Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

De direct gekozen burgemeester weer uit de ijskast – deel 3

De gekozen Burgemeester is terug.

Regeerakkoord

In het Regeerakkoord van VVD en PvdA is opgenomen dat de burgemeestersbenoeming uit de Grondwet moet worden gehaald. D66-Kamerlid Gerard Schouw diende in april 2012 een voorstel in voor deze zogeheten deconstitutionalisering. Voor een grondwetswijziging moet tweederde van de Tweede Kamer zijn goedkeuring geven.

CDA

Het CDA is na jaren aarzelen uiteindelijk ook voluit voorstander geworden van de gekozen burgemeester. Daarmee is nu een tweederde meerderheid van de Tweede Kamer voorstander van het rechtstreeks kiezen van de burgemeester en kan de benodigde grondwetswijziging worden doorgevoerd. ‘Dat schimmige systeem met een vertrouwenscommissie loopt op zijn laatste benen. We willen naar een open verkiezing’, zegt CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma, zelf de zoon van een burgemeester, zaterdag in een interview met de Volkskrant.

D66

De gekozen burgemeester was altijd een speerpunt van D66. D66-Kamerlid Wouter Koolmees zei zaterdagmiddag bij Tros Kamerbreed dat hij ‘blij’ is dat nu ook het CDA de burgemeester rechtstreeks wil laten kiezen door de bevolking. Nu wordt de burgemeester nog benoemd door de Koning, op voordracht van een vertrouwenscommissie.

Campagnetijd

De timing van de draai van het CDA is opvallend: over anderhalve maand zijn de gemeenteraadsverkiezingen. D66, VVD, PvdA, SPPVV en GroenLinks waren al voorstander van de gekozen burgemeester. In het Regeerakkoord van VVD en PvdA is opgenomen dat de burgemeestersbenoeming uit de Grondwet moet worden gehaald. D66-Kamerlid Gerard Schouw diende in april 2012 een voorstel in voor deze zogeheten deconstitutionalisering. Voor een grondwetswijziging moet tweederde van de Tweede Kamer zijn goedkeuring geven. Een eerder wetsvoorstel voor invoering van de gekozen burgemeester sneuvelde 2005 in de Eerste Kamer.

Nieuw kiessysteem

Buma wil het CDA herpositioneren op het vlak van bestuurlijke vernieuwing. Hij pleit ook voor een herziening van het huidige kiesstelsel voor de Tweede Kamer. Hij wil dat de helft van de parlementariërs wordt gekozen via landelijke lijsten en de andere helft via een districtenstelsel, zodat er Kamerleden zijn uit alle delen van het land. Buma wil verder dat wie nu na een ruzie opstapt uit de eigen fractie zijn zetel opgeeft, tenzij hij bij de verkiezingen genoeg voorkeursstemmen haalde voor een eigen zetel. Daarmee wil hij de vorming van splinterpartijen tegengaan.

Terugblik:

Een wetsvoorstel voor invoering van de gekozen burgemeester sneuvelde in maart 2005 in de Eerste Kamer omdat de tegenstemmen van de PvdA ervoor zorgden dat het voorstel niet de benodigde tweederde meerderheid haalde.

Ook de SP, GroenLinks, ChristenUnie en SGP waren indertijd tegen het voorstel van D66-minister Thom de Graaf voor bestuurlijke vernieuwing. De Graaf trad vervolgens af en werd opgevolgd door de huidige D66-leider Alexander Pechtold.

Begin 2011 liet de PVV ook nog van zich horen. Namelijk ook de PVV wil gekozen burgemeester invoeren als daar na de Provinciale Statenverkiezingen in de Eerste Kamer genoeg voorstanders voor zou zijn.

IJskast
Doordat in 2005 het D66  voorstel van de gekozen burgemeesters sneuvelde trad Minister Thom de Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) af en politiek Den Haag besloot de plannen voor staatshervorming even te laten rusten. Nu kan de partij weer een poging doen, vindt partijleider Alexander Pechtold.

Lokale premier
Volgens de partij D66 ontwikkelt een burgemeester zich steeds meer tot een lokale premier van de gemeente en moet hij daar ook democratisch op afgerekend kunnen worden.

Peiling

Slechts 16% van de Nederlanders is tegen, 13% heeft er nog geen mening over. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research dat deze week onder ruim 9.500 Nederlanders hierover hun mening peilde. Directe aanleiding voor het onderzoek is het standpunt van het CDA, dat dit weekeinde bij monde van CDA-voorman Buma stelde inmiddels ook voorstander te zijn van de gekozen burgemeester. Nu tweederde van de Tweede Kamer voor is, is hiermee een wetswijziging een stapje dichterbij gekomen.

Meerderheid voorstander

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) is dus voorstander van een gekozen burgemeester. Iets minder dan de helft daarvan (44 procent) wil ook zelf de eerste burger kiezen en de gemeenteraad passeren. Dat schrijft het tijdschrift Binnenlands Bestuur op basis van een onderzoek van I&O Research onder 9.500 Nederlanders.

Buma

Burgemeesterszoon en CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma toonde zich afgelopen zaterdag in de Volkskrant voorstander van een democratische burgemeestersverkiezing.

Plasterk juicht het toe

Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) juicht het idee van een gekozen burgemeester toe. ,,In het regeerakkoord hadden we hadden al besloten de kroonbenoeming uit de wet te halen zodat er bij gewone wet kan worden besloten hoe de burgemeester kan worden gekozen. Ook ligt er al een initiatief van D66, dus je ziet dat er een grote steun voor is”, aldus Plasterk.

In het Regeerakkoord van VVD en PvdA is opgenomen dat de burgemeestersbenoeming uit de Grondwet moet worden gehaald. D66-Kamerlid Gerard Schouw diende in april 2012 een voorstel in voor deze zogeheten deconstitutionalisering. Voor een grondwetswijziging moet tweederde van de Tweede Kamer zijn goedkeuring geven.

In Utrecht en Eindhoven is geëxperimenteerd met een burgemeestersreferendum. In beide steden konden de inwoners alleen kiezen tussen twee PvdA’ers, waardoor de referenda jammerlijk mislukten.

Onafhankelijke positie
De twee tradities zijn ook sterk zichtbaar in de aanstellingswijze. De burgemeester wordt formeel benoemd door de Kroon, maar praktisch gekozen door de gemeenteraad. Die koninklijke strik om de keuze van de raad schept nét de afstand die een burgemeester nodig heeft om zich te verstaan met alle partijen, een onafhankelijke positie in te nemen en niet te worden gezien als de man of vrouw van de meerderheid.

Er valt nog een tweede les te trekken uit deze ervaringen. De democratie is de afgelopen anderhalve eeuw georganiseerd via politieke partijen. Dat zag in de beginjaren niet iedereen zitten. De partijloze liberaal Cort van der Linden toonde zich honderd jaar terug als premier van een ‘zelfstandig kabinet’ zeer beducht voor de partijmacht, die in zijn ogen de volkswil zou vertroebelen. Het partijbelang zou altijd voorop staan en machtspolitiek in de hand werken, ten koste van het algemeen belang.

Zie ook: Opnieuw aandacht voor de direct door het volk gekozen Burgemeester

zie ook: De direct gekozen burgemeester weer uit de ijskast ??? – deel 2

Zie ook: De direct gekozen burgemeester weer uit de kast ? – deel 1

Zie ook: Opnieuw aandacht voor de direct door het volk gekozen Burgemeester

De opkomst van de partijloze burgemeester

Trouw 07.12.2016 Nederland telt sinds deze week acht partijloze burgemeesters. Het zullen er nog veel meer worden.

