwoord kregen op feitelijke vragen over radar- en satellietbeelden van Rusland, Oekraïne en de VS, is het daar de hoogste tijd voor.”

Straaljagers bij MH17

De primaire radarbeelden geven antwoord op de vraag of er op het moment van het neerhalen van de Maleisische Boeing 777 bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen in de nabijheid vlogen. Al direct na de crash verschenen op internet verklaringen van getuigen die zeggen dat zij één of meerdere straaljagers bij het toestel signaleerden. Ook in de documentaire die de BBC vanavond uitzendt over mogelijke scenario’s achter de massamoord, vertellen ooggetuigen gevechtsvliegtuigen bij MH17 te hebben gezien.

Militaire experts schetsten eerder in deze krant het scenario dat militaire toestellen de Boeing als schild gebruikten om onzichtbaar te blijven voor de radar. MH17 zou in die visie abusievelijk als gevechtsvliegtuig zijn aangezien en met een BUK-raket zijn neergehaald.

Silene Frederiksz is een van de nabestaanden die aan het BBC-programma meewerkte. „Helaas leverde het BBC-onderzoek geen hard bewijs op tegen de daders. Wel is opnieuw duidelijk geworden dat Nederland veel harder moet aandringen op de radar- en satellietbeelden”, aldus Frederiksz.

Afvuurlocatie

Nabestaande Thomas Schansman hoopt dat het justitie snel met informatie over de exacte afvuurlocatie van de BUK-raket komt. „Daar wachten we al veel te lang op.”

Eind maart vergaderde het Joint Investigation Team in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur over strategieën voor strafrechtelijk vervolging van de daders. CDA’er Omtzigt: „Er zou zijn gepraat over verschillende berechtingsmodellen, zoals een internationaal tribunaal. Ook hierover moet Justitie eens duidelijkheid gaan verschaffen.”

MH17-onderzoeker Ron Smits ontvangt lintje 

NU 26.04.2016 Ron Smits, technisch adviseur van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, heeft dinsdag een koninklijke onderscheiding gekregen voor zijn bijdrage aan het onderzoek naar de crash van vlucht MH17.

Smits heeft volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken een ‘cruciale bijdrage’ geleverd bij het MH17-onderzoek.

“Hij heeft het mogelijk gemaakt dat de belangrijke wrakstukken zijn verzameld en naar Nederland vervoerd voor onderzoek en voor reconstructie”, zo staat in een persbericht.

“Hij heeft de initiatieven genomen om de berging te organiseren en heeft de initiële besprekingen gevoerd met de betrokkenen in Oost-Oekraïne in een oorlogsgebied onder buitengewoon moeilijke omstandigheden.”

Smits speelde eerder een rol bij het onderzoek naar de brand in het cellencomplex Schiphol-Oost (2005) en bij de crash van het toestel van Turkish Airlines in Amsterdam in 2009.

Lees meer over: Vliegramp Oekraïne

Eerdere berichten

Laad meer artikelen

Zie ook: Bijna 2.800 personen ontvangen lintje

Lees meer over: Ron Smits MH17 Lintjesregen

‘Crisisaanpak Nederland na ramp MH17 verliep moeizaam’

NU 26.04.2016 De crisisaanpak in Nederland direct na de ramp met vlucht MH17 liep aanvankelijk niet goed. Het schortte aan informatiedeling, coördinatie en samenwerking, concludeert het onderzoeksinstituut WODC van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Zo was er bijvoorbeeld geen contact met de betrokken luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines. Contacten met Schiphol en de veiligheidsregio ontbraken of verliepen die avond stroef, zoals bij overleg over de verantwoordelijkheid voor het noodnummer van de Nederlandse overheid.

Het toestel van Malaysia Airlines dat van Schiphol was vertrokken werd op 17 juli 2014 neergeschoten boven oorlogsgebied in Oost-Oekraïne. Niemand van de 298 inzittenden overleefde het drama. Onder hen waren 196 Nederlanders

Lees meer over: Vliegramp Oekraïne

Eerdere berichten

Malaysia Airlines binnen een maand aangeklaagd door nabestaanden MH17

Sneller informatie over passagierslijsten bij vliegramp

Laad meer artikelen

Topman Malaysia Airlines stapt op in september

Telegraaf 19.04.2016 Christophe Mueller die de geplaagde luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines in rustiger vaarwater heeft gebracht na de malaise mede vanwege de rampen met de vluchten MH17 en MH370 zal het stokje later dit jaar gaan overdragen.

Muller die vorig jaar in dienst kwam bij Malaysia Airlines was verantwoordelijk voor de grootscheepse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij nadat de vraag naar vliegreizen flink terugliep in reactie op het neerhalen van de MH17 en het verdwenen toestel MH370, zo meldt The Financial Times.

Eind vorig jaar kondigde Malaysia Airlines aan om te stoppen met de dagelijkse vluchten naar Schiphol omdat de maatschappij een strategische samenwerking met Emirates sloot.

De Duitse Mueller was eerder in dienst als topman bij de Ierse luchtvaartmaatschappij Aer Lingus. Hij werkt al meer dan 25 jaar in de luchtvaartindustrie. Zijn aftreden als topman heeft naar eigen zeggen te maken met veranderde persoonlijke omstandigheden, maar hij is van plan om wel betrokken te blijven bij het bedrijf.

Malaysia Airlines binnen een maand aangeklaagd door nabestaanden MH17

NU 18.04.2016 Nederlandse nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 die op 17 juli 2014 werd neergeschoten, staan op het punt om vliegmaatschappij Malaysia Airlines voor de rechter te dagen.

Volgens Veeru Mewa van hun advocatenteam wil Malaysia Airlines geen verantwoordelijkheid nemen voor een rechtvaardige schadevergoeding en zal de vliegmaatschappij daarom binnen een maand aangeklaagd worden.

”De verzekeraars van Malaysia Airlines en de maatschappij zelf willen garen spinnen bij de beperkte mogelijkheden die het Nederlandse recht biedt voor het toekennen van schadevergoeding bij overlijden”, concludeert Mewa.

De advocaat doelt hierbij op het feit dat volgens Nederlandse regelgeving een nabestaande bij een dergelijke ramp, recht heeft op een vergoeding voor de uitvaartkosten plus financiëel onderhoud bij het wegvallen van een familielid. “Maar in het geval van MH17 zijn soms hele gezinnen omgekomen en dan vergoedt de vliegmaatschappij alleen de uitvaartkosten”, aldus Mewa tegenover NU.nl.

Achterhaald

Het Nederlands rechtssysteem is volgens Mewa wat dat betreft achterhaald, “het doet geen recht aan de trauma’s die de nabestaanden door de ramp in Oekraïne hebben opgelopen. Dit zien we bij MH17, maar ook bij andere rampen.”

Malaysia Airlines maakt daar gebruikt van en beoordeelt de schadevergoeding van Nederlandse nabestaanden anders dan die van andere nationaliteiten. ”Dat is onacceptabel. Een Nederlands mensenleven is niet minder waard dan een ander mensenleven”, vindt Mewa.

Vliegen over oorlogsgebied

Doel is om Malaysia Airlines aan te klagen voor het onrechtmatig vliegen over het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne waar het ramptoestel met 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, werd neergeschoten. Niemand overleefde dit drama.

Ook willen de Nederlandse nabestaanden traumatische, emotionele, schade op de vliegmaatschappij verhalen. Mewa benadrukt dat er veel nabestaanden zijn met zware emotionele problemen als gevolg van de traumatische nasleep van de ramp. ”Ze willen genoegdoening en erkenning op internationaal niveau.”

Australische families

Zondag werd bekend dat zeven Australische families een schadevergoeding van Malaysia Airlines eisen, omdat de maatschappij met vlucht MH17 over het conflictgebied vloog. De vliegmaatschappij heeft volgens de Australiërs nagelaten de veiligheidssituatie in het gebied te checken.

De advocaat van de Australische families wijst op het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeerde na uitgebreid onderzoek naar de ramp onder meer dat er echt risico’s waren bij het vliegen over het oosten van Oekraïne en dat dit in de zomer van 2014 ook makkelijk voor vliegmaatschappijen was vast te stellen.

Lees meer over: MH17

Gerelateerde artikelen;

Eerdere berichten

Aanklacht tegen Malaysia dichtbij

Telegraaf 18.04.2016 Nederlandse nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 die op 17 juli 2014 werd neergeschoten, staan op het punt om vliegmaatschappij Malaysia Airlines aan te klagen.

Volgens Veeru Mewa van hun advocatenteam wil Malaysia Airlines geen verantwoordelijkheid nemen voor een rechtvaardige schadevergoeding.

,,De verzekeraars van Malaysia Airlines en de maatschappij zelf willen garen spinnen bij de beperkte mogelijkheden die het Nederlandse recht biedt voor het toekennen van schadevergoeding bij overlijden”, concludeert Mewa. ,,Malaysia Airlines neemt, ondanks haar toezegging, niet haar verantwoordelijkheid door luttele bedragen als schadevergoeding aan te bieden.”

,,Een Nederlands mensenleven is niet minder waard dan een ander mensenleven”, vindt Mewa. ,,Malaysia Airlines maakt daar wel onderscheid in, blijkt uit de onderhandelingen die we met ze voeren.” Dat vindt hij onacceptabel en onbegrijpelijk.

Doel is om Malaysia Airlines aan te klagen voor het onrechtmatig vliegen over het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne waar het ramptoestel met 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, werd neergeschoten. Niemand overleefde dit drama.

Ook willen de Nederlandse nabestaanden traumatische, emotionele, schade op de vliegmaatschappij verhalen. Mewa benadrukt dat er veel nabestaanden zijn met zware emotionele problemen als gevolg van de traumatische nasleep van de ramp. ,,Ze willen genoegdoening en erkenning op internationaal niveau.”

Zondag werd bekend dat zeven Australische families een schadevergoeding van Malaysia Airlines eisen, omdat de maatschappij met vlucht MH17 over het conflictgebied vloog. De vliegmaatschappij heeft volgens de Australiërs nagelaten de veiligheidssituatie in het gebied te checken.

De advocaat van de Australische families wijst op het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeerde na uitgebreid onderzoek naar de ramp onder meer dat er echt risico’s waren bij het vliegen over het oosten van Oekraïne en dat dit in de zomer van 2014 ook makkelijk voor vliegmaatschappijen was vast te stellen.

Aanklacht tegen Malaysia Airlines voor MH17 dichtbij

AD 18.04.2016 Nederlandse nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 die op 17 juli 2014 werd neergeschoten, staan op het punt om vliegmaatschappij Malaysia Airlines aan te klagen. Volgens Veeru Mewa van hun advocatenteam wil Malaysia Airlines geen verantwoordelijkheid nemen voor een rechtvaardige schadevergoeding.

© ANP.

 

Kisten met stoffelijke resten van slachtoffers van MH17 werden in een Hercules-transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht gedragen. © anp.

,,De verzekeraars van Malaysia Airlines en de maatschappij zelf willen garen spinnen bij de beperkte mogelijkheden die het Nederlandse recht biedt voor het toekennen van schadevergoeding bij overlijden”, concludeert Mewa. ,,Malaysia Airlines neemt, ondanks haar toezegging, niet haar verantwoordelijkheid door luttele bedragen als schadevergoeding aan te bieden.”

,,Een Nederlands mensenleven is niet minder waard dan een ander mensenleven”, vindt Mewa. ,,Malaysia Airlines maakt daar wel onderscheid in, blijkt uit de onderhandelingen die we met ze voeren.” Dat vindt hij onacceptabel en onbegrijpelijk.

Oorlogsgebied
Doel is om Malaysia Airlines aan te klagen voor het onrechtmatig vliegen over het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne waar het ramptoestel met 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, werd neergeschoten. Niemand overleefde dit drama.

Ook willen de Nederlandse nabestaanden traumatische, emotionele, schade op de vliegmaatschappij verhalen. Mewa benadrukt dat er veel nabestaanden zijn met zware emotionele problemen als gevolg van de traumatische nasleep van de ramp. ,,Ze willen genoegdoening en erkenning op internationaal niveau.”

Risico’s
Zondag werd bekend dat zeven Australische families een schadevergoeding van Malaysia Airlines eisen, omdat de maatschappij met vlucht MH17 over het conflictgebied vloog. De vliegmaatschappij heeft volgens de Australiërs nagelaten de veiligheidssituatie in het gebied te checken.

© anp.

 

Het wrak van vlucht MH17 tijdens een presentatie op vliegbasis Gilze Rijen. © ANP.

De advocaat van de Australische families wijst op het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeerde na uitgebreid onderzoek naar de ramp onder meer dat er echt risico’s waren bij het vliegen over het oosten van Oekraïne en dat dit in de zomer van 2014 ook makkelijk voor vliegmaatschappijen was vast te stellen.

Australische families stappen naar de rechter vanwege MH17

VK 17.04.2016 Zeven van de 23 Australische families die zijn getroffen door de ramp met MH-17 stappen naar de rechter. Ze klagen vliegtuigmaatschappij Malaysia Airlines aan omdat het boven een conflictgebied vloog. Dat meldt The Herald Sun zondag.

De advocaat van de getroffen families baseert zich op het Nederlandse rapport van de Veiligheidsraad. Volgens hem was het duidelijk dat vliegen over een Oost-Oekraïne grote risico’s met zich meebracht. ‘De vliegmaatschappij heeft wettelijk gezien de verantwoordelijkheid om passagiers en hun families te beschermen.’

De families claimen dat de maatschappij de situatie rondom het oplaaiende conflict in Oekraïne niet goed heeft ingeschat.

Bij de vliegramp op 17 juli 2014 kwamen alle 298 inzittenden om het leven. De vlucht van Malaysia Airlines vertrok vanaf Schiphol en werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne.

Rapport onderzoeksraad

Vier vragen over MH17 beantwoord

Het rapport van de onderzoeksraad geeft op veel vragen uitgebreid antwoord. Zo werd onder meer het ‘BUK-scenario’ steeds weer bevestigd. Lees hier het artikel.

Lees hier ook een reconstructie van het onderzoek naar de aanslag op MH17.

Malaysia Airlines had voor de MH17-vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur de keuze uit drie veilige routes. Behalve via Oost-Oekraïne had de maatschappij ook kunnen vliegen via veilige routes over Irak, Iran of Saoedi-Arabië. Malaysia Airlines kreeg op geen enkele manier signalen dat de vierde route, via Oost-Oekraïne, onveilig was.

Geen enkele maatschappij heeft vanwege de gevechten op de grond indertijd besloten het luchtruim te mijden. Volgens onderzoeksraad-voorzitter Tjibbe Joustra was er echter indertijd ‘voldoende aanleiding’ geweest voor de Oekraïense regering, gezien de strijd, om tot sluiting over te gaan.

Nederlandse families zijn nog niet naar de rechter gestapt. Daarvoor wachten zij een onderzoek af van het Joint International Criminal Investigation Team (JIT), dat van groot belang is voor het strafrechtelijk onderzoek.

Dat het nog wel even zal duren voordat het onderzoek van het JIT af is, komt doordat sommige vragen in het OVV-onderzoek niet worden beantwoord, zoals de precieze locatie van waarvandaan de BUK-raket werd gelanceerd. Daarvoor is meer technisch onderzoek nodig.

Rampvlucht MH17;

Australische families stappen naar de rechter vanwege MH17

Arrestatie in Oekraïne na moordaanslag op belangrijkste MH17-onderzoeker

Rouw dient niet gepolitiseerd te worden

George Maat ploetert voor nabestaanden

Hoofdofficier: veroordeling in zaak MH17 is ‘zeer aannemelijk’

Bekijk hele lijst

Volg en lees meer over: Buitenland Nederland Vliegrampen Rampvlucht MH17 Rampen en Ongevallen

Australische families klagen Malaysia Airlines aan 

NU 17.04.2016 Zeven van de 23 Australische families die naasten hebben verloren bij de ramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines stappen naar de rechter. Volgens hen had het vliegtuig niet boven een conflictgebied moeten vliegen.

Volgens de families kon de vliegmaatschappij weten dat het gevaarlijk was om boven het gebied in het oosten van Oekraïne te vliegen, meldt de Australische krant Herald Sun zondag.

Ze baseren zich op het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in oktober vorig jaar uitkwam.

Bij de ramp op 17 juli 2014 kwamen 298 mensen om, onder wie 27 Australiërs. Nederlandse families hebben vooralsnog geen aangifte gedaan.

De nabestaanden hebben wel een schadevergoeding ontvangen van de vliegmaatschappij.

Lees meer over:

MH17 Vliegramp Oekraïne

Eerdere berichten

Rusland zegt nabestaanden MH17 dat radarbeelden zijn overgedragen

Geen vervolging politieman om advertentie MH17

Laad meer artikelen

Australische families klagen Malaysia Airlines aan om MH17

AD 17.04.2016 Zeven van de 23 Australische families die bijna twee jaar geleden naasten verloren bij de ramp met vlucht MH17 slepen vliegmaatschappij Malaysia Airlines voor de rechter. Volgens de advocaat van de families kon de organisatie weten dat het gevaarlijk was om over het conflictgebied in Oekraïne te vliegen. Dat schrijft de Australische nieuwswebsite Herald Sun.

 

De vliegmaatschappij had een verantwoordelijkheid tegenover de passagiers, aldus John Dawson .

De raadsman baseert die conclusie op het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. De families willen een vergoeding voor de psychologische en financiële schade die ze hebben geleden.

Liefst komen ze tot een oplossing met de maatschappij voordat de rechter zich over de zaak buigt, maar de claims liggen klaar om ingediend te worden. Als het tot een zaak komt, moet die binnen twee jaar zijn afgehandeld.

,,Bekeken binnen de context van de internationale wetgeving had de vliegmaatschappij een verantwoordelijkheid tegenover de passagiers en hun families”, zegt advocaat John Dawson. ,,Een pro-actieve inschatting van de risico’s zou tot een andere beslissing hebben moeten leiden.”

Meer claims
De officiële klacht luidt dat Malaysia Airlines heeft nagelaten om de situatie in het oosten van Oekraïne in de gaten te houden in de maanden voorafgaand aan de ramp en dat de maatschappij geen risicoanalyse heeft gedaan van het conflict aldaar.

Bij de ramp met MH17 op 17 juli 2014 kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 27 Australiërs. De Boeing 777 was onderweg van Amsterdam naar Kuala Lumpur toen hij uit de lucht werd geschoten tot een Buk-raket. Het is niet de eerste keer dat Australische families een claim indienen bij Malaysia Airlines, maar de maatschappij heeft volgens de Herald Sun nog geen euro uitgekeerd.

gerelateerd nieuws

Onderzoek MH17-crash blijft gesloten

 

Justitie verwacht deze zomer bewijs over raket MH17

 

Meer over;

Rampvlucht MH17 Rampen en Ongevallen Vliegrampen Australië

 

 

 

Boekraket had mogelijk ander doel dan MH17

nrc 16.04.2016  Had de Boekraket een ander doel dan de MH17? Er zijn veel onzekerheden, maar een analyse van de gegevens over de vlucht werpt die vraag op.
Terug naar de MH17-rampvlucht van 17 juli 2014. Onbevredigend aan het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) was dat zij veinsde niet te weten vanwaar de beruchte Boekraket werd afgeschoten. Zij ging niet verder dan een globale reconstructie van het vermoedelijke afvuurgebied aan de hand van de eenzijdige schade die de Boeing 777 opliep.

In werkelijkheid is vrij precies bekend waar de Boek-installatie gestaan heeft. We danken het aan de twee foto’s die een inwoner van Torez kort na de lancering maakte van het rookspoor dat de raket achterliet. De eerste foto stond al op 17 juli in het blog Ukraine@war, de tweede foto is er later dankzij journalist Olaf Koens aan toegevoegd. De tweede foto (met een beeldhoek van ongeveer 38 graden) plaatst de eerste (met 12 graden) in perspectief. Dankzij herkenbare objecten in het voorterrein (een vrijstaand huis, een witte mast, een terril) en de satellietopnamen van Google Earth kan goed worden nagegaan vanaf welk balkon in Torez is gefotografeerd.

Daarna is het begin van het rookspoor snel gevonden. Omdat de fotograaf pas 30 tot 60 seconden na de lancering afdrukte en er wind uit oostelijke hoek stond moet gecorrigeerd worden voor verwaaiing. Dat kan. In de OVV-rapportage zijn weerrapporten opgenomen van Dnjepropetrovsk en Rostov. Er is uit af te leiden dat het spoor binnen het genoemde tijdbestek 100 tot 400 meter verschoven kan zijn. Zeg: 250 meter, dat komt voor de man in Torez overeen met een verschuiving naar rechts van 1,2 graad.

De analyse voert naar een landbouwgebied pal ten zuiden van Snizhne en ten noorden van het dorpje Chervonyi Zhovten. Boeren hebben Reuters-journalist Anton Zverev de precieze plek aangewezen. Een Boek-installatie reed op 17 juli inderdaad die kant op.

Reconstructie van de mogelijke banen van de Boekraket die vlucht MH17 neerhaalde.

De OVV zag het als haar taak de afvuurlocatie van de Boek af te leiden uit de typische schade die de ontploffende raket aan de Boeing 777 toebracht. In principe kan dat. De springkop van de Boek werpt bij explosie honderden voorgevormde fragmenten in een goed beschreven krans om zich heen en uit het patroon van de inslaggaten kan worden afgeleid in welke stand de raket ontplofte. (Ook de afstand tot het vliegtuig is eruit te berekenen.) Boekraketten vliegen na hun lancering naar het vooraf berekende ‘impactpunt’ met hun doel en als dat doel een constante snelheid en koers aanhoudt (wat het geval was) dan kan ook de raket onderweg steeds dezelfde koers aanhouden. Hij blijft ruwweg binnen één-en-hetzelfde verticale vlak.

Wat concluderen we? Niet al te veel, want er zijn veel onzekerheden

De berekende stand van de raket in de ruimte heeft de OVV steeds gerelateerd aan de stand van het vliegtuig. Hij wordt uitgedrukt in graden ‘elevatie’ en ‘azimut’. Een raket die dwars op de lengteas van het vliegtuig inslaat heeft een azimut van 90, een die recht van voren op de vliegtuigneus botst heeft een azimut 0 graden. Een raket die recht van voren maar schuin van onder nadert heeft een azimut 0 en een elevatie van, zeg, 45.

De reconstructie van de finale raketstand is geen sinecure. Je moet weten met welke snelheid de fragmenten bij de explosie worden weggeslingerd, hoe hard de Boekraket vloog toen hij bij de Boeing arriveerde en natuurlijk ook wat de snelheid van het vliegtuig zelf was. Alleen die laatste was precies bekend (915 km/u), de rest moest worden geschat.

Uiteindelijk zijn bij opvolgende exercities azimutwaarde berekend die oplopen van 17 tot 35 graden, met 27 als meest aannemelijke waarde. Aan de hand hiervan kan de lanceerlocatie worden berekend als de positie en de koers van de Boeing bekend zijn. De laatste positie van de Boeing bleek uit de Flight Data Recorder en de stand van het vliegtuig kan worden berekend. De magnetische koers (‘heading’) was volgens een tabel 115 graden en de ‘drifthoek’ 4 graden. De drift werd veroorzaakt door van rechts komende zijwind die het toestel tot een enigszins scheve stand in zijn baan dwong. In het betreffende gebied (Donetsk) heeft het kompas een afwijking van 8 graden in oostelijke richting. De ware koers (ten opzichte van de meridianen) van de Boeing was daarom 119 (115 + 8 – 4) graden. Dit blijkt ook precies zo in de OVV-illustraties ingetekend en deze zijn dus geschikt voor verdere analyse. Bedenk dat een raket-azimut van 27 graden ten opzichte van de Boeing zich dankzij de drift manifesteert als een hoek van 31 graden met het gevlogen traject.

De gradenboog laat zien dat een raket uit het centrum van het gereconstrueerde afvuurgebied met een azimut van ongeveer 16 (zijnde 20 – 4) graden bij de Boeing zou arriveren. Vanuit de feitelijke, via het rookspoor bewezen lanceerpositie zou het azimut 9 (13 – 4) graden zijn. Maar dat lijkt in de verste verte niet op de waarde die juist zo aannemelijk wordt gevonden: 27 graden. Hier hapert iets.

Wat concluderen we? Niet al te veel, want er zijn veel onzekerheden. Misschien kloppen die ‘aannemelijke’ 27 graden niet of is de methode onbruikbaar. Maar anders zou je zweren dat de Boekraket aanvankelijk een heel andere koers, wie weet: een ander doel, volgde voor hij op de Boeing af ging. Het verschil tussen 27 en 9 is te groot. Er zijn zeer sterke geruchten dat er op het moment van de aanslag andere vliegtuigen in de lucht waren. Vooral hierin schuilt het belang van de verdwenen radarwaarnemingen.

Lees ook deze artikelen;


Het rapport is helder en goed

 

 

Monument Hilversumse slachtoffers MH17

Telegraaf 12.04.2016 Precies twee jaar na de ramp met de MH17 wordt er in het Dudokpark een herinneringsmonument onthuld voor de Hilversumse slachtoffers. Bij de vliegtuigramp op 17 juli 2014 in Oekraïne kwamen vijftien mensen uit de stad om het leven.

Het monument bestaat uit vijftien bronzen zonnebloemen, voor ieder slachtoffer een, die in een kring door bladeren met elkaar verbonden zijn. Voor het monument komt een bank te staan waarin de namen van de Hilversumse slachtoffers zijn gegraveerd.

De nabestaanden hebben zelf aan de gemeente aangegeven dat een herinneringsmonument op een centrale en toegankelijke locatie in Hilversum belangrijk voor hen is. Daarom is er volgens de gemeente besloten een monument voor de Hilversumse slachtoffers te ontwerpen.

Volgens de gemeente zijn er diverse signalen dat Hilversummers een bijdrage willen leveren aan de realisatie van het monument. Er is daarom een rekeningnummer geopend waarop mensen tot 17 juni geld kunnen storten. ,,Het wordt dan een monument van en voor Hilversummers”, aldus de gemeente, die garant staat voor de kosten. Voor het monument is een bedrag van 50.000 euro nodig.

Bij de vliegramp kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. Op Schiphol komt er ook een monument voor alle slachtoffers. Op een locatie bij Vijfhuizen, aan de westkant van de Polderbaan, komt een herdenkingsbos van 298 bomen – een voor elk slachtoffer – die geplant worden in de vorm van een lint.

 

Monument Hilversumse slachtoffers MH17

AD 12.04.2016 Precies twee jaar na de ramp met de MH17 wordt er in het Dudokpark een herinneringsmonument onthuld voor de Hilversumse slachtoffers. Bij de vliegtuigramp op 17 juli 2014 in Oekraïne kwamen vijftien mensen uit die stad om het leven

 

Het wordt een monument van en voor Hilversummers

Woordvoerder gemeente Hilversum

Het monument bestaat uit vijftien bronzen zonnebloemen, voor ieder slachtoffer een, die in een kring door bladeren met elkaar verbonden zijn. Voor het monument komt een bank te staan waarin de namen van de Hilversumse slachtoffers zijn gegraveerd.

Belang
De nabestaanden hebben zelf aan de gemeente aangegeven dat een herinneringsmonument op een centrale en toegankelijke locatie in Hilversum belangrijk voor hen is. Daarom is er volgens de gemeente besloten een monument voor de Hilversumse slachtoffers te ontwerpen.
Bij de vliegramp kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders.

Volgens de gemeente zijn er diverse signalen dat Hilversummers een bijdrage willen leveren aan de realisatie van het monument. Er is daarom een rekeningnummer geopend waarop mensen tot 17 juni geld kunnen storten. ,,Het wordt dan een monument van en voor Hilversummers”, aldus de gemeente, die garant staat voor de kosten.

Vijfduizend euro
Voor het monument is een bedrag van 5000 euro nodig.
Bij de vliegramp kwamen alle inzittenden om het leven. Onder de 298 slachtoffers waren 196 Nederlanders. Op Schiphol komt er ook een monument voor alle slachtoffers. Op een locatie bij Vijfhuizen, aan de westkant van de Polderbaan, komt een herdenkingsbos van 298 bomen – een voor elk slachtoffer – die geplant worden in de vorm van een lint.

Lees ook

‘Herdenking MH17 belangrijk bij gunning The Passion’

298 huisjes in Lutherse Kerk voor 298 MH17-doden

Nationaal monument MH17 komt bij Schiphol

http://static1.persgroep.net/volkskrant/image/5c8324da-f98a-4c2a-9902-1aaedac77b5d?width=664&height=374

Arrestatie in Oekraïne na moordaanslag op belangrijkste MH17-onderzoeker

VK 11.04.2016 VK 12.04.2016 De Oekraïense autoriteiten zeggen dat ze een man hebben gearresteerd die heeft geprobeerd de belangrijkste Oekraïense onderzoeker naar de toedracht van de ramp met vlucht MH17 uit de weg te ruimen.

Forensisch expert Oleksandr Roevin werd eind vorig jaar door drie kogels getroffen, maar overleefde de aanslag. Dit jaar zou er een nieuwe poging zijn gedaan hem te vermoorden.

De aanslagen waren volgens militair hoofdaanklager Anatoli Matios het werk van criminelen uit de Krim en de Donbas, waarvan een groot deel in handen is van de pro-Russische rebellen. Volgens Matios is uit afgeluisterde telefoongesprekken gebleken dat de opdracht voor de aanslagen ‘uit het buitenland’ kwam. Maar hij wilde niet zeggen welk land hij bedoelde.

Zeker is volgens hem wel dat de daders het op Roevin hadden voorzien wegens zijn rol in het onderzoek naar de ramp met het Maleisische toestel dat in juli 2014 boven het oosten van Oekraïne werd neergeschoten. Daarbij kwamen alle 298 inzittenden om het leven.

Roevin werd in november vorig jaar neergeschoten, toen hij zijn huis in een buitenwijk van Kiev verliet. Hij raakte zwaar gewond, maar keerde later terug op zijn post als directeur van een vooraanstaand forensisch onderzoeksinstituut in Kiev. Volgens Matios zou de dader onlangs opnieuw hebben geprobeerd Roevin uit de weg te ruimen. Daarbij werd Roevins auto beschoten. Maar ook deze aanslag mislukte, aangezien Roevin niet in de auto zat.

Na aanhouding van de verdachte trof de politie een aantal vuurwapens, handgranaten en patronen van Russische makelij aan. Volgens Matios was het de bestellers van de huurmoord erom te doen het MH17-onderzoek te vertragen. Een internationaal onderzoeksteam is nog steeds bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar de ramp met het toestel.

Vernietigend rapport

Roevin was onder meer betrokken bij de biochemische analyse van de restanten van de BUK-raket waarmee het vliegtuig vermoedelijk is neergehaald. Hij zou eind november vorig jaar naar Nederland komen om verslag te doen van zijn bevindingen.

Maar Roevin was ook betrokken bij een aantal andere gevoelige onderzoeken, waaronder een onderzoek naar de zware verliezen die het Oekraïense leger in de zomer van 2014 leed bij de slag om de plaats Ilovajsk. Daarbij kwamen honderden Oekraïense militairen om het leven. Roevin schreef daarover een rapport waarin hij een vernietigend oordeel velde over de blunders van de legerleiding. Vooral de generaal die de leiding had over de Anti-Terroristische Operatie (ATO), zoals de Oekraïense autoriteiten de militaire campagne in het oosten van het land noemen, moest het ontgelden in het rapport.

Rampvlucht MH17

Arrestatie in Oekraïne na moordaanslag op belangrijkste MH17-onderzoeker

Rouw dient niet gepolitiseerd te worden

George Maat ploetert voor nabestaanden

Hoofdofficier: veroordeling in zaak MH17 is ‘zeer aannemelijk’

Rutte: identificatie laatste twee slachtoffers MH17 vrijwel uitgesloten

Bekijk hele lijst

Volg en lees meer over: Rampen en Ongevallen Oekraïne Vliegrampen Rampvlucht MH17

Advertenties

juni 4, 2016 - Posted by | 2e kamer, mh17, MH17-tribunaal, politiek, terreur, terreurdreiging, terrorisme, Uncategorized | , , , , , , ,

7 reacties »

  1. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 7 « Debat in de Digitale Hofstad | juli 7, 2016 | Beantwoorden

  2. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 8 « Debat in de Digitale Hofstad | september 29, 2016 | Beantwoorden

  3. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 9 « Debat in de Digitale Hofstad | juli 5, 2017 | Beantwoorden

  4. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Demonstratie 16.07.2017 nabestaanden aanslag MH17 | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | juli 16, 2017 | Beantwoorden

  5. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Demonstratie 16.07.2017 in Den Haag door nabestaanden aanslag MH17 « Debat in de Digitale Hofstad | juli 16, 2017 | Beantwoorden

  6. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 10 « Debat in de Digitale Hofstad | september 6, 2017 | Beantwoorden

  7. […] zie ook: Nasleep afwikkeling MH17 vliegtuigcrash Oekraïne – deel 6 […]

    Pingback door MH-17 tribunaal in Den Haag | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | september 6, 2017 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: