Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Het gerommel van 2e Kamerlid Johan Houwers ex-VVD – deel 2

De return van Johan Houwers.

Ik ben door kiezers gekozen, ik ben benoemd en die benoeming heb ik aanvaard en ik meen in staat te zijn om op te treden als zelfstandig Kamerlid, aldus Johan Houwers.

Houwers, die niet meer welkom was in de VVD-fractie wegens  aangifte tegen hem inzake hypotheekfraude, zei dat hij “op basis van zijn eigen integriteitsbeoordeling” heeft besloten dat hij toch terugkeert in de Kamer.

De terugkeer van het omstreden oud-VVD-Kamerlid Johan Houwers in de Tweede Kamer is „slecht voor het aanzien van de politiek”. Dat heeft vicepremier Lodewijk Asscher vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad. VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra sprak van “zetelroof” toen Houwers vorige week bekendmaakte zijn zetel te claimen.

Johan Houwers legde anderhalf jaar geleden zijn Kamerwerk neer toen het Openbaar Ministerie een onderzoek begon naar gesjoemel met gegevens rond zijn hypotheek. Inmiddels heeft Houwers een boete betaald voor hypotheekfraude en is hij niet meer welkom bij de VVD.

Hypotheek

Johan Houwers in zijn afscheidsbrief aan Tweede Kamervoorzitter Van Miltenburg. ‘Als je zelf onderwerp van onderzoek bent, kun je moeilijk discussies en debatten over de belangen van anderen voeren.’ Het OM heeft eerder al bekendgemaakt dat het onderzoek doet naar de man uit Winterswijk in verband met mogelijke hypotheekfraude.

Houwers liet eerder al weten dat hij afstand doet van zijn Kamerzetel. In een vertrekbrief schrijft hij dat de Rijksrecherche onderzoek naar hem doet omdat hij onjuiste inkomensgegevens zou hebben verstrekt aan een financiële instelling toen hij een hypotheek wilde afsluiten.

zie ook:  Het gerommel van 2e Kamerlid Johan Houwers VVD

Houwers: ‘Na een sanctie kun je verder met je leven’

Trouw 25.03.2015 Dertien Kamerleden waren gekomen, bij de beëdiging van Johan Houwers tot lid van de Kamer. De andere 137 leden bleven weg uit woede, omdat Houwers heeft besloten een vrijgekomen VVD-zetel voor zichzelf in te nemen.

Houwers ‘respecteert’ die keuze. “Maar ik ben er natuurlijk niet blij mee. Ik vind het jammer; ik was het liefst teruggekeerd als VVD-Kamerlid”, zei hij in een reactie. Hij zal, belooft hij, zich als Kamerlid houden aan het programma waarmee hij gekozen is: het VVD-verkiezingsprogramma. Zijn stemgedrag zal hij vooral laten bepalen door het Regeerakkoord van VVD met PvdA.

Kamer op zestien fracties met terugkeer Houwers

Trouw 25.03.2015 Het omstreden oud-VVD-Kamerlid Johan Houwers keert vandaag op eigen houtje terug in het parlement. Zijn installatie staat voor vanmiddag gepland. Hij wordt daarmee in zijn eentje de zestiende fractie in de Tweede Kamer.

Hij heeft zijn zetel oorspronkelijk dan wel te danken aan de VVD, maar die wil hem niet meer wegens de hypotheekfraude waarvoor hij eerder uit de Kamer vertrok. Toch heeft hij er volgens de Kiesraad nu weer officieel recht op, aanvankelijk als opvolger van VVD’er Mark Verheijen. Die stapte onlangs op na gedoe over zijn declaratiegedrag. Maar ook zonder de VVD mag hij een zetel innemen.

Beëdigd Kamerlid Houwers vindt zichzelf integer

NU 25.03.2015 De omstreden oud-VVD’er Johan Houwers, die woensdag beëdigd is tot Tweede Kamerlid, vindt dat hij ondanks de boete die hij kreeg vanwege hypotheekfraude integer genoeg is om weer zitting te nemen in de Kamer. Dat zei hij woensdagmiddag tijdens een persverklaring in het gebouw van de Tweede Kamer.

Lees meer over:VVD Johan Houwers

Gerelateerde artikelen;

Houwers: heb zetel niet geroofd

Telegraaf 25.03.2015 Tweede Kamerlid Johan Houwers ontkent dat hij een zetel heeft geroofd van de VVD-fractie. ,,Maar men wil mij niet in een VVD-stoel. Dat kan, maar de VVD-fractie gaat niet over mijn integriteit en mijn keuze is daarmee naar mijn mening legitiem”, zei het oud-VVD-Kamerlid woensdag nadat hij opnieuw was beëdigd als Kamerlid.

,,Ik ben door kiezers gekozen, ik ben benoemd en die benoeming heb ik aanvaard en ik meen in staat te zijn om op te treden als zelfstandig Kamerlid”, zei Houwers, die het een ,,eer en genoegen” vindt dat hij weer in de Kamer aan de slag kan.

In Kamer teruggekeerde Houwers: ik heb geen zetel geroofd›

NRC 24.03.2015 Tweede Kamerlid Johan Houwers ontkent dat hij een zetel heeft geroofd van de VVD-fractie. “Ik ben door kiezers gekozen, ik ben benoemd en die benoeming heb ik aanvaard en ik meen in staat te zijn om op te treden als zelfstandig Kamerlid”, zei het oud-VVD-Kamerlid vanmiddag nadat hij opnieuw was beëdigd als Kamerlid.

Houwers, die wegens hypotheekfraude niet meer welkom was in de VVD-fractie, zei dat “op basis van mijn eigen integriteitsbeoordeling” heeft besloten dat hij toch terugkeert in de Kamer. Hij stapte medio 2013 op nadat de rijksrecherche een onderzoek tegen hem had ingesteld, maar mocht terugkeren na het vertrek van VVD-Kamerlid Mark Verheijen: “Ik vind niet dat een misstap – als die al begaan is – altijd een uitsluitingsgrond is. De VVD maakt zich kwetsbaar met het standpunt dat bij elke aantijging een Kamerlid zich meteen terug moet trekken. De VVD gaat niet over mijn integriteit.”

Houwers voegde nog toe dat hij vindt dat “volksvertegenwoordigers geen heiligen zijn”. “Het is niet zo dat wij onkreukbare, onbereikbare bestuurders moeten zijn, maar mensen met voor- en nadelen.”

HOUWERS NIET EENS MET ZIJLSTRA OVER ZETELROOF

VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra sprak van “zetelroof” toen Houwers vorige week bekendmaakte zijn zetel te claimen. Houwers reageerde hier laconiek op. “Ik voel me door de aantijging van zetelroof niet aangesproken. Dat mag men zeggen. Het gebeurt in de politiek wel vaker dat je het niet met elkaar eens bent.”

Houwers: ik heb geen zetel gestolen

AD 25.03.2015 Tweede Kamerlid Johan Houwers ontkent dat hij een zetel heeftgeroofd van de VVD-fractie. ,,Maar men wil mij niet in een VVD-stoel. Dat kan, maar de VVD-fractie gaat niet over mijn integriteit en mijn keuze is daarmee naar mijn mening legitiem”, zei het oud-VVD-Kamerlid vandaag nadat hij opnieuw was beëdigd als Kamerlid.

,,Ik ben door kiezers gekozen, ik ben benoemd en die benoeming heb ik aanvaard en ik meen in staat te zijn om op te treden als zelfstandig Kamerlid”, zei Houwers, die het een ,,eer en genoegen” vindt dat hij weer in de Kamer aan de slag kan.

Fraudeurs
,,Daarmee meen ik weer gekwalificeerd te zijn als Kamerlid”, zei hij. Houwers, die medio 2013 opstapte als VVD-Kamerlid nadat er aangifte tegen hem was gedaan, heeft de nieuwe benoeming tot Kamerlid op basis van een ,,eigen integriteitsbeoordeling” aanvaard. ,,In Nederland geldt het personenkiesrecht en bepaalt de fractie niet de beschikbaarheid.”

GERELATEERD NIEUWS;

Kamer op zestien fracties met terugkeer Houwers

Omstreden VVD’er Houwers op eigen zetel terug in Kamer

Omstreden VVD’er maakt kans op Kamerzetel

Bijna lege Kamer bij beëdiging

Telegraaf 25.03.2015  Het was een uitzonderlijk gezicht, woensdag in de Tweede Kamer. Normaal is de komst van een nieuw lid een uitgebreide gebeurtenis. De Kamer zit vol om de nieuwe collega welkom te heten. Na de eed krijgt hij of zij bloemen, felicitaties, warme woorden en een applaus. Bij Johan Houwers ging het woensdag totaal anders. De Kamer was vrijwel leeg. De ‘politieke paria’ Houwers kreeg van haast niemand een hand.

Houwers terug in Kamer

Telegraaf 25.03.2015 Het omstreden oud-VVD-Kamerlid Johan Houwers keert woensdag op eigen houtje terug in het parlement. Zijn installatie staat voor woensdagmiddag gepland. Hij wordt daarmee in zijn eentje de zestiende fractie in de Tweede Kamer.

Hij heeft zijn zetel oorspronkelijk dan wel te danken aan de VVD, maar die wil hem niet meer wegens de hypotheekfraude waarvoor hij eerder uit de Kamer vertrok. Toch heeft hij er volgens de Kiesraad nu weer officieel recht op, aanvankelijk als opvolger van VVD’er Mark Verheijen. Die stapte onlangs op na gedoe over zijn declaratiegedrag. Maar ook zonder de VVD mag hij een zetel innemen.

Gerelateerde artikelen;

24-03: Hectische maand voor VVD

24-03: VVD-Kamerlid Leegte stapt op

22-03: Kamervoorzitter benieuwd naar uitleg Houwers

21-03: PVV wil in R’damse raad

20-03: ‘Aanzien daalt’ door rentree

maart 25, 2015 - Posted by | Uncategorized | , , , , , ,

3 reacties »

  1. […] zie ook: Het gerommel van 2e Kamerlid Johan Houwers ex-VVD – deel 2 […]

    Pingback door Gerommel in de Politiek versus Integriteit « Debat in de Digitale Hofstad | april 1, 2015 | Beantwoorden

  2. […] zie ook: Het gerommel van 2e Kamerlid Johan Houwers ex-VVD – deel 2 […]

    Pingback door Gerommel in de Politiek versus Integriteit deel 1 – VVD nummer 1 « Debat in de Digitale Hofstad | februari 22, 2017 | Beantwoorden

  3. […] zie ook: Het gerommel van 2e Kamerlid Johan Houwers ex-VVD – deel 2 […]

    Pingback door Gerommel in de Politiek versus Integriteit deel 2 – VVD nummer 1 « Debat in de Digitale Hofstad | februari 23, 2017 | Beantwoorden


Geef een reactie