Hij kwam door zijn opstelling in een spagaat terecht. Toen Bernt Schneiders afgelopen jaren als burgemeester van Haarlem vóór een partijloze burgemeester pleitte, kreeg hij direct de vraag waarom hijzelf dan nog lid was van de Partij van de Arbeid. “Die vragenstellers hadden helemaal gelijk”, zegt Scheiders nu hij inmiddels uit Haarlem is vertrokken. “Maar ik vond het zo’n statement naar de fractie om tussentijds afstand te nemen.”

Toch is hij nog enthousiast over het fenomeen, dat steeds zichtbaarder wordt in bestuurlijk Nederland. Acht burgemeesters vormen samen een flinke club, zo lijkt het. Al stelt dat aandeel nog weinig voor afgezet tegen het totale aantal van 342 burgemeesters. Volgens het Genootschap van  Burgemeesters kwam er in 2015 één partijloze burgemeester bij, dit jaar maar liefst drie. Alle omstandigheden zijn aanwezig om dat segment zonder politieke kleur de komende jaren flink te laten groeien.

Neutraal

De fractievoorzitters die samen de vertrouwenscommissie vormen, liggen vaak zo met elkaar overhoop dat zij de ander geen kandidaat gúnnen. Daarom wordt er maar voor een partijloze burgemeester gekozen: die is tenminste neutraal.

Bernt Schneiders, oud-burgemeester van haarlem

De eerste reden voor de opkomst van de partijloze burgemeesters zit ‘m in de nieuwe rol van de gemeenteraad. Die mag formeel alleen kandidaten ‘aanbevelen’, maar in de praktijk is die aanbeveling sterk bepalend en neemt de minister van binnenlandse zaken die keuze over. De politieke verdeling van burgemeesterschappen is voorgoed voorbij.

Volgens Schneiders leggen de vertrouwenscommissies van de raad bij de keuze voor een burgemeester veel meer de nadruk op het niveau van de kandidaten en de bestuurlijke kwaliteiten, en minder op de politieke achtergrond.

“Burgemeester Wilmien Haverkamp in Tubbergen was stadsdeelmanager, Lieke Sievers uit Edam-Volendam was hoofd van de veiligheidsregio en Annemarie Penn uit Maastricht maakte deel uit van het College van Procureurs-Generaal. Nou, dan haal je wat in huis.”

Bij partijgebonden kandidaten gaat de kwaliteit juist omlaag. De politieke partijen hebben nog zo weinig leden dat ‘iemand die vijf keer een intelligente opmerking op een partijbijeenkomst maakt, wordt gebombardeerd tot wethouder’, zegt Schneiders. En het wethouderschap is weer het voorportaal voor dat hogere ambt.

Kort gezegd: politieke partijen kunnen niet meer de kwaliteit leveren die nodig is in bestuurlijke functies. En dan is er de politieke versplintering en polarisatie. “De fractievoorzitters die samen de vertrouwenscommissie vormen, liggen vaak zo met elkaar overhoop dat zij de ander geen kandidaat gúnnen. Daarom wordt er maar voor een partijloze burgemeester gekozen: die is tenminste neutraal.”

Geen spijt

© Wikimedia.

Joerie Minses, burgemeester van Alphen-Chaam.

Een laatste ontwikkeling is zeer bepalend: de opkomst van de lokale partijen die hun eigen bestuurders voortbrengen. Burgemeester Joerie Minses bijvoorbeeld van Alphen-Chaam was eerst wethouder van een lokale partij in het Limburgse Leudal.

“Toen ik verkaste naar Brabant, moest ik mijn partij wel achterlaten.” Hij heeft nog geen moment spijt van zijn partijloze burgemeesterschap. “Mijn vrijheid van handelen is gewoon groter. Nóóit hoef ik loyaal te zijn aan een partij die provinciaal of landelijk al standpunten heeft ingenomen. Ik kies voor het belang van mijn gemeente.”

Dat is ook precies wat Bernt Schneiders bedoelt. “Een burgemeester dient politiek neutraal te zijn, boven de partijen te staan en tussen de burgers. Daarbij is geen plaats voor een politieke partij.”

Acht burgemeesters zonder politieke kleur;

  • Gerrit Jan Gorter
    Zeewolde (Flevoland)
    • Reg van Loo
    Vaals (Limburg)
    • Joerie Minses
    Alphen-Chaam (Noord-Brabant)
    • Dagmar Oudshoorn
    Uithoorn (Noord-Holland)
    • Annemarie Penn-te Strake
    Maastricht (Limburg)
    • Lieke Sievers
    Edam-Volendam (Noord-Holland)
    • Arno Verhoeven
    Leudal (Limburg)
    • Wilmien Haverkamp-Wenker
    Tubbergen (Overijssel)

Verwant nieuws

Meer over; Politiek Gemeenteraadsverkiezingen

Burgemeester zonder politieke partij in opkomst

AD 07.12.2016 Burgemeesters zijn steeds vaker partijloos. Dit jaar zijn drie burgemeesters benoemd die geen lid waren van een politieke partij. Vorig jaar kwam er één partijloze burgemeester bij.

Nederland telt nu acht burgemeesters zonder partij en dat aantal gaat de komende jaren waarschijnlijk groeien, meldt Trouw.

Bernt Schneiders, PvdA’er en oud-burgemeester van Haarlem, is voorstander van het fenomeen. Hij zegt dat vertrouwenscommissies van gemeenten vaker kijken naar de vaardigheden van kandidaat-burgemeesters, en minder naar partijkleur.

Een van de partijlozen is Annemarie Penn-te Strake in Maastricht. ,,Zij maakte deel uit van het College van procureurs-generaal. Nou, dan haal je wat in huis”, aldus Schneiders. Volgens hem daalt de kwaliteit van mensen die lid zijn van een politieke partij juist.

Lees ook

Ben Paulides wil onderzoek naar ontslag burgemeester

Lees meer

Helft Nederlanders geeft voorkeur aan gekozen burgemeester 

Ongeveer een op de vijf vindt huidige manier de beste

NU 25.11.2016 Ruim de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een door het volk gekozen burgemeester.

Dit blijkt uit een onderzoek waarvan het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag de resultaten bekendmaakte. De ondervraagden konden alleen uit de drie alternatieven kiezen, 15 procent gaf aan geen keuze te kunnen maken.

Bijna een op de vijf vindt de huidige manier de beste, namelijk dat de gemeenteraad een kandidaat voordraagt die dan door de regering wordt benoemd.

Een kleine minderheid van 14 procent vindt een benoeming van de burgemeester door de gemeenteraad de beste manier.

Veruit de meeste ondervraagden vinden het veel democratischer als de inwoners zelf hun burgemeester kunnen kiezen. Desondanks hechten veel mensen waarde aan een burgemeester die boven de politieke partijen en opvattingen staat.

Lees meer over: Burgemeester

Helft wil burgemeester kiezen

Telegraaf 25.11.2016 Ruim de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een door het volk gekozen burgemeester. Bijna een op de vijf vindt de huidige manier de beste, namelijk dat de gemeenteraad een kandidaat voordraagt die dan door de regering wordt benoemd. Een kleine minderheid van 14 procent vindt een benoeming van de burgemeester door de gemeenteraad de beste manier.

Dit blijkt uit een onderzoek waarvan het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag de resultaten bekendmaakte. De ondervraagden konden alleen uit de drie alternatieven kiezen, 15 procent gaf aan geen keuze te kunnen maken.

Veruit de meeste ondervraagden vinden het veel democratischer als de inwoners zelf hun burgemeester kunnen kiezen. Desondanks hechten veel mensen waarde aan een burgemeester die boven de politieke partijen en opvattingen staat.

Helft Nederlanders wil gekozen burgemeester

AD 25.11.2016 Ruim de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een door het volk gekozen burgemeester. Bijna een op de vijf vindt de huidige manier de beste, namelijk dat de gemeenteraad een kandidaat voordraagt die dan door de regering wordt benoemd. Een kleine minderheid van 14 procent vindt een benoeming van de burgemeester door de gemeenteraad de beste manier.

Dit blijkt uit een onderzoek waarvan het ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag de resultaten bekendmaakte. De ondervraagden konden alleen uit de drie alternatieven kiezen, 15 procent gaf aan geen keuze te kunnen maken.

Veruit de meeste ondervraagden vinden het veel democratischer als de inwoners zelf hun burgemeester kunnen kiezen. Desondanks hechten veel mensen waarde aan een burgemeester die boven de politieke partijen en opvattingen staat.

‘Laat keuze voor verkiezing burgemeester aan gemeente’

AD 20.06.2016 Gemeenten moeten zelf bepalen hoe hun burgemeester wordt gekozen, door de raad of door de bevolking. Met dit advies aan het kabinet hoopt de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) de langlopende discussie over de gekozen burgemeester te beslechten.

De Raad, onder voorzitterschap van PvdA-coryfee Jacques Wallage, stelt dat de politiek uit de loopgraven moet komen en weer begint bij het begin. ,,Er zijn heel veel visies op het ambt van de burgemeester. Zoek je een neutrale, technische voorzitter die tegelijkertijd burgervader is, dan is er alle reden om die door de raad te laten kiezen. Maar wil je juist dat de burgemeester een boegbeeld is die de toekomst van de gemeente een gezicht geeft, dan kun je die keuze bij de bevolking neerleggen. Hoe politieker het ambt, des te logischer om direct te laten kiezen”, zegt Wallage.

De PvdA’er verwacht dat plattelandsgemeenten vaker zullen beslissen de keuze aan de raad te laten, terwijl grote gemeenten eerder hun inwoners zullen raadplegen. Dat er lokaal verschillen ontstaan is volgens hem helemaal niet erg. ,,Waarom zou de Tweede Kamer die keuze eenvormig moeten regelen?”, vraagt hij zich af.

Lees ook

CDA maakt haast met opvolging Eppie Fokkema

Lees meer

Grondwetswijziging

Op dit moment ligt er wetgeving in het parlement die de weg vrij maakt om burgemeesters rechtstreeks te laten kiezen. Daarvoor is een  grondwetswijziging nodig, waarbij in beide Kamers na de verkiezingen een tweederdemeerderheid moet instemmen.

KANTTEKENINGEN BIJ WIJZIGING BURGEMEESTERSAANSTELLING

BB  20.06.2016 Inwoners die hun eigen burgemeester kiezen; het kan. De gemeenteraad die zelf bepaalt of er een burgemeestersverkiezing komt of dat de raad zelf de burgemeester kiest; ook dat kan. Mogelijkheden voor een andere aanstellingswijze van burgemeesters zijn er genoeg, maar hebben stuk voor stuk gevolgen voor de rol en positie van de burgemeester en daarmee voor de lokale politieke verhoudingen. Daar moet meer aandacht voor zijn, voordat het kind met het badwater wordt weggegooid.

Type burgemeester

Dat is de hartenkreet van de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in zijn vandaag verschenen advies ‘Begin bij het begin’, over de rol, positie en aanstellingswijze van burgemeesters. Omdat de wijze burgemeestersbenoeming uit de Grondwet is geschrapt – in eerste lezing – ligt de weg open naar een andere wijze van aanstelling.

Voordat sec een keuze wordt gemaakt tussen grofweg een rechtstreeks door de inwoners gekozen burgemeester of een door de gemeenteraad gekozen burgemeester, moeten vragen worden beantwoord als wat voor burgemeester we willen hebben en hoeveel lokale kleuring bij het ambt past, meent de Rob. ‘Voor je kunt zeggen hoe de burgemeester moet worden aangesteld, moet je nadenken over welk type burgemeester je wilt hebben’, stelt Rob-voorzitter Jacques Wallage.

De Rob adviseert vier stappen te doorlopen, alvorens een keuze te maken. Als uiteindelijk voor een nieuwe vorm wordt gekozen, moet in de wet worden vastgelegd dat de nieuwe aanstellingsvorm na vijf jaar worden geëvalueerd. Op grond van die evaluatie moet worden bepaald of de wet moet worden aangepast.

Overwegen en wegen

Om bij het begin te beginnen moet in de ogen van de Rob ten eerste nog eens goed worden nagedacht óf het bestaande model wel moet worden gewijzigd. Deze is vanuit bestuurlijk oogpunt gezien ‘redelijk uitgebalanceerd’, stelt de Rob. Bovendien kiest de gemeenteraad de facto nu al zijn eigen burgemeester.

Overwegingen om de bestaande aanstellingswijze op de schop te gooien, zijn de (geringe) democratische legitimiteit van burgemeester, ‘bestuurlijke onvolkomenheden’ (zoals de ‘spagaat’ waarin de burgemeester sinds het dualisme zit) en personele kanten zoals het grote afbreukrisico en het ambt zelf (is het nog aantrekkelijk genoeg).

Als na het doordenken van deze vraagstukken en het wegen van de antwoorden duidelijk wordt dat het echt nodig is de aanstellingswijze te veranderen, dan kunnen vervolgens in de ogen van de Rob verschillende opties worden bestudeerd.

Drie opties

De Rob onderscheidt drie opties: verkiezing door de gemeenteraad, in de wet regelen dat de bewoners de burgemeester kiezen, dan wel de vraag of de burgers eraan te pas komen overlaten aan de gemeenteraad. In het advies zijn per optie niet alleen de voors en tegens in kaart gebracht, maar worden ook waarschuwingen afgegeven. Sommige opties hebben namelijk vergaande gevolgen voor de hele inrichting van het lokale bestuur of voor de huidige bestuurlijke verhoudingen.

Bestuurlijke gevolgen

De eerste optie is het minst verstrekkend omdat, zoals gezegd, er in de praktijk weinig verandert. De democratische legitimiteit wordt echter niet vergroot en de bestuurlijke spagaat blijft bestaan. Als wordt gekozen voor rechtstreekse burgemeestersverkiezingen gaan de lokale verhoudingen schuiven, waarschuwt de Rob. Rechtstreekse verkiezingen kunnen weliswaar zorgen voor meer levendigheid in de lokale democratie en voor een hoger democratische gehalte, maar risico’s zijn er ook.

De burgemeester heeft mogelijk geen steun in de gemeenteraad en het college, niet alle inwoners zullen zich door de gekozen burgemeester vertegenwoordigd voelen en de burgemeester is minder onafhankelijk en kan niet zomaar boven de partijen staan, om er een paar te noemen. Ook moet worden gekeken naar de bestuurlijke gevolgen, zoals de verhoudingen tussen gemeenteraad en burgemeester en de aanstellingswijze van wethouders.

Dit alles hoeft ‘een keuze voor een rechtstreeks gekozen burgemeester niet in de weg te staan, maar die consequenties moeten wel eerst onder ogen worden gezien’, aldus de Rob in zijn advies.

Lokaal krachtenspel

Een andere mogelijkheid is de keuze aan de gemeenteraad zelf over te laten, oppert de Rob. De gemeenteraad beslist in dit model niet alleen wel type burgemeester bij de gemeente past (rol, positie), maar ook over de aanstellingswijze: rechtstreekse verkiezingen of de burgemeesterskeuze overlaten aan de raad. Beide mogelijkheden moeten dan in de wet worden geregeld. Dit model past in deze tijd, die om differentiatie vraagt, meent de Rob.

Ook deze optie heeft voor- en nadelen. Het past bij consequent voortgezette decentralisatie, maar nadeel is dat ‘een toch wezenlijk onderdeel van ons staatsbestel niet meer door de wetgever wordt afgewogen, maar wordt overgelaten aan het lokale krachtenspel’, aldus de Rob.

Visie op het ambt

Er moet kortom goed worden nagedacht over het burgemeestersambt en de gevolgen voor dat ambt en het lokale bestuur bij een andere aanstellingswijze, vóór dat daar een besluit over wordt genomen. ‘De burgemeester vervult een cruciale rol in het lokale openbaar bestuur.

De Raad voor het openbaar bestuur wil duidelijk maken dat de aanstellingswijze voort moet komen uit een visie op het ambt, niet andersom’, benadrukt Wallage.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

SCHNEIDERS: BURGEMEESTERS MOETEN GEEN PARTIJLID ZIJN

BB 09.03.2016 Burgemeesters zouden hun partijlidmaatschap moeten opzeggen zodra ze hun ambt aanvaarden. Dit zegt de voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters en scheidend burgemeester van Haarlem Bernt Schneiders in het Parool.

Belangenverstrengeling
‘De belangrijkste kracht van burgemeesters is de onafhankelijke positie,’ aldus Schneiders. ‘Tegenwoordig moeten bestuurders en politici in alle opzichten de schijn van belangenverstrengeling voorkomen. Wat mij betreft geldt voor burgemeesters dat ze de schijn van politieke partijdigheid zouden moeten vermijden,’ zo zegt Schneiders tegen de Amsterdamse krant. Door het partijlidmaatschap op te geven zou de burgemeester duidelijk maken dat hij of zij niet uit partijpolitieke overwegingen handelt. Terwijl dit volgens Schneiders in de praktijk zeker niet het geval is. ‘Iedere burgemeester neemt maatregelen die indruisen tegen het partijbelang.’

De-loyaal
De meeste burgemeesters in Nederland zijn lid van een politieke partij. Ook Schneiders zelf heeft zijn lidmaatschap van de PvdA niet opgezegd.  Als ik dat als enige burgemeester zou doen, zou dat de-loyaal overkomen voor de PvdA-fractie in Haarlem.’

Superwethouder
De Haarlemse burgemeester is overigens geen voorstander van een gekozen burgemeester. Dat zou volgens hem juist ten koste gaan van de onafhankelijkheid. ‘Een burgemeester wordt dan verkozen op basis van een partijpolitiek programma. Een PvdA-burgemeester die een PvdA-programma gaat uitvoeren, is eigenlijk een superwethouder in plaats van een onafhankelijke burgemeester.’

GERELATEERDE ARTIKELEN;

VVD’ers solliciteren massaal

Telegraaf 16.12.2015  Als er in een plaats in Nederland een burgemeester wordt gezocht, is de kans vrij groot dat een VVD’er op die functie reageert. In 2014 waren er 35 burgemeestersvacatures. Dat leverde 958 sollicitanten op. Onder hen zaten bijna driehonderd VVD’ers.

In 2015 voerde de VVD ook de lijst aan. Tot dusverre staat de teller dit jaar op 32 vacatures. 795 mensen reageerden daarop en 232 sollicitatiebrieven kwamen van een VVD’er. Dat blijkt woensdag uit onderzoek van Binnenlands Bestuur, het vakblad voor bestuurlijk Nederland.

Het CDA was zowel vorig jaar als dit jaar tweede op de lijst, met respectievelijk iets meer dan 200 en 155 kandidaten. PvdA’ers stuurden in 2014 nog 159 sollicitatiebrieven voor vrije burgemeestersposten. Dit jaar waren het er nog maar honderd.

Wat verder opvalt, zo meldt Binnenlands Bestuur, is dat van de meest linker- en rechterzijde van het politieke spectrum nauwelijks interesse lijkt te bestaan om burgemeester te worden. SP-kandidaten zijn in zowel 2014 als 2015 op de vingers van één hand te tellen. Bij de PVV is het aantal sollicitanten nog minder.

Dat zoveel VVD’ers solliciteren komt volgens Niels Karsten, universitair docent bestuurskunde aan de Tilburgse School voor Politiek en Bestuur, doordat de liberalen door eerdere gunstige verkiezingsuitslagen vaker wethoudersposten hebben bekleed en daardoor bestuurlijke ervaring hebben opgedaan. De relatieve oververtegenwoordiging van CDA’ers op de burgemeestersposten in Nederland is echter nog niet voorbij. Vooral in veel kleinere gemeenten levert het CDA de burgemeester.

VVD’ERS SOLLICITEREN ZICH BLAUW

BB 16.12.2015 Vacante burgemeesters­posten oefenen een meer dan gemiddelde aantrekkingskracht uit op VVD’ers. Zij sturen verreweg de meeste sollicitatiebrieven.

Uit onderzoek van Binnenlands Bestuur naar alle opengestelde burgemeestersvacatures in 2014 en 2015 blijkt dat VVD’ers massaal een gooi doen. Vorig jaar kon er worden gereageerd op 35 vacatures. Dat leverde in totaal 958 sollicitanten op. Een fors deel  daarvan was dus van liberale huize: bijna driehonderd. Op ruime afstand, met iets meer dan tweehonderd kandidaten, volgde het CDA. De PvdA was in 2014 goed voor 159 sollicitatiebrieven.

Dalend animo
Dit jaar laat ongeveer hetzelfde beeld zien. Van de in totaal 795 brieven voor 32 vacante posten – nog niet alle reactietermijnen zijn gesloten – waren er tot op heden 232 van de hand van een VVD’er. Het CDA volgde opnieuw op gepaste afstand, met 155 kandidaten. De animo onder PvdA-vertegenwoordigers is vergeleken met 2014 flink geslonken: nog maar honderd brieven belandden er op het bureau van de commissaris der koning – een daling van vijftig procent ten opzichte van vorig jaar.

De burgemeester is de nieuwe held

Trouw 27.09.2015  Waarom lukt het de partijen in de hoofdstroom van de politiek maar niet greep te krijgen op de retoriek van de populist en laat zelfs de Kamervoorzitter zich met stomheid slaan als die het parlement beledigt? De politieke denker Paul Frissen gaf enkele jaren terug het eenvoudige antwoord: “Omdat onredelijkheid, in de dubbele betekenis van irrationeel en onmatig, zijn handelsmerk is en hij de emotie, de beleving, beschouwt als een authentieke bron van waarheid.”

In tijden van tegenspoed is het moeilijker de hartstochten in de samenleving te kanaliseren en te verzoenen met wat politiek haalbaar en bestuurlijk mogelijk is.

Dat er nog geen stevig hek om Nederland staat om de ‘asiel-tsunami’ tegen te houden, komt door gebrek aan daadkracht van een elite die de wil van het volk niet serieus neemt. Zo is voor de populist de cirkel snel rond en staat een Kamervoorzitter die op redelijkheid rekent met een mond vol tanden als vlak voor haar neus de Kamer voor ‘nep-parlement’ wordt uitgemaakt.

Hoewel de rede weinig uithaalt tegen de populist, had het getuigd van wat de Amerikaanse schrijver Hemingway beschreef als ‘elegantie in de vuurlinie’, als zij kort en krachtig voor de waarde en betekenis van de parlementaire democratie was opgekomen. Zij had de woorden van John Kennedy kunnen aanhalen ‘dat er weinig of geen kwesties zijn waarin het gelijk en het recht en alle engelen zich aan één kant bevinden’.

SENAAT AKKOORD: BENOEMING KAN UIT GRONDWET

BB 28.04.2015 De benoeming van burgemeesters en commissarissen van de Koning wordt mogelijk uit de Grondwet gehaald. De Eerste Kamer stemde dinsdag voor een initiatiefwetsvoorstel van D66 hiertoe.

Kritiek en twijfel

Overigens is het nog lang niet zeker of de benoeming echt uit de Grondwet gaat. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer daarna met een tweederdemeerderheid akkoord gaan. Tijdens het debat vorige week was er veel kritiek op en twijfel over het voorstel van D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw. Toch stemden dinsdag 48 senatoren voor en waren 21 tegen. Schouw is blij met de ruime steun. ‘Dit is een belangrijke stap en het is tijd dat die gezet wordt.’

GERELATEERDE ARTIKELEN

Eerste Kamer wil benoeming burgemeester uit grondwet

Trouw 28.04.2015 De benoeming van burgemeesters en commissarissen van de Koning wordt mogelijk uit de Grondwet gehaald. De Eerste Kamer stemde vandaag voor een initiatiefwetsvoorstel van D66 hiertoe. Dit is een belangrijke stap en het is tijd dat die gezet wordt, aldus Gerad Schouw (D66).

Overigens is het nog lang niet zeker of de benoeming echt uit de Grondwet gaat. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer daarna met een tweederdemeerderheid akkoord gaan.

Benoeming burgemeester mogelijk uit Grondwet

NU 28.04.2015 De benoeming van burgemeesters en commissarissen van de koning wordt mogelijk uit de Grondwet gehaald. De Eerste Kamer stemde dinsdag voor een initiatiefwetsvoorstel van D66 hiertoe.

Overigens is het nog lang niet zeker of de benoeming (door de Kroon) echt uit de Grondwet gaat. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw landelijke verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer daarna met een tweederdemeerderheid akkoord gaan.

Tijdens het debat vorige week was er veel kritiek op en twijfel over het voorstel van D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw. Toch stemden 48 senatoren voor en 21 tegen. Onder de tegenstemmers waren CDA, ChristenUnie, SGP en negen senatoren van de PvdA.

In 2005 sneuvelde een soortgelijk voorstel van D66 in de Senaat. Toen ging het al wel om de tweede lezing.

Toenmalig D66-minister Thom de Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) trad daarna af, waarna een crisis tussen CDA-VVD-D66 maar net kon worden opgelost met het Paasakkoord.

Lees meer over: Eerste Kamer Burgemeester

Gerelateerde artikelen

Benoeming uit de Grondwet

Telegraaf 28.04.2015 Het uit de Grondwet halen van de benoeming van burgemeesters en commissarissen van de Koning is een stap dichterbij. De Eerste Kamer stemde dinsdag voor een initiatiefwetsvoorstel van D66 hiertoe.

Overigens is het nog lang niet zeker of de benoeming (door de Kroon) echt uit de Grondwet gaat. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw landelijke verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer daarna met een tweederdemeerderheid akkoord gaan.

Gerelateerde artikelen

21-04: Spanning rond burgemeester

EERSTE KAMER DUBT OVER BENOEMING BURGEMEESTER

BB 21.04.2015 De Eerste Kamer worstelt met de wijze waarop burgemeesters en commissarissen van de Koning in de toekomst moeten worden benoemd. Een initiatiefwetsvoorstel van D66 om de benoemingen uit de Grondwet te halen, leverde dinsdag tijdens een debat veel vragen en weerstand op.

Geen gelopen koers

Initiatiefnemer en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw vindt het spannend maar heeft goede hoop dat een meerderheid volgende week zal instemmen. ‘Het is nog geen gelopen koers. Deze kritiek hoort ook bij de rol van de Eerste Kamer. En zeker als het gaat om de burgemeesters én om de Grondwet, zit iedereen op het puntje van zijn stoel’, zei Schouw na afloop. Het voorstel van D66 regelt niet hoe de aanstelling van deze bestuurders eruit moet gaan zien. Daarover moet een ander voorstel komen. Als de benoeming alvast uit de Grondwet is gehaald, maakt dat volgens Schouw de weg vrij om een grondige discussie te voeren over de positie en benoemingen van de burgemeester.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

Senaat worstelt met wijze benoemen burgemeesters

NU 21.04.2015 De Eerste Kamer worstelt met de wijze waarop burgemeesters en commissarissen van de Koning in de toekomst moeten worden benoemd. Een initiatiefwetsvoorstel van D66 om de benoemingen uit de Grondwet te halen, leverde dinsdag tijdens een debat veel vragen en weerstand op.

Initiatiefnemer en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw vindt het spannend maar heeft goede hoop dat een meerderheid volgende week zal instemmen.

”Het is nog geen gelopen koers. Deze kritiek hoort ook bij de rol van de Eerste Kamer. En zeker als het gaat om de burgemeesters én om de Grondwet, zit iedereen op het puntje van zijn stoel”, zei Schouw na afloop.

Lees meer over: Eerste Kamer Burgemeester

Spanning rond burgemeester

Telegraaf 21.04.2015 De Eerste Kamer worstelt met de wijze waarop burgemeesters en commissarissen van de Koning in de toekomst moeten worden benoemd. Een initiatiefwetsvoorstel van D66 om de benoemingen uit de Grondwet te halen, leverde dinsdag tijdens een debat veel vragen en weerstand op.

Initiatiefnemer en D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw vindt het spannend maar heeft goede hoop dat een meerderheid volgende week zal instemmen. „Het is nog geen gelopen koers. Deze kritiek hoort ook bij de rol van de Eerste Kamer. En zeker als het gaat om de burgemeesters én om de Grondwet, zit iedereen op het puntje van zijn stoel”, zei Schouw na afloop.

Het D66-initiatief werd in 2013 met grote meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen. Een grondwetswijziging kan pas worden doorgevoerd als er opnieuw verkiezingen zijn geweest en de Tweede en Eerste Kamer vervolgens met een tweederdemeerderheid akkoord gaan.

‘ER IS NIETS MIS MET DE BURGEMEESTER VAN NU’

BB 20.04.2015 De Eerste Kamer debatteert morgen over een wetsvoorstel om de benoeming van de burgemeester en de commissaris van de koning uit de grondwet te halen. Minister Plasterk heeft als schot voor de boeg vrijdag een notitie gepresenteerd met daarin verschillende benoemingswijzen voor de burgemeester van straks. Burgemeester van Haarlem en voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters Bernt Schneiders (PvdA) zou het liefs willen dat de burgemeester gewoon in de grondwet bleef.

Waar draait het debat om?

‘Om de gekozen burgemeester. Tot nu toe is het nooit gelukt om een gekozen burgemeester te introduceren in Nederland. Sinds 1966 zijn daartoe regelmatig pogingen ondernomen, maar die zijn steeds gestrand op de blokkade van de grondwetswijziging. Initiatiefnemer van het wetsvoorstel Gerard Schouw van D66 betoogt dat de benoeming van de burgemeester niet in de grondwet hoort. Die wens wordt nu waarschijnlijk gehonoreerd. In de Tweede Kamer ging het wetsvoorstel in ieder geval als een mes door de boter. Daarmee ligt de weg open om de verkiezing van de burgemeester met een gewone wet te regelen.’

GERELATEERDE ARTIKELEN

D66-SENATOR WIL DEGRADATIE WETHOUDER VOORKOMEN

BB 06.02.2015 Een rechtstreeks door burgers gekozen burgemeester reduceert wethouders vrijwel zeker tot randfiguren. Wat dat betekent voor het niveau van de wethouders(kandidaten), laat zich volgens staatsrechtgeleerde Hans Engels raden.

Engels plaatst in zijn deze week uitgesproken inaugurale rede als bijzonder hoogleraar van de Oppenheim-leerstoel aan de Rijksuniversiteit Groningen kritische kanttekeningen bij de gevolgen van een direct door de bevolking gekozen burgemeester. Pikant, want behalve hoogleraar is Engels senator voor D66 – de partij die het felst pleit voor een rechtstreeks gekozen burgemeester.

‘Kies in de komende Troonrede voor een gekozen burgemeester’

VK 13.09.2014 Spreiding van de gemeenteraadsverkiezingen zal voorlopig niet lukken, maar kondig op Prinsjesdag wel aan dat er een gekozen burgemeester komt, schrijft Paul Scholten.

In gemeenteland is een vreedzame revolutie hard nodig. Te veel rellen, fraudes of schandalen worden tegenwoordig in gemeenten gesignaleerd

Kan het ‘revolutionaire’ voorstel dat Pieter Broertjes doet om de gemeenteraadsverkiezingen te spreiden ooit het Staatsblad halen? Er wordt al zo’n 35 jaar tevergeefs over gesproken.

VERWANT NIEUWS

D66 wil met instemming van het kabinet uit de Grondwet halen dat burgemeesters door de kroon worden benoemd. De directe verkiezingen van burgemeesters komt dan dichterbij.

Fundamentele twijfels
PvdA-senator Klaas de Vries heeft deze maand in de Eerste Kamer de kont tegen de krib gegooid, hoewel zijn partij in de Tweede Kamer en in het kabinet wel voor is. Tot verrassing van D66 heeft de ex-minister fundamentele twijfels, zo blijkt uit aanvullende vragen die hij op het allerlaatste moment indiende.

D66-Kamerlid Gerard Schouw noemt dat ‘bijzonder’. ‘Dat soort vragen van principiële aard verwacht je niet op zo’n laat moment.’

Ergernis Pechtold over dwarsliggen PvdA-senator

Trouw 27.05.2014 D66 ergert zich aan de Senaatsfractie van de PvdA die mogelijk dwars gaat liggen bij het veranderen van de manier waarop burgemeesters benoemd worden. D66-leider Alexander Pechtold heeft daar bij premier Mark Rutte en vicepremier Lodewijk Asscher over aan de bel getrokken.

Bronnen op het Binnenhof zeggen dit naar aanleiding van berichtgevingvandaag in het AD. Ze reageren op de uitlatingen van PvdA-senator Klaas de Vries zondag in De Telegraaf. De Vries is bang dat als de huidige manier van burgemeesters benoemen (door ‘de kroon’) uit de Grondwet gehaald wordt, de gekozen burgemeester dan ineens heel snel dichtbij komt. De Vries is geen voorstander van een gekozen burgemeester.

Pechtold ergert zich aan PvdA

Telegraaf 27.05.2014  D66 ergert zich aan de Senaatsfractie van de PvdA die mogelijk dwars gaat liggen bij het veranderen van de manier waarop burgemeesters benoemd worden. D66-leider Alexander Pechtold heeft daar bij premier Mark Rutte en vicepremier Lodewijk Asscher over aan de bel getrokken. Dat zeggen bronnen aan het Binnenhof. Aanleiding waren uitlatingen van PvdA-senator Klaas de Vries zondag in De Telegraaf. Hij is bang dat als de huidige manier van burgemeesters benoemen (door ‘de kroon’) uit de Grondwet gehaald wordt, de gekozen burgemeester dan ineens heel snel dichtbij komt. De Vries is daar niet voor.

Ergernis Pechtold over dwarsliggen benoemen burgemeester

NU 27.05.2014 D66 ergert zich aan de Senaatsfractie van de PvdA, die mogelijk dwars gaat liggen bij het veranderen van de manier waarop burgemeesters benoemd worden.

D66-leider Alexander Pechtold heeft daar bij premier Mark Rutte en vicepremier Lodewijk Asscher over aan de bel getrokken. Bronnen op het Binnenhof zeggen dat naar aanleiding van berichtgeving dinsdag in het AD.

Vallen

Verkiezingen voor de Tweede Kamer staan pas voor 2017 gepland, maar de PvdA-senator wil het zekere voor het onzekere nemen. „Het kabinet kan zomaar vallen”, waarschuwt hij. Als er dan een nieuwe coalitie, zonder PvdA, aantreedt, is het te laat. „Als de direct gekozen burgemeester dan op tafel wordt gelegd, kan die vrijwel zonder enige discussie ingevoerd worden.”

Om dit te voorkomen overweegt de PvdA daarom dit jaar tegen het wetsvoorstel te stemmen. Op de vraag of de sociaaldemocraten zich dan niet gebonden voelen aan het regeerakkoord, antwoordt senator De Vries: „Totaal niet.”

De PvdA wil dat burgemeesters door de gemeenteraad worden benoemd en senator De Vries ziet dat dit doel eigenlijk al is bereikt. Want in de praktijk wijkt de Kroon eigenlijk nooit af van het advies van de raad. De politicus is bang dat daar verandering in komt als de benoemingswijze uit de Grondwet wordt gehaald. Bij een nieuwe formatie zou een partij als D66 dan zomaar kunnen eisen dat de burgemeester direct door het volk gekozen moet worden.

PvdA keert zich tegen akkoord

Telegraaf 25.05.2014 De PvdA vreest dat burgemeesters in de toekomst direct door de burger gekozen kunnen worden. Senatoren van de PvdA overwegen daarom om zich tegen een afspraak in het regeerakkoord te keren die de weg hiervoor vrij zal maken.

Met een initiatiefwet wil D66-Kamerlid Schouw de manier waarop een burgemeester wordt benoemd uit de Grondwet halen. VVD en PvdA hebben in het regeerakkoord afgesproken om dat te steunen. De benoeming, die nu officieel door ’de Kroon’ gebeurt, wordt niet door de initiatiefwet veranderd. Maar door er geen grondwettelijk verankerde procedure te maken, kan het parlement veel makkelijker wijzigingen in de wijze van benoeming aanbrengen.

DRAAGVLAK GEKOZEN BURGEMEESTER GROEIT

BB 11.03.2014 Het draagvlak voor de verkiezing van een burgemeester door de inwoners van een gemeente groeit. Uit een enquête onder 2655 gemeenteraadsleden door het dagblad Trouw blijkt dat een kwart deze methode steunt. Vier jaar geleden was dat nog 16 procent.

Raadsleden

De lokale volksvertegenwoordigers blijven daarmee achter bij hun landelijke collega’s. In de Tweede Kamer is namelijk een ruime meerderheid voor de gekozen burgemeester. Momenteel wordt een burgemeester door de Kroon benoemd na een advies door de gemeenteraad. 40 procent van de geënquêteerde raadsleden staat nog achter dat systeem of vindt dat de raad de formele benoeming zelf kan verrichten (29 procent).

GERELATEERDE ARTIKELEN;

Gekozen burgemeester wint terrein onder raadsleden

Trouw 11.03.2014 UPDATE De steun voor een door burgers gekozen burgemeester groeit. Dat blijkt uit een enquête van Trouw. Een kwart van de 2655 raadsleden blijkt nu voorstander te zijn van dit plan. Toch blijft een grote meerderheid tegen.

Trouw vergeleek de antwoorden met eenzelfde enquête die 4 jaar geleden werd gehouden. Was destijds 16 procent van de raadsleden voor een gekozen burgemeester, nu is dat 25 procent.

Kwart wil burgemeester kiezen

Telegraaf 11.03.2014 Het draagvlak voor de verkiezing van een burgemeester door de inwoners van een gemeente groeit. Uit een enquête onder 2655 gemeenteraadsleden door het dagblad Trouw blijkt dat een kwart deze methode steunt. Vier jaar geleden was dat nog 16 procent.

De gekozen burgemeester wint terrein

Trouw 11.03.2014 Een kwart van alle raadsleden is nu voor een gekozen burgemeester. Alleen CDA’ers zijn nog niet overtuigd van het nieuwe standpunt van hun partij

De steun voor een door burgers gekozen burgemeester groeit. Dat blijkt uit een vergelijking van de recente enquête van Trouw onder 2655 raadsleden, met eenzelfde enquête die vier jaar geleden werd gehouden. Was destijds 16 procent van de raadsleden voor een gekozen burgemeester, nu is dat 25 procent.

Gekozen burgemeester wint terrein

Telegraaf 11.03.2014  De steun voor een door burgers gekozen burgemeester groeit.  Een kwart van de 2655 raadsleden blijkt nu voorstander te zijn van dit plan. Dat blijkt uit een enquête van Trouw.

Trouw vergeleek de antwoorden met eenzelfde enquête die 4 jaar geleden werd gehouden. Was destijds 16 procent van de raadsleden voor een gekozen burgemeester, nu is dat 25 procent.

CDK ZUID-HOLLAND IN GESPREK MET VIER BOLLENGEMEENTEN

BB 14.02.2014 Jaap Smit, de kersverse Commissaris van de Koning van Zuid-Holland, gaat met de gemeenten Teylingen, Hillegom, Lisse en Noordwijk in gesprek over de procedure om te komen tot een kroonbenoemde burgemeester.

Burgemeestersvacatures opengesteld

De gemeenten Teylingen, Hillegom, Lisse en Noordwijk hebben nu al een tijdlang alle vier een waarnemend burgemeester. De vorige Cdk Jan Franssen (VVD) schreef vlak voor zijn afscheid in december een brief aan de vier gemeenten, waarin hij hen liet weten de minister te adviseren de burgemeestersvacatures open te stellen nu duidelijk is hoe de bestuurlijke toekomst van de streek er uit gaat zien.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

Jongeren CDA tegen gekozen burgemeester

CDJA keert zich tegen voorstel van partijleider Sybrand Buma

NU 08.02.2014 Een gekozen burgemeester is gevaarlijk voor goed bestuur.  Dat zegt Julius Terpstra, voorzitter van het CDJA, zaterdag op BNR Nieuwsradio. CDA-leider Sybrand Buma pleitte begin deze maand nog voor een gekozen burgemeester als versterking van de lokale democratie.

Gerelateerde artikelen

Lees meer over CDJA Gekozen burgemeester

CDA-jongeren tegen gekozen burgemeester

Trouw 08.02.2014 Een gekozen burgemeester is gevaarlijk voor goed bestuur. Dat zei Julius Terpstra, voorzitter van het CDJA, vandaag op BNR Nieuwsradio. CDA-leider Sybrand Buma pleitte begin deze maand nog voor een gekozen burgemeester als versterking van de lokale democratie.

Zullen we de burgemeester dan maar helemaal afschaffen?

Trouw  06.02.2014 Of ik voor de gekozen burgemeester ben? Het lijkt een heel voor de hand liggende vraag en je bent geneigd intuïtief een antwoord te geven.

Maar eigenlijk is het een hele rare vraag.

Zoiets als: bent u voor het weer? Net zo’n vraag. Wat moet je daar nou mee?  

De burgemeester neemt in ons lokaal bestuur een bijzondere positie in. Hij heeft formeel  nauwelijks bevoegdheden. Nagenoeg alle belangrijke politieke besluiten liggen bij de raad en de vertegenwoordigers van die raad in het college: de wethouders. Logisch want van de burgemeester wordt verwacht dat hij boven de partijen staat. Niet alleen de politieke partijen maar ook de maatschappelijke partijen. Als er een conflict is tussen twee voetbalclubs, of een burenruzie, ook dan kan de burgemeester alleen maar iets doen omdat hij nergens bij hoort. Hij is verbindende schakel  tussen raad, wethouders en ambtenarij. In de praktijk betekent dat weinig macht maar soms heel veel gezag.

Nederlanders willen zelf burgemeester kiezen

RTVWEST 05.02.2014 DEN HAAG – Zeker 60 procent van de Nederlanders is voor de invoering van een gekozen burgemeester. Van deze mensen wil 44 procent liever zelf naar de stembus gaan, dan de keuze over te laten aan de gemeenteraad. Dat schrijft … Lees verder

BURGERS WILLEN ZELF HUN EIGEN BURGEMEESTER KIEZEN

BB 05.02.2014 Een ruime meerderheid (66%) van de Nederlanders is voor de invoering van een gekozen burgemeester. Het gros daarvan (44%) wil de burgemeester dan wel zelf kiezen, en de keuze niet aan de raad overlaten.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meerderheid Nederlanders voor gekozen burgemeester

Trouw 05.02.2014 Zeker 60 procent van de Nederlanders is voor de invoering van een gekozen burgemeester. Van deze mensen wil 44 procent liever zelf naar de stembus gaan, dan de keuze over te laten aan de gemeenteraad. Dat schrijft Binnenlands Bestuur op basis van een onderzoek van I&O Research onder ruim 9500 Nederlanders.

NL wil zelf burgemeester kiezen

Telegraaf  05.02.2014  Zeker 60 procent van de Nederlanders is voor de invoering van een gekozen burgemeester. Van deze mensen wil 44 procent liever zelf naar de stembus gaan, dan de keuze over te laten aan de gemeenteraad. Dat schrijft Binnenlands Bestuur op basis van een onderzoek van I&O Research onder ruim 9500 Nederlanders.

Meerderheid Nederland voor gekozen burgemeester

Trouw 05.02.2014 Zeker 60 procent van de Nederlanders is voor de invoering van een gekozen burgemeester. Van deze mensen wil 44 procent liever zelf naar de stembus gaan, dan de keuze over te laten aan de gemeenteraad.  Dat schrijft Binnenlands Bestuur op basis van een onderzoek van I&O Research onder ruim 9.500 Nederlanders.

Directe aanleiding voor het onderzoek is het standpunt van het CDA, dat dit weekend bij monde van Sybrand Buma stelde voorstander te zijn van de gekozen burgemeester.

Gerelateerde artikelen

Lees meer over: Gekozen burgemeester

Meeste Nederlanders willen zelf hun burgemeester kiezen

Elsevier 05.02.2014 Burgemeesterszoon Sybrand van Haersma Buma is nu ook voorstander van een gekozen burgemeester. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) is voorstander van een gekozen burgemeester. Iets minder dan de helft daarvan (44 procent) wil ook zelf de eerste burger kiezen en de gemeenteraad passeren.

Dat schrijft het tijdschrift Binnenlands Bestuur op basis van een onderzoek van I&O Research onder 9.500 Nederlanders.

Buma

Burgemeesterszoon en CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma toonde zich zaterdag in de Volkskrant ook voorstander van een democratische burgemeestersverkiezing.

In het Regeerakkoord van VVD en PvdA is opgenomen dat de burgemeestersbenoeming uit de Grondwet moet worden gehaald. D66-Kamerlid Gerard Schouw diende in april 2012 een voorstel in voor deze zogeheten deconstitutionalisering. Voor een grondwetswijziging moet tweederde van de Tweede Kamer zijn goedkeuring geven.

‘Districten zouden CDA helft zetels hebben gekost’

NU 03.02.2014 Als de Tweede Kamer in 2012 zou zijn gekozen met het districtenstelsel dat CDA-leider Sybrand Buma zaterdag voorstelde, zou zijn partij niet verder zijn gekomen dan zeven zetels.

Dat blijkt uit een doorrekening van het systeem door Simon Otjes, onderzoeker van de Rijksuniversiteit Groningen, op het weblog Stuk Rood Vlees. De christendemocraten hebben nu dertien zetels.

Buma pleitte zaterdag in de Volkskrant – behalve voor een gekozen burgemeester – ook voor de invoering van een districtenstelsel. Van de 150 Kamerleden zouden er 75 landelijk moeten worden gekozen en 75 in kiesdistricten. Daarmee wil de CDA-leider de band met de kiezers versterken.

Gerelateerde artikelen;

Lees meer over: Gekozen burgemeester CDA Sybrand Buma

ENTHOUSIASME OVER GEKOZEN BURGEMEESTER

BB 01.02.2014 CDA-leider Sybrand Buma wil onze democratie hervormen en daarmee het vertrouwen in het systeem bij de kiezer terugbrengen. Hij denkt aan een buurtinitiatief, een gekozen burgemeester en een forse aanpassing van het kiesstelsel.

Plasterk juicht het toe

Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) juicht het idee van een gekozen burgemeester toe. ,,In het regeerakkoord hadden we hadden al besloten de kroonbenoeming uit de wet te halen zodat er bij gewone wet kan worden besloten hoe de burgemeester kan worden gekozen. Ook ligt er al een initiatief van D66, dus je ziet dat er een grote steun voor is”, aldus Plasterk.

GERELATEERDE ARTIKELEN;

‘Democratie hervormen’

Telegraaf 01.02.2014 CDA-leider Sybrand Buma wil onze democratie hervormen en daarmee het vertrouwen in het systeem bij de kiezer terugbrengen. Hij denkt aan voorstellen zoals het buurtinitiatief en de gekozen burgemeester. Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) juicht het idee van een gekozen burgemeester toe. „In het regeerakkoord hadden we hadden al besloten de kroonbenoeming uit de wet te halen zodat er bij gewone wet kan worden besloten hoe de burgemeester kan worden gekozen. Ook ligt er al een initiatief van D66, dus je ziet dat er een grote steun voor is”, aldus Plasterk. Bij het buurtinitiatief moeten burgers de mogelijkheid krijgen om zelf bijvoorbeeld de ouderenopvang in hun wijk te regelen, of een sportveld aan te leggen.

CDA na jaren aarzelen ook voor gekozen burgemeester

VK 01.02.2014   Na jarenlange aarzeling is nu ook het CDA voluit voorstander van een gekozen burgemeester. Daarmee is de steun van een tweederde Kamermeerderheid voor de benodigde Grondwetswijziging verzekerd. Alleen van ChristenUnie en SGP is bekend dat ze mordicus tegen zijn.

CDA is nu ook voor gekozen burgemeester

Trouw 01.02.2014 Het CDA schaart zich na jaren aarzelen achter het plan voor een gekozen burgemeester. Daarmee is de steun van een tweederde Kamermeerderheid voor de benodigde Grondwetswijziging verzekerd.

CDA-leider Sybrand Buma zegt vandaag in een vraaggesprek met de Volkskrant: ‘Dat schimmige systeem met een vertrouwenscommissie loopt op zijn laatste benen. We willen naar een open verkiezing.’ Nu wordt de burgemeester nog benoemd door de  Kroon, op voordracht van de gemeenteraad.

CDA wil gekozen burgemeester

Tweederdemeerderheid in de Kamer voor grondwetswijziging

NU  01.02.2014 Het CDA is voor een gekozen burgemeester. Daarmee is er nu een tweederdemeerderheid in de Tweede Kamer voor de benodigde grondwetswijziging. Dat zegt CDA-partijleider Sybrand Buma zaterdag in een interview met de Volkskrant. “Dat schimmige systeem met een vertrouwenscommissie loopt op zijn laatste benen”, aldus Buma. “We willen naar een open verkiezing.”

De partij heeft jarenlang geaarzeld over het onderwerp. Alleen ChristenUnie en SGP zijn nog tegen een gekozen burgemeester, waardoor de wijziging ineens een stuk dichterbij komt.

Lees meer over: Gekozen burgemeester CDA Sybrand Buma

Ook het CDA wil nu een gekozen burgemeester

Elsevier 01.02.2014 Het CDA is na jaren aarzelen voluit voorstander geworden van de gekozen burgemeester. Daarmee is nu een tweederde meerderheid van de Tweede Kamer voorstander van het rechtstreeks kiezen van de burgemeester en kan de benodigde grondwetswijziging worden doorgevoerd. ‘Dat schimmige systeem met een vertrouwenscommissie loopt op zijn laatste benen. We willen naar een open verkiezing’, zegt CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma, zelf de zoon van een burgemeester, zaterdag in een interview met de Volkskrant.

zie ook

Voldoende steun voor gekozen burgemeester door draai CDA›

NRC 01.02.2014  Door een draai van het CDA na jaren twijfelen, is er nu een tweederde Kamermeerderheid voor een gekozen burgemeester. “Dat schimmige systeem met een vertrouwenscommissie loopt op zijn laatste benen”, zegt CDA-leider Sybrand van Haersma Buma vandaag in een interview met de Volkskrant. “We willen naar een open verkiezing.

Advertisements

februari 1, 2014 - Posted by | Uncategorized | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 reacties »

  1. Heerlijk toch, door enige decennia heen, doorgaans lekkere koffiepraat over “de gekozen Burgemeester ” te praten. Wel of niet, vóór: Een Gekozen Burgemeester !!

    Reactie door ronantoinekraft | februari 2, 2014 | Beantwoorden

  2. […] zie ook: De direct gekozen burgemeester weer uit de ijskast – deel 3 […]

    Pingback door Benoeming nieuwe Burgemeester in Den Haag | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | oktober 26, 2016 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: