Debat in de Digitale Hofstad

Stemmen uit de Haagse Wijken

De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw

Een Italiaanse burgemeester verbiedt kebab en in Nederland dreigt een verbod op rituele slacht Joodse en islamitische organisaties zijn fel tegen de nieuwe wet omdat de vrijheid van godsdienst in het geding is.

En hoe zit het met de aanpak van het antisemitisme? En wat dan met die discussie over de verstoring van de zondagsrust (koopzondag).)?? En wat te denken van de beperkingen van de vrijheid van onderwijs.

En dan is er ook nog ook de kritiek op de weigerambtenaar bij het homo-huwelijk. Ofwel het pleidooi voor een moderne en verlichte levenshouding  met bijbehorende Pride. Van Loenen doet niet veel recht aan het werk dat een organisatie als COC Nederland verricht om bijvoorbeeld voorlichting over homoseksualiteit in het onderwijs onder de aandacht te brengen. Deze organisatie bepleit nergens het prediken van homotolerantie en verplichte ruimdenkendheid.

Het lijkt wel een trend om de in het verleden verworven rechten van gelovigen en ongelovige te beperken.

Maar toch ook het hoofddoekverbod, het verbodop Moskeebouw etc. kunnen we niet opzij schuiven !!! Zij het dan dat, door de toestroom van immigranten op zoek naar werk en vrijheid, de Islam pas weer recentelijk als bedreigend wordt ervaren in het westen. En vanaf 9/11 steekt het virus pas echt de kop op. Hierna dus sprekend van een “Tsunami van de Islamisering”.

Terwijl, het ‘Atheïsme het Westen verovert’ lopen notabene de Christelijke kerken leeg. In 1997 ging nog zo’n 23% van de Nederlandse bevolking minstens één keer per maand naar de kerk. Elf jaar later is dat percentage gezakt naar 19%.

Ook onder katholieken nam het kerkbezoek aanzienlijk af. Van 2004 tot en met 2008 bezocht gemiddeld 23 procent minstens eens per maand een kerkdienst, tegenover 31 procent in 1998 en 1999. Het misbruik in de Katholieke kerk zal hier ook een rol bij spelen. Onder de protestanten liep de kerkgang nauwelijks terug.

Van de Nederlandse bevolking vanaf 18 jaar en ouder is 58 procent kerkelijk. De helft daarvan is katholiek. Verder rekent 9 procent zichzelf tot de Nederlandse Hervormde Kerk, is 4 procent gereformeerd en geeft 6 procent aan tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) te behoren.

De PKN’ers, en in iets mindere mate de gereformeerden, tonen een sterke betrokkenheid bij de samenleving. Zij doen dat door zich in te zetten als vrijwilliger, actief te zijn in het verenigingsleven of hulp te bieden aan anderen. Mensen van andere gezindten en niet-kerkelijken zijn minder betrokken.

Ook dus de kerkgang houdt verband met de betrokkenheid bij de samenleving. De meeste informele hulpverleners behoren tot de groep die zeer regelmatig – twee tot drie keer per maand – naar de kerk gaat. De meeste vrijwilligers gaan zelfs elke week.

(Hans Schmeets)  Bron: Religie aan het begin van de 21ste eeuw. CBS (Den Haag/Heerlen 2009)

De invloed van het Christelijke geloof neemt in haar totaliteit af in de maatschappij (al zou je dat soms niet denken.

Van de totale bevolking is 5 procent islamiet. Dat komt neer op 825 duizend mensen. Zo’n 95 procent van hen is van niet-westerse afkomst. De Marokkanen vormen met 296 duizend islamieten de grootste groep, op de voet gevolgd door de Turken met 285 duizend islamieten.

In diezelfde periode groeit de Islam van 3 naar zo’n 5% van de totale bevolking in ons kikkerlandje, maar het aantal moslimgangers daalt juist. Eén en ander valt te lezen in het rapport ‘Religie aan het begin van de 21ste eeuw‘ (‘CBS’). Vergelijkbaar verder

 

Zie ook: Minder vaak naar kerk

In Nederland staan nogal wat kerkgebouwen leeg.

Een aantal daarvan is geschikt om vluchtelingen tijdelijk op te vangen. Daarom wil  o.a. de Protestantse Kerk Nederland (PKN) met staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie praten over het huisvestingsprobleem voor asielzoekers. Meer nieuws over leegstaande kerk vluchteling

zie ook: Geert Wilders PVV versus de Paus – Islamisering versus Secularisering – deel 3

zie ook: Geert Wilders PVV versus de Paus – Islamisering versus Secularisering – deel 2

zie ook: Geert Wilders PVV versus de Paus – Islamisering versus Secularisering – deel 1

Dag des Oordeels? Door Turkije gesteunde Rebellen veroveren Dabiq

Elsevier 17.10.2016  De rebellengroep Free Syrian Army heeft de Syrische stad Dabiq, die in handen was van terreurgroep Islamitische Staat (IS), veroverd, melden Amerikaanse media. De militaire groep, die gesteund wordt door de Turkse autoriteiten, drong zondagochtend de Noord-Syrische stad binnen.

Missie om te moorden: strijd IS test van God

Dabiq is symbolisch en strategisch gezien een belangrijke stad in de Syrische oorlog. Zo heeft IS jarenlang gesproken over het ‘gevecht dat het einde van de wereld voorspelt’ in Dabiq. De profeet Mohammed zou hebben voorspeld dat daar een apocalyptische strijd zou plaatshebben.

Dabiq decor van Dag des Oordeels

IS-woordvoerders zouden volgens journalisten echter haastig hebben gezegd dat het niet gaat om deze strijd in Dabiq, maar een die nog moet volgen. De islamitische rebellengroep omsingelde Dabiq namelijk zaterdagavond al, en het leek een voldongen feit dat de jihadisten zouden worden verdreven.

Volgens onderzoeker William McCants gaat het voor IS om een ‘strijd tussen ongelovigen en moslims als onderdeel van het laatste conflict voorafgaand aan de Dag des Oordeels’. Het is daarom tevens de naam van het propagandatijdschrift van Islamitische Staat.

Turkse grens

Lees ook: hoe ver reikt de lange arm van Erdogan in Syrië?

Voor de andere partijen in het conflict, gaat het vooral om een strategische plaats: Dabiq ligt minder dan tien kilometer van de Turks-Syrische grens, tussen Aleppo en Turkije in. Turkije speelt nu al wekenlang een belangrijke rol in het Syrische conflict. In augustus stond het land Syrische rebellen bij in de strijd tegen IS-jihadisten en Syrische Koerden.

Offensief tegen Mosul nadert; duizenden flyers afgeworpen boven centrum

In Irak is een grote militaire operatie van start gegaan om de stad Mosul te heroveren op terreurorganisatie Islamitische Staat. Dat melden Turkse en Iraakse media. De bevolking is zaterdag met duizenden flyers gewaarschuwd voor het op handen zijnde offensief. ‘We treffen voorbereidingen om Mosul te bevrijden en om de veiligheid en de stabiliteit in de regio te herstellen’, is te lezen in de flyers. Wanneer het langverwachte offensief begint, is onduidelijk.

De Iraakse luchtmacht gooide de waarschuwingen van vier pagina’s lang zaterdagnacht boven de stad, na Bagdad de grootste van Irak. Volgens het militaire commando werden ze afgeworpen boven het centrum.

‘Het is tijd voor een overwinning’, zo staat in het pamflet te lezen. ‘Tijd voor een schoon Irak, bevrijd van IS en alle andere donkere geloven’, zo wordt de Iraakse president Haider al-Abadi geciteerd.

Syrische rebellen veroveren symbolisch belangrijk Dabiq op IS

Syrische rebellen, gesteund door het Turkse leger, hebben zondag de symbolisch belangrijke Syrische plaats Dabiq op Islamitische Staat (IS) veroverd. Dat heeft het hoofd van de Sultan Murad-rebellengroep bekendgemaakt. Dabiq wordt genoemd in een apocalyptische, islamitische voorspelling als de plek van de laatste slag tussen moslims en ‘ongelovigen’.

Val kalifaat

Islamitische Staat (IS) bereidt zijn strijders in stilte voor op een val van het kalifaat dat het heeft uitgeroepen in delen van Syrië en Irak. In boodschappen en met acties in Syrië, erkennen IS-leiders recente verliezen in het gebied. IS-aanhangers wordt erop gewezen dat resterende bolwerken van IS op termijn zullen worden verloren. Lees in dit artikel hoe IS de ineenstorting van het kalifaat verkoopt aan de aanhangers.

De beweging verwees in de afgelopen dagen ook hiernaar. IS zei dat het plaatsje het toneel zou zijn van een belangrijk gevecht tegen de ‘kruisvaarders’. Dabiq was tot voor kort ook de titel van de regelmatig verschijnende online glossy van de terreurgroep.

Slag om Mosul is begonnen

De terreurgroep moet vooral worden weggehouden van de Turkse grens. In september zei het Turkse leger het laatste land bij de Turkse grens dat nog in handen was van IS te hebben veroverd.

Voor IS is Mosul het laatste Iraakse bolwerk

In de strijd tegen Islamitische Staat is met het beleg van Mosul. een belangrijke periode aangebroken.

Wat gaat er gebeuren?

De stad

Na de verovering van Fallujah, in juni, zijn alle ogen gericht op Mosul. Het offensief is zelfs al ‘de eindstrijd’ gedoopt, als zijnde de laatste krachtinspanning om IS uit Irak te verdrijven.

Grootste offensief tegen IS in Irak van start rond Mosul

Vertrek uit Dabiq is symbolische nederlaag voor IS

Militaire operatie Mosul officieel van start

Dreiging ‘regionale oorlog’ hangt boven slag om Mosul

Bauke Schram (1993) is sinds april 2016 online redacteur bij Elsevier

Tags: Dabiq Dag des Oordeels Free Syrian Army IS Syrische rebellen

‘IS is uit op een Armageddon

Trouw 02.09.2016 Hij maakte gisteren nog een praatje met een taxichauffeur in Utrecht. Khaled, heette hij, uit Jemen. Met David Cook, islamhistoricus, gaat het al snel over zijn vak. En tegenwoordig komt het gesprek dan ook vanzelf op terreurbeweging IS. “Géén moslims”, volgens Khaled.

Volgens de ideologie van IS is het prima om van playboy tot zelfmoordterrorist te gaan. Je wordt op je laatste daden beoordeeld.

© Maartje Geels.

Die bewering hoort Cook alom. Maar hoe geruststellend het ook is dat moslims IS afwijzen, de geschiedenis leert iets anders, zegt hij. Cook is auteur van standaardwerken over de jihad, martelaarschap en eindtijddenken, en verbonden aan de Rice University in Texas.

Islamitisch terrorisme wordt door verschillende kenners aan kolonialisme of armoede geweten. Nonsens, vindt de historicus. Sommige moslims, vertelt hij, grijpen wel degelijk naar de wapens vanwege hun geloof.

Net als de eerste islamitische strijders op hun veroveringstochten in de zevende eeuw. In die tijd, de begintijd van de islam, is Cook gespecialiseerd, net als in de contemporaine islam. Het is precies die versie van het geloof waarop terreurbeweging IS zich beroept.

Cook: “Er is een gigantische onwil om moslimradicalen op hun woord te geloven als ze zeggen dat ze zich op de Koran baseren. Je hebt zelfs bij de veiligheidsdiensten mensen die zo denken.”

De laatste terroristen van IS waren niet vroom. Zedeloze types, mislukte criminelen, blijkt uit de berichten.

“Dat kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze geen moslims zijn. Volgens IS-ideologie is het prima om van playboy tot zelfmoordterrorist te gaan. Je wordt als moslim beoordeeld op je laatste daden. Dus het is normaal om je extreem laat te bekeren, en in de laatste minuut berouw te krijgen. Zelfmoordaanslagen sluiten aan op die traditie.

Het is een enkeltje paradijs – een absolute methodologie om redding te vinden. Zo’n mislukte crimineel die zich bij IS aansluit is niet het type dat het leven van een normale vrome moslim kan leven. Daar heeft zo iemand het geduld niet voor.”

IS wordt wel gezien als een eindtijdbeweging, die een wereldoorlog en Armageddon wil uitlokken. Hoe doen ze dat?

“In oude geschriften is aangekondigd dat er kort voor de eindtijd zal worden gevochten in Syrië. De soennitische messianistische figuur, de Mahdi, zal het veroveringswerk afmaken vanaf waar de eerste moslims waren gebleven. Hij zal Constantinopel, Rome en Europa veroveren, en Centraal-Azië, India en Ethiopië. IS speelt in op het gevoel dat veel van die oude voorspellingen nu gaan uitkomen. Ze zijn uit op een strijd tussen goed en kwaad, waarin alles, werkelijk alles op het spel staat. Dat zou gaan gebeuren in het Noord-Syrische plaatsje Dabiq – niet toevallig ook de naam van hun glossy.

“Hun zwarte vlag is het meest verwoestende symbool dat ze inzetten. Die is van een duivels simplisme, en heeft massa’s op de been gebracht. Ze hebben de geloofsbelijdenis er op gezet in een vroeg-Arabisch schrift. Dat geeft een gevoel van: we gaan onze grootheid hervinden, van toen we nog een veroverend en gevreesd volk waren.

“Tegelijkertijd houden ze hun lokroep vaag. Dat ze de sharia daadwerkelijk wilden gaan invoeren, tot de meest controversiële wetten aan toe, het afhakken van handen, en homo’s van grote hoogtes gooien, dat maakten ze pas laat bekend. Des te meer mensen konden ze aanspreken.

En het is ook nog niet zo eenvoudig om een staat te bedenken die zó ongelofelijk ideaal is dat mensen er voor zouden willen sterven. Des te meer je in detail treedt over hoe de staat precies is ingericht, des te sneller een buitenstaander een oordeel kan vellen, en zeggen: ‘Nou, eigenlijk klinkt die staat niet veel beter dan, pak ‘m beet: Venezuela’.”

Waarom jezelf dood vechten als je toch gelooft dat de wereld spoedig vergaat?
“Hier geldt weer: je verzekert er een plaats mee in het paradijs. Niet alleen voor jezelf, ook voor je familie. En misschien kun je als jihadist zonder einddatum in zicht moeilijk de nodige energie opbrengen voor de strijd.”

Er wordt wel gezegd dat IS de religie en hun eindtijdpropaganda puur instrumenteel inzet. Wat denkt u?
“Ze gaan misleidend te werk, dus ik begrijp waar die gedachte vandaan komt. Toch lijkt mij dat niet waarschijnlijk. Alles wat IS doet gaat regelrecht in tegen politiek realisme. Denk aan de seksslaven. Je kunt op je vingers natellen dat geen enkel Europees land je staat gaat erkennen als je daar mee aan komt zetten.

Ze hebben al hun buren de oorlog verklaard. Ook Turkije, hun levenslijn, het land waardoor ze hun olie verkopen. Al krijgen ze geen directe steun van president Erdogan, met hem delen ze gezamenlijke economische belangen, én een gezamenlijke vijand, de Koerden. Die zorgen ervoor dat hij hen niet daadwerkelijk aanvalt.

“Neem de aanslagen van IS in Ankara en Istanbul. Daarbij vroeg ik me af: zou dit hun manier zijn om Turkije uit te dagen, en zo de Apocalyps te bespoedigen? Weet dat Turkije, los van Israël, het enige leger heeft dat hen mogelijk zal kunnen verslaan. Dus, hen aanvallen, terwijl je tegelijkertijd in oorlog bent met Syrië, Irak en Jordanië, slaat dat ergens op?

Ik zou zeggen: ‘Nee’. Het is stompzinnig. Zelfs als je gelooft dat je alle vier je vijanden moet bestrijden, moet je kiezen wie je eerst gaat doen, en wie later. Ik geloof dus dat hun ideologische en apocalyptische aard zich ook openbaart in hun buitenlandpolitiek. Ze willen iedereen boos maken en in een wereldoorlog lokken.”

© Maartje Geels.

Je kunt eindtijdgeloof niet lang volhouden: telkens blijkt de wereld gewoon weer door te gaan.

Kan de apocalyptische taal van IS overslaan naar andere moslims?
“Men is er nu meer mee bezig, dat wel. Er wordt veel over de Mahdi en ‘het uur’ gepraat. Maar er is ook weer geen Mahdi-gekte. Eindtijdbewegingen zijn per definitie marginaal. Het is nooit het establishment dat hier vol van is. Je kunt eindtijdgeloof ook niet zo lang volhouden: op een gegeven moment blijkt de wereld namelijk altijd gewoon weer door te gaan. In 2009 was men er in Iran nog vast van overtuigd dat de Mahdi zou gaan verschijnen.

Nu hoor je daar weinig meer over. Zo gaat dat. Ik ben zelf opgegroeid in het Amerikaanse evangelicalisme. Wij geloofden in 1988 allemaal dat de eindtijd was aangebroken, omdat in de Bijbel ergens stond voorspeld dat Jezus binnen een generatie na het oprichten van de staat Israël zou wederkomen op aarde.

Ik geloofde dat echt! Maar ik moet je zeggen, als ik nu nog wel eens iemand over de eindtijd hoor, ben ik sceptisch. De generatie die zoiets meemaakt, gaat niet zomaar nog eens in hun leven geloven dat het einde nabij is, maar dan nu écht. (Lacht). Dat brengt me op een andere wet over eindtijdbewegingen: achteraf, als de wereld niet blijkt te zijn vergaan, wil men het er niet meer over hebben. Te pijnlijk.”

Maakt dat onderzoek naar eindtijdbewegingen niet lastig?
“Ik ben voorzichtig, want er zijn nu eenmaal weinig bronnen, maar ik denk dat je Mohammed ook als aankondiger van de eindtijd kunt zien. Volgens de geschriften is Mohammed ‘net voor het uur’ gezonden. Met zijn zwaard moest hij een zuiveringsstrijd beginnen. Ik werk nu aan een vertaling van een boek uit de negende eeuw dat talloze niet uitgekomen apocalypsen opsomt. Een groot deel valt in de begintijd van de islam.

Er was destijds reden genoeg om een Apocalyps te vrezen. Grote oorlogen, de builenpest, waarbij een kwart van de Syriërs omkwam. En in het jaar 610, toen Mohammed begon met zijn preken, was de komeet van Halley zichtbaar. Overigens zijn er veel mensen die dit onzin vinden. Ik niet. Misschien is de eindtijd niet dé drijvende kracht achter Mohammed. Maar tot drie keer toe staat er in de Koran: ‘Wanneer komt het uur?’. Mensen hadden de eindtijd in elk geval in hun hoofd. Dat aspect hebben we zeker.”

In de Arabische wereld is een beweging weg van de politieke islam. Egypte en Tunesië hebben daar in elk geval een begin mee gemaakt.

Er woeden al godsdienstoorlogen in de islamitische wereld. Komt het nog goed?
“Er is óók een kentering gaande. Met hun kalifaat en aanslagen heeft IS een hoop mensen wakker geschud. In de Arabische wereld is een beweging weg van de politieke islam. Egypte en Tunesië hebben daar in elk geval een begin mee gemaakt.”

Verandert de theologie mee?
“In de eerste eeuwen van de islam was jihad onomwonden agressief en gericht op verbreiding van de islam. Moslims gaan de jihad meer als een geweldloze strijd tegen je ego zien. Dat is onder individuele gelovigen, vooral in het Westen, zeker een trend. Je komt die invulling van de jihad pas tegen rond het jaar 1080. Niet eerder. De ‘grote jihad’ wordt het dan genoemd, en het komt naast de fysieke jihad te staan, die dan ‘kleine jihad’ heet.

Wie niet in staat was om daadwerkelijk te vechten, kon zo toch iets doen. Je treft deze gedachte wel aan bij soefigroepen. Maar in de theologie is het niet prominent. Ik ken er maar twee boeken over: van Ayatollah Khomeini, en van een Saudische geleerde. Terwijl aan de gevechtsjihad honderden boeken zijn gewijd. En met de Koran kom je ook echt op een fysieke strijd uit. Die is zo gedetailleerd beschreven dat je die teksten niet symbolisch kunt uitleggen.

“En de twee soorten jihad bestaan nog altijd naast elkaar. Men heeft nog niet afgerekend met de gewelddadige jihad. Het is nog maar de vraag of die twee soorten jihad van elkaar te scheiden zijn. Je moet het onderscheid héél goed uitleggen. Ik geloof dat het mógelijk is om zo’n theologie te ontwikkelen. Maar het moet nog wel gebeuren.”

Verwant nieuws;

Speciale Top 2000-kerkdienst in Delfgauw: ‘Moeten we dan hyperchristelijk zijn?’

RTVWEST 27.11.2015  Ondanks dat nummers als ‘Sympathy for the Devil’ in de jaarlijkse Top 2000 van NPO Radio 2 vertegenwoordigd zijn, wordt er in de protestantse kerk in Delfgauw dit jaar een speciale Top 2000-kerkdienst gehouden. Predikant Robert Stigter kopieerde het idee van een kerk in Zoetermeer, waar een dergelijke dienst al een aantal jaar wordt gehouden.

Het concept van de kerkdienst is simpel: het is een standaard kerkdienst die tussendoor wordt aangekleed met nummers uit de Top 2000. Denk bijvoorbeeld aan ‘Zij Maakt het Verschil’ van de Poema’s of liedjes van Acda en de Munnik. Voor de jonge, Delfgauwse predikant zijn dergelijke nummers juist de reden om een dienst in zijn kerk te organiseren.

Want: ‘Waarom moeten we hyperchristelijk zijn?’, zegt Stigter als hem gevraagd wordt naar de ‘heidense’ nummers in de jaarlijkse muzieklijst. ‘Als we zo gaan kijken, wat kunnen wij als kerk dan nog wel doen? De gedachte is überhaupt niet eens bij me opgekomen.’

Andere sfeer
Volgens Stigter is een Top 2000-dienst een perfecte aanvulling op het gevoel dat er heerst tijdens de Kerstdagen, onder niet-gelovigen. ‘Wat wij zien in de kerk is dat er rond Kerst en Oudjaar echt een andere sfeer hangt in deze seculiere regio. Mensen zijn dan veel spiritueler.’

De kerkdienst in de protestantse kerk in Delfgauw is op 27 december 2015.

Meer over dit onderwerp: Top 2000 Kerkdienst Delfgauw Protestants

 De Nieuwe Kerk gezien vanuit een reuzenrad.

De Nieuwe Kerk gezien vanuit een reuzenrad. (Foto: TMG.nl)

Christendom in De Nieuwe Kerk

Telegraaf 01.10.2015 De geboorte van het christendom, een van de grootste religies ter wereld, staat de komende maanden centraal in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. De kerk toont met ruim tachtig sculpturen, schilderijen, geschriften, fragmenten van sarcofagen (marmeren doodskisten) en andere objecten hoe een ooit “radicale en kleine geloofsgemeenschap” uitgroeide tot een mondiale godsdienst.

 De tentoonstelling laat zien hoe Constantijn de Grote (circa 280-337) zich in Rome uitsprak voor het christendom, waardoor de religie een doorbraak beleefde. In zijn opdracht kregen christenen binnen enkele jaren monumentale kerkgebouwen. “Het christendom werd voor het eerst omarmd door een Romeinse keizer”, zegt hoofd tentoonstellingen Marlies Kleiterp. “Tot die tijd kende het christendom vele ups en downs en werd het onder de Romeinen niet overal geaccepteerd.”

Van Constantijn zelf verrezen kolossale keizerbeelden. Een reusachtige marmeren hand, die ooit deel uitmaakte van zo’n beeld, is nu te zien in De Nieuwe Kerk. De 161 centimeter hoge hand uit het jaar 315 is een van de kunstschatten die is uitgeleend door toonaangevende musea in Italië, waaronder de Vaticaanse Musea, de Capitolijnse Musea en het Nationaal Romeins Museum.

‘De Protestantse Kerk mag best wat creatiever’

Trouw 01.10.2015 De Protestantse Kerk Nederland (PKN) staat voor ‘drastische veranderingen’, zei scriba (secretaris) Arjan Plaisier vanochtend in Trouw. De kerk wordt volgens hem uitgedaagd tot ‘een nieuwe onbevangenheid en vrijmoedigheid’ als het gaat om het geloof. Hoe reageren kenners?

Ik heb er een hard hoofd in of de kloof tussen de kerk en de rest van de maatschappij overbrugd kan worden, aldus Hijme Stoffels.

Hijme Stoffels
Godsdienstsocioloog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam
“Het lijkt wel alsof na vele decennia de sociologische realiteitszin is doorgebroken in de kerk. Mijn voorganger aan de VU, Gerard Dekker, riep al in de jaren zeventig en tachtig dat het minder werd. Hij werd weggehoond door de toenmalige kerkleiding. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Bij een debat noemde de voorganger van Arjan Plaisier het sociologische somberpraat. In dat perspectief kun je Arjan Plaisier moedig noemen

Lees ook: Arjan Plaisier: voortdurende fusies zijn niet vol te houden – 01/10/15

‘Ingrepen PKN nodig’

Telegraaf 01.10.2015 Kerkleden zullen moeten accepteren dat de Protestantse Kerk niet langer in elk dorp en in elke stadswijk aanwezig is. De daling van het ledental gaat zo snel, dat drastische veranderingen nodig zijn. Dat zegt scriba Arjan Plaisier donderdag in Trouw.

De manier waarop de kerk is vormgegeven past niet meer bij deze tijd. Het is voor het eerst dat een protestantse kerkleider zo scherp verwoordt hoe de kerk ervoor staat. Hij wil af van de vele vergaderingen, pleit voor de invoering van een soort protestantse bisschop en wil verregaande samenwerking met andere christenen.

‘Ingrijpen nodig door rappe daling ledental Protestantse Kerk’›

NRC 01.10.2015  Leden van de Protestantse Kerk in Nederland moeten accepteren dat niet in elk dorp of in elke stadswijk meer een kerk zal zijn. De daling van het ledental gaat in zo’n hoog tempo dat ingrijpende maatregelen nodig zijn, zegt de landelijk secretaris van de kerk Arjan Plaisier in Trouw. Het aantal leden van de kerk is de afgelopen jaren met zo’n zestigduizend per jaar teruggelopen, naar een krappe twee miljoen in 2015.

De manier waarop de kerk is ingericht past niet meer bij deze tijd, vindt Plaisier. Zo wil hij af van de tijdrovende vergadercultuur en de naar binnen gekeerde blik. Aan de traditionele diensten mag ook wat veranderen. Volgens Trouw is het voor het eerst dat een kerkleider zo expliciet is over hoe het gesteld is met de kerk.

Lees meer

2008 Koninklijke onderscheiding voor Plaisier ›

23 FEB Protestantse Kerk proeft de eigen nieren

2008 ‘Het midden heeft het laten afweten’

2007 ‘Randkerkelijken bieden nieuwe kijk op kerk’ › –

2011 Vind God op Twitter

Arjan Plaisier: voortdurende fusies zijn niet vol te houden

Trouw 01.10.2015 Niet langer zal de Protestantse Kerk in elk dorp en in elke stadswijk aanwezig zijn. Kerkleden moeten accepteren dat er ‘witte plekken’ op de kaart van Nederland ontstaan waar geen kerk meer is. De Protestantse Kerk in Nederland telt nu weliswaar nog zo’n twee miljoen leden, maar de daling van het ledental gaat zo snel, dat drastische veranderingen nodig zijn, zegt scriba (landelijk secretaris) Arjan Plaisier vandaag in Trouw.

Ik vind onze eredienst soms wel erg voor ingewijden. Voor een buitenstaander is het alsof je naar een Chinees schouwspel zit te kijken, aldus Arjan Plaisier.

Momenteel fuseren kerkelijke gemeenten als het niet langer gaat. “Dat is niet vol te houden. Het is enorm belastend”, zegt Plaisier. Hij is als hoogste functionaris het gezicht van het grootste protestantse kerkgenootschap van Nederland. Plaisier zet zijn visie op de toekomst van de kerk uiteen in een nota die vandaag verschijnt.

Verwant nieuws;

Hoe dan ook: tijd voor een gezellige Kruistocht om het Christendom te beschermen tegen de verderfelijke invloeden.

Onze blonde Übermensch is al met de voorbereidingen bezig … en het Plebs lijkt te volgen.

Er wordt zelfs gesproken over de dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw  !!!!

Crusade Against Islamisation of The World

Russische kerk: Poetin voert in Syrië een heilige oorlog – Trouw 01.10.2015 President Poetin krijgt bij zijn bombardementen op Syrische oppositiegroepen ideologische en religieuze steun van de Russisch-orthodoxe kerk. Die spreekt van een ‘heilige oorlog’.

Patriarch Kirill.

Rusland begon woensdag met aanvallen in de buurt van de stad Homs. Daarbij verwoestte het naar eigen zeggen een commandopost en operatiebases van Islamitische Staat. Poetin noemt de interventie een strijd tegen terrorisme: het westen is er duidelijk niet in geslaagd om terreurgroep IS te stoppen en dus moeten de Russen het maar doen.

Buiten Rusland wordt sterk getwijfeld aan Poetins argumentatie. Volgens Washington is hij niet uit op terreurbestrijding, maar wil hij vooral president Assad in het zadel houden. Bij de bombardementen zou hij bovendien geen IS-doelen hebben geraakt, maar andere oppositiegroepen die dichterbij Assads gebied zitten en dus een grotere bedreiging vormen.

Vertel verhalen van u en mij – zo worden we ‘wij’

Kruistochten

Wikipedia – Kruistochten

Uitkijk – Kruistochten

Answering Islam

Zoekresultaten

‘Salafisme is kwaadaardig’

Trouw 28.11.2015 In de strijd tegen moslimterrorisme willen de VVD en PvdA het salafisme doorlichten. Bekeken moet worden of een verbod van die orthodox-islamitische stroming mogelijk is. Donderdag dienden de partijen een motie in waarin ze het Openbaar Ministerie om een onderzoek vragen. Volgens PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch is de stroming ‘het voorportaal tot gewelddadig jihadisme’.

Salafisme is gericht op het streven naar die ene islamitische staat waarin alleen zij mogen leven.

Er zijn toch ook veel salafisten die geweld en terrorisme afwijzen?
“Dat kan zijn, maar het salafisme is in wezen een politieke ideologie die in strijd is met onze wetgeving en openbare orde. Het maskeert zich als religieuze orthodoxie, maar in feite is het een totalitaire ideologie, die anti-democratisch is, en onverdraagzaam. Volgens salafistische richtlijnen hoor je niet in een democratie te leven. Zijn er salafistische organisaties die IS veroordelen? Mooi. Maar daarmee hebben ze niet hun ideologie veroordeeld en hun streven bijgesteld. Voor hen is geweld toegestaan als middel om hun streven, een islamitische staat, te realiseren. Daarmee blijft het salafisme een gevaar.”

U zegt dat het salafisme in strijd is met de Nederlandse wet. Hoe dan?
“Het is gericht op het streven naar die ene islamitische staat waarin alleen zij mogen leven, en de rest aan onderworpen zou moeten worden.”

Verwant nieuws;

Wie stopt de jihad op internet?

Trouw 27.11.2015 Niet alleen in de fysieke wereld is de strijd tegen IS in volle gang. Ook online vechten hackers, bedrijven en overheden tegen de organisatie. Maar van enige coördinatie lijkt geen sprake.

Wat Anonymous verder vooral aantoont is dat IS zeer actief is online, ook op de bekende kanalen als Twitter, Tumblr en YouTube.

Het was een oorlogsverklaring. De hackers die zich scharen onder de naam ‘Anonymous’ richtten zich in een onlinefilmpje na de aanslagen in Parijs direct tot Islamitische Staat. De boodschap: Anonymous gaat wereldwijd achter jullie aan. We gaan jullie vinden en we laten jullie niet ontsnappen.

Hoewel Parijs voor Anonymous aanleiding was om de digitale strijd tegen IS te intensiveren, is die eigenlijk al veel langer bezig. Al sinds de video van de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley door IS vorig jaar online werd gezet, zijn hackers bezig de organisatie online te ‘trollen’. Dat wil zeggen dat websites uit de lucht worden gehaald, twitteraccounts gelieerd aan IS openbaar gemaakt en, zo bleek deze week, sympathisanten bestookt worden met de videoclip van ‘Never Gonna Give You Up’, de Rick Astley-klassieker uit 1987. Een beproefde grap onder hackers.

Verandering
Wat Anonymous verder vooral aantoont is dat IS zeer actief is online, ook op de bekende kanalen als Twitter, Tumblr en YouTube. Dat werd eerder al in meerdere onderzoeken vastgesteld, ook door de AIVD. Zo gebruikt de terreurgroep sociale media om propaganda te verspreiden en sympathisanten te werven.

Verwant nieuws;

Meer over;

Als IS Samarra bereikt, slaat de vlam echt in de pan

‘Nederland moet niet meedoen met deze kruistocht tegen de islam’

Trouw 26.09.2014 Islamitische bewoners van de Haagse buurten Schilderswijk en Transvaalkwartier zijn bang, boos of onverschillig over het Nederlandse bondgenootschap met de Verenigde Staten (en andere landen) in Irak. Vrees voor aanslagen en spanningen in de wijk, haat jegens de Amerikanen met Nederland als brave volger en het idee ‘ik heb mijn eigen problemen op te lossen’ voeren de boventoon.

Verwant nieuws;

Nieuwe kruistocht tegen islam?

Trouw 19.09.2014Tientallen landen vormen een coalitie om terreurorganisatie Islamitische Staat uit Irak en Syrië te verjagen. Gaat geweld geweld uitlokken? In de rubriek ‘Theologisch elftal’ vragen we dat aan Erik Borgman, hoogleraar theologie aan de Universiteit van Tilburg, en Alja Tollefsen, priester in de Anglicaanse kerk.

President Barack Obama van de Verenigde Staten kreeg begin deze week op een conferentie in Parijs de steun toegezegd van dertig landen. Obama wil Islamitische Staat (IS) vernietigen door de militaire kracht van de terreurorganisatie aan te tasten, haar gebied te verkleinen en daarna de genadeklap uit te delen. Door schade en schande wijs geworden, sturen de VS dit keer geen grondtroepen, maar alleen bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen.

Verwant nieuws

Utopische verleiding

De kracht van deze utopie, of die nu wordt gevoed door religieuze of niet-religieuze voorstellingen, is tegelijkertijd bevrijdend en verwoestend. Voor wie erin gelooft, betekent het een ontsnapping aan het depressieve lot van alledag, een bestemming die al het aardse gepruts te boven gaat. Maar voor wie in de weg staat, omdat hij weigert mee te doen aan de verwezenlijking van het paradijs of daarin niet gelooft, betekent het de dood of, als hij geluk heeft, het gedwongen vertrek.

Zo sterk is de utopische verleiding dat de mannen – en de enkele vrouw – die ervoor ten strijde trekken, zichzelf inzetten als wapen, in het uiterste geval als zelfmoordterrorist. Zolang de utopie leeft, melden zich steeds weer nieuwe strijders, onder steeds weer nieuwe vlaggen. Ze moeten bevochten worden, maar hun echte nederlaag volgt pas als ook de islamistische revolutie haar eigen kinderen heeft verslonden en het visioen niemand meer lokt.

Zolang de utopie leeft, blijven de strijders sterven

Trouw 30.08.2014 Als de geschiedenis een richting heeft, dan is die dezer dagen achterwaarts. De zomer van 2014 werd beheerst door gruwelijk nieuws, en de nazomer belooft niet veel beter; we beleven een seizoen van moorden, onthoofdingen, oorlogen en spookachtige ziektes.

De kruistochten zijn niet langer een geldig argument

Trouw 17.08.2014 De Kruistochten vormden een argument voor latere wreedheden in het Midden-Oosten, stelt theoloog Derek Suchard vast.

Halverwege de 19de eeuw ontdekten moslimpropagandisten een verschrikkelijke geschiedenis. Een geschiedenis waarin Europa gedurende een kleine 200 jaar – tussen grofweg het jaar 1100 tot bijna 1300 – wrede kruistochten uitvoerde tegen een onschuldig volk in een land waar de kruisvaarders niets te zoeken hadden.

zie ook: Pogingen om terreur te duiden hebben één ding gemeen: ze slaan nergens op

zie ook:  De discussie over de Gaza-oorlog mist de kern

zie ook: Ruim een eeuw én een Holocaust later is er weinig veranderd

zie ook:  De ironie van de revolutie

zie ook:  ‘Je buigt diep voor Israël, leerde je vroeger. Niet meer’

zie ook:  ‘Journalisten denken dat ze objectief zijn, maar publiek vindt van niet’

Zie ook: Wordt de Arabische cultuur ooit weer leidend in de wereld ?

Hoe zit het overigens met de rol van de politiek in de discussie over de Scheiding van Staat en Kerk ???

Gelovigen bevoorrechten? Alleen bij een Kamermeerderheid

Trouw 12.07.2012 Als verminking verboden is, mogen joden en moslims dan hun kinderen besnijden? In principe niet, vindt filosoof Hans Harbers. Maar áls we gelovigen een uitzonderingspositie geven, kan dat alleen op basis van democratisch debat. ‘Besnijdenis is mishandeling, oordeelde een Duitse rechter vorige maand. Klinkt logisch.

Joden en moslims moeten bewijzen dat de religieuze gebruiken waarvoor ze sterke theologische argumenten hebben ook op medisch vlak deugen. Dat roept de vraag op of religieuze rechten zich nog laten verdedigen.

‘Er zijn aardig wat sterke argumenten om besnijdenis en onverdoofde rituele slacht te verbieden’, stelde filosoof-in-opleiding Martijn Samson vorige week. Toch laten ‘religieuze voorrechten’ zich volgens hem wel degelijk verdedigen. ‘Besnijdenis en onverdoofde rituele slacht worden bijvoorbeeld niet uitgevoerd om te mishandelen, maar als onderdeel van een traditie. Rituelen zijn ook een kwestie van religie en cultuur, van zaken die ons maken tot wat we zijn.’

En toch: gaat fysiek ingrijpen niet erg ver? ‘Ouders die kun kind willen besnijden’,reageerde filosofiestudent Anneroos Goosen vrijdag, ‘besluiten dat deze religieuze waarde belangrijker is dan de lichamelijke integriteit van het kind. Als besnijdenis is toegestaan, kan hij niet beschikken over zijn eigen lichaam. Ook dat is een ernstig verlies van vrijheid.’

‘Religieuze tradities kunnen ook volwassenen klem zetten’

Trouw 08.07.2012 Ouders die kun kind willen besnijden, plaatsen hun religieuze waarden boven de lichamelijke integriteit van hun kind. Verkeerd, vindt filosofiestudent Anneroos Goosen. Het is bijna onmogelijk om besnijdenis te verdedigen. Anneroos Goosen: Ook een volwassen gelovige heeft niet altijd volledige keuzevrijheid

‘Martijn Samson zei woensdag in deze rubriek dat we mensen een deel van hun vrijheid en identiteit ontnemen als we ze verbieden om hun kinderen te besnijden. Inderdaad, als ze niet meer mogen besnijden, verliezen ze iets.

‘Er zijn aardig wat sterke argumenten om besnijdenis en onverdoofde rituele slacht te verbieden’, stelde filosoof-in-opleiding Martijn Samson woensdag. Toch laten ‘religieuze voorrechten’ zich volgens hem wel degelijk verdedigen. ‘Besnijdenis en onverdoofde rituele slacht worden bijvoorbeeld niet uitgevoerd om te mishandelen, maar als onderdeel van een traditie. Rituelen zijn ook een kwestie van religie en cultuur, van zaken die ons maken tot wat we zijn.’

‘Als we mensen dat ontnemen’, meende Samson, ‘dan ontnemen we ze een deel van hun identiteit en vrijheid. Een goede reden om religieuze voorrechten niet zonder meer af te schaffen.’

Verwant nieuws

Voert de politiek een kruistocht tegen gelovigen?

Trouw 03.08.2011 Voor de zomer woedde in Den Haag een serie discussies over verworvenheden van gelovigen. Die trekken geregeld aan het kortste eind. Is dat een trend? Is die zorgwekkend? Vijf Kamerleden maken de balans op.

‘Het is 2011, niet 1911’
Maar, zo verzekeren seculiere partijen, het is absoluut geen ‘kruistocht’ tegen het christendom. “Wat we nu moeten doen, is een aantal zaken rechtzetten. Het is 2011, niet 1911”. lees verder

Europa aan de afgrond.

De Europes beschaving hangt in de touwen. Murw gebeukt door het feminisme, de homolobby en een overdosis cultuurrelativisme staat het ‘Oude Europa’ op het randje van de afgrond.

Ooit was dat anders.

Toen stond Europa fier rechtop. Logisch, want toen was het een door en door christelijke beschaving waar God nog een duidelijke plek had. Gebeurt er niet snel wat, dan is de ondergang van ‘de Avondlandcultuur’ onafwendbaar.

Verbaal militante stroming
Dit apocalyptische visioen houden de schrijvers van het rooms-katholieke tijdschrift en weblog Catholica hun publiek keer op keer voor. www.Catholica.nl, www.catholica.is, dat zichzelf aanprijst als ‘katholiek magazine voor Nederland en Vlaanderen’, vertegenwoordigt een kleine en verbaal militante stroming binnen de rooms-katholieke kerk.

Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie
De ideale wereld is volgens Catholica te vinden in het Europese verleden. Zo staat op de website van het blad een tweekoppige adelaar afgebeeld. Volgens Catholica is deze adelaar ‘het symbool van het Oude Europa’. Hoewel diverse rijken dit symbool gebruikten, hanteert Catholica de afbeelding behorend bij het Habsburgse Rijk.

“Dit doen we niet zomaar”, schrijven ze erbij. En: “Zonder in zinloze romantiek te willen vervallen, menen we dat juist het Habsburgse Rijk bij uitstek – tot het einde toe – iets liet zien van het oude Europa. Juist het Habsburgse Rijk was de voortzetting van het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie.” Hoe dat ideale verleden vandaag de dag verwezenlijkt moet worden, daarover hult het blad zich in stilzwijgen.

Dromen van het verleden
Het antidemocratische, reactionaire katholicisme zoals dat ook in Catholica valt te lezen, is niet nieuw. Het vindt zijn wortels in de negentiende eeuw. “Dan ontbrandt in de kerk de discussie over de vraag of de waarden van de Franse Revolutie, zoals burgerrechten en de scheiding van kerk en staat, omarmd moeten worden of als duivels verworpen moeten worden”, zegt Nissen.

‘Wie zijn politieke tegenstanders religieus definieert, speelt met vuur’
Een geloofsovertuiging waarin de heilige strijd tegen het kwaad voorop staat, zorgt voor extra brandstof om politiek activistisch te worden. “De politieke tegenstander is dan niet zomaar een tegenstander, maar een vijand van God. Zodra je in het politieke debat mensen op wie je je pijlen richt in religieuze termen definieert, haal je de heilige strijd binnen. Doe je dat, dan speel je met vuur. Want voor je het weet is er wel iemand die denkt: ‘Inderdaad, zo zit het. Ik moet er wat aan doen!’ – Alleen door middel van een heilige strijd tegen het kwade kan het goede overwinnen, zo is de redenering.”

De duistere onderkant van de katholieke kerk

Trouw 06.08.2011 Massamoordenaar Breivik baseert zijn ideeën onder meer op die van ultra-conservatieve katholieken. Zij grijpen terug op het Habsburgse Rijk, het ‘Oude Europa’ en de vermeende oude christelijke beschaving. Maar volgens historici ‘staat het beeld dat dit soort conservatieven nu nog steeds oproepen, ver buiten de historische werkelijkheid’.

Zie ook: Aanslagpleger Anders Behring Breivik Noorwegen sympathisant van de PVV

Het is symboolpolitiek om de enkele trouwambtenaar met gewetensbezwaren liefst vandaag nog weg te sturen. Je geweten laat je thuis maar spreken, is de gedachte, geheel conform de tijdgeest. Scherper gesteld: als je levensovertuiging seculier is, mag je die overal tot uiting brengen, maar als die religieus is niet.

Deze kwestie is verbonden aan een veel groter probleem, namelijk de verharding van de sfeer in de Nederlandse samenleving sinds de eeuwwisseling. De hardheid van Wilders jegens de islam en de secularistische behoefte om religie uit het publieke domein te verdringen, hebben elkaar sindsdien gevonden.

Weigerambtenaar heeft recht op tolerantie

Trouw 11.08.2011 Het hing al een tijdje in de lucht. Alle trends wezen erop dat er een dag zou komen waarop er definitief geen ruimte meer is voor trouwambtenaren die een orthodox christelijke (of joodse of islamitische) visie op het huwelijk hebben. Groningen nam deze week als eerste stad het voortouw: ambtenaren van de burgerlijke stand die gewetensbezwaren hebben tegen het huwen van mensen van hetzelfde geslacht (‘weigerambtenaren’) worden aan de kant gezet.

“Laten we vooral naar de feiten kijken”, zegt ook De Korte. “Wilders speelt in op een onderbuikgevoel. In Nederland is 5 procent van de bevolking moslim. Zij vormen geen blok, maar zijn verdeeld naar etniciteit en geloofsstroming. Als ze al belijdend moslim zijn.”

De toon van het publieke debat doet geen goed, volgens de rabbijn en de bisschop. De Korte: “Alles wat je mág zeggen, hoef je nog niet te zeggen. Denk na voordat je iets roept.” Hij is niet bang dat geveinsde hoffelijkheid zorgt voor opgekropte irritatie. “Ik denk eerder dat grofheid geweld uitlokt. En elkaar verrot schelden heeft nog nooit een probleem opgelost.”

‘Religieuze gemeenschappen staan niet los van politieke ontwikkelingen’

Trouw 10.08.2011 Het Noorse drama doet de discussie over verantwoordelijkheid weer oplaaien. Ook orthodoxe christenen liggen in sommige media onder een vergrootglas: hun islamofobie zou excessen als de aanslagen van Breivik in de hand werken. Noorse Joden vrezen voor hun positie vanwege de pro-Israëlische houding van de terrorist.

En ook:

Aasia Bibi
Bibi zit in een dodencel omdat zij in 2009 de profeet Mohammed zou hebben beledigd. De wereld doet niets voor haar; de islamofobie van de Verenigde Naties is slechts gebaseerd op de macht van de islamitische landen. Die islamofobie vormt reden voor inperking van de vrijheid van meningsuiting en godsdienst.

Christelijke familie
Hier rijst de vraag waarom Nederlandse moslimorganisaties niets voor Bibi doen. Waarom staat Farid Azarkan niet op de barricades? Waarom gaat Azarkans vriend Mohammed Rabbae niet naar de Pakistaanse ambassade om de vrijlating van Bibi te eisen? Ten tijde van de film Fitna was Rabbae wel bereid een kopje thee te drinken met de Iraanse ambassadeur.

Wellicht is alles terug te voeren op het feit dat Bibi lid is van een christelijke familie. Als dat de reden van de Pakistaanse heksenjacht is, dan gaat het hier niet om de vrijheid van meningsuiting, maar om de godsdienstvrijheid. In de ogen van moslimfundamentalisten vormt het christendom een belediging van de profeet Mohammed.

De situatie van christenen in islamitische landen verergert met de dag. In Irak proberen fundamentalisten christenen met geweld het land uit te jagen, in Egypte waren christelijke gebouwen het doelwit van aanslagen en in Iran zijn evangelische kerken sinds enkele maanden verboden.

Het lot van Aasia Bibi is hartverscheurend

Elsevier 17.08.2011 Door de blasfemiewet groeit de onrust en het geweld in de Pakistaanse samenleving. De wet is het resultaat van de macht van de fundamentalisten.Door de blasfemiewet groeit de onrust en het geweld in de Pakistaanse samenleving. De wet is het resultaat van de macht van de fundamentalisten.

En verder:

In de PVV ziet hij ‘een verlangen naar emancipatie van de lagere middenklasse, die zich onbeluisterd en niet serieus genomen voelt’. Zit er dus iets geruststellends in de ervaring dat de radicale minderheden nimmer de meerderheid hebben verworven? Nee, voor Van den Berg is het populisme van de PVV moeilijk aanvaardbaar vanwege de xenofobie en de haat die het predikt tegen de islam.

Vrijheid is ontaard in gelijkheidsdwang

Trouw 20.08.2011 Van de socioloog Gabriël van den Brink is de waarneming dat de Nederlandse samenleving in de afgelopen decennia vrijer en harder is geworden.

De vrijheid van het individu is volgens hem groter dan in welk ander Europees land ook, tegelijk is de tolerantie tegenover afwijkende leefstijlen afgenomen. Van den Brink spreekt van ‘een hard soort liberalisme’, dat nog maar weinig ruimte laat voor groepen die zich niet aan het moderne patroon aanpassen, zoals orthodoxe christenen en moslims.

Zie ook: ‘Rechtse criticus Dalrymple is straks linkse held’

                               Integratie moet niet gaan over Nederlandse cultuur

       Godsdienstlessen op de openbare school zijn vermomde zendingsdrang

Tegelijkertijd wordt een kruistocht tegen “de elite” en de linkse kerk gevoerd.

Cultuur, media en wetenschap – broeinesten van linksige vooringenomenheid – krijgen rancuneuze rekeningen gepresenteerd. Kortom: de vrijheid waarvoor de PVV staat, is heel bijzonder. Het is de vrijheid om het buitenland buiten de deur te houden; het is de vrijheid om het binnenlandse buitenland de deur uit te zetten; het is de vrijheid om broodnodige hervormingen tegen te houden. Het is een invulling van vrijheid die wordt gevoed door angst en jaloezie. Het gevolg is een programma dat zich op verkeerde prioriteiten richt – een schadelijk mengsel van xenofoob rechts en conservatief links.

Feiten en beleid doen er niet toe
Het minderheidskabinet Rutte-Verhagen laat zich gijzelen door een cocktail van Wildersiaanse economische onnozelheid en xenofobe paniekzaaijerij. Feiten doen vaak niet ter zake. Populistisch geronk doet het veel beter dan feitelijke kennis. Met “fact-free politics” zijn stemmen te winnen.

De economische onnozelheid van Geert Wilders

Trouw 19.08.2011  De Nederlandse economie komt maar moeilijk op gang. In dit essay betoogt Arjen van Witteloostuijn dat het gebrekkige tempo van vooruitgang te wijten is aan de intolerantie en geslotenheid die de Nederlandse regering ten toon spreidt in woord en beleid. Een kleine open economie kan slechts floreren bij de gratie van een even grote openheid in politiek en samenleving.

Eindtijd

IS wil het einde der tijden, maar riskeert haar eigen einde

Trouw 17.11.2015 Nog even, zo voorspellen de geestelijken van Islamitische Staat, en dan staan de ‘ware’ moslims en de goddelozen uit het Westen oog in oog op het slagveld. Hun strijd zal het einde van de geschiedenis inluiden. Wie de aanslagen van afgelopen vrijdag wil begrijpen, ontkomt niet aan die apocalyptische retoriek.

Op de velden van Dabiq gaat het gebeuren. Rond het stadje in het noorden van Syrië zal volgens een overlevering van de profeet Mohammed de laatste strijd uit de geschiedenis plaatsvinden. ‘Over niet al te lange tijd’, zo zou Mohammed gezegd hebben, zullen ‘de legers van Medina en de troepen van Rome elkaar treffen’.

Bij het wapengekletter zal een derde van de moslims wegvluchten en een derde worden vermoord. De laatste groep, dat ‘zullen de veroveraars zijn van Constantinopel’.

IS-theologen zijn gefascineerd door de profetie. ‘De legers van Medina’, zeggen ze, dat zijn wij. En de troepen van Rome (lees: het Westen), dat zijn de vijanden van de islam. Dankzij de profetie zijn ze er gerust op dat uiteindelijk zij, het bloeddorstige en zelfbenoemde ‘leger van Medina’ zal overwinnen.

Het verhaal komt uit een hadith, een van de vele uitspraken die worden toegeschreven aan de profeet Mohammed. De meeste moslims kennen en erkennen de hadith over Dabiq, maar ze doen er (bijna) niets mee. Niet vreemd, want er zijn talloze hadith. IS daarentegen, heeft de profetie over de strijd in Dabiq uitgeroepen tot hoeksteen van haar theologie.

Meer over;

Het Einde der Tijden !!!

Volgens de islam is het bestaan niet oneindig en zal alles uiteindelijk uitmonden in de Oordeelsdag (‘Qiyamah’) en het Einde der Tijden

In de aanloop daar naartoe, zullen een aantal gebeurtenissen plaatsvinden , zoals de wederkomst van Jezus – iets waarin ook de christenen geloven – om de Dajjal te verslaan in een finale strijd tussen goed en kwaad. ‘Dajjal’ betekent bedrieger, valsaard. ‘Al-Dajjal Al-Massih’, is dus de Valse Messias of de Valse Christus. Het is iemand die zich voor Jezus zal uitgeven maar in werkelijkheid zijn grootste vijand zal zijn. In het christendom staat deze figuur bekend als de antichrist.

De Antichrist (‘Dajjal’) zal een soort goddelijke status opeisen en zal de mensheid verleiden hem massaal te volgen. Jezus zal dan neerdalen in Damascus, en zal de gebeden vervoegen die geleid worden door de Imam Mahdi. Na het verslaan van de AntiChrist, zal Jezus een rijk van broederschap en vrede vestigen voor de hele wereld, aldus de islam. Alle mensen van het Boek (joden, christenen en muslims) zullen hem erkennen en hem aanvaarden:

“Er is niemand van de mensen van het boek die niet voor zijn dood in hem zal geloven en op de opstandingsdag zal hij over hen getuige zijn.” (Koran 4:159)

Ook wat dit betreft staan christenen en muslims dus veel dichter bij elkaar dan velen denken. Beiden geloven in dezelfde ene God en delen het uitzien naar de wederkomst van Jezus.

Zie ook ons artikel: 
waarom bedreigt geloof in de eindtijden de wereldvrede?

Islam

Volgens de islam is Jezus een machtig profeet van God. islam leert dat er duizenden profeten geweest die allemaal hetzelfde geloof brachten, voor de noden van hun specifieke gemeenschap. Zo waren er bijvoorbeeld de profeten Abraham, Mozes, David en Jezus. Daarna kwam er volgens de islam nog één en meteen de laatste profeet, met name de profeet Mohammed. Met hem werden de openbaringen van God (in het Arabisch: Allah) aan de hele mensheid voltooid. Volgens de meeste Muslims kunnen nu geen Profeten meer komen.

Wie niet in het profeetschap van Jezus gelooft kan geen muslim zijn.

Eén van de geloofsartikelen van de islam, is het geloof in alle profeten van God, zonder onderscheid, en in de aan hen geopenbaarde Heilige Boeken. Dit betekent dat iemand die niet in het profeetschap van Jezus gelooft, dus ook geen muslim kan zijn.

Muslims beschouwen Jezus echter niet als (zoon van) God. Volgens de islam is het onmogelijk dat een mens God kan zijn. Dat gaat in tegen het centrale geloofspunt dat er geen god is dan God.

Zeg: “Hij is God, als enige. God de bestendige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet ??n is an Hem gelijkwaardig.” (Koran 112:1-4)

Het Christendom

Er wordt donkere taal gebezigd over het einde der tijden in de Bijbel. De taal is gezwollen en onduidelijk, er wordt enorm veel gebruik gemaakt van metaforen.

  • ( 1. Daniël 11:13: … en aan het einde van de tijden der jaren, zal hij snellijk komen met een grote heirkracht, en met groot goed.
  • ( 2. 4 Ezra 11:39… opdat naar haar heteinde der tijden zou komen?)
  • ( 3. 4 Ezra 14:5 En ik vertelde hem vele wonderen, en toonde hem de verborgenheden en het einde der tijden,…)

Het Boek Openbaring in het Nieuwe Testament, geschreven door Johannes van Patmos geeft verrassend genoeg niet de tekenen aan van het einde der tijden. De Openbaring (Apocalyps) beschrijft eerder het laatste Oordeel en de terugkomst van Jezus Christus.

De Eindtijd zou dan worden afgesloten met de terugkeer van Jezus die een vrederijk sticht. Dit vrederijk na de Eindtijd wordt dan opgevat als een figuurlijke afspiegeling van de voorafgaande tijdperken waarin de kerk van Christus triomfeert op aarde.

De Bijbel is dus niet informatief over de Tekenen des Tijds die de Eindtijd zouden kunnen inluiden, behalve dat er gezegd wordt dat Satan zal zorgen voor een korte vrede waarna hij een aanval zal doen op de wereld. Zie: Brieven van Johannes (I 2:18,22 en II 1:7).

De Antichrist zou ‘orde’ komen brengen en een korte periode van wereldvrede zal het resultaat zijn, waarna hij echter – geïnspireerd door Satan – vervalt in het vervolgen van de christenen, terwijl ook strijd zal uitbreken tussen de volkeren, culminerend in de laatste grote strijd op de vlakte van Armageddon.

Dit laatste is in overeenkomst met de profetie van Fatima in de ‘Satansverzen!’ Betekent dit dus dat het niet de natuurrampen zijn maar de overheersing van Satan, die de Eindtijd aangeven?

IS zal niet rusten voor Eindtijd is aangebroken

VK 16.11.2015 Met gewetenloze wreedheid wil IS een bloedige apocalyps en de komst van de Messias afdwingen.

Natuurlijk willen de meeste moslims niets met IS te maken hebben. Tenslotte vallen vooral zij ten prooi aan het geweld, al die onthoofdingsvideo’s ten spijt. Maar dat betekent niet dat IS niet islamitisch is. IS is een sekte, zoals ook het christendom er meer dan genoeg kent en gekend heeft, en sekten keren zich altijd tegen het mainstream geloof waaruit ze voortkomen. Sekten zijn ook alleen te begrijpen vanuit dat geloof.

IS riep vorig jaar het kalifaat uit, met bendeleider Abu Bakr al-Baghda-di als kalief. Voor inzicht in de religieuze drijfveren van IS is dit van doorslaggevend belang. Een kalief is de opvolger van de profeet Mohammed en in een kalifaat is het islamitische recht van kracht in zijn meest pure vorm, zoals vastgelegd in de Koran en de soenna.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eindtijd

Meer  2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

 

Zoekopdrachten gerelateerd aan einde der tijden

einde der tijden 2015

einde der tijden voorspellingen

het einde der tijden volgens de bijbel

einde der tijden bijbel

einde der tijden islam

eindtijd

einde der tijden 2014

einde der tijden maya

 

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=einde+der+tijden+openbaringen

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende
Advertisements

augustus 6, 2011 - Posted by | politiek | , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

20 reacties »

  1. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV versus anti-islamfilm Innocence of Muslims Islam « Debat in de Digitale Hofstad | september 16, 2012 | Beantwoorden

  2. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV en de anti-de-islamisering van Nederland « Debat in de Digitale Hofstad | november 9, 2012 | Beantwoorden

  3. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV – De strijd tegen de Moskee « Debat in de Digitale Hofstad | november 30, 2012 | Beantwoorden

  4. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV – Islamisering van Scheveningen gaat niet door « Debat in de Digitale Hofstad | februari 1, 2013 | Beantwoorden

  5. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Islamisering van Scheveningen gaat niet door | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | februari 1, 2013 | Beantwoorden

  6. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door PVV Den Haag – het lawaai van de Haagse Ehli Beyt Moskee « Debat in de Digitale Hofstad | februari 9, 2013 | Beantwoorden

  7. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door PVV Den Haag – het lawaai van de Haagse Ehli Beyt Moskee | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | februari 9, 2013 | Beantwoorden

  8. […] en: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV versus de Paus – Islamisering versus Secularisering – deel 2 « Debat in de Digitale Hofstad | februari 23, 2013 | Beantwoorden

  9. […] De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV alvast in de Kerststemming « Debat in de Digitale Hofstad | december 6, 2013 | Beantwoorden

  10. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Demonstratie Tegen Oorlog 04.10.2014 op het Plein Den Haag « Debat in de Digitale Hofstad | september 27, 2014 | Beantwoorden

  11. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Demonstratie Tegen Oorlog 04.10.2014 op het Plein Den Haag | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | september 27, 2014 | Beantwoorden

  12. […] wordt zelfs gesproken over de dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw  […]

    Pingback door Wordt de Arabische cultuur ooit weer leidend in de wereld ? | Kunst in de Wijk | september 29, 2014 | Beantwoorden

  13. […] wordt zelfs gesproken over de dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw  […]

    Pingback door Rutte !! Nederland in de strijd tegen IS « Debat in de Digitale Hofstad | oktober 4, 2014 | Beantwoorden

  14. […] nog veel verder: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV – De strijd tegen de Moskee – deel 2 « Debat in de Digitale Hofstad | januari 3, 2015 | Beantwoorden

  15. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Geert Wilders PVV versus de Paus – Islamisering versus Secularisering – deel 3 « Debat in de Digitale Hofstad | april 5, 2015 | Beantwoorden

  16. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 5 « Debat in de Digitale Hofstad | maart 17, 2016 | Beantwoorden

  17. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 6 « Debat in de Digitale Hofstad | april 6, 2016 | Beantwoorden

  18. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 7 « Debat in de Digitale Hofstad | juli 11, 2016 | Beantwoorden

  19. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Verhoogde dreiging geweldsincidenten rond de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 | Jan de Wandelaar in het Den Haag van Morgen | november 15, 2016 | Beantwoorden

  20. […] zie ook: De dreiging der Kruistochten in de 21e eeuw […]

    Pingback door Verhoogde dreiging aanslagen door extremisme – deel 8 « Debat in de Digitale Hofstad | november 27, 2016 | Beantwoorden


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: