Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

Krijgt historicus Johan Huizinga (1872-1945) dan toch gelijk ??

Johan Huizinga (1872-1945).

De harde confrontaties met de toestand in de wereld hebben deze zomer de partijpolitieke verschillen in de nationale politiek verder gerelativeerd.

De vraag is wat de gevolgen zullen zijn voor het staatkundig leven in ons land !!!

Temeer, daar ook in de binnenlandse politieke verhoudingen alles woelt om verandering.

Het lijkt wel of de historicus Johan Huizinga (1872-1945) alsnog gelijk krijgt met zijn veronderstelling dat partijen ‘door het verflauwen van de tegenstellingen naar elkaar toegroeien’.

Huizinga schreef dat in 1934 in zijn befaamde essay ‘Nederland’s geestesmerk’ over de nationale volksaard. Hierin wierp hij degenen die het partijenstelsel nog ‘een lang en gelukkig leven van zeg honderd jaren’ toedachten ‘weinig historische zin’ voor de voeten. ‘Onze staatspartijen zullen als alle aardse dingen veranderen en verdwijnen’.

De samenwerking tussen VVD en PvdA heeft in dit perspectief een geheel ander karakter dan in de jaren negentig, toen regeren zonder de christen-democraten een belangrijke, veel meer partijpolitiek bepaalde drijfveer was. De vijf samenwerkende partijen laten door hun samenwerking zien dat het probleem niet in de eerste plaats in het meerpartijenstelsel zit.

In het gezamenlijk optrekken van VVD, PvdA en de ‘constructieve oppositiepartijen’ D66, ChristenUnie en SGP wordt uiteindelijk toch iets verwezenlijkt van Huizinga’s notie dat ‘samenwerking ondanks verschil van opvatting hoger staat dan eendracht op zichzelf’. En, zoals hij later toevoegde, ‘ook hoger bewerktuigde mensen eist’. Dat mogen Rutte, Samsom, Pechtold, Slob en Van der Staaij in hun zak steken….volledig

Leusjes

Wat ik hier bedoel is nadrukkelijk niet wat de grote Nederlandse historicus Johan Huizinga bekritiseerde in Nederland’s geestesmerk (1935): ‘Wanneer men de massa uitnodigt zich te groeperen naar ideeën en inzichten, dan is het resultaat dat zij zich groepeert naar belangen, of belangetjes of leusjes.’

Huizinga doelt hier op wat later het poldermodel is komen te heten, een model waarin groepen elkaar vinden op basis van hun gevestigde belangen. Ik benadruk hier slechts het belang van nieuwe zinvolle ideeën voor de bloedsomloop van de samenleving en onderstreep het gevaar van handelaren in andermans ideeën voor deze ideeënvorming.

Balling

In mijn blogs heb ik geprobeerd de gangbare opvattingen tot mijn belangrijkste balling te maken. Ik was er heilig van overtuigd dat mijn toegevoegde waarde niet bestond uit het herkauwen van de massastandpunten en halve waarheden die talkshows, actualiteitenrubrieken en kranten in forse voortvarendheid aan het publiek opdrongen.

Ik wilde inzichten vertolken die het beste van twee werelden verenigen; de eeuwenoude Oosterse, in het bijzonder Aramese beschaving waarvan ik een trotse afstammeling ben en de Westerse beschaving die ik veel bewonder en om wier lot ik mij grote zorgen maak.

Activisten

Ik heb mij altijd voorgenomen nooit in dienst te treden van de tijdgeest, tenminste niet van de huidige waarin ‘de openbare mening meepraat, en dus iedere waanzin mogelijk’ is geworden, zoals een Duitse historicus aan Huizinga schreef in 1935, waarin overjarige adolescenten zich ontpoppen tot beeldbepalende opinieleiders, waarin journalisten verwoorden zijn tot activisten die een bepaalde Zaak willen behartigen en waarin politici eerst marktonderzoekers raadplegen voor ze hun standpunten formuleren.

Vertel mij wie mijn kiezers zijn en ik vertel u wat ik zal vinden.

Ik hoop dat ik in mijn missie ben geslaagd en dat u geen gevoelens van verveling, irritatie of déjà-vu hebt overgehouden aan mijn blogs. volledig

Zullen staatspartijen als alle aardse dingen verdwijnen?

Trouw 24.08.2014 De harde confrontaties met de toestand in de wereld hebben deze zomer de partijpolitieke verschillen in de nationale politiek verder gerelativeerd. Dat proces was door de toenemende Europese en internationale invloed op onze samenleving al langer gaande, maar door de schokken van het lot van vlucht MH17 en het oplaaiende oorlogsgeweld in Gaza en Irak is de betrekkelijkheid bijna voelbaar geworden.

  1. Huizinga – 2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Next
augustus 24, 2014 - Posted by | Uncategorized | , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie

